Керівник міського методичного об’єднання,
вчитель обслуговуючої праці
Вознесенської ЗОШ І-ІІІ ст. №8
Момотенко О.М
Робочий зошит
з трудового навчання
(обслуговуючі види праці)
Об’єкт проектної діяльності:
М’яка плоска іграшка.
Основна технологія:
Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом.
Вчитель: ________________________________
2019 р.
Зміст
Передмова…………………………….…………………………………………....
Умовні позначення……………………………………………………….……..…
Повторення правил внутрішнього розпорядку в навчальній майстерні та загальними правилами безпечної праці…………………………………….…..…...
Поняття про проектування. Етапи проектування……………………………….
І. Організаційно-підготовчий етап.
1.1 Вибір об'єкта проектування (виду м’якої іграшки). Планування роботи з виконання проекту………..………………………………………………….……....
1.2 Історична довідка…………………………………………………….…..…..
1.3 Моделі – аналоги…………………………………..………………………….
ІІ. Конструкторський етап.
2.1 Графічне зображення………………………………..……………….………
2.2 Добір конструкційних матеріалів (тканина, синтепон) та інструментів (голки, ножиці, наперсток, шпильки) для роботи……………………………..…...
2.3 Виготовлення шаблонів. Розкроювання ……………………………………
ІІІ. Технологічний етап.
3.1 Застосування шва «назад голкою»………………………………………..…
3.2 Виготовлення м’якої іграшки…………………………………….....……….
3.3 Оздоблення м’якої іграшки. …………………………………………………
ІV. Заключний етап.
4.1 Розрахунок бюджету проекту……………………………….…..………..…
4.2 Реклама виробу. Захист проекту. Висновки……………………….……….
Любий друже!
В твоїх руках незвичайний зошит – це «путівник» по захоплюючій «країні Рукоділля». З його допомогою ти ознайомишся з історією виникнення м’яких іграшок, з їх видами та ознайомишся з різними професіями. Закріпиш знання із виконання ручних швів, самостійно виготовиш та оздобиш м’яку іграшку.
Зошит розроблений таким чином, щоб полегшити тобі вивчення предмету, та допомогти краще засвоїти матеріал. В ньому вміщено теоретичний матеріал, інструкційні картки, кросворди, ребуси, цікаві факти, а також вправи для відпочинку очей, оскільки при ручній роботі найбільше втомлюються очі. Матеріал розбито на теми, де висвітлено короткі теоретичні відомості й подано практичні роботи.
В структуру даного зошита вміщено творчий проект на виготовлення м’якої іграшки з розробленими завданнями і послідовністю виконання робіт
Пам’ятай! практична робота у шкільній майстерні
потребує уваги і зосередженості під час користування інструментом. Працюючи, потрібно правильно організувати робоче місце, бути уважним і старанним під час своєї діяльності, дотримуватись правил внутрішнього розпорядку та правил безпечної праці.
Намагайся свою роботу робити красиво, із задоволенням, і тоді в тебе все вийде.
Успіхів і натхнення тобі у проектуванні виробів та опануванні технологій.
Умовні позначення:
прочитай;
зверни увагу;
цікаво, що;
законспектуй;
розгадай;
запам’ятай;
відпочинь;
практичні завдання;
завдання для самоконтролю;
творче завдання.
Гра «Закінчи речення»
Перед початком заняття _________________________________________
___________________________________________________________________.
Не відволікатись __________________не________________ працювати іншим.
Економно використовувати ____________________________________________
та _________________________________.
Відстань від очей до виробу, що виготовляється, має дорівнювати
_____________________ см.
Під час роботи ____________ повинно падати на робоче місце _______________ або _______________.
Роботу виконувати лише за допомогою ________________________________ та ______________________________________________.
Робоче місце тримати у _____________________ і ______________________.
По завершені роботи вимкнути _________________________________________,
скласти ______________________ і ___________________у
______________________________________________, прибрати робоче місце.
Що таке творчий проект
Проект – це творча діяльність, спрямована на досягнення визначеної мети, вирішення якої-небудь проблеми.
Проектуванням називають сам процес роботи над проектом, а також підготовка комплекту проектної документації.
Проектна діяльність – це діяльність зі створення нового, потрібного виробу або послуги.
Для виконання творчого проекту тобі необхідно пройти 4 кроки або 4 етапи.
Етапи проекту – основні періоди роботи над проектом.
У результаті кожного етапу виконується частина проекту, яка дозволяє продовжувати роботу над проектом.
Мій творчий проект
Проект №4
Назва проекту:___________________________________________________________
Основна технологія:______________________________________________________
________________________________________________________________________
Додаткова технологія:____________________________________________________
І. Організаційно-підготовчий етап.
Перші іграшки почали робити ще первісні люди. Тоді вони представляли із себе кам'яні, глиняні або пізніше, металеві фігурки які мали, як художні, так і релігійні цілі. На території Сибіру знайдені фігурки тварин: мамонта, носорога, ведмедя, верблюда, птахів. Вони зроблені з м'якого каменю задовго до нашої ери. Вироби з бивня мамонта і м'якого каменю знайдені також в Москві і в інших районах. На Україну були знайдені фігурки людини і коня, виконані з глини і датуються ІV-ІІІ тисячоліттям до нашої ери. На території Новгорода археологи виявили велику кількість виробів з дерева. Ранні іграшки Давнього Єгипту датуються серединою III тисячоліття до нашої ери і, ймовірно, мали в основному релігійне значення. Це дерев'яні фігурки корів, тигрів, крокодилів.
Вперше зустрічаються іграшки з нескладним дротяним механізмом руху. Велика кількість ляльок було знайдено на території Стародавньої Греції та Риму. Ці ляльки також носили культовий характер. Але були і дитячі ляльки. Робилися вони з глини, дерева і часто мали рухливі руки і ноги, за рахунок того, що прикріплялися до тіла за допомогою ниток і паличок. Більш ретельно з дорогих матеріалів виконувалися ляльки для дітей знаті. У той час існували вже ляльки-маріонетки. Взагалі в стародавній Греції отримало величезний розвиток механічних ляльок (за свідченням сучасників існували навіть цілі механічні театри зі складними діями).
Доля іграшок в середні століття залишається нез'ясованою. Перші відомості відносяться вже до народжуваного нового західноєвропейського життя. У середні століття виробництвом іграшок займалися виключно столяри Ліможа, різьбярі по дереву в горах Юра на північний схід від Ліона і примітивні ремісники старого
Нюрнберга. У Парижі виробляли зовсім небагато: маленькі дерев'яні флейти, свистки, кулі, киї. Найбільша кількість іграшок до Франції вже тоді привозили із Нюрнберга.
У XVI ст. виникло ремесло з виготовлення ляльок на замовлення. Ціни на ляльок були дуже високі, оскільки ці іграшки були мініатюрними моделями: матері вивчали за ними моду, а дочки бавилися ними. Дешеві дитячі іграшки з'явилися у Франції в кінці XVI ст., але виробництво їх було кустарним. І тільки в XIX столітті утворюється «Синдикат французьких фабрикантів іграшок». З цього часу починає розвиватися індустрія нової галузі промисловості. Історія німецької іграшки ясно показує тісний зв'язок іграшок з культурою, способом життя, сімейним ладом, промислом. З іграшок вищого ґатунку, дорогих, виготовляються в Німеччині, найбільш цікавими пам'ятками культури є знамениті лялькові будинки з повною обстановкою, посудом і домашнім начинням. Це були дуже дорогі іграшки і навіть ті, хто міг дозволити собі купити їх, дозволяли дітям тільки милуватися ними.
Попит на іграшки зростає з ростом міст, а разом з тим торгівля ними стає прибутковою. Виробництво іграшок стає ще різноманітніше, коли почали використовувати тісто, приготоване з дешевої житнього борошна (вперше іграшки стають по справжньому м'якими).
Перший крок до великого виробництва був справжньою революцією в усій іграшкової промисловості: іграшки стали робити з пап'є-маше - суміш папери з піском, цементом і борошном. Поряд зі старим різьбярем, який робить будиночки і конячок з дерева, в історії іграшок з'являється формувальник.
Формувальник - робить іграшки не від руки, а вдавлює густу масу в певну форму.
М'які іграшки - прототипи різних тварин, які дбайливі мами шили своїм чадам з клаптиків тканини, набивали ватою, прикрашали, використовуючи різні навички рукоділля, в'язання та вишивку, з'явилися в XIX столітті. У кінці XIX століття широкий розвиток отримало кустарне виробництво м'якої іграшки в промислових масштабах. І почали виникати численні фабрики іграшки м'якої, в тому числі і в Українi.
Вправа для очей
Однією з перших м'яких іграшок стала ганчіркова лялька. Гралися в ганчіркові ляльки не тільки дівчатка, а й хлопчики до 7-8 років, а вже потім ігри та іграшки ділились на дівчачі і хлопчачі. Для малюків ляльки виготовляли мами і бабусі. Підростаючи, дівчата самі вчилися виготовляти собі ляльку, таким чином набували вмінь шити і вишивати. Потім з’явились плюшеві ведмедики, зайчики, котики, правда, раніше вони не були такими барвистими, яскравими як зараз.
М'яка іграшка – сама нова із всіх іграшок, їй трохи більше 100 років. Перші м'які іграшки з’явились на початку ХХ століття в Німеччині. Німецька майстриня Маргарет Штайф придумала м’яких маленьких слоненят. Спочатку вони служили подушечками для голок і шпильок, але дітям вони дуже сподобалися як іграшки. Тоді Маргарет створила цілий звіринець: кролики і слони, мавпи і верблюди, ослики і зайчики, і багато інших тваринок. Зшиті вони були з оксамиту і плюшу. А в 1903 році Маргарет Штайф створила самого першого плюшевого ведмедика на ім'я Тедді. Він так сподобався і дітям і дорослим, що іграшкових ведмедиків стали виготовляти і в інших країнах. З того часу розпочалась тріумфальна хода м'якої іграшки світом.
Ми з вами будемо опановувати мистецтво створення м’яких іграшок. Чому вони так називаються? Так, вони м’які на дотик, бо виготовляються з текстильних матеріалів.
М’які іграшки поділяються на плоскі і об’ємні.
Плоска іграшка складається з двох однакових деталей – на одній деталі вишиваємо очі, ротик і носик, другу називаємо спинкою і пришиваємо хвостик.
Об’ємна м’яка іграшка більш складна у виконанні, бо складається з багатьох об’ємних частин; але така іграшка більш точно відтворює фігуру людини чи тварини, частини тіла іграшки можуть бути рухомими. Об’ємну іграшку можна розглядати з усіх сторін.
Також м’які іграшки можна виготовити з помпонів.
Шиття м'якої іграшки – це дуже захоплююче, цікаве заняття, яке може стати для когось із вас хоббі. Варто лише одного разу спробувати. З чого ж можна виготовити м’яку іграшку?
М'яка іграшка може бути зшита з м'яких тканин, фетра, зв'язана гачком або спицями, з м'якою набивкою всередині. Навіть саму гарну іграшку можна зшити з «нічого». Це можуть бути клаптики тканини, обрізки стрічок, мережива, клаптики шкіри, клейонки і, звичайно, ваша фантазія. Не обмежуйте свою фантазію. Всі самі найкращі речі в світі були виготовлені не по інструкції, а в процесі вільної творчості. А найголовніше - робити все з любов'ю.
Знайди 10 відмінностей
Сучасні іграшки мають різне призначення:
1 |
2 |
3
|
4 |
5 |
6 |
_______________ оцінка
ІІ. Конструкторський етап.
Практична робота № 1
Пофантазуй та замалюй зразок майбутньої закладки, зроби детальний опис.
Детальний опис:_______________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Дизайнер – це фахівець, який займається проектуванням і створенням різних виробів.
Матеріали для виготовлення м’якої іграшки.
- тасьма, мереживо, стрічки, резинка
- фурнітура: ґудзики, намистинки, біжутерія.
- нитки для вишивки та в'язання.
- нитки швейні, клей ПВА, силіконовий клей
- синтепон, синтепух, поролон, холлофайбер, вата, обрізки тканини.
Інструменти для шиття м’якої іграшки.
Інструменти та пристосування |
Матеріали та їх кількість |
|
|
Допоможи принцесі дістати клубок
_______________ оцінка
ІІІ. Технологічний етап.
Практична робота № 2
Перед початком роботи обов’язково ознайомся з основними правилами роботи з голкою та ниткою.
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ З ГОЛКАМИ Й ШПИЛЬКАМИ
1. Шийте з наперстком. Вушко голки повинно впиратися у наперсток, а гострий кінець — виступати з пальців приблизно на чверть довжини голки.
2. Не кидайте голку. Не встромляйте її в тканину чи свій одяг.
3. Зберігайте голки і шпильки в певному місці (спеціальній коробочці, подушечці та ін.), не залишайте їх на робочому місці (столі), у жодному разі не беріть голки і шпильки до рота.
4. Не використовуйте голку замість шпильки.
5. Не використовуйте для шиття іржаві голки.
6. Викрійку і тканину прикріплюйте гострими кінцями шпильок у напрямку від себе.
7. При ручному шитті не беріть нитку довше, ніж 80-90 см.
Дотримуйся правил безпечної праці!
Матеріали та інструменти: нитки, голка, ножиці, наперсток, тканина.
Виконання простих ручних швів.
Підготовка до роботи з голкою та ниткою |
||
Для виконання будь – якого шва на початку треба заселити нитку у голку. Довжина нитки має бути до ліктя.
|
На довшому кінці нитки зав’язати вузлика.
|
|
Назва шва |
Прийоми виконання шва |
Зображення |
Шов «назад голку». |
Виконують шов «назад голку» таким чином: голка весь час ніби повертається назад, у те місце, звідки виходить нитка. На вигляд цей шов нагадує машину строчку. |
|
Практична робота № 3
За допомогою таблиці виготов обраний виріб.
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ З НОЖИЦЯМИ
1. Тримайте ножиці у визначеному місці.
2. Під час роботи уважно стежте за напрямком різця (леза).
3. Під час роботи не тримайте ножиці лезом угору.
4. Не працюйте тупими ножицями.
5. Не ріжте ножицями на ходу.
6. Не наближайтеся до товариша під час різання.
7. Передавайте товаришеві закриті ножиці кільцями вгору (вперед).
Дотримуйся правил безпечної праці!
Матеріали та інструменти: нитки, голка, шпильки, ножиці, наперсток, тканина, лекала, оздоблення за смаком.
Технологічна послідовність виготовлення
м’якої плоскої іграшки «Ведмедик»
№ з\п |
Графічне зображення |
Назва операції |
Матеріали та інструменти |
1 |
|
На папері намалювати деталі іграшки, вирізати, перенести на тканину, обвести кравецькою крейдою та розкроїти. |
Папір, ножиці, олівець, ножиці, тканина, кравецька крейда |
2 |
Оформіть мордочку тваринки |
Очі, носик, ротик |
|
3 |
Складіть дві деталі лицьовими сторонами всередину. Порівняйте зрізи та заколіть шпильками. |
Шпильки |
|
4 |
Зшийте деталі, залишаючи незашитим отвір для вивертання виробу. Швом «голкою назад». |
Голка, нитка |
|
5 |
Виверніть виріб на лицьовий бік, ретельно виправляючи всі частини іграшки. Наповніть тулуб іграшки синтепоном, починаючи з вушок, лапок. Акуратно зашийте залишений отвір |
Голка, нитка, наповнювач |
|
6 |
Вдягніть іграшку, доповніть образ аксесуарами. Почистіть виріб від ниток наметування, розправте хутро у місці швів. |
|
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІСЛЯ ЗАВЕРШЕННЯ РОБОТИ
1. Ножиці скласти у спеціально відведене місце.
2. Голки здати для зберігання вчителеві.
3. Привести в порядок своє робоче місце.
Лекальник – робітник, який виготовляє лекала.
Швачка – це фахівець який займається
пошиттям будь-якого виробу.
_______________ оцінка
ІV. Заключний етап.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Створи рекламу власного виробу у вигляді віршика, рекламної листівки або бік-борду.
ДЛЯ НОТАТКІВ
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ме́неджер з рекла́ми — фахівець, який виконує певні дії з просування на ринок марки товару, послуги або ідеї.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________ оцінка
Критерії оцінювання проекту
І. Організаційно-підготовчий етап
1.1. Назва виробу - 0,5б
1.2.Технологія - 0,5б
1.3. Мета - 0,5б
1.4. Моделі аналоги - 1б
ІІ. Конструкторський етап
2.1.Ескіз, опис - 1б
2.2.Матеріали, обладнання - 1б
ІІІ. Технологічний етап
3.1.Технологічна послідовність - 2б
ІV. Заключний етап
4.1. Економічне обґрунтування - 1б
4.2. Реклама - 1,5б
4.3.Захист проекту - 2б
Література
С. М. Дятленка, - Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 56 с.: іл.
Моделі-аналоги
1