Тема: Різноманіття ссавців. Значення в природі і житті людини
Цілі уроку:
освітня: вивчити класифікацію ссавців, розібрати роль в природі;
екологічна: розробити вправу для збереження біоценозу;
виховна: звернути увагу на поведінку в зоопарку;
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1.Організаційний етап
Діти заходять в клас, беручи з 5- літрової пластикової пляшки кришечки від пластикових пляшок трьох кольорів : червоного, синього, зеленого. Так в нас з'являються три групи учнів – три групи дослідників. На першій парті кожного ряду лежать аркуші відповідно червоного, синього , зеленого кольорів. Тепер кожна група займає певний ряд місць в класі.
2. Актуалізація опорних знань.
Представляємо «Наукову інформацію»
Ссавці – це хордові хребетні теплокровні тварини, для яких характерне вигодовування малят молоком.
. Рисами прогресивної організації ссавців є наявність волосяного покриву, різноманітних залоз у шкірі; розташування кінцівок під тулубом; диференціація зубів і наявність у них коренів; поява легень альвеолярної будови та діафрагми; удосконалення органів чуттів; розвиток зародка в організмі матері, вигодовування малят молоком.
Покриви тіла – шкіра міцна, еластична, характеризується значною товщиною. Епідерміс дає різноманітні похідні: шкірні залози, волосяний покрив (остьове і пухове волосся та його видозміни: вібриси, щетину, голки), кігті, нігті, копита, рогові утвори, луску тощо. Волосяний покрив недовговічний і періодично замінюється на новий під час линяння. У шкірі ссавців виробляються пігменти, що зумовлюють забарвлення як її самої, так і волосяного покриву. Під шкірою багатьох ссавців утворюється прошарок жиру
Рух – за участю кінцівок, пристосованих до певного способу життя. Мускулатура добре розвинена і дуже диференційована, із м'язів – найбільш сильні жувальні, м'язи спини і кінцівок. Характерною ознакою ссавців є наявність куполоподібного м'яза – діафрагми.
Травлення у травній системі, яка характеризується більшою складністю порівняно з іншими хребетними:передротова порожнина, диференційовані зуби, шлунок у деяких багатокамерний, довгий і диференційований кишечник тощо. Зуби, їх будова і кількість у різних груп ссавців є важливою систематичною ознакою. До складу зубів входять дентин, емаль і цемент, і вони міцно сидять в лунках щелеп – альвеолах.
3. Вивчення нового матеріалу:
Залежно від особливостей розмноження і розвитку,ссавців поділяють на три групи: Яйцекладні, Сумчасті, Плацентарні.
Вивчення проходить у формі презентації кожною групою особливостей будови і способу життя кожної групи. Називають представників. Матеріал для презентації підготовлено в папці відповідного кольору.
4. Авторська вправа «Наш прапор» :
Яскраву презентацію закінчуємо виготовленням прапорів для кожної групи ссавців. ( Наклеюємо на кольоровий лист аркушу роздруковані зображення ссавців – представників кожної групи)
5. Авторська вправа :«Запитай слухача» :
Кожна команда задає питання двом іншим за темою презентованого ними матеріалу
6. Узагальнення и систематизація знань.
Пишемо на дошці класифікацію тварин і фотографуємо для того, щоб виставити в групу класу, в якій зареєстровані всі учні, щоб отримувати нову інформацію і домашні завдання з біології.
Робимо висновки, пригадуємо правила поведінки в зоопарку.
7. Домашнє завдання:
Ознайомитись з параграфом 33 підручника, селасти пам'ятку : «поведінка в зоопарку»
Пригадати правила екологічної поведінки і скласти всі отримані кришечки в пляшку, щоб пластик не забруднював планету, на наступний урок принести ще пляшки, щоб разом здати на переробку.