Робочий зошит з основи здоров'я 5 кл.

Про матеріал
Робочий зошит з основи здоров’я укладено відповідно до чинної навчальної програми Міністерства освіти та науки, підручника « Основи здоров’я» Т.Є.Бойченко, С.В. Василенко. Мета створення цього зошита допомогти учневі вивчити, закріпити, повторити, узагальнити та систематизувати вивчене на уроках основи здоров ’я у 5 класі. Матеріали зосереджують увагу на теоретичних, практичних та різнорівневих завданнях, де учні закріплюють матеріали з основи здоров’я. Даний робочий зошит допоможе вчителям перевірити рівень засвоєння учнями матеріалу. Він розрахований на учнів навчальних закладів та вчителів основи здоров’я.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Білогородська гімназія»

Вербської сільської ради

 

 

Робочий зошит 

з основи здоров’я для 5 класу

(за підручником «Основи здоров’я Т.Є. Бойченко, С.В. Василенко)

І –ІІ семестр

 

image 

 

Номінація «Основи здоров’я»

Уклала: Павлюк Тетяна 

                                                                              Григорівна

 вчитель основи здоров’я     

 

-2022-

 

 

Павлюк Т. Г. «Робочий зошит з основи здоров’я для 5 класу», Білогородка, 2022, ст..38 .

 

   

 

 

 

              Робочий зошит з основи здоров’я укладено відповідно до чинної навчальної  програми  Міністерства освіти та науки, підручника « Основи здоров’я» Т.Є.Бойченко, С.В. Василенко. Мета створення цього зошита допомогти учневі вивчити, закріпити, повторити, узагальнити та систематизувати вивчене на уроках основи здоров’я у 5 класі. Матеріали зосереджують увагу на теоретичних, практичних та різнорівневих завданнях, де учні закріплюють  матеріали з основи здоров’я. Даний робочий зошит допоможе вчителям перевірити рівень засвоєння учнями матеріалу. Він розрахований на учнів навчальних закладів та вчителів основи здоров’я.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схвалено методичною радою Білогородської гімназії Вербської сільської ради

(протокол №  3  від  25.01. 2022 року)

 

 

Вступ

Сучасний учень – особистість, яка володіє навичками та вміннями користуватися знаннями в різних сферах суспільного життя. Перед вчителем стоїть важливе завдання сформувати таку особистість. Для цього потрібно застосовувати у своїй роботі різні методи і прийоми. Програма курсу основи здоров’я  передбачає формування мотивації здорового способу життя й свідоме ставлення до свого життя та здоров’я.        

Щодня сучасний старшокласник має засвоїти цілий масив відомостей за шкільною програмою. Тому потрібно їм допомогти та залучити на уроках  метод графічної систематизації – хмари слів. З використанням сучасних програм створення  хмар не забере багато часу, а навчання буде цікавим та ефективним. У зошиті пропонуються завдання, що ілюструють приклади застосування цього методу.

Робочий зошит складається із теоретичної та практичної частини. Теоретична частина  передбачає розуміння понять їх ознак та опис. Практична частина спрямована на засвоєнні  матеріалу та використання його у практиці. Вони самостійно  розв’язують життєві ситуації, запобігання небезпек , набувають вмінь  як правильно діяти під час зважених рішень у розв’язанні конструктивних конфліктів та збереженні здоров’я та життя. Тому здобувай знання, набувай корисних навичок і вчися застосовувати їх у житті. Робочий зошит можна використовувати при дистанційному навчанні. Це полегшить роботу учнів удома.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РОБОТИ З ЗОШИТОМ

1.Виберіть правильну відповідь.

 

2. Доповніть схему:

image

  3.Кросворди. Ребуси.   

image 

4.Дайте визначення поняттю. 

Безпека це –

 

5.Виконайте завдання використовуючи хмару слів. imageВВ

 image 

6.Соціальне здоров’я залежить від        -Доповніть речення.

 

7.     Заповніть таблицю:

Фізична складова

Психічна складова

Соціальна складова

 

 

 

 

 

 

 

8.     Практичне завдання.   Ситуаційні задачі. Алгоритм дій.  Моделюйте – набувайте життєвих навичок.

У вас багато уроків на вихідні, вам хочеться ще пограти в комп'ютер, зустрітися з друзями, але батьки невблаганні. «Збирайся, поїдемо до бабусі, там будеш готуватися до уроків і трохи допоможеш нам!» Жодні доводи не допомагають. Головний аргумент батьків: «Ми не залишимо тебе одного. Мало що може статися?!» Як вирішити таку ситуацію?

 

4

 

 

 

 

 

 

 

Робочий зошит

з основи здоров’я

учня(учениці) 5 класу

___________________________________________

___________________________________________    

       

 

image 

 

 

 

-2022- 5

 

Розділ І. Здоров’я людини

Тема. Здоров’я і життя

Виберіть правильну відповідь:

Які предмети (чи речі) не створені людиною?

а) автомобіль;                    в) меблі;

б) каміння;                         г) плодові дерева.

Принципи здорового способу життя

image                                                                                               image               image          image

Здоров’я –

___________________________________________________________

__________________________________________________________ 

Пригадайте за схемою складові здоров’я.

                                            image

 

Що впливає на здоров’я?

___________________________________________________________ ___________________________________________________________ 

Доповни схему про здоровий спосіб життя.

image

Склади алгоритм дій, що слід зробити в разі погіршення самопочуття:

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________  

6

 


Безпеки та небезпеки для життя

На який номер необхідно телефонувати у разі?

1.     Пожежі, запаху диму, знаходження вибухонебезпечного предмета...;

2.     Нападу, крадіжки, бійки, погрози, ДТП...;

3.     Травми, кровотечі, погіршення самопочуття, отруєння, укуси тварин...;

4.Запаху газу, аварії системи газопостачання....

Види небезпек. Заповніть таблицю.

Природні

Техногенні

Соціальні

 

 

 

 

 

 

Безпека -

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  

Небезпека- 

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  

Формула безпеки

                       image                        

Оберіть техногенні небезпеки. Використайте хмару слів! Виконайте завдання.

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________    

image 

Складіть повідомлення до відповідної служби про пожежу, витік газу, бійку( на вибір).______________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________ 

7

Безпека пішохода

Типи пішохідних переходів

                                                                               image                        image             image

Двосмугова дорога

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________ 

Багатосмугова дорога -

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________ 

Автомагістраль -

___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ 

Доповніть визначення.

Пішохідний перехід — це ділянка ___________________________________,призначена для ____________________________________________________________________.

 

Дорожня розмітка — це ___________________________________________________ на проїзній частині.

 

Ситуації для аналізу.

1.Вам потрібно перейти двосмугову дорогу. Автомобіль знаходиться на відстані 50 м від вас. Ситуація для переходу дороги безпечна/небезпечна?

 

2. Ознайомтеся з такою ситуацією на дорозі. Ви стоїте на краю багатосмугової дороги, готуючись її перейти. Перед вами біля пішохідного переходу зупинився автомобіль, водій якого показує вам жестом, що ви можете переходити. Проаналізуйте ситуацію і скажіть, що треба знати, щоб прийняти правильне рішення?

 

Намалюйте дорожні знаки

image 

 Чи безпечно переходити дорогу навскіс?

а) так, бо це зручно;                 в) ні, бо обмежується видимість;

б) так, бо це короткий шлях;   г) ні, бо побачить полісмен і оштрафує.

     

                                                         8

Громадський транспорт  і зупинка

Використайте хмару слів! Виконайте завдання.

Громадськ

ий транспорт

 

наземний

 

підземний

 

 

 

image 

Скласти пам’ятку «Правила поведінки в автобусі».

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ Тролейбус обходять:

а)спереду;         б)ззаду;     в) почекавши, коли він від’їде.

Метро-

__________________________________________________________________________ Метрополітен- 

__________________________________________________________________________

______________________________________________________________________ 

 

Небезпечні місця у метро

image                               image                                                                                                     image

 

Ситуаційні завдання:

По дорозі до школи у вагоні метро у твого друга запаморочилася голова.  Як йому допомогти?

а)вийти з ним на найближчій станції; б) вийти на найближчій станції і звернутися по допомогу до чергового; в)попросити пасажирів поступитися йому місцем?

Людина впустила рукавичку на колію. Як їй  допомогти:

а) заспокоїти і покликати працівників станції;    б) спуститися на колію по рукавичку;

в) попросити ціпок та спробувати самостійно дістати рукавичку?

9


Тема: Дорожньо – транспортні пригоди

ДТП (дорожньо-транспортна пригода)-

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

Розгляньте малюнки. На яких з них зображено ситуації, що можуть спричинити ДТП? Чи можна уникнути ДТП? Як саме? Обгрунтуйте відповідь.

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

image 

Складіть схему за асоціаціями до поняття «ДТП»(аварія).  

image

Значення кольорів світлофора:

 

-            imageце тривога……..  ________________________________

        

-            це увага…………_________________________________

 

-            це спокій………._________________________________

 

Алгоритм дії під час ДТП. Як діяти в таких ситуаціях?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________   Заповніть таблицю:

 

Аптечка

 

Дезінфікуючі засоби

Серцеві засоби

Засоби для зупинки кровотечі

 

 

 

                                                     10

Розділ ІІ. Психічна і духовна складові здоров’я

Тема: Навчайся комфортно. Навчайся успішно

 

Пам'ять -___________________________________________________________________ 

Увага -_____________________________________________________________________ 

Інтелект -___________________________________________________________________ 

 

Складіть розпорядок робочого і вихідного дня. Порівняйте складені розпорядки. Чим вони відрізняються? _________________________________________________________ 

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________ 

 

Етапи активного слухання

image                                                 image                                               image

 

 

Використайте хмару слів! Виконайте завдання. Вибери, які речі заважають виконувати домашні завдання? Чому?

image 

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________ 

 

 

Типи  сприйняття інформації

Візуально……….

Аудіально…………………..

Тактильно ………

 

 

 

 

                             Пам’ятка « Готую уроки сам»

1.Привчи себе виконувати домашні завдання в один і той самий …...

Приклад відповіді: (час, день, місяць.) 

11

2.Починай з предметів……. складності. Потім берися за складніші. Залишивши легкі на кінець. 

Приклад відповіді(середньої, складні, невеликої. )

3.     Якщо матеріал, який треба вивчити, дуже великий або важкий, розбий його на….

частини і опрацьовуй окремо кожну частину. 

Приклад відповіді:( окремі, великі.)

4.     Навчися користуватися …. і довідниками.

Приклад відповіді: (словниками, плеєром.)

5.     Якщо в тебе є компютер. Навчися за його допомогою знаходити …….,обчислювати. Оформляти творчі роботи.

Приклад відповіді:( інформацію,  гриби,  ігри.)

6.     У разі потреби звертайся по допомогу до… або однокласників.

Приклад відповіді:( дорослих, президента, сусідів.)  Ситуаційне завдання:

Андрій виконує домашні завдання відразу після повернення зі школи, а Сашко після шкільних занять робить двогодинну прогулянку, і тільки після того сідає за уроки. Хто з хлопчиків має кращі успіхи у навчанні?

Обгрунтуй свою відповідь.

 

 

Розглянути малюнок та знайти дітей, які даремно марнують свій час.

image

12

 

Тема: Повага до себе та інших

 

Чому  потрібно поважати думку членів сім’ї, друзів,товаришів, однокласників?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

 

Заповніть таблицю:

Правила культури поведінки

Обгрунтування

Радіти успіху інших

 

Дорожити довірою батьків і друзів

 

Не обманювати

 

 

Толерантність -

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

 

Використайте хмару слів! Виконайте завдання. Продовжіть перелік якостей притаманних толерантній людині.   

                                  image                                Вкажіть стрілками відповідність між обов’язками в родині та їх виконавцями.

Прибирання в кімнаті

 

Щоденно дбати про чистоту посуду

Миття посуду

Завжди ввічливо, без примусу робити різні послуги

Допомога молодим і старшим

У певні дня чи години прибирати, де працюєш

 

Виберіть правильну відповідь. 

До якостей справжнього друга належать такі риси характерні особливості:

а) з ним цікаво;                                в) часто змінює друзів;

б) завжди допоможе;                       г) поширює плітки.

 

                                                                                                                                 13                                                 

Тема: Світ твоїх переживань

Переживання, які пов’язані з конкретною ситуацією – це ____________________.

Стійке переживання, яке пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища – це __________________.

Приємні слова, похвала, люб’язні вітання – це ______________________.

Розгляньте малюнки. Визначте , які емоції виражають обличчя хлопчиків і дівчаток.  

image  

Встав пропущені  слова

________________ емоції  покращують самопочуття, сприяють зміцненню здоров’я людини, а частий прояв _______________ емоцій навпаки призводить  до зниження імунітету.

 

Міміка – це _____________________________________________________________. Пантоміміка – це ________________________________________________________.

 

Ти посварився  з батьками, тому що вони не відпустили тебе увечері гуляти. Які емоції викликає дана ситуація? Як її виправити?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

______________________________________________________________

 

Опиши портрет людини, яка відчуває страх.

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ _________________________________________________________________  

14 


Будь  милосердним

Милосердя – це

__________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________ 

Моделюй — набувай життєвих навичок

Розглянь малюнки. Розкажи, яку допомогу надають діти тим, хто її потребує.

image 

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Встав пропущені слова.

Благодійність— це  _________ прояв  __________почуттів до інших.

Волонтерство – форма ____________, що здійснюється______________, безкорисливо та усвідомлено фізичними особами, що виражається через особисте надання _______ та послуг.

 Обери, що асоціюється з милосердям:

Чуйність, відповідальність,егоїзм, упертість, доброта, щирість, доброзичливість,      пихатість, терпимість, зверхність, щедрість, малодушність, безкорисність,чесність.

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ 

Яку допомогу ти можеш надати людям з інвалідністю?

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________ 

 

15

Розділ ІІІ. Фізична складова здоров’я

Тема: Рух – це життя

Заповніть схему. Вкажіть назву рухової активності, чи дію.

 

Рухова активність

 

Низька

 

Інтенсивна

 

 

Швидка ходьба; прибирання оселі; допомога по господарству, гра на піаніно.

 

 

 

Гіподинамія –це  _________________________________________________________ 

__________________________________________________________________________ 

Координація – це __________________________________________________________ 

__________________________________________________________________________ 

Встав пропущені слова.

Загартування – це  ________________  дій для зміцнення  _______________________   організму.

image

 Розгляньте малюнки. Назвіть способи загартування.

Ситуаційна задача:

1. Василько вирішив загартовуватися. Якось одного зимового ранку він вирушив до школи без куртки і шапки. Поясни, чи правильно вчинив хлопчик?  Чому?________  ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________

________________________________________________________________________ 

Загартовуватися слід:

 

imageП…………………………….                         С……………………………..                    Д……………………………

16

Розвиток підлітків

Як можна попередити порушення постави? Виберіть правильну відповідь:

а)виконувати ранкову гімнастику;   в) сидіти за низькою партою; б) читати лежачи;  

г) загартовуватися; д) спати на твердому ліжку з невисокою подушкою. 

Сколіоз – це _______________________________________________________________ 

__________________________________________________________________________ 

Що сприяє нормальному росту та розвитку підлітка?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________  Заповни таблицю.

Правила попередження викривлення хребта

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

 

Розглянь малюнки. Зверни увагу на положення школяра за партою.  Знайди  відповідність і з’єднайте  стрілками правильну відповідь із  малюнком:

а)надто високий стіл;  б) надто низький стілець;   в) правильне положення;    д)надто високий стілець. 

 

image 

 

Маса портфеля не повинна перевищувати 15 %  від  маси учня 5 класу. Обчисли масу портфеля за нормою. Для цього свою масу тіла поділи на 7.

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

 

17

 


           Активний відпочинок

Активний відпочинок – це __________________________________________________

__________________________________________________________________________  Спорт –це _________________________________________________________________  __________________________________________________________________________ 

 

image

Складіть пам’ятку для тих , хто відвідує басейн:

1.___________________________________________________________

2.___________________________________________________________

3.___________________________________________________________ 

4.___________________________________________________________ 

5.___________________________________________________________ 

 

Виберіть з хмаринки слів види активного і пасивного відпочинку:

image 

Активний

 

Пасивний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ситуативна задача.

Двоє друзів зібралися покататися на ковзанах. Сашко пропонує піти на озеро, яке вже вкрилося кригою. Юра вважає, що краще піти на каток на шкільному подвір’ї. На що потрібно звернути увагу, обираючи місце для катання? Які небезпеки можуть підстерігати хлопчиків на озері? ______________________________________________  __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  Якщо під лід провалилася людина? Ваші дії? ___________________________________ 

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  18

Як подолати втому

 

 

imageЗаповніть схему:

 

 

 

Втома – це ________________________________________________________________ 

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

Перевтома – це ____________________________________________________________ 

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

 

Вставте пропущені слова:

Сон  - це _______________ фізіологічний _______________, коли __________________  перебуває у стані з мінімальною _________________ мозку і зниженою реакцією на  навколишній _________________.  

 

 

Кросфорд  « Втома»:

1.     Допомагає подолати втому.( В_____________к)

2.     Куди вступиш - всюди маєш, хоч не бачиш – споживаєш.( П______________я)

3.     Найкращий відпочинок. ( С____н)

4.     Те саме, що й розпорядок. ( Р____________м)

5.     Між уроками, для відпочинку.( П_____________а)

 

                                        image                                         

Тема: Телебачення, комп’ютер і здоров’я

 

Продовж речення:

«Телевізор для мене – це _____________________________________________________  __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________».

 

Складіть  власну пам’ятку перегляду телепередач:

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

 

Заповніть табличку.

«За» телебачення

«Проти» телебачення

«За» комп’ютер 

«Проти» комп’ютера 

 

Погіршує зір

 

Шкідливе радіаційне  опромінення

 

 

Цікава розвага

 

Розширює кругозір

 

 

 

 

Як користуватися комп’ютером, щоб не зашкодити здоров’ю?

1._____________________________________________________________________________________ 

2.  _____________________________________________________________________________________ 

3.  _____________________________________________________________________________________  4._____________________________________________________________________________________ 

 

Розгляньте малюнки. Визначте хто з діток дивиться телевізор правильно, а хто – ні? До яких наслідків  для здоров’я це може призвести?

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

image 

 

 

20


image

 

Прочитай зашифровані слова. Мої права і обов’язки.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

 

1

2

3

4

5

6

7

а

в

р

и

п

т

е

д

н

б

з

в

к

я

о

,

 

5312  846494 __________________         616375264 ________________________

 

Право – це_________________________________________________________________  

Обов’язок _________________________________________________________________ 

__________________________________________________________________________ 

Конституція -______________________________________________________________ 

Конвенція -________________________________________________________________ 

 

Напиши які обов’язки має виконувати учень 5 класу:

1_________________________________________________________________________;

2_________________________________________________________________________;

3_________________________________________________________________________;

4_________________________________________________________________________;

5_________________________________________________________________________.

 

Позначте тільки ті вимоги учнів, на які вони мають законні права:

□ Навчатися в будь – якій державній школі свого міста.

□ Навчатися в будь – якій приватній школі свого міста.

□ Відпочивати у будь – якому санаторії безкоштовно.

□ Відпочивати після уроків у свій вільний час.

□ Розважатися з ранку до вечора.

□ Займатися у клубах, гуртках за інтересами.

□ Вимагати все, чого хочеться.

□ Відвідувати театри, музеї.

□ Лікуватися в державних  поліклініках країни. Ситуаційне завдання:

1. Андрійко пропускає багато уроків. Він допомагає мамі доглядати маленьку сестричку, бо тато їздить на заробітки. Чи порушуються права Андрія? Які саме?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  21

Спілкування і здоров’я

Які з наведених рис сприяють порозумінню між людьми?

а) щирість; б) грубість; в) співчуття; г) зухвалість; д) скупість; е) тактовність.

 

Доповніть схему.

 

image

Запишіть одним словом назву поняття

Обмін між людьми інформацією, думками, враженнями, емоціями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Опишіть вплив спілкування, емоції на здоров’я: _________________________________  __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  Складіть « Правила поведінки у вашому класі»: _________________________________  __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  З хмаринки слів у таблицю розподіліть ознаки поведінки

Агресивна

Пасивна

Упевнена

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     image 

 

22 

Спілкування з дорослими. Взаємодопомога членів родини 

На малюночку Сонячної системи на орбітах розмісти людей з якими ти спілкуєшся:

image

Як ми розумієте прислів’я : « Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько» 

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

Розгляньте малюнок. Обгрунтуйте думку. Чи правильно розподілено  обов’язки між  членами родини?

image 

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________  Як попросити вчителя про допомогу чи пораду?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

Ти посварився з батьками, тому що вони не пускають тебе увечері погуляти з друзями.

Які емоції викликає дана ситуація? Як її виправити?  ____________________________  __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  23

Спілкування з однолітками

Виберіть правильну відповідь: Коли необхідно твердо сказати «Ні!»:

а)тобі пропонують  втекти з уроків;            б)запрошують на свято;

в) пропонують  прочитати цікаву книгу;     г) наказують зіпсувати комусь речі.

 

Закінчи речення « Що я можу відчувати, якщо…..»

-перейду в нову школу____________________________________________________ 

-переїду в нове місто______________________________________________________ -посварилися з друзями____________________________________________________ 

 

Опишіть свого найкращого друга. Характерні риси.______________________________ 

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________  

У конфліктах беруть участь кілька осіб. Серед них….

Агресор - ________________________________________________________________;

_____________  - ті, хто підтримує агресора;

_____________ - ті, з кого сміються, кого ображають;

Байдужі спостерігачі - _____________________________________________________;

__________- той, хто стає на захист жертви.

 

З наведених прикладів обери те, що характеризує справжніх друзів. Підкресліть правильну відповідь.

З ним цікаво; мають гарні іграшки, але нікому їх не дають; дружать тільки для власної вигоди; завжди готові прийти на захист своїх друзів; завжди готові вислухати друзів і  допомогти; підбивають друзів на погані вчинки; міняють друзів як рукавички; намовляють друзів на інших дітей; не розкривають таємниць які їм довірили друзі.

 

Які риси ти спостерігаєш у своєму шкільному оточенні? З хмаринки слів оберіть тільки ті які ви спостерігаєте в своїх однокласниках. _____________________________  __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

 

 

image 

 

 

24


Тема: Про туберкульоз та ВІЛ – інфекцію 

Позначте правильне твердження:

а) туберкульоз  - інфекційне захворювання;

б) хвора на туберкульоз людина безпечна для оточуючих;

в) заразитися туберкульозом можна, вживаючи некип’ячене молоко;

г) заразитися туберкульозом можна у громадському  транспорті;

д) реакці Манту – спеціальний текст для вчасного виявлення туберкульозу.

 

Вставте пропущені  слова:

Туберкульоз -_____________________ захворювання легень, ____________та інших _________________, збудником якого є _______________ - _________________КОХА. Інша ______________ хвороби - ____________________.

 

Запишіть одним словом назву поняття:

Одним з найкращих шляхів усунення ризику захворювання на туберкульоз.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Імунітет - _________________________________________________________________. Синдром - ________________________________________________________________ . Дефіцит - ________________________________________________________________  .

 

Розшифруйте  абревіатури ВІЛ, СНІД. В –

 І – 

Л –

 

 

С –  Н –

І –

Д – 

 

Доповніть схему:

 

image

 

 

 

25

 

Міф чи факт:

ВІЛ – це вірус,  що викликає СНІД.

Можна заразитися ВІЛ, випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ – інфікований.

ВІЛ передається через дружній поцілунок.

Можна заразитися ВІЛ при переливанні неперевіреної крові.

Уживання алкоголю може підвищити ризик зараження ВІЛ.

Комарі можуть бути перенощиком ВІЛ.

Можна заразитися ВІЛ через користування спільним туалетом.

ВІЛ – кінцева стадія захворювання на СНІД. СНІД – це распіраторна хвороба ( застуда).

 

 

 

ВІЛ  не передається через

Відповіді

Так

Ні

1.

Рукостискання 

 

 

2.

Спільне з ВІЛ-інфікованим користування верхнім одягом 

 

 

3.

Обійми 

 

 

4.

Спільне користування фонтанчиком для питної води

 

 

5.

Спільне користування голками та шприцами для ін’єкцій 

 

 

6.

Чхання і кашель

 

 

7

Плавання в басейні

 

 

8

Рушники, мочалки, мило

 

 

9

Народження від ВІЛ-інфікованої матері

 

 

10

Домашніх тварин

 

 

11

Посуд, їжу

 

 

12

Годування немовляти груддю ВІЛ-інфікованою матірю

 

 

13

Комарів та інших комах

 

 

14

Спільне користування голками для проколювання вух

 

 

15

Монети та паперові гроші

 

 

16

Постільну та натільну білизну

 

 

17

Переливання крові

 

 

18

Дверні ручки та спортивне знаряддя

 

 

19

Поцілунки 

 

 

20

Комарів та інших комах

 

 

 

 

26

 

Тема ІІ. Безпека в побуті і навколишньому середовищі. Якщо виникла пожежа Заповніть схему « Трикутник вогню».

 

image

 

Пожеже – це _______________________________________________________________ 

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  

 

Ребуси.

image 

 

_______________      

 

image 1= ж   image  

_____________________ 

 

 

image 

 

_________________________ 

 

27

 

Які засоби гасіння пожежі знаходяться у вас в гімназії?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

 

Доповніть схему:

 

image

 

Ситуативна задача.

Ви з друзями відпочиваєте на лісовій галявині. Хлопці пропонують розкласти багаття, щоб підсмажити хліб, що взяли на обід. Чи варто це робити?Зважте ,що відпочинок відбувається влітку. Ваші дії?_________________________________________________ 

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

 

Заповніть табличку. Розподілить наведені приклади:

Спирт, папір, гума, земля, ацетон, пісок, вода, пластмаса, солома, газ, лінолеум, фарби, нафта, цегла, скло, бензин,бетон, камінь, вата,суха деревина.

 

Горючі

Негорючі

Легкозаймисті

Важкозаймисті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Причини пожежі в приміщенні може бути:

1._________________________________________________________________

2.   _________________________________________________________________

3.   _________________________________________________________________  4.__________________________________________________________________

5. _________________________________________________________________ 

 

 

28

 


Тема: Автономна ситуація  Автономія це?

а) завдання;         б) незалежність;    в)залежність;    г) присвоєння.

 

Формула безпеки. Доповни як потрібно діяти.

   

image

 

З  наведених емоцій, підкресліть ті, які нам допоможуть в автономній ситуації:

 

Рішучість, спокій, байдужість, зневіра, паніка,зосередженість, упевненість, страх, радість, розгубленість.

 

Заповніть схему.

image

 

 

Діти заблукали в лісі. Що порадите дітям? Як діяти в такій автономній ситуації?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  __________________________________________________________________________  Наодинці вдома Вибери правильну відповідь:

З незнайомими людьми необхідно:

а) передати свої ключі від квартири;           в) вільно розмовляти з ними;                              

б) не на всі прохання реагувати та кликати на допомогу;

г) не знайомитися без батьків чи дорослих.

 

Розгляньте малюнок. Які потрібно дати поради дітям коли вони самі вдома?

 

image 

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

 

Вкажи стрілками відповідність між подіями, що відбуваються, і діями учня.

Дзвонять у двері

 

Не сідати у машину

Незнайома людина пропонує підвезти

Допомогти, виявляючи ввічливість

Людина похилого віку просить допомогти 

Подивитися у вічко

 

Що потрібно знати,щоб не стати жертвою шахраїв:

1 НЕ спокушайся __________________________________________________________  2 НЕ замовляй ____________________________________________________________ 

3        НЕ реагуй _______________________________________________________________ 

4        НЕ повідомляй __________________________________________________________ 

5        НЕ поспішай ____________________________________________________________ 

 

Разом з батьками обстеж свою оселю. Проаналізуй і запиши небезпечні місця.

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ 

Моделюй - набувай життєвих навичок 

Незнайомець просить дозволу скористатися телефоном, щоб викликати « швидку допомогу». Як вчинити? _____________________________________________________  __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  30

Безпечний інтернет

image 

 

Джерело безмежної інформації - це

     

В табличку запишіть користь і небезпеку від інтернету.

Корисний інтернет

Небезпечний інтернет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З хмаринки слів випишіть слова пов’язані з інтернетом.

_________________________________ ______________________________

_______________________________________________________________

_______________________________________________________________

_________________________________ ______________________________

_________________________________ ______________________________

image 

Складіть правила роботи за комп’ютером :

image        

Ситуативна задача:

Новий інтернет – приятель просить надіслати фото твоєї домашньої тварини в різних кімнатах квартири. Як вчинити? Чи безпечно надсилати таке фото? Чому?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  Якщо ти надворі

Запишіть одним словом назву поняття масового страху перед небезпекою.

 

 

 

 

 

 

 

З хмаринки слів випишіть небезпечні об’єкти, які знаходяться у вашому місті, селі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image 

Моделюй – набувай життєвих навичок.

Ви з батьками збираєтеся на футбольний матч. Що з одягу можна одягти або взяти з собою? Чому?

-           довгий шарф;                                                        - туфлі на високих підборах;

-           джинси;                                                                 - довгу парасольку;

-           кросівки;                                                               - вузькі штани;

-           рюкзак;                                                                  - сумку на довгому ремінці; -     широкий плащ;                                                    - іграшкового медведика.

-           спортивна куртка; Доповніть правила 5 НЕ:

1.     НЕ______________________________________________________

2.     НЕ______________________________________________________3. НЕ______________________________________________________

4.     НЕ______________________________________________________

5.     НЕ______________________________________________________ 

Складіть послідовність дій під час паніки в місцях великого скупчення людей.

image

Безпечне довкілля  Всі живі та неживі об'єкти, що природно існують на Землі або в деякій її частині –  це..

 Відгадайте ребус._________________________

image 

Правила поведінки серед природи. З’єднайте лінією правильні відповіді:

1

Не наживайся над багатствами  Землі

 

а

смітити заборонено!

2

Цінувати

б

щоб не сполохати тварин.

3

У лісі потрібно поводитися тихо

в

не можна ламати.

4

Не можна брати в руки

г

рослини, які зникають.

5

Бути вдячним рослинам і тваринам 

д

пташенят або звірят.

6

Не можна зривати

ж

за їжу, яку маємо.

7

Дерева і кущі

е

кожен день.

8

На природі

є

а зберігайте їх.

 

Як можна покращити довкілля там де ти живеш? Розгорнута відповідь.

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________  Перегляньте малюнки . Позначте «- »ті які не забруднюють довкілля, « +» - ті які забруднюють.

 

image

 

image

imageimage 

 

Ситуаційне завдання

Під час виконання завдань на уроці в деяких учнів  розболілася голова. Вікна у класі були зачинені. Деяким учням стало млосно. Чому це сталося? Що портібно зробити, щоб поліпшити умови?  ____________________________________________________  __________________________________________________________________________ 


Стихійні лиха Закінчи речення:

imageСитуація, що загрожує життю багатьох людей та завдають значних збитків природі і

людям…………………………………………………………..;

Стихійні лиха – це ……………………………………………………………………….;

 

Доповни схему:

 

image

 

Встанови відповідності:

image

 

 

Встав пропущені слова. Якщо землетрус застав тебе вдома:

Перекрий газ,……………………………………………………………………………….;

Не намагайся вийти з …………………….. Не користуйся ………………………..;

image Не ховайся під……………., у …………………………; Тримайся подалі від …………….., дзеркал, ………………..;

Стань у ………………………куток.

 

Запишіть одним словом: Організоване вивезення людей з небезпечної місцевості.

                                                                                 

 

Ознайомлювати, представляти  зі своєю роботою.

                                                                                                               

 

image

 

Розгляньте малюнки . Які стихійні лиха зображені?

 

image

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

 

Які стихійні лиха відбуваються в різні пори року. Заповніть схему.

 

image

 

Які стихійні лиха є у твоєму краї? Які були наслідки цього лиха?

 

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

Тема: Безпека на воді

Небезпечні ситуації на воді. З хмаринки слів виберіть правильну відповідь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складіть пам’ятку «Правила поведінки під час купання»:

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________

image__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________  Небезпечна поведінка на воді. Допиши речення….

□ ігри з м’ячем коло………………..;

□ стрибки з т………………………..;

□ зіштовхування людей з човна або…………………………….;

□ смикати плавців за н…………;

□ переоцінка …………….. сил;

 

Ситуативна задача.

 

Ви вирішили з друзями піти на пляж. Усі пішли купатися. Вийшовши з води ви

 

почули, що хтось з людей які знаходяться у воді кликав на допомогу. Ваші дії?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

 

З наведених прикладів розподіліть відповіді в правильній послідовності.

Якщо є зупинка серця, зробити непрямий масаж серця.

Доставити потерпілого в лікувальну установу.

Очистити ротову порожнину від води та інших чужерідних тіл.

Провести штучне дихання “рот у рот” або “рот у ніс”.

Якщо є можливість вивкликати “Швидку допомогу”, це необхідно зробити на

самому початку події.

Звільнити від води легені, поклавши потерпілого животом на коліно рятувальника або валик з підручних засобів, кілька разів надавити на спину в ділянці легенів.

 


Зміст

Вступ

 

Рекомендації щодо роботи з зошитом……………………………………………………..4

Розділ І. Здоров’я людини 

 Здоров’я і життя…………………………………………………………………………….6

Безпеки та небезпеки для життя……………………………………………………………7 

Безпека пішохода……………………………………………………………………………8 

Громадський транспорт  і зупинка…………………………………………………………9 

Дорожньо – транспортні пригоди…………………………………………………………10

Розділ ІІ. Психічна і духовна складові здоров’я

 Навчайся комфортно. Навчайся успішно………………………………………………….11

 Повага до себе та інших…………………………………………………………………….13

 Світ твоїх переживань………………………………………………………………………14  Будь  милосердним………………………………………………………………………….15

 

Розділ ІІІ. Фізична складова здоров’я

Рух – це життя……………………………………………………………………………….16

Розвиток підлітків…………………………………………………………………………...17 Активний відпочинок……………………………………………………………………….18

Як подолати втому…………………………………………………………………………..19 Телебачення, комп’ютер і здоров’я………………………………………………………...20

 

Розділ IV. Соціальна складова здоров’я

 Права і обов’язки……………………………………………………………………………21

 Спілкування і здоров’я……………………………………………………………………..22

 Спілкування з дорослими. Взаємодопомога членів родини …………………………….23

 Спілкування з однолітками………………………………………………………………...24

 Про туберкульоз та ВІЛ – інфекцію……………………………………………………….25

Тема ІІ. Безпека в побуті і навколишньому середовищі. Якщо виникла пожежа……….27

Автономна ситуація………………………………………………………………………….29 Наодинці вдома……………………………………………………………………………....30 Безпечний інтернет…………………………………………………………………………..31 Якщо ти надворі……………………………………………………………………………...32

Безпечне довкілля……………………………………………………………………………33 Стихійні лиха………………………………………………………………………………...34 Безпека на воді……………………………………………………………………………….36

У зошиті на с. 5, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 20, 23, 30, 32, 33, 35 використано малюнки та фото з відкритих джерел інтернету та інтернет – ресурсів стокових ілюстрацій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kiriyenko Olena
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
20 жовтня 2022
Переглядів
1753
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку