Тема. Різноманітність та значення ссавців
Мета: поглибити знання учнів про різноманітність ссавців, з’ясувати їх значення в екосистемах та в житті людини; називати види ссавців, поширених в Україні та їхній місцевості; само організовувати учнів до навчальної діяльності, виховувати життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю, виховувати любов до тварин та займатися їхньою охороною.
Обладнання: підручник, зошит, картинки, плакати, картки-завдання.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1. Мотивація діяльності. Знайомство з класом, створення позитивної психолого-емоційної обстановки в класі. З’ясування емоційної готовності до уроку.
Вчитель. Доброго, чарівного дня вам, діти! Сядьте зручненько і приготуйтесь до уроку. А
перед тим, як взятись до роботи, я хочу сказати, що будь-яку справу, щоб вона вдалася, потрібно починати з хорошим настроєм, з усмішкою і любов’ю. Ось і я дарую вам свій хороший настрій. Та прийміть від мене і моїх пустотливих друзів, які передають теж привіт, ці невеличкі смайлики, які, я вважаю, справді піднімуть вам настрій! Приклейте їх у лівому
куточку на листку у зошиті. (Діти записують число, клеять смайлики)
Сьогодні ми з вами зібралися у теплому родинному колі, щоб поговорити про різноманітність ссавців у природі. Але все по порядку.
А тепер вперед! У мене в руках «Чорна папка». Вчитель показує чорну папку, в якій знаходиться певна річ (фото тварини). Учням потрібно назвати дану річ. Відповідь з першої підказки – 3 бали; з другої – 2 бали; з третьої – 1 бал.
(Три підказки)
Підказка 1
Підказка 2
Підказка 3
Відповідь: їжак (дістає фото їжака із папки)
Ми з тобою однієї крові?
“Мауглі” Р. Кіплінга
Вчитель. Я думаю, що ви здогадалися, про кого ми будемо сьогодні говорити. (Відповідь учня) Так, про ссавців. Ви знову отримаєте смайлики і приклеїти їх у правому куточку. Слова Редьярда Кіплінга, англійського письменника, стануть епіграфом нашого уроку. Тварини оточують нас всюди. Особливо близькими для нас є ссавці, адже ми також належимо до цієї групи тварин. Нам треба якомога більше дізнатись про них, щоб ставитись до них краще і не заподіяти їм шкоди (Вчитель роздає смайлики).
Спочатку ми повернемося до домашньої роботи. Ви отримаєте картки і виконаєте роботу
2. Перевірка домашнього завдання. Робота з картками (роздає картки)
«Вибери характеристики, які стосуються ссавців».
1) розвинутий волосяний покрив;
2) розвинутий пір’яний покрив;
3) шкіра вкрита лускою;
4) у шкірі немає залоз;
5) у шкірі є залози;
6) вигодовують малят молоком, яке виробляється в молочних залозах;
7) між грудною і черевною порожниною немає перегородки;
8) є діафрагма;
9) дихання за допомогою зябер;
10) дихання легеневе;
11) серце чотирикамерне;
12) теплокровні тварини;
13) розвинута центральна нервова система;
14) розмножуються відкладанням яєць;
15) наявність матки і плаценти;
16) очі без повік.
Відповідь: 1, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 15.
(Можна зробити взаємоперевірку робіт. Вчитель читає, а учні ставлять плюс за правильну відповідь і виставляють однокласнику бали)
3. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Вчитель. Ось так поступово, повторюючи вивчений матеріал, переходимо вивчати різновидність ссавців. (Розповідь за ілюстрованими картинками, потім вклеїти в зошит таблицю «Різновидність ссавців»)
Першозвірі |
-розмножуються, відкладаючи яйця; -дитинчата вигодовуються молоком; -молочні залози примітивні, трубчасті; -дитинчата злизують молоко з шерсті |
|
Сумчасті |
-самки мають шкіряну сумку на череві, куди відкриваються потоки молочних залоз; -погано розвинена плацента і дитинча народжується недорозвинене; - остаточно формується в сумці |
|
Плацентарні: гризуни зайцеподібні копитні хижі ластоногі примати китоподібні рукокрилі комахоїдні хоботні |
-живородні ссавці; -немає сумки; -розвинена плацента |
|
Розповідь учителя
До НАБІЛЬШОЇ ГРУПИ, групи плацентарних належить переважна більшість сучасних ссавців, поширених на всіх континентах.
Плацентарні ссавці — тварини, які опанували всі середовища існування на земній кулі та пристосувалися до різних способів пересування. Для них характерні різноманітні особливості організації й зовнішнього вигляду. Поговоримо про деякі з них.
(Спочатку діти відгадують загадку, а потім вчитель показує фото).
РУКОКРИЛІ. Учитель пропонує учням відгадати загадку:
Літає крилами,
ходить ногами,
висить догори лапками. (Кажан.
ГРИЗУНИ. Учитель пропонує учням відгадати загадки:
Хвостик, як ниточка,
само, як калиточка,
а очі, як насінинки. (Миша.)
На дубочку у дуплі
Сестроньки живуть руді,
Люблять шишки і горішки,
І грибків поїсти трішки.
Працьовиті, наче бджілки,
Ці руді сестриці… (білки).
Бубонять буркотуни:
— Змокли капці і штани!
Доки греблю ми гатили —
Хвіст і лапи промочили. (Бобри.)
ЗАЙЦЕПОДІБНІ. Учитель пропонує учням відгадати загадку:
Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі — навкруги,
Скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду,
Їм капусту на городах,
Моркву, ріпу, буряки.
Відгадайте — хто такий? (Заєць.)
Запитання до учнів:
— Яких ви знаєте тварин, що схожі на зайців?
Обговорення відповідей учнів.
КИТОПОДІБНІ.
Учитель пропонує учням відгадати загадку та знайти в ній біологічну помилку:
Як по морю-океану
Риба-рибина пливе,
До великого фонтану
Підпливать нам не дає. (Кит.)
Запитання до учнів:
— Яка біологічна помилка закралася в цій загадці? (Кити — це тварини, які належать до ссавців, а не до риб.)
Запитання до учнів:
— Які ссавці, крім дельфінів, китів мешкають у водоймах? (Моржі, тюлені, морські котики.)
КОТЯЧІ.
Розповідь учителя
Деякі люди стверджують, що кішка створена Богом і визнається доброю істотою, другом людини, їй приписують здатність охороняти людину від усього злого. Розповідають таку легенду: «Коли Ной забрав у вибудований ковчег по парі тварин, то чорт, бажаючи зробити йому зло, таємно впустив мишу, сподіваючись на те, що вона прогризе в ковчезі діру і таким чином ковчег буде потоплено. Але кішка, побачивши мишу, відразу ж схопила її і задушила, зруйнувавши плани диявола. З того часу кішки завжди винищують мишей, які створені чортом на зло людям».
«Мозковий штурм»
— Що об’єднує кота, вовка, ведмедя та куницю? (Вони є хижаками)
КОПИТНІ.
Розповідь учителя
Копитні — велика група ссавців, у яких замість кігтів на кінцях пальців ростуть рогові копита. Більшість копитних — рослиноїдні тварини, рідше всеїдні. Від хижаків вони рятуються втечею.
Парнокопитні на ногах мають парну кількість пальців, одягнених у копито, а непарнокопитні — непарну кількість.
Учитель пропонує відгадати назву тварини, яка належать до непарнокопитних:
Він незграбний і товстий,
Завжди він чомусь сумний.
А на лобі в нього ріг,
Ця тварина — … (носоріг).
Учитель пропонує учням відгадати загадки:
Хто з вас цю тварину знає?
Хто скоріше відгадає?
Гладенький бочок,
Рожевий п’ятачок,
І хвостик — гачок! (Порося)
Має дуже довгу шию.
Добре це, бо зручно їсти
Із дерев зелене листя.
(Жираф)
ПРИМАТИ
Учитель пропонує учням відгадати загадку:
Як на гойдалках, на вітках
Вони плигають у клітках.
Граються, кривляються,
Разом забавляються.
А веселі ці малята —
Пустотливі … (мавпенята).
4. Осмислення, первинна перевірка розуміння й корекція засвоєння нових знань.
Біологічний диктант «Різноманітність ссавців»
(позначте «+» правильні твердження, знаком «-» - неправильні).
1. У гризунів на верхній і нижній щелепі по 2 різці, які ростуть усе життя і самозаточуються. (+)
2. Бобри влаштовують собі будиночки у вигляді гнізд на деревах, де запасають листя і траву. (-)
3. Усі гризуни належать до мишоподібних: цебілка, пацюк, миша, бобер, ховрах. (-)
4. У зайцеподібних, як і у гризунів, по два різці на кожнійщелепі. (-)
5. Дикий кріль поширений на Півдні України, риє нори в землі. (+)
6. В Україні поширений заєць сірий, якого ще називають русак. (+)
7. Кінь, віслюк, зебра, кулан належать до парнокопитних. (-)
8. У коня добре розвинений один палець, захищений копитом. (+)
9. Носоріг має три пальці, оточені роговими копитами. (+)
10. До парнокопитних належать: корова, коза, вівця, олень, зубр. (+)
11. Дикий кабан – представник непарнокопитних, є предком бегемота. (-)
12. Копитні тварини живляться тваринною їжею, для цього мають гострі ікла.(-)
Технологія «Мікрофон»
— Яке значення мають ссавці в житті людини?
Складання опорного конспекту (вклеїти дітям у зошити)
Значення ссавців у житті людини
— об’єкти промислу;
— джерело харчування для людини;
— джерело хутра, шкіри;
— знищують шкідників сільськогосподарських угідь;
— помічники людини в господарстві;
— естетичне значення;
— транспортний засіб;
— джерело сировини для отримання ліків;
— експериментальні тварини в лабораторіях;
— мишоподібні гризуни завдають шкоди;
— є переносниками збудників небезпечних захворювань;
— хижі знищують багатьох свійських тварин.
Розповідь учителя
Діяльність людини призводить до забруднення промисловими відходами навколишнього середовища, руйнування природних співтовариств і, як наслідок,— до скорочення чисельності багатьох видів ссавців. Наприклад, на межі зникнення перебувають такі тварини, як зубр, рись звичайна, кіт лісовий, хохуля звичайна, афаліна чорноморська, їжак вухатий і багато інших. Система заходів щодо охорони тваринного світу передбачена низкою законодавчих актів.
Запитання до учнів:
— Запропонуйте заходи щодо охорони тваринного світу.
Заходи щодо охорони тваринного світу:
• визначення термінів полювання і норм відстрілювання тварин;
• акліматизація і розселення (ондатра, бобер);
• збереження і відновлення зникаючих видів у заповідниках і заказниках.
Розповідь учителя
А чи знаєте ви, що 4 жовтня Організація Об’єднаних Націй визначила як Міжнародний день захисту тварин. Цей день вважається днем народження святого Франциска Асизького — одного з найвідоміших католицьких святих, засновника ордену францисканців, заступника й охоронця тварин. Легенди оповідають, що святий Франциск міг спілкуватися з тваринами, тварини його розуміли і допомагали в усіх справах. У свою чергу Франциск закликав усіх людей любити й оберігати тварин, не шкодити їм. Він перший назвав тварин нашими молодшими братами та сестрами.
Дуже часто ми говоримо про охорону та збереження диких звірів, але не звертаємо уваги на тварин, які знаходяться поруч із нами.
Запитання для обговорення:
— Що кожен з вас може зробити, щоб допомогти безпритульним тваринам?
5. Домашнє завдання:
1. Вивчити конспект уроку
2. За бажанням: Біологічна задача: кожен із 7 чоловік має по 7 кішок. Кожна кішка з’їдає по 7 мишей. Кожна миша знищує за літо 7 колосків ячменю. А із зерен одного колоска може вирости 7 жмень ячменю. Скільки жмень ячменю зберігається щороку завдяки кішкам?