Різноманітність рептилій

Про матеріал
Конспект уроку з біології для учнів 7 класу Різноманітність та практичне значення рептилій
Перегляд файлу

Урок №_____  Дата ___/___/___  Прізвище автора: __________

Різноманітність та практичне значення рептилій

Цілі уроку:

навчальна: сформувати знання про різноманітність плазунів, визначити їх значення в природі та житті людини, необхідність охорони;

розвивальна: розвивати логічне та критичне мислення учнів, культуру спілкування та увагу;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до тварин та природи в цілому.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методичне, дидактичне та технічне обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, підключення до мережі Інтернет, картки-завдання для трьох груп, картки для індивідуальної роботи.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

 Учитель: Я простягаю вам свої долоні, сподіваюся на вашу співпрацю. Хто готовий до праці зі мною, простягніть мені свої, а хто ні  - опустіть їх. (Підтримуєму тих, хто не готовий до роботи).

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Інтерактивна вправа «Вірю – не вірю»

Плазуни – холоднокровні тварини

+

Серце у плазунів двокамерне

-

У крокодилів чотирикамерне серце

+

Плазуни належать до типу Хордові

+

Рептилії пристосовані до польоту

-

Шкіра плазунів суха, відсутні залози

+

Шкіра багата на залози

-

Відкладають яйця

+

2. Індивідуальна робота за картками

Завдання:учні, що отримали індивідуальні картки, виконують завдання самостійно.

Картка 1.

Назвіть частини тіла ящірки, позначені цифрами

Картка 2.

Назвіть кістки скелета ящірки, позначені цифрами, та вкажіть, до яких відділів вони належать.

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Метод «Асоціативний кущ»

 Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «плазуни». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Учитель: На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з яскравими представниками класу Плазуни, з′ясуємо, що ж їм дозволило населити різноманітні території суходолу, водойм. Типових представників впізнайте, розгадавши ребуси.

  Ящірка

 

Крокодил

Анаконда

V. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Учитель: На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з представниками класу Плазуни.

 Плазуни досить різноманітні й нараховують близько 6000 видів, на території України – лише 21 вид. вчені поділяються їх на групи, тобто ряди за певними ознаками.

 Для детального знайомства з представниками різних рядів плазунів давайте об′єднаємося в три групи, розрахувавшись за рядами класу Плазуни (лускаті, крокодили, черепахи).

Завдання для першої групи

Ряд Лускаті

Результат пошуку зображень за запитом "ряд лускаті"C:\Users\1\Desktop\b078ee0e18b2fad2bd64757406f88cbc.jpg

Ряд Лускаті – найчисельніший ряд класу Плазуни. Викопні змії відомі з початку крейдового періоду. Походять, судячи за все, від вараноподібних плазунів. Утрата кінцівок, можливо, пов’язана з пристосуванням до життя серед густих кущів та каміння. Пересуваються за рахунок бокових вигининів та зміни нахилу дуже рухомих ребер. Давні змії були великих розмірів (довжиною до 15 м), нині найбільша змія – сітчастий пітон або анаконда, рекордні зразки яких досягають близько 12 м, у той же час багато видів мають довжину лише 8-10 см та декілька міліметрів у товщину. Кількість хребців, як правило, більше 200, у деяких викопних змій досягала 435. У отруйних змій у верхній щелепі розташовані отруйні зуби, які мають канал для стоку отути, що виробляється видозміненими слинними залозами. Отрута виділяється під час укусу внаслідок скорочення скроневих м′язів, що стискають залозу.

Зір у більшості змій досить слабкий. Повік на очах немає. Очі змій вкриті прозорою плівкою, яка відходить зі шкірою під час линяння. У більшості представників зір кольоровий.

Слух у змій майже не розвинений. Тварини можуть сприймати лише деякі низькочастотні звукові коливання повітря та вібрації грунту.

Серед отруйних змій найбільша – королівська кобра (до 5,5 м), яка живе в лісах Південно-Східної Азії. Здобиччю для неї можуть бути інші змії. Її вважають символом Індії. У народних повір′ях змія є охоронцем скарбів, що заховані в підземеллях.

З двох із половиною тисяч видів змій, відомих на нашій планеті, отруйні для людини близько чотирьохсот. Особливу небезпеку для життя людини можуть становити американські гримучі змії, мешканці азіатських пустель гюрза та ефа, морські змії. В Україні живе лише два види отруйних змій – Степова гадюка та Звичайна гадюка. Степова гадюка поширена в степах і на півдні лісостепу, а Звичайна гадюка – в лісовій і лісостеповій зоні. Укуси гадюк болючі й у деяких випадках можуть бути небезпечними для життя.

Завдання для другої групи

Ряд Крокодили

C:\Users\1\Desktop\крокодил2.jpg

 Представники ряду Крокодили нагадуєть гігантських ящірок. На задніх лапах у них перетинки, а хвіст сплюснутий з боків. Крокодили добре плавають і пірнають. Це великі хижаки завдовжки 1,5 – 7 метрів. Проте у воді, особливо каламутній, крокодилів побачити важко. Ніздрі й очі в них містяться на невеличких, піднятих над поверхнею голови горбиках. Тому крокодил може виставити наверх тільки ніздрі й очі, а сам повністю залишатися у воді. Це допомагає йому нападати навіть на великих звірів, які приходять до водопою. Але така здобич дістається йому нечасто – частіше крокодили живляться різними водяними тваринами, найчастіше – рибою.

Самка відкладає яйця на березі у вириту нею ямку й стереже їх. Коли з яєць вилуплюються малі крокодили, вона переносить їх у роті в воду. Під час такої мандрівки вони визирають поміж зубами з материного рота.

Серед сучасних плазунів у крокодилів найскладніша будова. Зокрема, легені в них мають усередині багато перегородок, а серце, на відміну від усіх інших плазунів, чотирикамерне, хоча венозна й артеріальна кров, виходячи з нього, частково змішується.

 Шкіра у крокодилів укрита дуже товстими щитками. Якщо їх зняти, залишається шкіра з дуже гарним малюнком. З неї виготовляють портфелі, сумки, взуття. У деяких країнах, наприклад, на Кубі, крокодилів (міссісіпського алігатора) розводять у розплідниках заради цінної шкіри.

Завдання для третьої групи

Ряд Черепахи

C:\Users\1\Desktop\Черепахи1.jpg

 Ряд Черепахи – це своєрідні плазуни, характерною ознакою яких є те, що їхнє тіло вкрите кістково-роговим або кістково-шкірястим панциром. Він складається із спинного й черевного щитів, утворений розширеними кістками скелета. Якщо черепасі загрожує небезпека, вона втягує голову, кінцівки й хвіст у панцир або ховає їх під його виступи. Це її добре захищає від ворогів, бо панцир дуже міцний. Зубів у черепахи немає, її щелепи, схожі на дзьоб, укриті роговими пластинками. У черепах добре розвинені зір та нюх. Шийний і хвостовий відділи хребта рухливі, інші приросли до спинного щита панцира.

 У ряді переважають види сухопутних черепах. Деякі черепахи пристосувалися до життя у воді. Черепахи, які живуть у річках і озерах, мають між пальцями ніг плавальні перетинки, а в морських черепах ноги перетворилися на ласти.

 Більшість черепах живе в тропіках. У Середній Азії трапляється середньоазіатська черепаха завдовжки 20 – 25 см. Побачити її можна навесні і восени. Узимку вона, як і всі інші плазуни, впадає в сплячку. Крім цього, ця черепаха перебуває в сплячці й улітку, коли вся рослинність, якою вона живиться, вигорає.

 У південних областях європейської частини живе болотяна черепаха завдовжки 25 см. Вона добре плаває й пірнає, живиться різними водяними безхребетними. На Далекому Сході в Примор′ї поширена так само пов’язана з водним середовищем далекосхідна шкіряста черепаха, яка немає рогового панциря. Ця черепаха, на відміну від степової та водяної, дуже агресивна. Коли її спіймати, вона люто кусається дзьобом, хоч і не має зубів.

 У тропічних морях живуть дуже великі морські черепахи масою до

300 кг і більше, які плавають за допомогою ластів. На берег вони виходять тільки для того, щоб відкласти яйця.

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Виконати вправу «Різноманітність рептилій»

Користуючись онлайн-сервісом  https://learningapps.org/2778234, виконайте вправу (один учень виконує, а решта перевіряють).

2.Заповніть пропуски у таблиці «Різноманітність плазунів»

Ознака

Ряд Лускаті

Ряд Крокодили

Ряд Черепахи

Середовище існування

Водне, наземно-повітряне

Водне, наземно-повітряне

Водне

Особливості зовнішньої будови

Тіло вкрите роговими лусками, кінцівки наземного типу або відсутні

Кістковий панцир, кінцівки наземного типу або ласти

Тіло вкрите роговими щитками, кінцівки наземного типу або відсутні

Представники

Ящірки, хамелеони, гекони, ігуани, агами, варани, змії

Болотяна, степова, супова, слонова черепахи

Справжні крокодили, алігатори, гавіали

Представники занесені до Червоної книги 

Гекон кримський, жовтопуз, мідянка, гадюка степова східна

Слонова черепаха, зелена або супова черепаха

Кубинський крокодил, нільський крокодил

Значення у природі та житті людини

Шкіра крупних змій і ящірок використовується для виготовлення взуття, портфелів, ременів. У медицині широко використовується отрута змій, наприклад, при виготовленні лікувальних мазей

У деяких країнах в їжу використовують м'ясо і яйця черепах, а з рогових пластин панцирів роблять оправи для окулярів, гребені і прикраси

Шкіра крокодилів використовується для виготовлення взуття, портфелів, ременів

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Оцініть даний урок, використовуючи метод ПМЦ. Для цього запишіть власні враження від уроку в таблицю.

Плюс (+)

Мінус (-)

Цікаво

Сюди записується все, що сподобалося на уроці: інформація і форми роботи, які викликали позитивні емоції, користь тощо

Сюди записується все, що не сподобалося, наприклад, здалося нудним, залишилося не зрозумілим тощо

Сюди записуються, наприклад, цікаві факти, про які дізналися, запитання, що зявились, роздуми тощо

 

 

 

 

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте відповідний параграф підручника.

2.Напишіть невеличкий текст про плазунів, користуючись методокою «Кубик». Для цього слід відповісти на запитання й виконати завдання.

Завдання:

1) Опиши предмет, явище, істоту (Який? Якими якостями володіє?).

2) Порівняй (На що схожий і на що не схожий?).

3) Дай асоціацію (З чим пов'язаний? Про що нагадує? Який образ виника?).

4)Проаналізуй (Як зроблений? З чого складається? Особливості будови?).

5) Застосуй (Що можна з ними робити? Як його можна використати? Яке практичне значення?).

6) Оціни: сформулюйте аргументи «за» і «проти».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
26 травня 2020
Переглядів
2723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку