Робота психолога з девіаціями
Практичному психологу у своїй роботі дуже важливо виявити і встановити причини, які породжують відхилену від норми поведінку у підлітків, а також обставини, сприятливі деформації свідомості неповнолітніх, провести психолого-профілактичну роботу з питань активізації морального, правового виховання з залученням до цієї проблеми педагогів.
Індивідуальна профілактика і корекція містять в собі комплекс заходів, спрямованих на виявлення дітей і підлітків, схильних до девіацій, і здійснення корекційно-профілактичних заходів з метою усунення негативного впливу несприятливих для формування особистості дитини умов.
Індивідуально-профілактична робота з дітьми і підлітками педагогічного колективу навчального закладу спрямована на вирішення таких завдань, як:
1. Виявлення дітей і підлітків, схильних до девіацій.
2. Постійний і всебічний контроль (за місцем проживання, навчання) за їхньою поведінкою і способом життя.
3. Глибоке вивчення особистості й індивідуальності дітей і підлітків, джерел позитивного і негативного впливу на дитину.
4. Визначення шляхів і розробка заходів зі створення обставин, які запобігають або виключають можливість здійснення правопорушень.
5. Виховне діяння на оточення, яке має негативний вплив на дітей і підлітків.
Психологічна робота з девіантними підлітками може відбуватися у формі:
– профілактичної індивідуальної бесіди;
– інтерв’ю;
– діагностування;
– психологічного консультування;
– індивідуальної психотерапії;
– індивідуальної і групової психокорекції.
Дитина зростає в сім’ї, яка є одним з найважливіших факторів, який впливає на формування відхилень у поведінці дітей, тому робота психолога з питань профілактики і корекції цих відхилень повинна проводитися цілісно, комплексно як із самою дитиною, так і з її сім’єю.
Діти і підлітки з девіантною направленістю мають багато вільного часу, до того ж нічим не заповненого. Тому дуже важливо дорослим (педагогам, батькам та ін.) організувати правильно і насичено дозвілля дитини. Відмінна особливість сфери дозвілля – це добровільний, залежно від інтересів і потреб дитини, вибір форм дозвільної діяльності.
Психологічна робота з батьками може проводитись в таких аспектах, як:
1. Інформаційно-просвітницька робота з метою профілактики дисгармонії сімейних відносин і порушень під час сімейного виховання.
2. Діагностична робота з метою виявлення типу сімейного виховання, установок батьків по відношенню до дітей і гармонічності сімейних відносин в цілому.
3. Комплексна психолого-корекційна робота з сім’єю з метою відновлення здорових взаємовідносин поміж її членами та корекції наявних відхилень у сімейному вихованні.
Розуміння сім’ї, спільна праця з усіма членами сім’ї дитини сприяють випрямленню поведінки у девіантного підлітка.
“Важкий” підліток у школі створює масу незручностей як педагогічному, так і класному колективам. І дуже важливою для школи стає завдання вирішення проблеми організації ефективної роботи з питань профілактики і корекції девіантної поведінки дітей та підлітків: адже завжди легше чому-небудь запобігти, ніж виправити вже допущену помилку.
Виходячи з аналізу причин девіантної поведінки школярів і її проявів, можна зробити такі висновки :
1. Для ефективної діяльності навчального закладу з питань профілактики і корекції девіантної поведінки дітей та підлітків потрібен комплексний підхід до вирішення проблеми різних груп спеціалістів. На рівні школи це, в першу чергу, взаємодія класного керівника, соціального педагога, практичного психолога і лікаря.
2. Профілактична спрямованість повинна бути пріоритетною в роботі з дітьми і підлітками.
3. Профілактична і корекційна робота може здійснюватися в наступних формах:
а) робота із сім’єю;
б) робота з групами дітей і підлітків;
в) індивідуальна робота.
4. Організацію роботи з питань профілактики і корекції девіантної поведінки доцільно здійснювати з урахуванням статевих відмінностей.
5. В цілях пріоритетного визначення профілактичного напряму роботи з дітьми і підлітками з девіантною поведінкою необхідно здійснювати прогнозування поведінки учнів, яка має відхилення від норми (загальну, групову, індивідуальну).