Тема: Комахи
Мета:
Освітня:
дати загальну характеристику комахам, розглянути особливості будови комах у зв’язку з пристосуванням до середовища існування; сформувати знання про різноманітність комах, ознайомити з їхньої роллю в природі й житті людини
Розвиваюча:
розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; формувати вміння і навички роботи з роздатковим матеріалом, підручником; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання, уміння і навички роботи з природними об’єктами
Виховна:
виховувати наполегливість, працелюбність, культуру спілкування, бережливе ставлення до природи.
Цілі:
учні повинні знати:
учні повинні вміти:
учні повинні розуміти:
Обладнання та матеріали:
проектор, екран, комп’ютер, картки
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки: історія, медицина, географія
Базові поняття та терміни:
непрямий розвиток з неповним та повним перетворенням, лялечка
Методи та прийоми
№ |
Методи |
Форми |
Прийоми |
1 |
Інформаційно-рецептивний |
|
|
а) словесний |
Розповідь, бесіда
|
Пояснення |
|
б) наочний |
Демонстрація наочних засобів, спостереження |
|
|
2 |
Репродуктивний |
Відкриті запитання |
Конкретизація і закріплення набутих вже знань |
3 |
Проблемно -пошуковий |
Проблемний виклад знань, пошукова діяльність учнів |
Постановка взаємопов`язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення |
Інноваційні технології навчання:
«Шпаргалка з помилками», «Тестові завдання», «Вибірковий диктант», «Мозковий штурм», «Вставте пропущені слова», «Робота з картками», «Мікрофон», «Це цікаво», «Біологічний ланцюжок», «Закінчити речення», «Взаємооцінювання»
План уроку
Етапи уроку, їх зміст |
Час |
Форми і методи навчальної діяльності |
Цільове призначення |
І. Орієнтація, мотивація діяльності |
2 хв. |
Привітання класу, «Створення сприятливого клімату» |
Створення позитивної психологічної атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці |
ІІ. Цілепокладання |
15 хв. |
«Робота з картками», «Тестові завдання», «Шпаргалка з помилками», «Вибірковий диктант», «Вставте пропущені слова», «Мозковий штурм», «Мікрофон» |
Актуалізація й корекція опорних знань, мотивація навчальної діяльності, визначення теми, мети, завдань, очікувань уроку |
ІІІ. Цілереалізація |
22 хв.
|
Розповідь вчителя з елементами бесіди про комах; «Мозковий штурм», «Робота в парах», «Творча лабораторія», «Складання опорної схеми», «Це цікаво», «Біологічний ланцюжок», «Фізкультхвилинка» |
Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення; узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих; повідомлення та пояснення домашнього завдання |
ІV. Рефлексивно -оцінюючий |
6 хв. |
«Закінчити речення», «Взаємооцінювання» |
Усвідомлення учнями власного рівня знань; підведення підсумків уроку; рефлексія; оцінювання |
Хід уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку
«Створення сприятливого клімату»
ІІ. Цілепокладання
1. Актуалізація й корекція опорних знань
Вибрати одну правильну відповідь.
1. З’їдаючи здобич, павук:
А ковтає її, не жуючи
Б усмоктує її розріджені нутрощі
В відриває шматочки ногощелепами і поїдає
2. Кількість очей у павука-хрестовика становить:
А 1 пара В 3 пари
Б 2 пари Г 4 пари
3. Органи дихання павукоподібних — це:
А легеневі мішки В легеневі мішки і трахеї
Б трахеї Г легені і трахеї
4. Павук, який мешкає під водою,— це:
А павук-сріблянка В тарантул
Б каракурт Г павук-бокохід
5. Хто з наведених павукоподібних найнебезпечніший для людини?
А павук-хрестовик В каракурт
Б павук-сріблянка Г тарантул
Відповіді: 1 — Б, 2 — Г, 3 — В, 4 — А, 5 — В.
Учні обмінюються «шпаргалками», підготовленими вдома, виправляють у них помилки.
Павукоподібні — багатоклітинні тварини, у яких (двобічна) симетрія тіла. Середовище життя — (наземно-повітряне). Покрив тіла — (хітиновий). Тіло сегментоване, поділяється на відділи — (головогруди і черевце). Кінцівки мають (членисту) будову. Павукоподібні мають (4) пари ходильних ніг. (Хеліцери) слугують для прокушування зовнішніх покривів здобичі і введення в неї отрути. Травлення у павука починається поза його (організмом) і називається (зовнішнім). Органи дихання — (легеневі мішки і трахеї).
Вибрати ознаки павукоподібних з переліку:
1) здебільшого суходільні тварини;
2) здебільшого водяні тварини;
3) мають три пари ходильних ніг;
4) мають чотири пари ходильних ніг;
5) не мають вусиків і складних очей;
6) мають вусики і складні очі;
7) тіло складається з головогрудей і черевця, до яких прикріплені кінцівки;
8) тіло складається з головогрудей, до яких прикріплені кінцівки, і черевця, на якому немає ніг;
9) дихають за допомогою легеневих мішків і трахей;
10) дихають за допомогою легенів;
11) можуть живитися тільки рідкою їжею;
12) павуки — хижаки, тому живляться тільки твердою їжею.
Відповідь: 1, 4, 5, 8, 9, 11.
— Восени спіймали самку павука-хрестовика, посадили її в садок, регулярно пускали туди комах. Самка сплела кокон, відклала в нього яйця і через деякий час померла, хоча всі необхідні для її життя умови були створені. Що в даному випадку є причиною смерті самки павука-хрестовика?
2. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Послухайте уривок з «Книги нічних метеликів» В. Холленда.
«Коли Місяць згасне назавжди, а полуденне Сонце буде ледве світитися темно-червоним світлом, коли всі моря замерзнуть, а полярні шапки, розповзаючись, зімкнуться на екваторі… коли давно спорожнілі міста порозсипаються на порох і будь-яке життя на планеті наблизиться до згасання, на плямі лишайнику, що росте на голих скелях, біля нетанучих снігів, під променями постарілого Сонця сидітиме, чистячи свої вусики, крихітна комашка — останній залишок тваринного життя на Землі».
Постановка проблемного питання
— Чому, за твердженням автора, виживуть тільки комахи? (Учні висловлюють свої припущення.)
3. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Слово вчителя:
Комахи — найбільш високоорганізована група членистоногих, найбагатша за видовим складом. Комахи пристосувалися до найрізноманітніших умов існування. Вони живуть всюди — від полюсів до екватора, живляться найрізноманітнішою їжею; багато які з них ведуть паразитичний спосіб життя.
Учні разом з учителем формулюють мету, завдання уроку.
4. Визначення очікуваних результатів
«Мікрофон»?
– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ІІІ. Цілереалізація
1. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.
План пояснення нового матеріалу
1. Ознаки будови комах, середовища їх існування. (Розповідь учителя, бесіда, складання опорних схем.)
2. Особливості внутрішньої будови та способу життя комах. (Робота в групах, самостійна робота учнів з підручником.)
Розповідь учителя
Складання опорної схеми
(Проектування зображення на екран або використання його як роздавального матеріалу.)
Завдання для учнів: проектування зображення на екран
— Розгляньте зображення та визначте спільні ознаки, які характерні для цих тварин.
Очікувані відповіді учнів: сегментоване тіло, наявність трьох пар ходильних ніг, наявність крил, одна пара вусиків тощо.
Розповідь учителя з поетапним складанням опорної схеми
Розповідь учителя
Залежно від способу пересування комахи, кінцівки за будовою можуть бути:
1) ходильними або бігальними (паличники, багато жуків);
2) стрибальними (саранові, коники, блохи);
3) риючими (капустянки, жуки-карапузи);
4) хапальними (богомоли);
5) плавальними (жуки-плавунці).
Крила утворюються як вирости покривного епітелію і закріплюються жилками. У більш примітивних видів (бабки) передні та задні крила однакові за будовою і функцією, яку вони виконують. У мух і комарів розвивається лише передня пара крил, у віялохвостих — задня. Нерідко передні крила виконують захисну функцію, перетворюючись на надкрилля (клопи, жуки). Багато видів комах повторно втратили крила (блохи, воші), що пов’язано з особливостями їхньої життєдіяльності. Крила приводяться в рух м’язами, що займають значну частину грудного відділу.
Запитання до учнів:
— Від чого залежить тип ротового апарату комах?
Очікувана відповідь учнів:
Тип ротового апарату залежить від способу життя і характеру живлення, наприклад у метеликів, що харчуються переважно рідким нектаром, розвивається сисний хоботок, у комарів, що проколюють шкіру тварин і людини та висмоктують кров,— колючо-сисний; у бджіл, що злизують нектар і мед, а також розминають віск і пилок рослин,— гризучо-лижучий і т. п.
Складання опорної схеми (робота в парах)
У багатьох дорослих комах, які не живляться, ротові органи взагалі не розвинені (одноденки).
2. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих
Учитель ставить запитання, учні повинні відповідати швидко, не роздумуючи.
1. Які відділи тіла мають комахи? (Голова, груди, черевце.)
2. Скільки пар вусиків мають комахи? (Одну.)
3. Яку функцію виконують жилки крил комахи? (Опорну.)
4. Чим утворений зовнішній скелет комах? (Хітиновий покрив.)
5. Які органи дихання характерні для комах? (Трахеї.)
6. Чи мають комахи серце? (Так, трубчасте.)
7. Скільки ходильних ніг мають комахи? (Три пари.)
8. На якому відділі тіла розташовані крила? (Грудний відділ.)
Учитель ставить запитання про комах учневі, який дає коротку відповідь, і запитує товариша і т. д. Потім визначаються найкраще запитання і найкраща відповідь.
Початкове запитання вчителя:
— Які пристосування до польоту мають комахи?
• Травневий хрущ може тягти вантаж у 24 рази більший, ніж важить він сам.
• Кімнатна муха розрізняє за смаком близько 30 тис. різних речовин.
• Мешканці одного мурашника протягом робочого дня знищують понад 20 тис. комах.
• Чому комар, коли летить, дзижчить, а джміль гуде? Виявляється, що комар за секунду робить 600 помахів крильцями, а джміль — трохи більше 200. Чим помахи частіші, тим тонший звук.
• На кожну людину припадає приблизно 100 млн комах.
• Тарган може сплюснутися до такої міри, що пролізе в щілину завширшки трохи більшу, ніж товщина паперового аркуша.
• Найбільша комаха у світі — сінгапурський паличник фібалозома, у якого довжина тулуба досягає 27 см, а з витягнутими ногами, у позі спокою, становить понад 40 см. У такій позі комаха, як і інші види паличників, так схожа на сучок чи гілку, що не тільки знайти, а й побачити її на кущі або дереві дуже важко. Паличники — один з найяскравіших прикладів захисної форми і забарвлення тіла комах.
3. Повідомлення домашнього завдання
Індивідуальні завдання.
Завдання для груп (якщо клас невеликий, то завдання для пар):
I група — коник зелений та цвіркун польовий;
II група — клоп-черепашка та клоп-солдатик;
III група — воша платтяна та воша головна;
IV група — хрущ травневий та жук-олень;
V група — білан капустяний та махаон;
VI група — муха хатня та комар-пискун;
VII група — бджола медоносна та мураха звичайна;
VIII група — блоха собача та блоха котяча.
ІV. Рефлексивно-оцінюючий
Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
«Взаємооцінювання»
Учні виставлять один-одному оцінки, аргументуючи їх. Вчитель, за необхідності їх коригує.