Комунальний заклад «Білогородська гімназія»
Робочий зошит
з основи здоров’я для 5 класу
(за підручником «Основи здоров’я Т.Є. Бойченко, С.В. Василенко)
І –ІІ семестр
Номінація «Основи здоров’я»
Уклала: Павлюк Тетяна
Григорівна
вчитель основи здоров’я
-2022-
Павлюк Т. Г. «Робочий зошит з основи здоров’я для 5 класу», Білогородка, 2022, ст..38 .
Робочий зошит з основи здоров’я укладено відповідно до чинної навчальної програми Міністерства освіти та науки, підручника « Основи здоров’я» Т.Є.Бойченко, С.В. Василенко. Мета створення цього зошита допомогти учневі вивчити, закріпити, повторити, узагальнити та систематизувати вивчене на уроках основи здоров’я у 5 класі. Матеріали зосереджують увагу на теоретичних, практичних та різнорівневих завданнях, де учні закріплюють матеріали з основи здоров’я. Даний робочий зошит допоможе вчителям перевірити рівень засвоєння учнями матеріалу. Він розрахований на учнів навчальних закладів та вчителів основи здоров’я.
Схвалено методичною радою Білогородської гімназії Вербської сільської ради
(протокол № 3 від 25.01. 2022 року)
Сучасний учень – особистість, яка володіє навичками та вміннями користуватися знаннями в різних сферах суспільного життя. Перед вчителем стоїть важливе завдання сформувати таку особистість. Для цього потрібно застосовувати у своїй роботі різні методи і прийоми. Програма курсу основи здоров’я передбачає формування мотивації здорового способу життя й свідоме ставлення до свого життя та здоров’я.
Щодня сучасний старшокласник має засвоїти цілий масив відомостей за шкільною програмою. Тому потрібно їм допомогти та залучити на уроках метод графічної систематизації – хмари слів. З використанням сучасних програм створення хмар не забере багато часу, а навчання буде цікавим та ефективним. У зошиті пропонуються завдання, що ілюструють приклади застосування цього методу.
Робочий зошит складається із теоретичної та практичної частини. Теоретична частина передбачає розуміння понять їх ознак та опис. Практична частина спрямована на засвоєнні матеріалу та використання його у практиці. Вони самостійно розв’язують життєві ситуації, запобігання небезпек , набувають вмінь як правильно діяти під час зважених рішень у розв’язанні конструктивних конфліктів та збереженні здоров’я та життя. Тому здобувай знання, набувай корисних навичок і вчися застосовувати їх у житті. Робочий зошит можна використовувати при дистанційному навчанні. Це полегшить роботу учнів удома.
3
1.Виберіть правильну відповідь.
2. Доповніть схему:
3.Кросворди. Ребуси.
4.Дайте визначення поняттю.
Безпека це –
5.Виконайте завдання використовуючи хмару слів. ВВ
6.Соціальне здоров’я залежить від -Доповніть речення.
7. Заповніть таблицю:
Фізична складова |
Психічна складова |
Соціальна складова |
|
|
|
|
|
|
8. Практичне завдання. Ситуаційні задачі. Алгоритм дій. Моделюйте – набувайте життєвих навичок.
У вас багато уроків на вихідні, вам хочеться ще пограти в комп'ютер, зустрітися з друзями, але батьки невблаганні. «Збирайся, поїдемо до бабусі, там будеш готуватися до уроків і трохи допоможеш нам!» Жодні доводи не допомагають. Головний аргумент батьків: «Ми не залишимо тебе одного. Мало що може статися?!» Як вирішити таку ситуацію?
4
Робочий зошит
з основи здоров’я
учня(учениці) 5 класу
___________________________________________
___________________________________________
-2022- 5
Розділ І. Здоров’я людини
Тема. Здоров’я і життя
Виберіть правильну відповідь:
Які предмети (чи речі) не створені людиною?
а) автомобіль; в) меблі;
б) каміння; г) плодові дерева.
Принципи здорового способу життя
Здоров’я –
___________________________________________________________
__________________________________________________________
Пригадайте за схемою складові здоров’я.
Що впливає на здоров’я?
___________________________________________________________ ___________________________________________________________
Доповни схему про здоровий спосіб життя.
Склади алгоритм дій, що слід зробити в разі погіршення самопочуття:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
6
Безпеки та небезпеки для життя
На який номер необхідно телефонувати у разі?
1. Пожежі, запаху диму, знаходження вибухонебезпечного предмета...;
2. Нападу, крадіжки, бійки, погрози, ДТП...;
3. Травми, кровотечі, погіршення самопочуття, отруєння, укуси тварин...;
4.Запаху газу, аварії системи газопостачання....
Види небезпек. Заповніть таблицю.
Природні |
Техногенні |
Соціальні |
|
|
|
Безпека -
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Небезпека-
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Формула безпеки
Оберіть техногенні небезпеки. Використайте хмару слів! Виконайте завдання.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Складіть повідомлення до відповідної служби про пожежу, витік газу, бійку( на вибір).______________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
7
Безпека пішохода
Типи пішохідних переходів
Двосмугова дорога —
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Багатосмугова дорога -
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Автомагістраль -
___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________
Доповніть визначення.
Пішохідний перехід — це ділянка ___________________________________,призначена для ____________________________________________________________________.
Дорожня розмітка — це ___________________________________________________ на проїзній частині.
Ситуації для аналізу.
1.Вам потрібно перейти двосмугову дорогу. Автомобіль знаходиться на відстані 50 м від вас. Ситуація для переходу дороги безпечна/небезпечна?
2. Ознайомтеся з такою ситуацією на дорозі. Ви стоїте на краю багатосмугової дороги, готуючись її перейти. Перед вами біля пішохідного переходу зупинився автомобіль, водій якого показує вам жестом, що ви можете переходити. Проаналізуйте ситуацію і скажіть, що треба знати, щоб прийняти правильне рішення?
Намалюйте дорожні знаки
Чи безпечно переходити дорогу навскіс?
а) так, бо це зручно; в) ні, бо обмежується видимість;
б) так, бо це короткий шлях; г) ні, бо побачить полісмен і оштрафує.
8
Громадський транспорт і зупинка
Використайте хмару слів! Виконайте завдання.
Громадськ |
ий транспорт |
|
наземний |
|
підземний |
|
|
|
Скласти пам’ятку «Правила поведінки в автобусі».
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ Тролейбус обходять:
а)спереду; б)ззаду; в) почекавши, коли він від’їде.
Метро-
__________________________________________________________________________ Метрополітен-
__________________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Небезпечні місця у метро
Ситуаційні завдання:
По дорозі до школи у вагоні метро у твого друга запаморочилася голова. Як йому допомогти?
а)вийти з ним на найближчій станції; б) вийти на найближчій станції і звернутися по допомогу до чергового; в)попросити пасажирів поступитися йому місцем?
Людина впустила рукавичку на колію. Як їй допомогти:
а) заспокоїти і покликати працівників станції; б) спуститися на колію по рукавичку;
в) попросити ціпок та спробувати самостійно дістати рукавичку?
9
Тема: Дорожньо – транспортні пригоди
ДТП (дорожньо-транспортна пригода)-
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Розгляньте малюнки. На яких з них зображено ситуації, що можуть спричинити ДТП? Чи можна уникнути ДТП? Як саме? Обгрунтуйте відповідь.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Складіть схему за асоціаціями до поняття «ДТП»(аварія).
Значення кольорів світлофора:
- це тривога…….. ________________________________
- це увага…………_________________________________
- це спокій………._________________________________
Алгоритм дії під час ДТП. Як діяти в таких ситуаціях?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Заповніть таблицю:
|
Аптечка |
|
Дезінфікуючі засоби |
Серцеві засоби |
Засоби для зупинки кровотечі |
|
|
|
10
Розділ ІІ. Психічна і духовна складові здоров’я
Тема: Навчайся комфортно. Навчайся успішно
Пам'ять -___________________________________________________________________
Увага -_____________________________________________________________________
Інтелект -___________________________________________________________________
Складіть розпорядок робочого і вихідного дня. Порівняйте складені розпорядки. Чим вони відрізняються? _________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Етапи активного слухання
Використайте хмару слів! Виконайте завдання. Вибери, які речі заважають виконувати домашні завдання? Чому?
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
|
Типи сприйняття інформації |
|
Візуально………. |
Аудіально………………….. |
Тактильно ……… |
|
|
|
Пам’ятка « Готую уроки сам»
1.Привчи себе виконувати домашні завдання в один і той самий …...
Приклад відповіді: (час, день, місяць.)
11
2.Починай з предметів……. складності. Потім берися за складніші. Залишивши легкі на кінець.
Приклад відповіді(середньої, складні, невеликої. )
3. Якщо матеріал, який треба вивчити, дуже великий або важкий, розбий його на….
частини і опрацьовуй окремо кожну частину.
Приклад відповіді:( окремі, великі.)
4. Навчися користуватися …. і довідниками.
Приклад відповіді: (словниками, плеєром.)
5. Якщо в тебе є компютер. Навчися за його допомогою знаходити …….,обчислювати. Оформляти творчі роботи.
Приклад відповіді:( інформацію, гриби, ігри.)
6. У разі потреби звертайся по допомогу до… або однокласників.
Приклад відповіді:( дорослих, президента, сусідів.) Ситуаційне завдання:
Андрій виконує домашні завдання відразу після повернення зі школи, а Сашко після шкільних занять робить двогодинну прогулянку, і тільки після того сідає за уроки. Хто з хлопчиків має кращі успіхи у навчанні? Обгрунтуй свою відповідь. |
|
Розглянути малюнок та знайти дітей, які даремно марнують свій час.
12
Тема: Повага до себе та інших
Чому потрібно поважати думку членів сім’ї, друзів,товаришів, однокласників?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Заповніть таблицю:
Правила культури поведінки |
Обгрунтування |
Радіти успіху інших |
|
Дорожити довірою батьків і друзів |
|
Не обманювати |
|
Толерантність -
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Використайте хмару слів! Виконайте завдання. Продовжіть перелік якостей притаманних толерантній людині.
Вкажіть стрілками відповідність між обов’язками в родині та їх виконавцями.
Прибирання в кімнаті |
|
Щоденно дбати про чистоту посуду |
Миття посуду |
Завжди ввічливо, без примусу робити різні послуги |
|
Допомога молодим і старшим |
У певні дня чи години прибирати, де працюєш |
Виберіть правильну відповідь.
До якостей справжнього друга належать такі риси характерні особливості:
а) з ним цікаво; в) часто змінює друзів;
б) завжди допоможе; г) поширює плітки.
13
Тема: Світ твоїх переживань
Переживання, які пов’язані з конкретною ситуацією – це ____________________.
Стійке переживання, яке пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища – це __________________.
Приємні слова, похвала, люб’язні вітання – це ______________________.
Розгляньте малюнки. Визначте , які емоції виражають обличчя хлопчиків і дівчаток.
Встав пропущені слова…
________________ емоції покращують самопочуття, сприяють зміцненню здоров’я людини, а частий прояв _______________ емоцій навпаки призводить до зниження імунітету.
Міміка – це _____________________________________________________________. Пантоміміка – це ________________________________________________________.
Ти посварився з батьками, тому що вони не відпустили тебе увечері гуляти. Які емоції викликає дана ситуація? Як її виправити?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
______________________________________________________________
Опиши портрет людини, яка відчуває страх.
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ _________________________________________________________________
14
Будь милосердним
Милосердя – це
__________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________
Моделюй — набувай життєвих навичок
Розглянь малюнки. Розкажи, яку допомогу надають діти тим, хто її потребує.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Встав пропущені слова.
Благодійність— це _________ прояв __________почуттів до інших.
Волонтерство – форма ____________, що здійснюється______________, безкорисливо та усвідомлено фізичними особами, що виражається через особисте надання _______ та послуг.
Обери, що асоціюється з милосердям:
Чуйність, відповідальність,егоїзм, упертість, доброта, щирість, доброзичливість, пихатість, терпимість, зверхність, щедрість, малодушність, безкорисність,чесність.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________
Яку допомогу ти можеш надати людям з інвалідністю?
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
15
Розділ ІІІ. Фізична складова здоров’я
Тема: Рух – це життя
Заповніть схему. Вкажіть назву рухової активності, чи дію.
|
Рухова активність |
|
Низька |
|
Інтенсивна |
|
Швидка ходьба; прибирання оселі; допомога по господарству, гра на піаніно.
|
|
Гіподинамія –це _________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Координація – це __________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Встав пропущені слова.
Загартування – це ________________ дій для зміцнення _______________________ організму.
Ситуаційна задача:
1. Василько вирішив загартовуватися. Якось одного зимового ранку він вирушив до школи без куртки і шапки. Поясни, чи правильно вчинив хлопчик? Чому?________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Загартовуватися слід:
П……………………………. С…………………………….. Д……………………………
16
Розвиток підлітків
Як можна попередити порушення постави? Виберіть правильну відповідь:
а)виконувати ранкову гімнастику; в) сидіти за низькою партою; б) читати лежачи;
г) загартовуватися; д) спати на твердому ліжку з невисокою подушкою.
Сколіоз – це _______________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Що сприяє нормальному росту та розвитку підлітка?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Заповни таблицю.
Правила попередження викривлення хребта |
|
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
|
5. |
|
Розглянь малюнки. Зверни увагу на положення школяра за партою. Знайди відповідність і з’єднайте стрілками правильну відповідь із малюнком:
а)надто високий стіл; б) надто низький стілець; в) правильне положення; д)надто високий стілець.
Маса портфеля не повинна перевищувати 15 % від маси учня 5 класу. Обчисли масу портфеля за нормою. Для цього свою масу тіла поділи на 7.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
17
Активний відпочинок
Активний відпочинок – це __________________________________________________
__________________________________________________________________________ Спорт –це _________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
Складіть пам’ятку для тих , хто відвідує басейн:
1.___________________________________________________________
2.___________________________________________________________
3.___________________________________________________________
4.___________________________________________________________
5.___________________________________________________________
Виберіть з хмаринки слів види активного і пасивного відпочинку:
|
|
Активний |
|
Пасивний |
|
|
|
|
Ситуативна задача.
Двоє друзів зібралися покататися на ковзанах. Сашко пропонує піти на озеро, яке вже вкрилося кригою. Юра вважає, що краще піти на каток на шкільному подвір’ї. На що потрібно звернути увагу, обираючи місце для катання? Які небезпеки можуть підстерігати хлопчиків на озері? ______________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ Якщо під лід провалилася людина? Ваші дії? ___________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ 18
Як подолати втому
Заповніть схему:
Втома – це ________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Перевтома – це ____________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Вставте пропущені слова:
Сон - це _______________ фізіологічний _______________, коли __________________ перебуває у стані з мінімальною _________________ мозку і зниженою реакцією на навколишній _________________.
Кросфорд « Втома»:
1. Допомагає подолати втому.( В_____________к)
2. Куди вступиш - всюди маєш, хоч не бачиш – споживаєш.( П______________я)
3. Найкращий відпочинок. ( С____н)
4. Те саме, що й розпорядок. ( Р____________м)
5. Між уроками, для відпочинку.( П_____________а)
Тема: Телебачення, комп’ютер і здоров’я
Продовж речення:
«Телевізор для мене – це _____________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________».
Складіть власну пам’ятку перегляду телепередач:
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Заповніть табличку.
«За» телебачення |
«Проти» телебачення |
«За» комп’ютер |
«Проти» комп’ютера |
|
Погіршує зір |
|
Шкідливе радіаційне опромінення |
|
|
Цікава розвага |
|
Розширює кругозір |
|
|
|
Як користуватися комп’ютером, щоб не зашкодити здоров’ю?
1._____________________________________________________________________________________
2. _____________________________________________________________________________________
3. _____________________________________________________________________________________ 4._____________________________________________________________________________________
Розгляньте малюнки. Визначте хто з діток дивиться телевізор правильно, а хто – ні? До яких наслідків для здоров’я це може призвести?
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
20
Прочитай зашифровані слова. Мої права і обов’язки.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
а |
в |
р |
и |
п |
т |
е |
д |
н |
б |
з |
в |
к |
я |
о |
, |
5312 846494 __________________ 616375264 ________________________
Право – це_________________________________________________________________
Обов’язок _________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Конституція -______________________________________________________________
Конвенція -________________________________________________________________
Напиши які обов’язки має виконувати учень 5 класу:
1_________________________________________________________________________;
2_________________________________________________________________________;
3_________________________________________________________________________;
4_________________________________________________________________________;
5_________________________________________________________________________.
Позначте тільки ті вимоги учнів, на які вони мають законні права:
□ Навчатися в будь – якій державній школі свого міста.
□ Навчатися в будь – якій приватній школі свого міста.
□ Відпочивати у будь – якому санаторії безкоштовно.
□ Відпочивати після уроків у свій вільний час.
□ Розважатися з ранку до вечора.
□ Займатися у клубах, гуртках за інтересами.
□ Вимагати все, чого хочеться.
□ Відвідувати театри, музеї.
□ Лікуватися в державних поліклініках країни. Ситуаційне завдання:
1. Андрійко пропускає багато уроків. Він допомагає мамі доглядати маленьку сестричку, бо тато їздить на заробітки. Чи порушуються права Андрія? Які саме?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ 21
Спілкування і здоров’я
Які з наведених рис сприяють порозумінню між людьми?
а) щирість; б) грубість; в) співчуття; г) зухвалість; д) скупість; е) тактовність.
Доповніть схему.
Запишіть одним словом назву поняття
Обмін між людьми інформацією, думками, враженнями, емоціями.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Опишіть вплив спілкування, емоції на здоров’я: _________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ Складіть « Правила поведінки у вашому класі»: _________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ З хмаринки слів у таблицю розподіліть ознаки поведінки
Агресивна |
Пасивна |
Упевнена |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22
Спілкування з дорослими. Взаємодопомога членів родини
На малюночку Сонячної системи на орбітах розмісти людей з якими ти спілкуєшся:
Як ми розумієте прислів’я : « Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько»
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Розгляньте малюнок. Обгрунтуйте думку. Чи правильно розподілено обов’язки між членами родини?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Як попросити вчителя про допомогу чи пораду?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Ти посварився з батьками, тому що вони не пускають тебе увечері погуляти з друзями.
Які емоції викликає дана ситуація? Як її виправити? ____________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ 23
Спілкування з однолітками
Виберіть правильну відповідь: Коли необхідно твердо сказати «Ні!»:
а)тобі пропонують втекти з уроків; б)запрошують на свято;
в) пропонують прочитати цікаву книгу; г) наказують зіпсувати комусь речі.
Закінчи речення « Що я можу відчувати, якщо…..»
-перейду в нову школу____________________________________________________
-переїду в нове місто______________________________________________________ -посварилися з друзями____________________________________________________
Опишіть свого найкращого друга. Характерні риси.______________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
У конфліктах беруть участь кілька осіб. Серед них….
Агресор - ________________________________________________________________;
_____________ - ті, хто підтримує агресора;
_____________ - ті, з кого сміються, кого ображають;
Байдужі спостерігачі - _____________________________________________________;
__________- той, хто стає на захист жертви.
З наведених прикладів обери те, що характеризує справжніх друзів. Підкресліть правильну відповідь.
З ним цікаво; мають гарні іграшки, але нікому їх не дають; дружать тільки для власної вигоди; завжди готові прийти на захист своїх друзів; завжди готові вислухати друзів і допомогти; підбивають друзів на погані вчинки; міняють друзів як рукавички; намовляють друзів на інших дітей; не розкривають таємниць які їм довірили друзі.
Які риси ти спостерігаєш у своєму шкільному оточенні? З хмаринки слів оберіть тільки ті які ви спостерігаєте в своїх однокласниках. _____________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
24
Тема: Про туберкульоз та ВІЛ – інфекцію
Позначте правильне твердження:
а) туберкульоз - інфекційне захворювання;
б) хвора на туберкульоз людина безпечна для оточуючих;
в) заразитися туберкульозом можна, вживаючи некип’ячене молоко;
г) заразитися туберкульозом можна у громадському транспорті;
д) реакці Манту – спеціальний текст для вчасного виявлення туберкульозу.
Вставте пропущені слова:
Туберкульоз -_____________________ захворювання легень, ____________та інших _________________, збудником якого є _______________ - _________________КОХА. Інша ______________ хвороби - ____________________.
Запишіть одним словом назву поняття:
Одним з найкращих шляхів усунення ризику захворювання на туберкульоз.
|
|
|
|
|
|
|
|
Імунітет - _________________________________________________________________. Синдром - ________________________________________________________________ . Дефіцит - ________________________________________________________________ .
Розшифруйте абревіатури ВІЛ, СНІД. В –
І –
Л –
С – Н –
І –
Д –
Доповніть схему:
25
Міф чи факт:
□ВІЛ – це вірус, що викликає СНІД.
□ Можна заразитися ВІЛ, випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ – інфікований.
□ ВІЛ передається через дружній поцілунок.
□ Можна заразитися ВІЛ при переливанні неперевіреної крові.
□ Уживання алкоголю може підвищити ризик зараження ВІЛ.
□ Комарі можуть бути перенощиком ВІЛ.
□ Можна заразитися ВІЛ через користування спільним туалетом.
□ ВІЛ – кінцева стадія захворювання на СНІД. □ СНІД – це распіраторна хвороба ( застуда).
|
ВІЛ не передається через |
Відповіді |
|
Так |
Ні |
||
1. |
Рукостискання |
|
|
2. |
Спільне з ВІЛ-інфікованим користування верхнім одягом |
|
|
3. |
Обійми |
|
|
4. |
Спільне користування фонтанчиком для питної води |
|
|
5. |
Спільне користування голками та шприцами для ін’єкцій |
|
|
6. |
Чхання і кашель |
|
|
7 |
Плавання в басейні |
|
|
8 |
Рушники, мочалки, мило |
|
|
9 |
Народження від ВІЛ-інфікованої матері |
|
|
10 |
Домашніх тварин |
|
|
11 |
Посуд, їжу |
|
|
12 |
Годування немовляти груддю ВІЛ-інфікованою матірю |
|
|
13 |
Комарів та інших комах |
|
|
14 |
Спільне користування голками для проколювання вух |
|
|
15 |
Монети та паперові гроші |
|
|
16 |
Постільну та натільну білизну |
|
|
17 |
Переливання крові |
|
|
18 |
Дверні ручки та спортивне знаряддя |
|
|
19 |
Поцілунки |
|
|
20 |
Комарів та інших комах |
|
|
26
Тема ІІ. Безпека в побуті і навколишньому середовищі. Якщо виникла пожежа Заповніть схему « Трикутник вогню».
Пожеже – це _______________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Ребуси.
_______________
1= ж
_____________________
_________________________
Які засоби гасіння пожежі знаходяться у вас в гімназії?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Доповніть схему:
Ситуативна задача.
Ви з друзями відпочиваєте на лісовій галявині. Хлопці пропонують розкласти багаття, щоб підсмажити хліб, що взяли на обід. Чи варто це робити?Зважте ,що відпочинок відбувається влітку. Ваші дії?_________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Заповніть табличку. Розподілить наведені приклади:
Спирт, папір, гума, земля, ацетон, пісок, вода, пластмаса, солома, газ, лінолеум, фарби, нафта, цегла, скло, бензин,бетон, камінь, вата,суха деревина.
Горючі |
Негорючі |
Легкозаймисті |
Важкозаймисті |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Причини пожежі в приміщенні може бути:
1._________________________________________________________________
2. _________________________________________________________________
3. _________________________________________________________________ 4.__________________________________________________________________
5. _________________________________________________________________
Тема: Автономна ситуація Автономія це?
а) завдання; б) незалежність; в)залежність; г) присвоєння.
Формула безпеки. Доповни як потрібно діяти.
З наведених емоцій, підкресліть ті, які нам допоможуть в автономній ситуації:
Рішучість, спокій, байдужість, зневіра, паніка,зосередженість, упевненість, страх, радість, розгубленість.
Заповніть схему.
Діти заблукали в лісі. Що порадите дітям? Як діяти в такій автономній ситуації?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Наодинці вдома Вибери правильну відповідь:
З незнайомими людьми необхідно:
а) передати свої ключі від квартири; в) вільно розмовляти з ними;
б) не на всі прохання реагувати та кликати на допомогу;
г) не знайомитися без батьків чи дорослих.
Розгляньте малюнок. Які потрібно дати поради дітям коли вони самі вдома?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Вкажи стрілками відповідність між подіями, що відбуваються, і діями учня.
Дзвонять у двері |
|
Не сідати у машину |
Незнайома людина пропонує підвезти |
Допомогти, виявляючи ввічливість |
|
Людина похилого віку просить допомогти |
Подивитися у вічко |
Що потрібно знати,щоб не стати жертвою шахраїв:
1 НЕ спокушайся __________________________________________________________ 2 НЕ замовляй ____________________________________________________________
3 НЕ реагуй _______________________________________________________________
4 НЕ повідомляй __________________________________________________________
5 НЕ поспішай ____________________________________________________________
Разом з батьками обстеж свою оселю. Проаналізуй і запиши небезпечні місця.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Моделюй - набувай життєвих навичок
Незнайомець просить дозволу скористатися телефоном, щоб викликати « швидку допомогу». Як вчинити? _____________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ 30
Безпечний інтернет
Джерело безмежної інформації - це
В табличку запишіть користь і небезпеку від інтернету.
Корисний інтернет |
Небезпечний інтернет |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
З хмаринки слів випишіть слова пов’язані з інтернетом.
_________________________________ ______________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_________________________________ ______________________________
_________________________________ ______________________________
Складіть правила роботи за комп’ютером :
Ситуативна задача:
Новий інтернет – приятель просить надіслати фото твоєї домашньої тварини в різних кімнатах квартири. Як вчинити? Чи безпечно надсилати таке фото? Чому?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ Якщо ти надворі
Запишіть одним словом назву поняття масового страху перед небезпекою.
|
|
|
|
|
|
З хмаринки слів випишіть небезпечні об’єкти, які знаходяться у вашому місті, селі.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Моделюй – набувай життєвих навичок.
Ви з батьками збираєтеся на футбольний матч. Що з одягу можна одягти або взяти з собою? Чому?
- довгий шарф; - туфлі на високих підборах;
- джинси; - довгу парасольку;
- кросівки; - вузькі штани;
- рюкзак; - сумку на довгому ремінці; - широкий плащ; - іграшкового медведика.
- спортивна куртка; Доповніть правила 5 НЕ:
1. НЕ______________________________________________________
2. НЕ______________________________________________________3. НЕ______________________________________________________
4. НЕ______________________________________________________
5. НЕ______________________________________________________
Складіть послідовність дій під час паніки в місцях великого скупчення людей.
Безпечне довкілля Всі живі та неживі об'єкти, що природно існують на Землі або в деякій її частині – це..
Відгадайте ребус._________________________
Правила поведінки серед природи. З’єднайте лінією правильні відповіді:
1 |
Не наживайся над багатствами Землі |
|
а |
смітити заборонено! |
2 |
Цінувати |
б |
щоб не сполохати тварин. |
|
3 |
У лісі потрібно поводитися тихо |
в |
не можна ламати. |
|
4 |
Не можна брати в руки |
г |
рослини, які зникають. |
|
5 |
Бути вдячним рослинам і тваринам |
д |
пташенят або звірят. |
|
6 |
Не можна зривати |
ж |
за їжу, яку маємо. |
|
7 |
Дерева і кущі |
е |
кожен день. |
|
8 |
На природі |
є |
а зберігайте їх. |
Як можна покращити довкілля там де ти живеш? Розгорнута відповідь.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ Перегляньте малюнки . Позначте «- »ті які не забруднюють довкілля, « +» - ті які забруднюють.
|
|
|
|
Ситуаційне завдання
Під час виконання завдань на уроці в деяких учнів розболілася голова. Вікна у класі були зачинені. Деяким учням стало млосно. Чому це сталося? Що портібно зробити, щоб поліпшити умови? ____________________________________________________ __________________________________________________________________________
Стихійні лиха Закінчи речення:
▶Ситуація, що загрожує життю багатьох людей та завдають значних збитків природі і
людям…………………………………………………………..;
▶Стихійні лиха – це ……………………………………………………………………….;
Доповни схему:
Встанови відповідності:
Встав пропущені слова. Якщо землетрус застав тебе вдома:
□ Перекрий газ,……………………………………………………………………………….;
□ Не намагайся вийти з …………………….. Не користуйся ………………………..;
□ Не ховайся під……………., у …………………………; □ Тримайся подалі від …………….., дзеркал, ………………..;
□ Стань у ………………………куток.
Запишіть одним словом: Організоване вивезення людей з небезпечної місцевості.
Ознайомлювати, представляти зі своєю роботою.
Розгляньте малюнки . Які стихійні лиха зображені? |
|
|
|
__________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________________________ |
Які стихійні лиха відбуваються в різні пори року. Заповніть схему.
Які стихійні лиха є у твоєму краї? Які були наслідки цього лиха? |
|
__________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________________________ |
|
__________________________________________________________________________ |
Тема: Безпека на воді
Небезпечні ситуації на воді. З хмаринки слів виберіть правильну відповідь.
Складіть пам’ятку «Правила поведінки під час купання»:
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ Небезпечна поведінка на воді. Допиши речення….
□ ігри з м’ячем коло………………..;
□ стрибки з т………………………..;
□ зіштовхування людей з човна або…………………………….;
□ смикати плавців за н…………;
□ переоцінка …………….. сил;
Ситуативна задача. |
|
|
Ви вирішили з друзями піти на пляж. Усі пішли купатися. Вийшовши з води ви |
|
|
почули, що хтось з людей які знаходяться у воді кликав на допомогу. Ваші дії? |
||
__________________________________________________________________________ |
||
__________________________________________________________________________ |
||
__________________________________________________________________________ |
||
__________________________________________________________________________ |
||
З наведених прикладів розподіліть відповіді в правильній послідовності. |
|
◯ |
Якщо є зупинка серця, зробити непрямий масаж серця. Доставити потерпілого в лікувальну установу. Очистити ротову порожнину від води та інших чужерідних тіл. Провести штучне дихання “рот у рот” або “рот у ніс”. Якщо є можливість вивкликати “Швидку допомогу”, це необхідно зробити на |
◯ |
|
◯ |
|
◯ |
|
◯ |
самому початку події.
◯ Звільнити від води легені, поклавши потерпілого животом на коліно рятувальника або валик з підручних засобів, кілька разів надавити на спину в ділянці легенів.
Зміст
Вступ |
|
Рекомендації щодо роботи з зошитом……………………………………………………..4 |
Розділ І. Здоров’я людини
Здоров’я і життя…………………………………………………………………………….6
Безпеки та небезпеки для життя……………………………………………………………7
Безпека пішохода……………………………………………………………………………8
Громадський транспорт і зупинка…………………………………………………………9
Дорожньо – транспортні пригоди…………………………………………………………10
Розділ ІІ. Психічна і духовна складові здоров’я
Навчайся комфортно. Навчайся успішно………………………………………………….11
Повага до себе та інших…………………………………………………………………….13
Світ твоїх переживань………………………………………………………………………14 Будь милосердним………………………………………………………………………….15
Розділ ІІІ. Фізична складова здоров’я
Рух – це життя……………………………………………………………………………….16
Розвиток підлітків…………………………………………………………………………...17 Активний відпочинок……………………………………………………………………….18
Як подолати втому…………………………………………………………………………..19 Телебачення, комп’ютер і здоров’я………………………………………………………...20
Розділ IV. Соціальна складова здоров’я
Права і обов’язки……………………………………………………………………………21
Спілкування і здоров’я……………………………………………………………………..22
Спілкування з дорослими. Взаємодопомога членів родини …………………………….23
Спілкування з однолітками………………………………………………………………...24
Про туберкульоз та ВІЛ – інфекцію……………………………………………………….25
Тема ІІ. Безпека в побуті і навколишньому середовищі. Якщо виникла пожежа……….27
Автономна ситуація………………………………………………………………………….29 Наодинці вдома……………………………………………………………………………....30 Безпечний інтернет…………………………………………………………………………..31 Якщо ти надворі……………………………………………………………………………...32
Безпечне довкілля……………………………………………………………………………33 Стихійні лиха………………………………………………………………………………...34 Безпека на воді……………………………………………………………………………….36
У зошиті на с. 5, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 20, 23, 30, 32, 33, 35 використано малюнки та фото з відкритих джерел інтернету та інтернет – ресурсів стокових ілюстрацій.
38