Вивчити різноманітність птахів, поглибити поняття про пристосованість птахів до умов середовища життя; розпізнавати і визначати різні види птахів, порівнювати, аналізувати, робити висновки, а також з'ясувати їх значення у природі та житті людини; виховувати працелюбність, старанність, дбайливе ставлення до природи.
Різноманітність птахів.
Охорона птахів
Підготувала:
вчитель
Нижньорожанківської
ЗОШ І-ІІ ст.
Голодович О. В.
Тема: Різноманітність птахів. Охорона птахів
Мета: вивчити різноманітність птахів, поглибити поняття про пристосованість птахів до умов середовища життя; розпізнавати і визначати різні види птахів, порівнювати, аналізувати, робити висновки, а також з’ясувати їх значення у природі та житті людини; виховувати працелюбність, старанність, дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований урок
Форма уроку: урок - подорож
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
Слово вчителя:
Діти, на минулому уроці ми розпочали ознайомлення з класом тварин, які являються в природі унікальними, тому що пристосувались до повітряного способу життя - це птахи. Давайте, пригадаємо, що ви про них знаєте.
Навпроти речення, вам потрібно поставити плюс - якщо погоджуєтеся з твердженням, і мінус - якщо не погоджуєтеся.
1. Птахи мають пір'яний покрив.
2. Птахи- холоднокровні тварини.
3. Птахи мають порожнисті кістки.
4. Мають подвійне дихання.
5. Передні кінцівки птаха перетворились на крила.
6. Усі птахи здатні до польоту.
7. Їжу птахи пережовують за допомогою зубів.
8. Птахи не мають повітряних мішків.
9. Температура тіла птахів сягає до 42ºС.
10. Тіло птахів обтічної форми.
11. Залоза, яка виділяє речовину, що змащує пір'я тварин, називається молочною.
12. В основі хвоста знаходиться куприкова залоза.
(Діти виконують тест і зачитують відповіді)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Птахи – справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, цікавою поведінкою та чудовим співом. Про них складають вірші, загадки, легенди, казки. Вони є символами різних країн та народів.
Де тільки не зустрічаємо ми птахів! У лісі і в полі, в горах і на берегах річок, у міському парку і на рідному подвір’ї. Ми так звикли до них, що часом нам починає здаватися, ніби ми добре їх знаємо.
Чи так це насправді? На жаль, ні.
Зараз, ми переглянемо відео. І я хочу, щоб кожен з вас подумав, чи всіх зображених на відео пташок ви бачили в своєму житті. Прислухайтеся до їхнього співу. Чи чули ви ці звуки в природі? Чи змогли б ви відгадати назву птаха за його співом? Якщо так, то яких?
( Діти дивляться відео « Птахи України»)
Повідомлення теми і мети уроку
В природі існує дуже багато видів птахів і всі вони особливі. Їхню різноманітність ми і будемо вивчати на сьогоднішньому уроці. Отже, тема сьогоднішнього уроку «Різноманітність птахів. Охорона птахів».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (розповідь з демонструванням презентації)
1 – зупинка Різноманітність птахів
Всього в світі клас птахів налічує близько 9500 тисяч видів, поширених практично по всій планеті, це біля 100 млрд. особин. На території України проживає близько 358 видів. Живуть на островах і айсбергах океанів, населяють пустелі, різні типи лісів, внутрішні водойми. Деякі гніздяться в горах на висоті до 6.5 км, а під час перельоту піднімаються на висоту 9 км.
Птахи не бояться показати себе. Їх голоси чути в лісі, і в полі, і на берегах водоймищ. Їм немає чого ховатися - в разі небезпеки піднімаються в повітря. Наявність пір’я і добре розвинутих крил - характерні ознаки цих тварин. У окремих птахів слабі крила, і за їх допомогою неможливо підняти важке тіло у повітря. Такі птахи бігають по землі, є навіть безкрилі: це страуси, ківі, пінгвіни.
Температура тіла вища, ніж у ссавців. Живляться різноманітною їжею. Тварин-ного, рослинного походження, є що живляться переважно нектаром, як комахи.
Клас птахи поділяється на 3 надряди. (показ презентації)
1. Надряд Безкілеві ( 4 ряди страуси, ківі, нанду, каузари).
2. Надряд Пінгвіни - 1 ряд.
3. Надряд Кілегруді ( 24 ряди ).
2 – зупинка Птахи Червоної книги України
3 – зупинка « Поетична» (вірші, легенди)
IV. Систематизація та узагальнення знань
4 – зупинка « Джерело мудрості» ( запитання, заморочки з діжки + впізнай птаха.)
1.Який птах може повертати голову на 270о?
2. Назвати найважчого птаха України.
3. Чи розрізняють птахи кольори?
4. Які птахи не літають?
5. Який птах найменший у світі?
6. Скільки зубів у птахів?
7. Яка наука вивчає про птахи?
8. Чому качки і гуси не тонуть у воді?
9. Якого птаха підтримує хвіст, коли він сидить на дереві?
10. Який найбільший птах у світі?
11. Хто зайвий? Ему,страус, ківі, імператорський пінгвін.
5 – зупинка « Загадкова» (загадки, прислів’я, приказки, прикмети, )
V. Підсумок уроку
Метод « Продовжити речення»
На уроці я вивчив………
Я знаю…..
Я вмію…..
Я вважаю….
VІ. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про птахів, занесених до Червоної книги України.
1