Тема. Рівняння. Розв’язок рівняння. Обчислення значень виразів. Складені задачі, що містять трійку взаємопов’язаних величин.
Мета: ознайомити учнів із поняттям «рівняння», «розв’язання рівняння», удосконалювати обчислювальні навички в учнів, удосконалювати вміння розв’язувати задачі, що містять трійку взаємопов’язаних величин; розвивати пам’ять, логічне мислення, творчі здібності; виховувати старанність, пізнавальний інтерес, інтерес до математики.
Навчальні цілі: учень/учениця
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: презентація, тематичні ілюстрації, підручник, зошит у клітинку, ручка, простий олівець
Хід уроку
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити —
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний!
За це подякуємо йому!
Дітки, для сьогоднішнього уроку вам знадобиться : підручник, зошит, ручка простий олівець, лінійка і звичайно не забувайте про хороший настрій.
Малятка, заплющіть свої оченята, загадайте бажання, уявіть що на ваших долоньках є частина вашого гарного настрою і бажання, яке ви загадали! Здуйте його легким подихом! Нехай летить та зробить день приємнішим вам та вашим однокласникам!
II. Актуалізація опорних знань
Дітки, розпочнемо наш урок із гри « Мозковий штурм»
Розгорніть свої дошити і запишіть дату 17 листопада.
Продовжить наш урок хвилинка каліграфії.
Пропишіть числа:
3.Математичний диктант
Дітки, з нового рядка у стовпчик запишіть добутки.
Перевірте чи правильно ви записали
6 • (14 – 5)
6 • (72 – 64)
6 • (2 + 3)
52 – 8 • с, якщо с = 6
Тепер знайдіть значення цих виразів.
Перевірте:
6 • (14 – 5) = 54
6 • (72 – 64) = 58
6 • (2 + 3) = 30
52 – 8 • с, якщо с = 6
52 – 8 • 6 = 4
Тому ,що обидві частинки кожного виразу ліворуч і праворуч від знаку = мають один і той же самий результат.
4.Підготовча вправа перед мисленням нового матеріалу
Малятка, доповніть вирази числами, щоб утворились правильні рівності.
Перевірте чи правильно виконали:
1)5 + 15 = 20. 4) 3 • 6 = 18
2)35 – 15 = 20. 5) 18 : 2 = 9
3)15 – 13 = 2. 6) 5 • 3 = 15
III. Повідомлення теми та мети уроку
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимось з поняттям «Рівняння», дізнаємось, що означає розв’язати рівняння, а також удосконалимо вміння розв’язувати задачі, що містять трійку взаємопов’язаних величин.
IV. Вивчення нового матеріалу
1Робота з підручником
№419
Дітки, розгорніть свої підручники на сторінці 103 і зверніть увагу на № 419
За таблицею складено рівності. У цьому завданні вам потрібно прочитати записи й пояснити їх утворення.
З цього запису випливає, що 35 : 7 = 5.
- Що це означає? ( якщо добуток поділимо на другий множник, то отримаємо перший множник)
- Прочитаємо другу рівність ( невідоме число • 8 = 48,
- Що з цього запису випливає? ( 48 : 8 = 6)
- Що це означає? (Що якщо добуток поділити на відомий множник, отримаємо невідомий множник)
Отже, невідоме число = 6, тому що, для того щоб знайти невідомий множник, потрібно добуток поділити на відомий множник)
X – це не відомий множник. Для того, щоб його знайти, потрібно добуток поділити на відомий множник)
Отже, x = 9
Отже, прочитайте рівність:
№ 420
Зверніть увагу на №420. У цьому завданні вам потрібно виписати рівняння.
X + 4 X + 2 = 20 Y : 4 = 8 120 – x = 100
Отже, що ж таке рівняння? (Рівняння – рівність, яка містить невідоме число, позначене буквою)
- А зараз ми з вами спробуємо розв’язати рівняння.
X + 8 = 11
- Який компонент не відомий? ( Не відомий перший доданок)
- Що вам відомо? (Відомий другий доданок і сума)
- Як знайти невідомий доданок? (Потрібно від суми відняти відомий доданок)
- Знайдемо розв’язок рівняння
X + 8 = 11
X = 11 – 8
X = 3
- Перевіримо розв’язок рівняння шляхом підстановки його у дане рівняння.
3 + 8 = 11
- Якщо дістали правильну числову рівність, то рівняння розв’язане правильно.
11 = 11
Отже, зробимо висновок: розв’язати рівняння означає знайти те числове значення букви, при якому рівність буде правильною.
24 – x = 6
Знайдемо розв’язок рівняння:
24 – x = 6
X = 24 – 6
X = 18
24 – 18 = 6
6 = 6
А зараз розв’яжіть таке рівняння самостійно
12 + х = 15
Перевірте:
X= 15-12
X= 3
12+3=15
15 = 15
Фізкультхвилинка
Дітки, якщо ви втомились, то перейдіть за посиланням, яке є на екрані, відпочиньте і продовжуйте переглядати відео.
V. Розвиток математичних знань
№421
Малятка, зверніть увагу на №421
(Цей знак означає «не дорівнює»)
Такий спосіб розв’язання рівняння називається способом добору.
А зараз розв’яжемо такі рівняння способом добору.
1)Якщо а = 3, то 6•3= 18, 18≠36 - рівність не правильна.
Якщо а = 5, тоді 6•5= 30, 30≠36 - рівність не правильна
Якщо а = 6, то 6•6= 36, 36=36 - рівність правильна.
6•a=36
a=6 тому, що 6• 6= 36
2) Якщо k= 3,то 3:4≠8 – рівність не правильна
Якщо k = 5, то 5:4≠8 – рівність не правильна
Якщо k=6, то 6:4≠8 – рівність не правильна
Якщо k = 7, то 7:4≠8 – рівність не правильна
Якщо k= 9, то 9:4≠8- рівність не правильна
Якщо k=32,то 32:4 = 8, 8=8 – рівність правильна
K:4= 8
K=32 тому , 32 : 4 = 8
А ці два рівняння виконайте самостійно та перевірте
3)Якщо b = 3, то 45:3≠5 – рівність не правильна
Якщо b= 5, то 45:5 = 9, 9≠ 5 – рівність не правильна
Якщо b= 6, то 45:6≠5 – рівність не правильна
Якщо b = 7, то 45:7≠5 – рівність не правильна
Якщо b= 9, то 45:9 =5, то 5=5 – рівність правильна
45:9=5
b=9тому, що 45:9=5
4)Якщо y=3, то 3+7=10, 10≠13 – рівність не правильна
Якщо y=5, то 5+7=12, 12≠13- рівність не правильна
Якщо y=6,то 6+7=13,13=13 – рівність правильна
6+7=13
y= 6тому, що 6+7=13
№422
-А зараз ми з виконаємо №422
Розгляньте короткий запис до задачі
Потрібно скласти задачу за коротким записом.
Зупиніть відео і складіть задачу.
Я склала ось таку задачу:
До школи закупити 5 лінійок по 10 гривень і 6 олівців по 5 гривень. Скільки грошей витратили на покупку?
Аналіз задачі
Розв’язання задачі
Відповідь: на покупку витратили 80 гривень.
Складіть вираз до задачі
10• 5+ 5•6 = 80(грн.)
№ 423
А зараз ми виконаємо № 423
Ознайомлення зі змістом задачі
Прочитайте задачу
Розгляньте схему нашої задачі.
Перемалюйте цю схему в зошит і доповніть її числовими даними, тобто в порожні клітинки вставте числові дані.
Перевірте:
Аналіз задачі
Зупиніть відео та запишіть розв’язання задачі з поясненням користуючись схемою самостійно.
Перевір, чи так ти записав
Відповідь : на столі залишилось 13 фруктів.
Vl. Підсумок уроку
1. Рефлексія
Дітки, наш урок підходить до завершення, пропоную вам провести підсумок за допомогою гри «Мікрофон». На екрані будуть подані запитання , на які вам потрібно дати відповідь.
Vll. Домашнє завдання
На домашнє завдання № 424(приклади) №425(задача)
- Діти, мені було приємно з вами працювати. До побачення!