Розмноження та розвиток птахів. Сезонні явища в житті птахів

Про матеріал
Конспект уроку з біології для учнів 7 класу Розмноження та розвиток птахів. Сезонні явища в житті птахів
Перегляд файлу

Урок №_____  Дата ___/___/___  Прізвище автора: __________

Розмноження та розвиток птахів. Сезонні явища в житті птахів

Цілі уроку:

навчальна:ознайомити учнів з основними особливостями розмноження й розвитку птахів, а також із сезонними явищами в їхньому житті, перельотами птахів;

розвивальна: розвивати логічне та критичне мислення учнів, уміння порівнювати, узагальнювати та робити висновки;

виховна: виховувати бережливе ставлення до природи як невідємної складової нашого життя, виховувати естетичний смак, інформаційну культуру учнів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методичне, дидактичне та технічне обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, підключення до мережі Інтернет, анаграми, сире яйце, варене яйце, чашка Петрі.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

 Учитель: Доброго дня, діти! На кожному з уроків біології ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виняток. Щоб усе задумане здійснилося, не потрібно багато. Досить пам’ятати девіз нашого уроку: «Не бійся відповідати: неправильна відповідь – теж відповідь, адже це свідчить про те, що ти думаєш».

 Отож давайте починати наш урок.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Анаграма

 Учитель: серед слів-анаграм потрібно знайти відповіді на запитання:

ЛЬІК      ЕГНЛЕІ   АРКЛИ 

ЙЕЯЦ     ЙОІНЬТСЕГОТОММО

Здатність організмів підтримувати постійну температуру тіла незалежно від температури навколишнього середовища

Гомойотермність

Виріст у грудних хребетних тварин, зокрема, у птахів, який слугує для додаткового прикріплення сильно розвинутих грудних м′язів

Кіль

Органи повітряного дихання у наземних хребетних тварин.

Легені

Органи польоту тварин

Крила

Захищене від зовнішнього впливу різними оболонками чи шкаралупою овальної форми сукупність білка і жовтка, з яких утворюється зародок птахів

Яйце

  1. Виконати вправу «Птахи: пристосування до польоту».

Користуючись онлайн-сервісомhttps://learningapps.org/2818887, розгадайте кросворд.

  1. Виконати вправу «Плазуни чи птахи?»

Користуючись онлайн-сервісом https://learningapps.org/4195471,розподіліть ознаки, що спільні або відмінні для птахів та плазунів (індивідуальна робота).

ІІІ. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

 Учитель: сьогодні на уроці ми ознайомимося з основними особливостями розмноження й розвитку птахів, а також із сезонними явищами в їхньому житті, ознайомимося з основними причинами перельотів птахів.

Розмноження та розвиток

 Розмноження більшості птахів помірних і північних широт припадає на кінець весни – початк літа, тобто найбільш сприятливу для вигодовування пташенят пору року. Птахи заздалегідь об’єднуються в пари.

 Характерною рисою розмноження птахів є будівництво гнізд, що забезпечує збереження (виживання) потомства. Однак багато птахів відкладають яйця прямо на землю або виступ скелі. Гнізда птахів дуже різноманітні.

 Птахи відкладають значно менше яєць, ніж плазуни, що пов’язано з різноманітними формами догляду за потомством. Число яєць у кладці коливається від одного (орли, пінгвіни тощо) до 25 (сіра куріпка). У більшості птахів яйця насиджують самки (курячі, качки) або в гнізді по черзі сидять обоє батьків (голуби, чайки), але є й такі види, наприклад, страус ему, у яких яйця насиджує самець.

 Яка ж будова яйця птахів?

 Зародок птахів розташований усередині яйця. Він має вигляд диска (зародковий диск), що лежить на поверхні жовтка. Жовток розміщується в центрі рідкого білка і є запасом поживних речовин для зародка, що розвивається. Жовток у яйці підвішений на собливих білкових канатиках. Вони підтримують зародковий диск завжди зверху жовтка в положенні, найближчому до джерела тепла, якби птах не перевертав яйце.

 Білок захищає жовток від ушкоджень і постачає зародку воду. Під шкаралупою на тупому кінці яйця розміщена повітряна камера із запасом повітря для зародка. Вона утворена завдяки розшаруванню двох тоненьких плівчастих підшкаралупових оболонок, які запобігають потраплянню до яйця шкідливих мікроорганізмів. Шкаралупа надає певної форми яйцю та захищає його від механічних ушкоджень. Через пори шкаралупи відбувається газообмін зародка.

 Шкаралупа ззовні вкрита тоненькою плівчастою оболонкою, яка захищає зародок від проникнення всередину хвороботворних мікроорганізмів. Перед вилупленням пташеня, пробиваючи шкаралупу, робить у ній отвір для дихання. У пташеняти на наддзьобку утворюється тимчасовий пташенячий зуб, яким воно надрізає шкаралупу зсередини, полегшуючи собі вихід назовні.

 Завдання: розглянути будову вареного та розбитого яйця у чашці Петрі і знайти:

  • зародок;
  • жовток;
  • білок (запос поживних речовин);
  • халази (білкові канатики);
  • шкаралупу;
  • підшкаралупову оболонку;
  • повітряну камеру.

Учитель: опрацюйте матеріал підручника «Розвиток птахів», використовуючи метод «Читання з маркуванням»(проводячи маркування, розділяйте інформацію, що є в тексті, наступним чином: знаком «+» позначайте, що вже відомо; знаком «-» - те, що суперечить вашим уявленням або є новим; знаком «!» - те, що є цікавим і неочікуваним; знаком «?» - те, що незрозуміло, там, де виникло бажання дізнатися більше).

 Пісця такої роботи з текстом можна систематизувати інформацію відповідно до своїх позначок у такій таблиці:

+

!

-

?

Я це знав/знала

Це для мене абсолютно неочікуване

Це суперечить тому, що я знав/знала

Я хочу знати про це більше

 

 

 

 

 Птахів, що живуть на території нашої країни, поділяють на три групи: осілі, кочові та перелітні.

 Осілі птахинезалежно від змін сезонів року живуть в одній і тій же місцевості. Значних переміщень вони не здійснюють. Це здебільшого птахи, що живуть біля людини (горобець хатній, галка), або ж лісові (глухар, куріпка, сорока). У цих птахів спостерігається зміна кормів за сезонами. Взимку вони здатні добувати поживу з-під снігу. В осілих птахів виробилися пристосування до перенесення несприятливих умов взимку. Окремі види (синиця, сорока) переміщуються до житла людини, де тепліше і більше можливостей знайти корм. Пір′яний покрив у них стає густішим. Для ночівлі використовують різноманітні схованки, гнізда.

 Кочові птахи з похолоданням починають мігрувати (віддаляються від літніх місць гніздування на десятки і навіть сотні кілометрів), шукаючи для себе корм. До таких птахів належать сойки, дятли, снігурі тощо. Постійних місць зимівель і шляхів переміщення в них не буває. До кінця зими кочові птахи, зазвичай, наближаються до колишніх місць гніздування.

Осілі й кочові птахи перед зимівлею можуть змінювати пір′яний покрив на такий, що якнайкраще пристосований до суворого періоду зимівлі: густіший, з добре розвиненим пуховим прошарком. Період зимівлі – критичний у житті прахів. Зникають комахи, осипаються насіння та плоди, коротшає світловий день, може випасти рясний сніг, замерзнути водойма тощо. Тому багато лісових мешканців (повзики, дятли, сойки тощо) на зиму перебираються до міст: на смітники, у парки, тобто туди, де легше добути їжу. Пережииь сильні морози птахи можуть лише при достатній кількості корму.

 Перелітні птахи віддаляються від місць гніздування на зимівлю за тисячі кілометрів і повертаються до них. Вони мають певні терміни відльоту та прильоту, сталі маршрути перельотів та постійні місця зимівлі. Перелітними птахами є лелека білий, журавель сірий, ластівка сільська, зозуля тощо. Вони мають власні міграційні шляхи, якими з року в рік летять на південь, а потім повертаються для розмноження. Для багатьох видів птахів пролітні шляхи збігаються з берегами морів, з долинами великих річок. Досі не з’ясовано, яким чином птахи, долаючи десятки тисяч кілометрів над поверхнею океану, знаходять ті невеликі острівці, де вони щороку гніздяться. Відомо лише, що під час польоту птахи відшукують чимало орієнтирів за допомогою високорозвинених органів слуху і зору, які перевершують органи чуття людини в кілька разів. Учені навіть не виключають, що мігруючі птахи здатні орієнтуватися за розташуванням Сонця, Місяця і зірок.

ІV. РУХАНКА

Учитель: для більшої концентрації уваги виконаємо вправу «Великий палець».

 Однією рукою показуємо «клас», а іншою рукою ховаємо великий палець у кулак. Потім плещем у долоні та рухи руками міняємо.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Виконати вправу «Будова яйця»

Користуючись онлайн-сервісом https://learningapps.org/2107361,виконайте вправу (один учень виконує, а решта перевіряють).

2. Заповніть таблицю

 Завдання

Представники: горобець хатній, гусак сірий, чапля сіра, сорока звичайна, синиця звичайна, лебідь шипун, ластівка міська, фазан.

Гніздові

Виводкові

горобець хатній

гусак сірий

чапля біла

фазан

синиця звичайна

лебідь шипун

ластівка міська

чапля сіра

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Продовжте речення:

«Сьогодні  на уроці я зрозумів (зрозуміла), що…»

«Мені було цікаво…»

«У мене добре вийшло…»

«Мені було дуже складно…»

«Хотілося б дізнатися…»

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацюйте відповідний параграф підручника.

2. Підготувати повідомлення про різноманітні ряди птахів.

1

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
26 травня 2020
Переглядів
2639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку