Керівник міського методичного об’єднання,
вчитель обслуговуючої праці
Вознесенської ЗОШ І-ІІІ ст. №8
Момотенко О.М
Робочий зошит
з трудового навчання
(обслуговуючі види праці)
Об’єкт проектної діяльності: підставка під гаджет.
Основна технологія: технологія орігамі.
Вчитель: _______________________________________
2019р.
Зміст
Передмова…………………………….………………….…………………………....
Умовні позначення……………………………………….………………….……..…
Пригадати правила внутрішнього розпорядку в навчальній майстерні та загальними правилами безпечної праці……………………….………………..…...
Проектування форми методом фантазування………………………………….…..
І. Організаційно-підготовчий етап.
1.1 Вибір об'єкта проектування (виду підставки). Планування роботи з виконання проекту………..…………………………………………..………………....
1.2 Історична довідка…………………………………………….……….……..…..
1.3 Моделі – аналоги…………………………………..…………….….…..……….
ІІ. Конструкторський етап.
2.1 Графічне зображення……………………..……………..………………………
2.2 Добір конструкційних матеріалів та інструментів для роботи………….…...
ІІІ. Технологічний етап.
3.1 Виготовлення підставки способом орігамі…………………………………….
ІV. Заключний етап.
4.1 Розрахунок бюджету проекту……………………………….……...…….…..…
4.2 Реклама виробу. Захист проекту. Висновки……………………………..…….
Любий друже!
В твоїх руках незвичайний зошит – це «путівник» по захоплюючій «країні Рукоділля». З його допомогою ти ознайомишся з видами підставок для гаджетів, з яких матеріалів їх виготовляють та яких форм вони бувають.
Навчишся виготовляти та оздоблювати підставку власними руками. Також навчишся проектувати та планувати свою роботу.
Зошит розроблений таким чином, щоб полегшити тобі вивчення предмету, допомогти краще засвоїти матеріал з варіативного модуля «Технологія орігамі». В ньому вміщено теоретичний матеріал, опорні схеми, кросворди, ребуси, цікаві факти, а також вправи для відпочинку очей, оскільки при ручній роботі найбільше втомлюються очі. Матеріал розбито на теми, де висвітлено короткі теоретичні відомості й подано практичні роботи.
В структуру даного зошита вміщено творчий проект на виготовлення підставки для гаджетів з розробленими завданнями і послідовністю виконання робіт.
Пам’ятай! практична робота у шкільній майстерні
потребує уваги і зосередженості під час користування інструментом. Працюючи, потрібно правильно організувати робоче місце, бути уважним і старанним під час своєї діяльності, дотримуватись правил внутрішнього розпорядку та правил безпечної праці.
Намагайся кожну роботу робити красиво, із задоволенням, і тоді в тебе все вийде.
Успіхів і натхнення тобі у проектуванні виробів та опануванні технологій.
Умовні позначення:
прочитай;
зверни увагу;
цікаво, що;
законспектуй;
розгадай;
запам’ятай;
відпочинь;
практичні завдання;
завдання для самоконтролю;
творче завдання.
Проект – це__________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Мій творчий проект
Проект № 5
Назва проекту:____________________________________________________________
Основна технологія:_______________________________________________________
І. Організаційно-підготовчий етап.
Де і коли зародилося мистецтво орігамі.
Обов'язковим матеріалом для даного виду мистецтва є, папір. І хоча перший верстат з виробництва паперу був винайдений в Китаї, історія орігамі бере свій початок в Японії. Саме японці на початку VІІІ ст. почали складати різні фігурки. До речі, в японській мові слово «орігамі» означає «складений папір». Варто відзначити, що в ті часи папір був дуже дорогим матеріалом, тому доступний він був тільки храмам і монастирям. Ченці робили спеціальні паперові коробочки під назвою «санбо», в яких приносили жертви богам. Ці перші вироби орігамі виготовлялися без використання будь-яких інструментів, а матеріалом був виключно папір.
Трохи пізніше кожен японський аристократ вмів робити подібні коробочки для підношення подарунка дорогій людині або данини богу. А через 600 років папір перестав бути настільки цінним ресурсом, що дозволило даному мистецтву розвиватися великими темпами. Історія виникнення орігамі, напевно, вже давно забута японцями, проте подарована ними техніка складання перших літачків, фігурок тварин і дивовижних квітів радує весь світ і сьогодні.
Найдавніші вироби орігамі.
Як уже згадувалося вище, першими виробами, виготовленими в техніці орігамі, були коробочки. Але оскільки вони виготовлялися виключно в практичних, а не декоративних цілях, їх не можна назвати справжніми витворами мистецтва. Журавлик - саме з цієї фігурки почалася історія орігамі, як виду мистецтва.
У першому японському виданні з орігамі під назвою «Семба - цуру оріката», що в перекладі означає «Як скласти тисячу журавлів», були описані особливості складання з паперу 49 моделей журавликів. Це була досить докладна інструкція орігамі, хоча і з мінімальною кількістю графічних ілюстрацій. Випущена ця книга була в 1797 році настоятелем храму Рока. Варто відзначити, що в книгу увійшли інструкції зі складання не тільки окремих журавликів, але і різних сполучень їх між собою. Наприклад, фігуркам могла бути додана форма гірлянди, яка виходила шляхом з'єднання декількох журавликів за кінчики крил або дзьоба.
Розвиток мистецтва орігамі в світі.
Найбільш активно мистецтво орігамі в Японії почало розвиватися після Другої світової війни. Багатьом історія орігамі зобов'язана японському майстру Акиро Йошізава.
Саме він почав складати перші, до того часу невідомі, фігурки з паперу, серед яких були жаби, рибки, журавлики, квітки ірису та багато інших.
Що стосується країн Європи, то багато чого прихильники цього мистецтва, що живуть на їх території, почерпнули з Японії. Однак не можна стверджувати, що історія виникнення орігамі в Європі пов'язана виключно з країною Східного Сонця. Так, деякі фігурки були складені іспанськими майстрами, а символом орігамі в цій країні є паперові пташки - «пахаріти».
Існує припущення, що вперше ця фігурка була складена в Толедо в XII ст. У 1937 році в Лондоні була видана перша в Європі книга з орігамі «Виготовлення паперових іграшок». Її автором стала Маргарет Кемпбелл. Завдяки їй стало легше складати такі вироби орігамі, як «птах», «водяна бомбочка» і «жаба». А в 1946 році в англійському дитячому журналі була опублікована схема складання журавлика.
Вправи для очей
ІСНУЄ 5 ВИДІВ ОРІГАМІ.
Художнє орігамі характеризується реалістичними проектами з обтичними формами та наявністю власного творчого стилю виконання. Реалістичність в зображенні досягається за рахунок ускладнення схеми побудови, використання складного паперу, коли складання відбувається одночасно по декільком згинам. Невід’ємною характеристикою цього виду є використання техніки мокрого згортання, яка передбачає змочування паперу в процесі роботи, що дозволяє утворити м’які згини.
Модульне орігамі – найбільш заплутаний, стосовно термінології, напрям орігамі. Стосовно напряму, який характеризується використанням великої кількості маленьких модулів, що нанизуються один на одного, утворюючи "йоржисті" фігурки тварин, людей, рослин, різноманітних предметів і т. і. Є декілька назв цього напряму: китайське модульне орігамі, 3d origami, "Golden Venture".
Мозаїчне орігамі – це сучасна течія орігамі, що займається трансформуванням площини. За рахунок складок на площині утворюється орнаментальне зображення, яке може бути, як площинним, так і створювати певний рельєф (барельєф або горельєф). Моделі мозаїчного орігамі мають орнамент, як з лицьового, так і зі зворотнього боку.
Рифлене орігамі – зовсім нова течія, проте її характерність та несхожість з іншими видами, а також велика кількість можливостей, що вона відкриває, безумовно виділяє рифлене орігамі, як окремий напрямок. В своїй праці "Всё про оригами" Сергій Афонькін визначає рифлене орігамі як "ялинкову структуру", що влучно характеризує цей об’ємно-просторовий вид. Послідовне чергування "гір" та "долин" утворює "ялинку" або "східці". Натомість, існує європейська назва "Origami Corrugations", яка перекладається як "рифлене оригамі". В цьому виді оригамі в результаті складання утворюється об’ємна та гнучка структура, що здатна приймати різні форми. Хорхе Хоромільйо (Jorge Jaramillo), Йоши Йошимура (Yoshi Yoshimura), Йоко Нішимура (Yoko Nishimura) – визнані майстри рифленого оригамі.
Криволінійне орігамі – новий напрям орігамі, що характеризується складанням по кривій лінії. Одним з першовідкривачів цього напрямку є Рон Реш (Ron Resch). В 60-ті роки він досліджував можливості згину по кривій. В 1972 році його праця побачила світ на особистій виставці "Ron Resch and the Computer", що проходила в Солт-Лейк-Сіті, штат Юта, США. Вже в 2006 році на виставці"Оrigami USA" Жаннин Мозлі (Jeannine Mosely) запропонувала власні криволінійні моделі. Сьогодні коло зацікавлених криволінійним орігамі невпинно зростає.
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
1 |
2 |
3
|
4 |
5 |
6
|
_______________ оцінка
ІІ. Конструкторський етап.
Практична робота № 1
Пофантазуй та замалюй варіанти оздоблення свого майбутнього виробу, зроби детальний опис.
Детальний опис:________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дизайнер – це фахівець, який займається проектуванням і створенням різних виробів.
З історії паперу…
Ми дотепер точно не знаємо, коли був винайдений папір. Безсумнівно, що початок варто шукати в Китаї, де, по переказу, в 153 році нашої ери Тцай-Лунь, міністр землеробства, рекомендував своїм співгромадянам застосовувати для листа папір «ши», виготовлений із волокон деревини «паперового деревця» (Brussonetia papyrifera). До цього часу китайці вживали, як матеріал для написів і малюнків камінь, кістки й пластинки, вирізані із серцевини бамбука.
Оскільки в Китаї у давнину папір робили з молодих пагонів бамбука, то цілком ймовірно, що слово походить від старої назви бамбука. До речі, в українській і в багатьох інших європейських мовах назва паперу (фр. Papier, англ. Paper) явно веде своє походження від грецького - papyrus (папірус).
Однак треба помітити, що принципи виготовлення паперу й папірусу - зовсім різні. Якщо папірус являє собою тонко нарізані й склеєні пластинки, то для виготовлення паперу потрібне розщеплення часток (волокон) того матеріалу, що вживається для його виробництва, порушення зв'язку між волокнами, щоб потім ці волокна сплутати між собою (піддати процесу взаємного проникнення) і потім зробити із цієї маси тонкий і гнучкий аркуш, придатний для використання.
Для виготовлення паперу годяться будь-які рослинні волокна, які мають гнучкість. Можна назвати сотні рослин, придатних для виробництва паперу. Крім того, підходять не тільки рослини, але й кокони шовковичних хробаків, вовна, шкіра тварин та ін. Спроби робити папір із найрізноманітніших волокон робили здавна.
Головна проблема полягає не у виборі матеріалу для виробництва паперу, постачальниками якого є все: поля, луги й ліси, а у використанні такого матеріалу, що забезпечить світові потреби, й з якого можна виготовити папір цілком доброякісний - білий, міцний, не проникний для чорнила при письмі й добре приймаючий фарбу при друкуванні.
Варто сказати, що не людина першою почала робити папір з деревини - її «винахідниками» були деякі види ос. Вони будують свої гнізда так: робітники оси (нерозвинені самки) навесні згризають молоді зелені пагони дерев, пережовують їх і при цьому відокремлюють волокна (клітковину). У слині ос є клей, і в такий спосіб виходить клейка маса, склад якої той же, що й паперу: клітковина деревини або соломи й клей. Із цієї клейкої маси оси будують свої гнізда, роблять основу, що прикріплює гніздо до дерева, стіні та ін. Міцність осиних гнізд дозволяє їм існувати багато років, пручаючись дощу, снігу й вітрам. А щоб відірвати таке гніздо від місця, куди воно прикріплено, іноді потрібно застосувати велику силу. По своєму складу (якщо не брати до уваги принесений вітром у гнізда пил) осині гнізда до дріб'язків схожі з м'якими, шовковистими сортами паперу, виробленими в Китаї і Японії.
Папір, що виготовлявся в стародавності китайцями, мав основним своїм недоліком рихлість, через що фарба, якою на ньому писали (головним чином, туш із сажі з домішкою риб'ячого клею й мускусу), розтікалася, а папір легко рвався.
Подальший шлях паперу в Європу з Китаю описується французьким ученим Авенелем так: «Він прийшов з Китаю дуже повільним шляхом, із середньою швидкістю, може бути, сто верст у сто років. Народи Центральної Азії, потім араби, потім єгиптяни підвозили її вироблення все ближче до нас. В 650 році папір бачили в Самарканді; в 800-му - зустрічали в Багдаді; в 1100 році він дійшов до Каїра. Потім проходить по берегу Африки, перепливає через Середземне море й довго не переходить Лангедок (Південна Франція)».
Звичайно, процес проникнення паперу в Європу набагато складніше. Раніше він ввозився через Грецію, пізніше через новий центр торгівлі на Середземне море - Венецію - з Малої Азії й Африки (є згадування, що у Феце наприкінці XII століття було до 400 паперових закладів). Потім його почали виробляти в Європі, де була відкрита велика майстерня на південно-сході Іспанії - у Хативе (Сан-Филип, в 56 км від Валенсії). Ця майстерня, що існувала вже в 1154 році, поставляла папір у сусідні країни головним чином через Венецію. Протягом XIII і XIV століть відкрилися «паперові млини» в Італії, Франції, Німеччині, Голландії. А до XIV-XV століття папір уже одержав міцне поширення в Європі.
Вправи для очей
Досить заплутаним є питання про сировину, яка вживалася в той час при виробництві паперу. До 80-х років XIX століття анітрошки не сумнівалися, що папір вироблявся арабами з бавовни; звідки і його назва - «бомбицина» (інакше - charta cottonea). Однак аналіз показує, що зі зразків паперу, виготовленого з XI до XV століть, виробленого з бавовни не виявилося ні одного - більшість була виготовлена з ганчірок. Може бути, ця обставина пояснюється тим, що до Х століття араби, запозичивши з Китаю способи вироблення паперу з волокон шовкового кокона й шовковичного (паперового) дерева, у силу відсутності такої сировини в Центральній і Малій Азії перейшли до застосування волокон, що обволікають зерна бавовни. Але оскільки папір виходив досить пухким й непридатним для письма, то вони стали використовувати ганчір'я (хоча назва «Бавовняний папір» збереглася). Процес вироблення паперу з ганчірок набагато складніше, проте отриманий папір цілком відповідає своєму призначенню.
Так чи інакше, але процес виробництва паперу вдосконалювався, і на початку друкарства в Європі з'явилося багато паперових млинів, які виробляли (винятково із лляних і прядив'яних ганчірок) чудовий, що не протікає, білий папір, досить щільний і міцний, «дзвінкий» і гнучкий, що зберігся і до наших днів у прекрасному виді.
Прогрес не стоїть на місці. Всі частини паперової машини були вдосконалені, збільшена ширина полотна. Замість ганчіркової сировини стали використовувати деревину. Старі роли поступово витіснялися апаратами, що розмелюють та безперервної дії.
Основний композиційний склад майже не змінився - це волокна рослинного походження з деревини хвойних і листяних порід, стебел однолітніх рослин, листів і т.п. Залежно від методу виробництва, виходу геміцелюлоз і лігніну (інкрустуючої речовини) одержують різні напівфабрикати: деревну масу, наполовину хімічну масу (напівцелюлозу), невибілену, білену й облагороджену целюлозу.
І історія паперу на цьому не завершується, майже кожний рік на виробництві вдосконалюють старі й впроваджують нові технології виготовлення паперу.
Тест на тему «мистецтво Орігамі»:
а) Індія;
б) Японія;
в) Англія
а) папір;
б) тканину;
в) глину.
а) круглої;
б) трикутної;
в) квадратної.
а) так, все що завгодно;
б) ні, лише папір;
в) так, можна користуватись ножицями чи клеєм.
_______________ оцінка
ІІІ. Технологічний етап.
Практична робота № 2
Перед початком роботи обов’язково ознайомся з основними правилами роботи з папером, ножицями та клеєм.
Повторення основних правил роботи з папером.
Все окремо розклади.
Матеріали, інструменти,
І папір в самому центрі.
Поклади перед очима!
Як згинаєш ти папір,
Перевір кутки й краї!
Від середини до краю
Ти прогладь. І що важливо:
Не зроби роботу криво!
Не зімни її ти знову,
Поклади лиш акуратно
У коробочку чи папку.
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ З НОЖИЦЯМИ
1. Тримайте ножиці у визначеному місці.
2. Під час роботи уважно стежте за напрямком різця (леза).
3. Під час роботи не тримайте ножиці лезом угору.
4. Не працюйте тупими ножицями.
5. Не ріжте ножицями на ходу.
6. Не наближайтеся до товариша під час різання.
7. Передавайте товаришеві закриті ножиці кільцями вгору (вперед).
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ З КЛЕЄМ
1. Клей треба наносити пензликом від середини до країв.
2. При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.
3.Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися серветкою.
4. Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.
Дотримуйся правил безпечної праці!
Матеріали та інструменти: папір А4, або кольоровий картон.
Технологічна послідовність виготовлення
підставки під гаджет. (на основі кораблика)
(варіант №1)
№ з\п |
Графічне зображення |
Послідовність операції |
Матеріали та інструменти |
1 |
|
Взяти прямокутний аркуш паперу (папір за бажанням, будь-якого кольору). Зігнути аркуш навпіл по середній лінії підрівнюючи кінці. |
Папір. |
2 |
|
У верхній частині складеного аркуша загнути лівий і правий ріжки, які мають посередині зійтися. (утворюємо літак) |
Папір. |
3 |
|
Нижні смужки-клапани відігнути уверх з лицьового боку |
Папір. |
4 |
|
Повернути заготовку ребром до себе, розправити її і перегнути по діагоналі |
Папір. |
5 |
|
Спочатку відігнути уверх з лицьового боку, потім з виворітного. |
Папір. |
6 |
|
Заготовку повернути знову ребром до себе, розтягуючи її у різні боки. |
Папір. |
7 |
|
І ось у нас вийшов кораблик. |
Папір. |
8 |
|
Перевернути кораблик верх дном та зігнути по середині. І в нас вийде чудова підставка під гаджет. |
Папір. |
Для зручності можеш переглянути відео ось за цим посиланням, або QR-кодом: https://www.youtube.com/watch?v=5xSAjRqg0CY
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІСЛЯ ЗАВЕРШЕННЯ РОБОТИ
1. Ножиці скласти у спеціально відведене місце.
2. Привести в порядок своє робоче місце.
______________ оцінка
Дотримуйся правил безпечної праці!
Матеріали та інструменти: папір А4, або кольоровий картон, лінійка, олівець, ножиці, клей.
Технологічна послідовність виготовлення підставки під гаджет.
(варіант №2)
№ з\п |
Графічне зображення |
Послідовність операції |
Матеріали та інструменти |
1 |
|
Тобі знадобиться папір А4, лінійка, олівець, ножиці, клей. |
|
2 |
|
Зігни листок навпіл та розклади його, і до лінії, що утворилася зігни два верхні кутики (утворюємо літак) |
Папір. |
3 |
|
Розігни кутики та зігни навпіл і за допомогою лінійки відміть по згину 6см. та 12см. Потім по згині, що діагонально відміть 5см. та 6,5см. |
Папір, лінійка, олівець.
|
4 |
|
З’єднай точки лініями за допомогою олівця. |
Папір, лінійка, олівець.
|
5 |
|
Виріж ножицями. |
Ножиці. |
6 |
|
Тепер від верхнього краю вправо відклади 3,5 см та постав позначку. По діагональному згині також постав позначку 10 см. З нижнього лівого кута в право постав позначку 5см. |
Папір, лінійка, олівець. |
7 |
|
Тепер проведи з верхньої точки паралельну лінію відповідно діагональній. Потім від першої лінії відступи 2см і проведи, ще одну лінію. |
Папір, лінійка, олівець. |
8 |
|
Виріж ножицями по крайнім лініям. |
Папір, ножиці. |
9 |
|
Розклади та зігни нижні частини по наміченим лініям. |
Папір. |
10 |
|
Далі склади верхні частини один на одного та склей. Має утворитися трикутник. |
Папір, клей. |
11 |
|
Склей дві задні частини. |
Папір, клей. |
12 |
|
З переду гострий кут зігни та утвори місце для тримання гаджету. |
Папір. |
13 |
|
Все виріб готовий! |
|
Для зручності можеш переглянути відео ось за цим посиланням, або QR-кодом:
https://www.youtube.com/watch?v=5Bfl4Tfpoeo&vl=ru
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІСЛЯ ЗАВЕРШЕННЯ РОБОТИ
1. Ножиці скласти у спеціально відведене місце.
2. Привести в порядок своє робоче місце.
_______________ оцінка
ІV. Заключний етап.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Створи рекламу власного виробу у вигляді віршика, рекламної листівки або бік-борду.
ДЛЯ НОТАТКІВ
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ме́неджер з рекла́ми — фахівець, який виконує певні дії з просування на ринок марки товару, послуги або ідеї.
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Чому?_________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
_______________ оцінка
Критерії оцінювання проекту
І. Організаційно-підготовчий етап
1.1. Назва виробу - 0,5б
1.2.Технологія - 0,5б
1.3. Мета - 0,5б
1.4. Моделі аналоги - 1б
ІІ. Конструкторський етап
2.1.Ескіз, опис - 1б
2.2.Матеріали, обладнання - 1б
ІІІ. Технологічний етап
3.1.Технологічна послідовність - 2б
ІV. Заключний етап
4.1. Економічне обґрунтування - 1б
4.2. Реклама - 1,5б
4.3.Захист проекту - 2б
Література
Моделі – аналоги
1