ХІМІЯ – це наука _______________________________________________ .
Розгадайте кроссенс. Які природничі науки ви знаєте? Що вони вивчають?
_______________________________________________
_______________________________________________
А. Геохімія |
1. |
Б. Агрохімія |
2. |
В.Фізхімія |
3. |
Г. Біохімія |
4. |
Д. Хімічна екологія |
5. |
Закінчіть речення:
______________________________________________________________.
Наведіть приклади хімічних речовин, які ви використовуєте щодня. ____________________________________________________________________.
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
1) Хімія не пов’язана з іншими природничими науками.
2) Хімія — це наука про речовини та їх перетворення.
ПЕРЕВІР СЕБЕ: Знайди правильну відповідь.
1.Наука про речовини. |
А. Давній Єгипет |
2.Де розпочалося становлення хімії як науки?
|
Б. Хімічні елементи та їхні сполуки |
3. Наука про хімічні речовини, які використовують для створення лікарських препаратів |
В. Хімія |
4. Предметом вивчення хімії є … |
Г. Фармацевтична хімія |
5.Хімічна наука в Стародавньому Єгипті була пов’язана з … |
Д. Фармація |
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-« у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Виконання творчих завдань |
Робота з схе-мами |
Робота з тес-тами |
Робота в парі |
Робота в групі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Знаки марковання поділяють на групи:
3.вказівні; 4.заборонні.
Розглянь попереджувальні знаки . Підпиши про що застерігає даний знак.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ПРОВЕДИ ДОСЛІДЖЕННЯ. Для роботи нам потрібно зразки засобів побутової хімії. Уважно розгляньте етикетку засобу.
Які речовини є в його складі? Чи є вони небезпечними для людини, для довкілля? За потреби скористайтеся додатковими джерелами інформації. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Де ви використовуєте цей засіб у повсякденні? ___________________________
____________________________________________________________________
Чи є знаки марковання на етикетці? Якщо так, то що вони означають?________
____________________________________________________________________
Які правила використання цього засобу вказані на етикетці?_________________
____________________________________________________________________
Поясніть, що станеться, якщо не дотримуватися цих правил. Зробіть загальний висновок.____________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Закінчіть речення:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Наведіть приклади хімічних речовин, які ви використовуєте щодня на кухні. Яких правил ви дотримуєтеся в разі користування ними?______________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
1) Інформаційні знаки застерігають від можливої небезпеки. Вказівні
знаки нагадають правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії.
2) Знаки марковання поділяють на групи: 1. хімічні, попереджувальні; 2. інформаційні; 3. безпечні, побутові, вказівні; 4.заборонні.
3) У разі потрапляння розчину кислоти або лугу на руки негайно змийте уражене місце великою кількістю протічної води та обробіть його нейтралізуючим розчином (2% розчином оцтової кислоти або 2% розчином соди відповідно).
Змоделюйте ситуацію, яка може трапитися з кішкою Селеною у випадку нехтування нею правил безпеки та порушення інструкцій. Намалюйте ситуативні картки, на яких кішка Селена дотримується правила, що зазначене вказівним знаком (на ваш вибір), і варіант розвитку подій, коли вона його порушує.
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-« у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з ма-люнка-ми |
Робота з тес-тами |
Робота в парі |
Робота в групі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Хімічний посуд, виголений із термостійкого скла маркують фігурою (квадрат, коло, трикутник тощо), а також спеціальними написами про властивості скла: «ТС» — термічно стійке скло, «ТХС» — термічно і
хімічно стійке скло, «ХС» — хімічно стійке скло.
Розглянь хімічний посуд. Запиши призначення хімічного посуду.
Хімічний посуд |
Призначення |
Хімічний посуд |
Призначення
|
|
|||
Пробірка
|
|
Конічна колба
|
|
Хімічна склянка
|
|
Кругло донна колба
|
|
Скляна паличка
|
|
Лійка
|
|
|
|||
Холодильники
|
|
Кристалізатор
|
|
|
|||
Мірний циліндр
|
|
Мірна колба
|
|
Підпишіть частини спиртівки.
Закінчіть речення:
______________________________________________________________
_______________________________________________________________
Наведіть приклади хімічних речовин, які ви використовуєте щодня . Усі ми маємо власну міні-лабораторію. Це кухня. Запишіть, які ви маєте на власній кухні аналоги до вивченого на уроці лабораторного посуду та обладнання .
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
1) Здебільшого для хімічних дослідів використовують порцеляновий посуд, іноді — металічний і досить рідко скляний посуд.
2) Хімічну склянку використовують для приготування розчинів пев-ної точної концентрації.
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-« у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з малюн-ками |
Робота з тес-тами |
Робота з текстом |
Робота в групі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Вимірювання – це __________________________________________________
Маса – це__________________________________________________________
Об’єм – це __________________________________________________________
Запишіть прилади, які використовують для виміру маси.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Запишіть прилади, які використовують для виміру об’єму.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Меніск – це дійсна межа ______________________________________________
Газометр – це _______________________________________________________
Закінчіть речення:
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
Уважно прочитайте та проаналізуйте подані нижче твердження. Укажіть усі правильні твердження щодо зважування на лабораторних терезах:
а) Сипкі та рідкі речовини для зважування вміщують у заздалегідь зважену посудину.
б) Зважувальний предмет кладуть на праву шальку терезів, гирьки — на ліву.
в) Класти гирьки й об’єкт на шальки можливо тільки в неробочому стані терезів.
г) Сипкі речовини можна набирати безпосередньо на шальки терезів.
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
1) У хімічних лабораторіях використовують різноманітні прилади для зважування, які відрізняються межами вимірювань.
2) Для вимірювання об’ємів рідин, сипких твердих речовин і твердих тіл використовують хімічну склянку.
ПЕРЕВІР СЕБЕ: Знайди правильну відповідь.
1.Фізична величина, яка є мірою інертності тіла. |
А. Меніск |
2. Фізична величина, яка характеризує властивість тіл займати певну частину простору. |
Б. Газометр |
3. Дійсна межа рідини в мірному циліндрі. |
В. Маса |
4. Еталоном маси є… |
Г. 1 кг |
5.Прилад для вимірювання об’єму газів. |
Д. Об’єм |
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-« у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з малюн-ками |
Робота з тес-тами |
Робота з текстом |
Робота в групі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Спостереження – це найдоступніший метод ____________________________
____________________________________________________________________
Гіпотеза – це припущення_____________________________________________
____________________________________________________________________
Моделювання - це метод пізнання ____________________________________
____________________________________________________________________
Експеримент – це метод наукового пізнання ____________________________
____________________________________________________________________
Теорія – це гіпотеза, яка ______________________________________________
____________________________________________________________________Закон – це теоретично обґрунтоване й _________________________________
____________________________________________________________________
Закінчіть речення:
Уявіть собі, що ви працюєте в лабораторії однієї з українських солеварень. Вам потрібно дослідити вплив ступеня подрібнення кухонної солі на швидкість її розчинення у воді.
______________________________________________________________________________________________________________________________
2) Який посуд, обладнання та реактиви вам потрібні для виконання експерименту? ____________________________________________________________________
3) Складіть план експерименту. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПЕРЕВІР СЕБЕ: Знайди правильну відповідь.
1. Ваги показали, що стілець із дерева важчий ніж із пластику. Про який етап одержання нових знань ідеться у твердженні? а) гіпотеза; б) теорія;
в) експеримент; г) спостереження
2. Хімік Гарольд Урей припустив, що Місяць прилетів з іншої частини
Галактики. Про який етап набуття нових знань ідеться у твердженні?
а) гіпотеза; б) теорія; в) експеримент; г) спостереження
3. Увідповідніть термін і його тлумачення:
а) закон 1) метод пізнання, у якому вивчення тіл і
б) моделювання 2) явищ відбувається з використанням моделі
в) експеримент 3) теоретично обґрунтоване й практично
г) теорія доведене наукове твердження
д) спостереження 4) гіпотеза, яка витримала багаторазові екс-
периментальні перевірки
5) метод наукового пізнання, у якому ви-
вчення тіл і явищ відбувається в штучно
створених умовах
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-« у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з малюн-ками |
Робота з тес-тами |
Робота в парі |
Робота в групі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Атом - це___________________________________________________________
Ядро – це__________________________________________________________
Електрон – це ______________________________________________________
Протон – це ________________________________________________________
Нейтрон – це _______________________________________________________
Запишіть, з яких частин складається атом.
____________________________________________________________________
За зображенням моделі атома визнач кількість протонів, нейтронів і електронів
|
|
|
p = e = n = |
p = e = n = |
p = e = n = |
Закінчіть речення:
Визнач вченого за його характеристикою.
Вчений |
Характеристика вченого |
А.Ернест Резерфорд
|
мії з фізики (у 1906 році) за роботу в галузі теоретичних й експериментальних досліджень провідності електрики в газах, серед яких відкриття електрона.
2.Лауреат Нобелівської премії з хімії (у 1908 році), учень Джозефа Джона Томсона.Його називають «батьком ядерної фізики» та «найвидатнішим експериментатором після Майкла Фарадея».
3.Данський фізик-теоретик, один із творців сучасної фізики, лауреат Нобелівської премії з фізики (у 1922 році). Є творцем першої квантової теорії атома. |
Б. Нільс Бор
|
|
В. Джозеф Джон Томсон
|
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
якій зосереджена основна частина маси атома.
ПЕРЕВІР СЕБЕ: Знайди правильну відповідь.
1. Хто з учених запропонував планетарну модель атома?
а) Джозеф Томсон; б) Нільс Бор; в) Ернест Резерфорд; г) Джон Дальтон
2.Доповніть вислів «Атом — це частинка...»: а) позитивна; б) негативна;
в) зі змінним зарядом
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-« у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з малюн-ками |
Робота з тес-тами |
Робота з схемами |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Хімічний елемент – це вид атомів ____________________________________
___________________________________________________________________
Хімічний символ – це умовне позначення ____________________________
___________________________________________________________________
Назви хімічних елементів записують з ____________________ літери.
Заповни таблицю. Заповни пропущені у таблиці місця.
Назва хімічного елементу |
Символ |
Вимова |
|
О |
|
|
|
аш |
Нітроген |
|
|
|
|
натрій |
|
Ва |
|
|
Са |
|
|
К |
|
Літій |
|
|
|
|
пе |
|
|
ес |
Ферум |
|
|
Аргентум |
|
|
Аурум |
|
|
|
С |
|
|
|
алюміній |
|
|
цинк |
Гелій |
|
|
Силіцій |
|
|
|
|
флуор |
Закінчіть речення:
Виконайте завдання. Зробіть взаємоперевірку.
_____________________________________________________
______________________________________________________________
Робота з періодичною таблицею
Випиши назви хімічних елементів, які названі на честь країн, міст, частин світу |
Випиши назви хімічних елементів, назви яких походять від назв мінера- лів, у яких вони були відкриті |
Випиши символи хімічних елементів, назви яких вказують на колір |
Випиши назви хімічних елементів, які мають назву за прізвищем відомого вченого |
|
|
|
|
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
1) Хімічний елемент — це вид атомів з однаковою масою.
2) Назви елементів демонструють їхні властивості.
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-« у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з роздат-ковим матеріалом |
Робота з тес-тами |
Робота з табли-цями |
Робота в парах |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Періодична система – це _____________________________________________
Період - це горизонтальний __________________________________________
Група – це стовпчик _________________________________________________
Завдання. Запишіть символи хімічних елементів, які розташовані у 1-3 періодах.
1 період: ___________________________________________________________
2 період: __________________________________________________________
3 період __________________________________________________________
Відшукайте в Періодичній таблиці 1, 17, 18 групи хімічних елементів. Назвіть хімічні елементи, які до них належать. Запишіть символи даних хімічних елементів у відповідну групу.
1 група (лужні металічні елементи) :_________________________________
17 група (галогени): _________________________________________________
18 група (інертні елементи) : _________________________________________
Закінчіть речення:
Впишіть у таблицю інформацію про хімічні елементи.
Назва елементу |
Символ |
Номер періоду |
Малий чи великий період |
Номер групи |
Порядковий номер |
Кальцій |
|
|
|
|
|
Хлор |
|
|
|
|
|
Магній |
|
|
|
|
|
Оксиген |
|
|
|
|
|
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
1) Група — це горизонтальний ряд Періодичної таблиці. Для деяких
періодів традиційно використовують історичні назви.
б) Елементи з подібними властивостями трапляються в таблиці хаотично.
ПЕРЕВІР СЕБЕ: Знайди правильну відповідь.
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з табли-цею |
Робота з тес-тами |
Робота з схемою |
Робота в групі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Прості речовини – це ________________________________________________
____________________________________________________________________
Запишіть формули простих речовин за їх назвою і зображенням.
Цинк
|
Сірка
|
Натрій
|
Мідь
|
Залізо
|
Бром
|
Срібло
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання: Заповни корзину простими речовинами: вода, кисень, цукор, золото, мідь, глюкоза, ведень, залізо, озон.
Закінчіть речення:
У дві корзини розмістіть речовини молекулярної і не молекулярної будови.
Перелік речовин: алмаз, вода, крохмаль, графіт, цукор, оцет, залізо, мідь.
Речовини молекулярної будови
|
Речовини не молекулярної будови
|
|
|
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
1) Усі прості речовини мають молекулярну будову. За звичайних умов
речовини з немолекулярною будовою можуть бути газами, рідиною та твердими речовинами.
2) Атоми хімічних елементів не можуть утворювати кілька простих речовин.
3) За правилами сучасної української хімічної номенклатури назви елементів і простих речовин пишуть з великої літери.
ПЕРЕВІР СЕБЕ: Знайди правильну відповідь.
в) залізо; г) водень
в) ртуть; г) вуглець
3. Укажіть групу, усі елементи якої утворюють прості речовини метали:
а) Zn, Mg, Mn, Na; б) I, P, Cl, Hg; в) C, S, O, N; г) P, Ca, Ba, Br
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з кошиками |
Робота з тес-тами |
Робота в парі |
Робота в групі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Металічні елементи – це хімічні елементи _____________________________
____________________________________________________________________
Неметалічні елементи – це хімічні елементи ___________________________
____________________________________________________________________
Використовуючи Періодичну таблицю хімічних елементів, запишіть символи хімічних елементів у відповідні колонки таблиці.
F, Pb, Na, S, P, Ne, Sb, Cl, Fe, Fr, H, N, Al, Xe, Po, Ti, K, Ra, Ag, Si, C.
Металічні елементи |
Неметалічні елементи |
|
|
Символи яких елементів ви не записали в жодну колонку. Чому?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Відшукайте назви металічних і неметалічних елементів. Обведіть їх у таблиці.
Н |
А |
Л |
Ю |
М |
І |
Н |
І |
Й |
Е |
Ш |
З |
Ц |
А |
У |
Ш |
У |
А |
Н |
Е |
Р |
О |
Н |
Г |
Р |
Е |
Т |
Р |
В |
І |
Г |
Д |
К |
М |
Д |
О |
Ь |
Е |
З |
Р |
У |
Т |
Е |
Н |
І |
Й |
С |
Е |
Л |
Е |
Н |
І |
І |
М |
Б |
П |
І |
Й |
Б |
Е |
Р |
И |
Л |
І |
Й |
Й |
Ц |
Р |
И |
Й |
Ф |
О |
С |
Ф |
О |
Р |
Й |
Л |
Х |
Л |
О |
Р |
Б |
А |
Р |
І |
Й |
Д |
Я |
Й |
У |
Я |
Н |
М |
О |
Л |
І |
Б |
Д |
Е |
Н |
Г |
П |
Ж |
Закінчіть речення:
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
ПЕРЕВІР СЕБЕ: Знайди правильну відповідь.
3. Перший елемент Періодичної системи. а) Гелій; б) Гідроген; в) Літій; г) Берилій
4. Неметалічний елемент 17- ої групи 4-го періоду. а) Йод; б) Астат; в) Хлор; г) Бром
5. Металічний елемент 11-ої групи 6-го періоду. а) Аурум; б) Аргентум; в) Магній; г) Купрум
6. Металічний елемент 13-ої групи 3-го періоду. а) Бор; б) Скандій; в) Селен; г) Алюміній
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з малюн-ками |
Робота з тес-тами |
Робота з схемами |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Хімічна речовина – це речовина, молекули якої складаються з атомів двох або більше різних хімічних елементів.
Хімічна формула — це умовний запис хімічного складу речовини з допомогою хімічних символів та індексів.
Індекс – це число, ___________________________________________________
Коефіцієнт – це число, _______________________________________________
____________________________________________________________________
Виберіть хімічні речовини.
А. |
Б. |
В. |
Г. |
Д. |
Е. |
Є. |
Ж. |
З. |
И. |
Завдання. Складіть хімічні формули речовин за їх вимовою.
3.Натрій-два-силіцій-о-три. ___________________
4. Це-о-два. _________________________________
Заповніть таблицю. Укажіть якісний і кількісний склад у таких записах.
Формула речовини |
Якісний склад |
Кількісний склад |
Формула речовини |
Якісний склад |
Кількісний склад |
MgCO3 |
|
|
Ca(OH)2 |
|
|
NaOH |
|
|
AI2(SO4)3 |
|
|
P2O5 |
|
|
KCI |
|
|
HCI |
|
|
LiNO3 |
|
|
Закінчіть речення:
_______________________________________________________________
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
а) Хімічною формулою атома є символ хімічного елемента та
індекс.
б) Хімічна формула відображає якісний склад молекули.
в) Для позначення кількості молекул використовують коефіцієнт, який записують перед формулою сполуки.
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з малюн-ками |
Робота з табли-цею |
Робота з схемами |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Моделювання — це процес створення та дослідження моделі, а модель — засіб, форма наукового пізнання.
Складіть хімічні формули за їх моделями.
А. |
Б. |
В. |
Г. |
Д. |
Е. |
Є. |
Ж. |
З. |
И. |
Завдання1. Використовуючи пластилін і дерев’яні палочки (сірники) самостійно змоделюйте вище вказані моделі.
Завдання 2. Запишіть дані моделі у вигляді хімічних формул.
____________________________________________________________________
Завдання 3. Визначте якісний і кількісний склад речовин із завдання 2. Заповніть таблицю.
Хімічна формула |
Якісний склад |
Кількісний склад |
Хімічна формула |
Якісний склад |
Кількісний склад |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Змоделюйте молекулу
сахарози (цукру) С12Н22О11.
Закінчіть речення:
___________, вказуючи, атоми яких хімічних елементів входять до складу ______________.
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
Прочитайте хімічні формули: ZnSO4, SO2, CH4, 2O2, CI2O7, 2H2, NaCI.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з малюн-ками |
Робота з табли-цею |
Робота в групі |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Властивості – це _____________________________________________________
Фізичні властивості - це _____________________________________________
____________________________________________________________________
Розчинність – це _____________________________________________________
Заповніть таблицю. Опишіть фізичні властивості запропонованих речовин.
Фізичні властивості |
Алюміній |
Мідь |
Графіт |
Сірка |
Агрегатний стан |
|
|
|
|
Колір |
|
|
|
|
Блиск |
|
|
|
|
Розчинність у воді |
|
|
|
|
Завдання. Спробуйте ідентифікувати речовину.
1.Безбарвна прозора рідина, без запаху і смаку. На землі вода існує в трьох агрегатних станах — твердому, рідкому та газоподібному.
За нормального атмосферного тиску при 0°С вона замерзає і перетво-рюється у лід, а при 100 °С — кипить, перетворюючись у пару.________
2.Метал сірого кольору з металічним блиском;добре проводить електричний струм і теплоту;пластичний, ковкий, наявність домішок, зокрема вуглецю, підвищує твердість і крихкість заліза;tпл. = 1540 °С, tкип. = 2860 °С;густина 7,87 г/см3;притягується магнітом.______________________________________
3. Безбарвний газ без запаху і смаку. При температурі -183 °С він скраплюється у рідину голубуватого кольору, яка при -218,7 °С замерзає в синю кристалічну масу. Важчий за повітря._______________________
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
1) Для речовин молекулярної будови характерні високі температури плавлення та кипіння.
2) Фізичні властивості описують явища (процеси), у яких відбувається перетворення речовин.
ПЕРЕВІР СЕБЕ: Знайди правильну відповідь.
в)запах; г)агрегатний стан
3. Виберіть предмет, який притягнеться до магніту: а) мідний дріт; б) алюмінієва ложка; в)залізний цвях; г) фарфорова миска
4. Кухонна сіль, це речовина яка: а) добре розчиняється у воді; б)погано розчиняється у воді; в)зовсім не розчиняється у воді; г)правильної відповіді немає
5. Яка речовина має блиск: а) алюміній; б)цукор; в)сіль; г)оцет
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з теста-ми |
Робота з табли-цею |
Робота в групі |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Суміші – це _________________________________________________________
____________________________________________________________________
Однорідні суміші - це ________________________________________________
____________________________________________________________________
Неоднорідні суміші – це ______________________________________________
____________________________________________________________________
У два кошики розташуйте однорідні і неоднорідні суміші.
Молоко, розчин цукру, повітря, морська вода, фарба, розчин крохмалю.
Однорідні суміші
|
Неоднорідні суміші
|
|
|
Завдання. Виберіть приклади аерозолі, суспензії, емульсії, піни.
Дим, молоко, мильна піна, майонез, кров, туман.
Суспензії |
Аерозоль |
Емульсії |
Піна |
|
|
|
|
Складіть ментальну карту використання різних видів сумішей у різних галузях промисловості та господарства.
Закінчіть речення:
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
1) У природі переважають чисті речовини.
2) Суміші складаються лише з компонентів в однакових агрегатних станах.
3) Чиста речовина містить домішки.
4) Дим і туман є емульсіями.
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з тес-тами |
Робота з табли-цею |
Робота в групі |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Фільтрування – це __________________________________________________
Хроматографія - це _________________________________________________
____________________________________________________________________
Заповніть таблицю. Визначіть вид суміші та спосіб її розділення.
Склад суміші |
Вид суміші |
Спосіб розділення |
Розчин кухонної солі |
|
|
Суміш заліза і тирси |
|
|
Суміш води і спирту |
|
|
Суміш води і олії |
|
|
Закінчіть речення:
__________________________________________________________
_______________________________________________________________
Допоможіть учням 7 класу розділити воду і спирт.
_________________________________________________________
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
ПЕРЕВІР СЕБЕ: Знайди правильну відповідь.
1. Укажіть, яким способом можна розділити суміш спирту та води:
а) випарюванням; б) фільтруванням; в) перегонкою; г) відстоюванням
2.Укажіть, яким способом можна розділити суміш води та крейди:
а) випарюванням; б) фільтруванням; в) перегонкою; г) дією магніту
3.Укажіть суміш, водний розчин якої неможливо розділити на компоненти фільтруванням: а) сіль + сода; б) цукор + пісок; в) сода + крейда;
г) цукор+вугілля
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з теста-ми |
Робота з табли-цею |
Робота в групі |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Масова частка компонента в суміші – це _____________________________
___________________________________________________________________
Заповніть таблицю. Проведіть відповідні розрахунки і доповніть таблицю.
Маса розчиненої речовини (г) |
Маса розчину (г) |
Масова частка розчиненої речовини % |
10 |
150 |
|
|
250 |
15 |
4 |
|
10 |
4 |
80 |
|
Попелюшка дуже хотіла потрапити на бал. Але перед тим мала виконати складне завдання — розділити макові зерна від проса. Зла мачуха залишила Попелюшці аж 1,5 кг круп!
1) Запропонуйте способи розділення такої суміші. Обговоріть
їх у групі. Оберіть серед запропонованих варіантів найоптимальніший.__________________________________________________
2) Обчисліть масу проса в суміші круп, якщо масова частка
цього компонента становила 0,67.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Закінчіть речення:
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
1) Маса суміші менша від суми мас усіх компонентів суміші.
2) Масова частка розчиненої речовини в розчині — це відношення маси розчину до маси розчиненої речовини.
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Розвязу-вання задач |
Робота з табли-цею |
Робота в групі |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Масова частка компонента в суміші – це _____________________________
___________________________________________________________________
Заповніть таблицю. Проведіть відповідні розрахунки і доповніть таблицю.
Маса розчиненої речовини (г) |
Маса розчину (г) |
Масова частка розчиненої речовини % |
20 |
|
15 |
|
450 |
20 |
24 |
145 |
|
Розв’яжіть задачі.
Задача 1. Обчисліть скільки цукру та води потрібно для приготування сиропу масою 500г, якщо масова частка цукру в ньому 65%.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 2. Для покращення росту кімнатних рослин використовують розчин калій нітрату (KNO3). Обчисліть масу добрива, яку потрібно використати для приготування 600г, розчину з масовою часткою розчиненої речовини 5 %.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 3. З кухонної солі масою 40 г і води приготували розчин масою 1 кг. Обчислити масову частку солі в розчині.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 4. Для будівельних робіт цемент масою 10 кг змішали з піском масою 18 кг. Обчислити масові частки компонентів у суміші.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 5. Лимонну кислоту масою 10 г розчинили у воді й приготували водний розчин масою 50 г. Обчисліть масову частку кислоти в розчині.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Проаналізуйте інформацію. Дайте (усно) відповідь на запитання.
За відомостями з інтернет-джерел з’ясуйте значення масової частки солі у воді Чорного, Азовського і Червоного морів. Назвіть серед цих морів найбільш солоне і найменш солоне.
Складіть умову і розв'яжіть задачу, спираючись на тему нашого уроку. Ви можете звернутись до батьків з питанням про те, які розчини вони використовують, наприклад, при консервуванні, солінні, для медичних цілей.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Допоможіть хмаринці повернути свої
краплинки. Яке словосполучення слів
утвориться, якщо краплинки зібрати разом?
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Розв’я-зування задач |
Робота з табли-цею |
Робота в групі |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Домішки – це _______________________________________________________
Маса суміші – це ____________________________________________________
Заповніть таблицю. Проведіть відповідні розрахунки і доповніть таблицю..
№ задачі |
Маса компонента 1, г |
Маса компонента 2, г |
Маса суміші, г |
Масова частка компонента 1 в суміші, % |
1 |
10 |
|
100 |
|
2 |
|
300 |
340 |
|
3 |
|
153 |
|
15 |
4 |
25 |
|
90 |
|
5 |
5 |
|
65 |
|
Розв’яжіть задачі.
Задача 1. Маса суміші, яка складається з кальцію і цинку,
дорівнює 40 г. Масова частка кальцію в суміші становить 25 %. Обчисліть масу (г) кожного металу в суміші
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 2. Яку масу вуглекислого газу можна добути, випаливши 20 кг вапняку, що містить 25% домішок?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 3. Обчисліть масу кальцій карбонату (СаСО3), що міститься в зразку мармуру, масою 40 кг. Масова частка домішок у мармурі становить 10%.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Розв’я-зування задач |
Робота з табли-цею |
Робота в групі |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Розчинник – це _____________________________________________________
Маса розчину – це ___________________________________________________
Заповніть таблицю. Проведіть відповідні розрахунки і доповніть таблицю..
№ задачі |
Маса компонента 1, г |
Маса компонента 2, г |
Маса суміші, г |
Масова частка компонента 1 в суміші, % |
1 |
15 |
|
240 |
|
2 |
|
200 |
360 |
|
3 |
24 |
170 |
|
|
Наведіть приклади розчинів, які вам доводиться готувати в повсякденному житті. Чи знаєте ви їх кількісний склад?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Розв’яжіть задачі.
Задача 1. Обчисліть масу розчину з масовою часткою розчиненої речовини 4,2%, у якому міститься 12,6 г питної соди.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 2. Обчисліть масову частку розчиненої речовини в розчині, приготовленому розчиненням 5 г солі у 20 г води.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 3. Обчисліть маси солі та води, необхідні для приготування 250 г
розчину з масовою часткою розчиненої речовини 4%.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задача 4. Сіль кальцій гіпохлорит (Ca(ClO)2) є ефективним засобом для дезін-
фекції одягу та постільної білизни. Обчисліть масову частку розчиненої речовини в розчині масою 100 г, який містить 3,4 г солі.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ПЕРЕВІР СЕБЕ: Знайди правильну відповідь.
воді масою 60 г: а) 20 г; б) 100 г; в) 400 г; г) 240 г
2. Універсальний розчинник: а) спирт; б) оцет; в) вода; г) бензин
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Розв’я-зування задач |
Робота з табли-цею |
Робота в групі |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Явища це __________________________________________________________
___________________________________________________________________
Фізичні явища – це ________________________________________________
___________________________________________________________________
Хімічні явища – це _________________________________________________
___________________________________________________________________
Заповніть таблицю. Які явища належать до фізичних, а які до хімічних?
А. |
Б. |
В. |
Г. |
Д. |
Е. |
Є. |
Ж. |
Наведіть приклади хімічних явищ, які супроводжуються фізичними. |
________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
Закінчіть речення:
_______________________________________________________________
Наведіть приклади хімічних явищ, які ви спостерігали в повсякденному житті. Чи супроводжували їх фізичні явища? _____________________________
____________________________________________________________________
Виконайте завдання. Заповніть таблицю, розподіливши в ній перераховані нижче явища:
узимку на поверхні озера утворився лід; залізний дріт зігнувся навпіл; віск розплавився від високої температури; згорів аркуш паперу; після увімкнення комп’ютера змінюється колір екрана; старий автомобіль почав іржавіти; під час падіння з велосипеда розірвалися помаранчеві штани; бензин горить дуже яскраво; цукор розчинився в гарячому чаї.
ЯВИЩА |
|
Фізичні |
Хімічні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Випишіть із розповіді всі явища, які розпізнаєте, розподіливши їх у таблиці на фізичні та хімічні.
Я прокинулася вранці у своєму теплому ліжку, за вікном світило ранкове сонечко. Осінь розмалювала листя в усі можливі відтінки червоного, жовтого та коричневого. Я вирішила не гаяти часу й прогулятися. Під час прогулянки помітила, як великі краплі роси на трав’яних пагорбах виблискували на сонці. Ідучи парком, відчула аромат свіжої випічки й одразу згадала, що не поснідала. Тому купила тепленький круасан і повернулася додому.
На сніданок вирішила приготувати собі какао. Для цього налила молоко в каструлю та поставила його на електричну плиту. Коли молоко почало нагріватися, додала какао та цукор, ретельно перемішала й зачекала, доки напій стане ароматним і гарячим. Поки заварювала какао, я не втрималася, розрізала хрусткий круасан і з’їла половинку.І от халепа! Раптом відчула з кухні горілий запах — це було моє какао, точніше те, що від нього залишилося. Каструлю вкрив чорний наліт, а какао згіркло. Добре, що хоч кухня не постраждала. Відмити каструлю мені допоможуть хімічні знання! Бачила відео, у якому для відмивання посуду використовують питну соду та лимонний сік або оцет. Тож не залишайте нагрівальні прилади увімкненими без нагляду. Бережіть свою оселю та своє какао!
Фізичні явища |
Хімічні явища |
|
|
|
|
|
|
|
|
Кішці Селені дали завдання перевірити, чи правильно заповнена таблиця «Фізичні та хімічні явища».
Допоможіть кішці.
Фізичні явища |
Хімічні явища |
Горіння сірника |
Вибух природного газу |
Плавлення сірки |
Скисання молока |
Танення льоду |
Кипіння води |
Кування заліза |
Гниття опалого листя |
Утворення роси |
Бродіння виноградного соку |
Плавлення пластмаси |
Скручування дроту |
Утворення туману |
Смаження м’яса |
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
стану речовини — це хімічні явища, які супроводжують фізичні перетворення.
2) Усі зміни, які відбуваються навколо нас, супроводжують перетворення речовини.
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-« у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з текстом |
Робота з тес-тами |
Робота з табли-цями |
Робота в парах |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Хімічна реакція – це _________________________________________________
____________________________________________________________________
Реакція сполучення - це _____________________________________________
____________________________________________________________________
Реакція розкладу - це _______________________________________________
____________________________________________________________________
Реакція заміщення - це ______________________________________________
____________________________________________________________________
Реакція обміну - це __________________________________________________
____________________________________________________________________
СХЕМА ХІМІЧНОЇ РЕАКЦІЇ:
Серед наведених укажіть реакцію, у результаті якої
1) виділяється газ;
2) утворюється нерозчинна речовина.
а) СaCO3 → СaО + CO2↑;
б) BaCl2 + MgSO4 → BaSO4↓ + MgCl2;
в) Fe + CuCl2 → FeCl2 + Cu;
г) K + Cl2 → KCl;
ґ) Mg2Si + HCl → MgCl2 + SiH4↑;
д) SrCl2 + K2CrO4 → SrCrO4↓ + KCl;
е) Pb(NO3)2 + K2CrO4 → PbCrO4↓ + KNO3;
є) Na3PO4 + CaCl2 → Ca3(PO4)2↓ + NaCl.
Увідповідніть:
Рівняння реакції |
Тип реакції |
1) Fe2O3 + Al → Fe + Al2O3 |
а) розкладу |
2) SO3 + H2O → H2SO4 |
б) заміщення |
3) HCl + Ca(OH)2 → CaCl2 + H2O |
в) обміну |
4) KMnO4 → K2MnO4 + MnO2 + O2 |
г) сполучення |
5) S + O2 → SO2 |
Використовуючи кольорові цукерки або різні види круп, складіть схеми реакцій:
NaOH + HCl → NaCl + Н2О _______________________________
FeO + P → Fe + P2О5 __________________________________________________________
Na + O2 → Na2О2 ______________________________________
MgSO4 → MgO + SO3 ___________________________________
Зауважте, що для позначення атомів одного елемента потрібно використовувати цукерки одного кольору або один вид круп.
Визначте тип кожної реакції.
Розгляньте схеми реакцій. Визначте типи хімічних реакцій. Укажіть реагенти та продукти реакцій: |
1. SO3 + H2O → H2SO4 2. HCl + Ca(OH)2 → CaCl2 + H2O 3. KMnO4 → K2MnO4 + MnO2 + O2 4. HCl + Fe → FeCl2 + H2 5. K2O + H3PO4 → K3PO4 + H2O 6. Al + H2SO4 → Al2(SO4)3 + H2 7. KHCO3 → K2CO3 + CO2 + H2O 8. CO + NaOH → HCOONa |
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
1) Під час реакції заміщення з двох і більше реагентів утворюється один продукт реакції.
2) Вихідні речовини — речовини, які утворені в результаті реакції.
Поміркуйте!
У кулінарії соду використовують як розпушувач до тіста, який робить його легким, пишним і ніжним. Такі властивості соди у випічці пояснюють взаємодією цієї речовини з кислими компонентами суміші для приготування тіста. Процес «гасіння» соди оцтом відомий, мабуть, усім.
1) Пригадайте з попередніх параграфів структуру етанової (оцтової) кислоти. Запишіть її формулу._______________________________________________
2) Запишіть формулу питної соди (натрій гідроґенкарбонату), якщо відомо, що формульна одиниця містить 1 атом Натрію, 1 атом Гідроґену, 1 атом Карбону і 3 атоми Оксиґену. ___________________________________________________
3) Запишіть схему реакції взаємодії питної соди (натрій гідроґенкарбонату) з етановою кислотою, якщо відомо що продуктами реакції є натрій ацетат (формульна одиниця містить 2 атоми Карбону, 3 атоми Гідроґену, 2 атоми Оксиґену і 1 атом Натрію), вуглекислий газ і вода.
___________________________________________________________________
4) Проаналізуйте схему реакції та поясніть, утворення якого продукту пояснює розпушуючу дію соди.
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-» у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з малюн-ками |
Робота з табли-цею |
Робота в групі |
Робота в парі |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
Хімічне рівняння - це _______________________________________________
___________________________________________________________________
Закон збереження маси читається: ___________________________________
___________________________________________________________________
Na2O + H2O → NaOH
С2Н6 + О2 → СО2 + H2O
Увідповідніть:
Рівняння реакції |
Сумакоефіцієнтів |
Тип реакції |
1) AlBr3 + NaOH → Al(OH)3 + NaBr |
І. 9 |
а)заміщення |
2) CO + O2 → CO2 |
ІІ. 8 |
б) розкладу |
3) Mn2O7 → MnO2 + O2 |
ІІІ. 5 |
в) розкладу |
4) Fe + H2SO4 → FeSO4 + H2↑ |
ІV. 4 |
г) сполучення |
Виконайте завдання.
Перетворіть виписані схеми реакцій на хімічні рівняння, дібравши коефіцієнти так, щоб виконувався закон збереження маси. MgO + HCl → MgCl2 + H2O NH3 → N2 + H2 K + H2O → KOH +H2 Al2O3 + P2O5 → AlPO4 CuSO4 + H3PO4 → Cu3(PO4)2 + H2SO4 HCl + Fe → FeCl2 + H2 Al + H2SO4 → Al2(SO4)3 + H2 Cr2O3 + H2 → Cr + H2O KOH + SO2 → K2SO3 + H2O SO2 +O2 → SO3 CaCO3 → CaO + CO2 Li + N2 → Li3N FeCl3 + NaOH → Fe(OH)3 + NaCl Fe(OH)3 → Fe2O3 + H2O СО2 + С → СО CH4 → C2H2 + H2 |
Визначіть тип кожної хімічної реакції.
Знайдіть і виправте помилки, якщо вони є в даних твердженнях:
2) Схема реакції — це запис хімічної реакції за допомогою хімічних формул реагентів і продуктів, який відповідає закону збереження маси речовин.
КАРТА УСПІХУ. Зроби позначки «+» або «-« у кожній колонці. Оціни свою діяльність на уроці.
Перевір-ка домаш-нього завдання |
Робота з схема-ми |
Робота з схе-мами хіміч-них реакцій |
Робота в групі |
Робота в парах |
Моя активність на уроці |
|
|
|
|
|
|
1