Робочий зошит учня з історії України. 7 клас.

Про матеріал
Тематична добірка матеріалів з курсу історії України для 7 класу з розділу 2. РУСЬ-УКРАЇНА НАПРИКІНЦІ X – У ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XI ст. Розробку побудовано відповідно до чинної навчальної програми. Вона допоможе вчителю в доборі необхідного матеріалу на кожен урок. Урок в сучасних умовах потребує оновленого дидактичного формату. Послуговуючись інформаційно-комунікаційними технологіями, сучасний учитель має достатні можливості зреалізувати свої найкреативніші педагогічні інновації. Для створення завдань використовувалися Інтернет-сервіси для створення навчального контенту. https://www.classtime.com/uk https://www.jigsawplanet.com/ https://wordwall.net/uk http://rebus1.com/ua/
Перегляд файлу

image

ІСТОРІЇ УКРАЇНИ Робочий зошит учня

image

image

Дата__________

image

Реф  сія “Пер ірю са        се  ”

1.1. Князь Олег утвердився в Києві у 882 р. У якому столітті це відбулося?

          А VIII ст.                   Б IX ст.                 В X ст.                     Г XI ст.

1.2. Заповніть пропуски у тексті.

У І тис. до н. е. на українські землі прийшли слов'яни. Вони були осілим народом, а їхніми основними заняттями було ………………….. і скотарство. Усіх слов'ян поділяють на три великі групи: …………………….., ……………………… і …………………… . Слов'яни жили племенами, що об'єднувалися в ………………. …………………. . На території сучасної України проживало ……. східнослов'янських союзів племен: поляни, сіверяни, деревляни, волиняни, хорвати, уличі і тиверці. Очільником племені був ……………….., якого обирали на загальних зборах. Слов'яни були ………………………………: вони поклонялися різним богам, що уособлювали сили природи.

1.3. Накресліть лінію часу. Розв’яжіть хронологічну задачу.

972 року київський князь Святослав, повертаючись Дніпром після невдалої війни з Візантією, поблизу острова потрапив у засідку печенігів. Кочівники розбили княжу дружину вщент. Скільки минуло років від цієї події до походу князя Олега на Константинополь?

Діз  айте   !

2.1. Перегляньте навчальне відео "Правління Володимира Великого".

image

Адміністративна реформа

Володимир усунув від влади всіх князів східнослов’янських племінних союзів, ліквідувавши племінні княжіння та поділив державу на території (округи), де правили його сини.

Містобудівна реформа

?

Військова реформа

?

Фінансова реформа

?

Судова реформа

?

        ?      реформа

?

2.2. Під час знайомства з діяльністю князя Володимира доберіть у тексті параграфа інформацію, що лягла в основу такого зображення князя.

imageМозаїчна ікона святого Володимира (робота художника Уго Маццеї, собор Святого Петра у Ватикані, 1989 р.)

3.1.    Виконайте    онлайн-вправу:    «Внутрішня    політика    Володимира

Святославича»

3.2. Складіть пазл, дайте відповідь на запитання. Про яку подію розповідає літопис?

Вар     за      'ят       !

Шлюбна дипломатія — укладення шлюбів між представниками держав з метою підтримки добросусідських відносин.

Діємо: п а  т       і за     н

Опрацюйте історичну карту і виконайте завдання.

   Покажіть на карті територію Русі-України на початку князювання Володимира Великого, а також приєднані князем землі.

   Назвіть і покажіть сусідні з Руссю-Україною держави та народи за часів правління Володимира Великого.

Русь-Україна за князювання Володимира Великого і Ярослава Мудрого

image

Під у   йте с ої з а  н !    image

   Прочитайте уривки з історичних джерел. Визначте, чи стосуються події, описані літописцем, діяльності князя Володимира.

    «...І коли він прибув, повелів поскидати кумирів, тих порубати, а других вогню оддати. Перуна ж повелів він прив’язати коневі до хвоста й волочити з Гори по Боричевому [узвозу] на ручай і дванадцятьох мужів приставив бити [його] палицями...»

    «...І сказав князь: “Се не добре є, що мало городів довкола Києва”. І став він городи зводити по Десні, і по Остру, і по Трубежу, і по Сулі, і по Стугні. І став він набирати мужів ліпших із словен, і з кривичів, і з чуді, і з в’ятичів, і ними населив він городи, бо війна була з

печенігами...»

Поясніть значення слів і дат, зображених у хмаринці.

image

Дата__________

image

Пов      іт !

1.1.    До     якого періоду       української історії         слід   віднести     введення християнства як державної релігії?

А Княжа Русь-Україна             Б Козацька Україна

В Україна у складі СРСР         Г Україна сучасна

1.2. Доповніть ланцюжок. Впишіть у порожні клітинки у хронологічному порядку наведені історичні події.

Хрещення Русі Володимиром Великим. Правління князя Ігоря.

Правління князя Олега

 

Правління князя

Святослава

 

Правління князя

Ярослава

Мудрого

1.3. Якого року відбулося хрещення Русі? Скільки років тому це сталося? Позначте на лінії часу цю дату.

Діз  айте   !

2.1. Перегляньте навчальне відео. https://www.youtube.com/watch?v=TkmvjugmMgc

imageВикористовуючи         матеріал     підручника, запишіть     п'ять найважливіших, на вашу думку, історичних фактів про діяльність Ярослава Мудрого.

Діємо: п а  т       і за     н

image

Опрацюйте історичне джерело та дайте відповіді на запитання.

      Які споруди були побудовані Ярославом Володимировичем?

      Як літописець оцінює «учення книжне»?

      Яка, за літописом, заслуга князів Володимира і Ярослава? Чи згодні ви з точкою зору літописця? Обґрунтуйте свою думку.

Вар     за      'ят       !

image

Мір уємо і діємо!

3.1. Виконайте онлайн-вправи:

https://learningapps.org/display?v=p55jhx03520 https://learningapps.org/display?v=pc4t3p5vt20

3.2. За часів Середньовіччя у Європі існували імперії: Ромейська (Східна

Римська або Візантійська), Франкська імперія Карла Великого, Священна Римська імперія. Чи можна вважати Русь-Україну імперією? Обґрунтуйте власну точку зору.

3.3. Складіть пазл, дайте відповідь на запитання.

Ярослав Мудрий - «тесть Європи»

   Проаналізуйте карту і визначте, з якими державами Ярослав Мудрий налагодив династичні зв’язки.

Під у   йте с ої з а  н !      image

   Ярослав побудував місто Юр’їв (сучасну Білу Церкву) і заснував місто-фортецю Юр’їв (нині Тарту в Естонії). На честь кого названі ці міста?

   Прочитайте уривки і визначте, про кого пише літописець — про Володимира Великого чи Ярослава Мудрого.

    «...Заложив він церкву на Золотих воротах, кам’яну, Благовіщення Святої Богородиці. Після цього монастир

Святого Георгія та Святої Ірини...»

    «...Зібрав він писців многих, і перекладали вони з гречизни на слов’янську мову Письмо Святеє, і списали багато книг...»

Про яку подію йдеться в історичному джерелі? Коли вона відбулася?

«А було ж печенігів без числа. Ярослав тоді виступив із города, приготував до бою дружину. [...] А печеніги почали йти на приступ, і зступилися вони на тім місці, де ото є нині Свята Софія... І сталася січа люта, і ледве одолів під вечір Ярослав … ».

Дата__________

imageПолітичний устрій, суспільне та господарське життя Русі за доби розквіту

(кінець Х – перша половина ХІ ст.).

Реф  сія “Пер ірю са        се  ”

1.1.    Що    сприяло    початку    карбування    зображених    на    ілюстрації

image

А утвердження в Києві князівської династії Рюриковичів

Б встановлення торговельних і династичних відносин із Візантією

В запровадження християнства як державної релігії Київської Русі Г створення першого писаного збірника законів «Руська правда»

1.2. Яке місто на Русі називали Царгородом?

А Новгород

Б Київ

В Рим

Г Константинополь

1.3.    Що    було  першою      відомою     формою      залежності  населення   від князівської влади на Русі?

А обов’язок брати участь у княжому ополченні

Б сплата данини під час збору полюддя

В необхідність відправляти єдині язичницькі культи

Г обов’язок сплачувати десяту частину прибутку

1.4. Що було основним джерелом доходів перших відомих київських князів (Аскольд, Олег, Ігор)?

А ясир

Б десятина

В панщина

Г данина

1.5. Що на картосхемі позначено суцільною жирною лінією?

image

А походи князя Святослава на Новгород і Візантію

Б військово-торговельний «шлях із варягів у греки»

В шлях місії представника Папи Римського єпископа Адальберта до Києва та Константинополя

Г традиційний шлях збирання полюддя за часів правління князів Олега та Ігоря

Діз  айте   !

2.1. Перегляньте навчальне відео.

https://www.youtube.com/watch?v=kQPrggJekaA Заповніть пропуски в тексті.

За князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого Русь-Україна за формою правління стала ___________ ___________ та однією з європейських середньовічних ___________.

У цей час монархія в Русі-Україні існувала як одноосібна влада великого київського ___________. Великий князь київський у цей час уже став повноправним правителем країни, а не першим серед інших князів, як раніше. ___________ ___________, нащадки колишніх східнослов’янських племінних князів, були васалами Києва.

Військову підтримку діяльності князя забезпечувала ___________ , що перебувала у васальній залежності від нього. При князі існувала ___________ ___________, до складу якої входили бояри, старші дружинники, представники вищого духовенства. Із радою князь обговорював найважливіші питання державного життя: оголошення війни, укладання мирних угод і династичних шлюбів, ухвалення нових правових норм, вирішення важливих судових справ тощо. Зокрема, за повідомленням Нестора Літописця, напередодні прийняття християнства князь Володимир скликав раду для обговорення питання вибору нової віри.

2.2. Використовуючи матеріал підручника та схему, зробіть вибір: «правда» чи «неправда» щодо тверджень:

СОЦІАЛЬНА ПІРАМІДА: ОСНОВНІ ВЕРСТВИ НАСЕЛЕННЯ ТА СИСТЕМА

ЗАЛЕЖНОСТІ РУСІ-УКРАЇНИ

image

   imageУ X—XI ст. в Русі-Україні сформувалися феодальні відносини й, відповідно, утворилася соціальна піраміда.

   imageПовсякденне        життя жителів       Русі-України обумовлювалося їхньою        належністю до      певної соціальної верстви.

   imageОсновну     масу  населення   Русі-України        становили непривілейовані жителі — князі та бояри.

   imageРазом з великими і дрібними боярами значний вплив у Русі-Україні мало  вище духовенство:        Київський митрополит, єпископи (управителі церковних округів), настоятелі великих монастирів.

   Міське населення становили купці, ремісники та челядь (обслуга при князівських і боярських домах). image

   Основною  масою         населення   Русі-України        були ремісники — понад 90 %. image

   В основі феодальної суспільної піраміди були вільні селяни-общинники (смерди), які обробляли землю й imageсплачували данину.

2.3.   Представників якої групи населення зображено? Чим це можна пояснити?

image

2.4.   Про які ремесла Ви дізнались за цим зображенням?

image

Поп       йте в па і.

   Обговоріть і з'ясуйте за схемою та 3D-реконструкцією «Древній Звенигород», із яких частин складалося місто за часів Русі-України.

image

Діємо: п а  т       і за     н

   Установіть відповідність. Аргументуйте свій вибір.

1. Князі; 2. Бояри; 3. Дружинники; 4. Міщани; 5. Селяни.

image

Під у   йте с ої з а  н !      image

   Поясніть значення понять і термінів історичної хмаринки. Згрупуйте слова хмаринки за запропонованими вами критеріями.

image

   Виконайте онлайн-вправу:

https://learningapps.org/display?v=pqhf1oijc20

   Складіть пазл, дайте відповідь на запитання.

Що слугувало грошима в часи Русі? Гроші в часи Русі

Дата__________

image

Пов      іт !

   Виконайте інтерактивну вправу. Вікторина

Діз  айте   !

Перегляньте навчальне відео. https://www.youtube.com/watch?v=NwRjJ7opZrc

Використовуючи матеріал підручника, виконайте завдання.

image

2.1. Доповніть речення:

…………………. – перша заглавна літера.

…………………… – орнамент, прикрашав книгу.

…………………….. – малюнки, якими ілюстрували рукописні книжки. …………………. – відбиток малюнка, вирізьбленого на дошці.

2.2. Встановіть відповідність:

 

1 Аліпій

А       Заснував     чоловічий монастир – Києво-Печерську лавру.

2 Антоній

Б Чернець, учень Антонія.

3 Іларіон

               В      Видатний   іконописець

Київської Русі.

4 Феодосій Печерський

Г Митрополит «Київський та всія Русі».

2.3. Виберіть правильну відповідь:

    Собор Святої Софії збудовано в період …

imageРусі України;

Козацької доби.

    Про історію спорудження собору Святої Софії ми довідуємося з літопису …

«Повість минулих літ»;

Галицько-Волинського літопису.

    imageСобор був осередком літописання, тут створено …

Перший архів;

Першу бібліотеку.

    imageГромада ченців, а також комплекс споруд, де вони живуть і служать Богові, називається … Монастир; Церква.

    Найбільший         чоловічий   монастир,   розташований      у        Києві на

imageДніпровських схилах … Видубицький монастир; Києво-Печерська лавра.

2.4 Заповніть пропуски:

…………………. – малюнки на стіні або підлозі, які викладали з невеликих кольорових шматочків каменю або скла.

………………… – картина, намальована спеціальними фарбами на вологій штукатурці.

……………….. – зображення Ісуса Христа, Богоматері, святих, ангелів, подій Святого Письма, виконані за певними правилами.

Мір уємо і діємо!

   Установіть відповідність між іконою та її назвою:

image

А «Богоматір Оранта»;

Б «Дорогобузька ікона Богородиці»;

В «Вишгородська Богоматір»;

Г «Богоматір Печерська».

Діємо: п а  т       і за     н

Віртуальний тур Софійським собором

   «Відвідайте» собор, укладіть опис внутрішнього оздоблення храму та    проведіть віртуальну  екскурсію   своїм однокласникам/однокласницям.

Під у   йте с ої з а  н !      image

   Гра «Три речення».

Правила гри. Учням та ученицям необхідно передати зміст пунктів параграфа трьома простими реченнями. Перемагає той(-а), у кого розповідь буде коротша, але при цьому правильно передаватиме зміст вивченого матеріалу. Гру доцільно проводити в письмовій формі.

   Виконайте онлайн-вправу:

https://learningapps.org/display?v=pm45okpfk20

Дата__________

image

Практичне заняття. Розквіт Русі-України.

1. Співвіднесіть        наведені      факти з        іменами      князів,        яких  вони стосуються.

image

1 - Перші монети; 2 - «Руська правда»; 3 - Софійський собор; 4 - хрещення Русі; 5 - Золоті ворота; 6 - Десятинна церква; 7 - розгром печенігів; 8 – тризуб; 9 - син Святослава; 10 - реформа управління землями Русі-України; 11 - нові форми міжнародних відносин; 12 - зміцнення південних кордонів Русі-України.

image

Підкресліть на карті назву міста, де був хрещений князь Володимир Великий. Це місто ___________ .

   Роздивіться фрагменти історичних карт. Які періоди історії України вони відображають? Доберіть до карт назви.

image

3. Робота з історичними джерелами

   Уважно прочитайте витяги з історичних документів. Визначте, про які історичні події йдеться. Розставте події в послідовності.

А. «А було ж печенігів без числа. Ярослав, приготував до бою дружину. Печеніги почали йти на приступ, і зступилися вони де ото є нині Свята Софія. Сталася січа люта, і одолів під вечір Ярослав, і побігли печеніги...».

Б. «І коли [Володимир] прибув, повелів він поскидати кумирів — тих порубати, а других вогню оддати. Перуна ж повелів він прив’язати коневі до хвоста і волочити з Гори на ручай, і дванадцятьох мужів приставив бити [його] палицями... І, приволікши його, вкинули його в Дніпро».

В. «Осе я одходжу зі світу сього... Тепер же поручаю замість себе Київ, найстаршому синові, брату вашому Ізяславу. А Святославу — Чернігів, Всеволоду — Переяславль, Ігорю — Володимир, В’ячеславу —

Смоленськ».

Г. «І почав Ярослав ділити: старостам по 10 гривень, а смердам по гривні, а новгородцям по 10 гривень, і відпустив їх усіх додому і дав їм правду (Правду Ярослава») і устав («Статут про суди»).

3. Поняття та терміни

Які поняття та терміни є обов’язковими в розповіді про утвердження християнства на наших землях, а які - у розповіді про розвиток освіти та культури:

• билини, • буквиця, • графіті, • дитинець, • єпископ, • ікона, • книжкові мініатюри, • митрополит, • мозаїка, • монастир, • палаци-хороми, • проповіді, • священик, • собор, • фреска, • церква, • чернець?

Свій вибір поясніть.

4. Історична пам'ятка

   Роздивіться ілюстрації із зображенням історичних пам’яток. image Де, коли, за яких обставин, навіщо (для кого/для чого, на честь кого/чого) було створено наведені твори архітектури та

image

Дата__________

image

   Перейдіть за посиланням та виконайте тестування на оцінку.

image

Тест

pdf
Додано
8 листопада 2023
Переглядів
822
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку