Родина і виховання в Давньому Римі. Повсякденне життя.

Про матеріал
Урок НУШ 6 клас Історія України. Всесвітня історія. Підручник І.Щупака. Розроблено на основі модельної програми «Історія України. Всесвітня історія. 6 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори Піскарьова І.О., Бурлака О.В., Майорський В.В., Мелещенко Т.В., Щупак І.Я.) «Рекомендовано Міністерством освіти та науки України» (наказ Міністерства освіти та науки України від 12.07. 2021 № 795). Розділ IV, параграф 49. Презентація складається із 29 слайдів: тема уроку, організація класу, основний матеріал, узагальнення, пояснення домашнього завдання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Родина і виховання в Давньому Римі. Повсякденне життя.

Номер слайду 2

Як ми будемо слухати?УВАЖНО!Як ми будемо працювати?СТАРАННО!Як ми будемо запам'ятовувати?МІЦНО!Як ми будемо відповідати?ТОЧНО!

Номер слайду 3

ГРА “ВІРЮ - НЕ ВІРЮ”1. Правління Цезаря - диктатура.2. Цезар подобався плебсу і ветеранам.3. Першим імператором Риму став Діоклетіан.4. Території завойовані та приєднані до Риму - колонії.5. За доби імперії Рим був наймогутнішою державою Середземномор'я.6. Час правління “5 добрих імператорів" - ”Золотий час” Риму.7. Головною робочою силою Риму були раби.8. У I ст. на імператорському престолі змінилось понад 40 імператорів. Перевірка домашнього завдання!

Номер слайду 4

ГРА “ВІРЮ - НЕ ВІРЮ”9. Державний лад за Діоклетіана отримав назву принципат.10. Діоклетіан добровільно полишив трон.11. Діоклетіан жорстоко переслідував християн.12. Костянтин заснував нову столицю Римської імперії - Константинополь..13. Констянтин проголосив Міланський едикт віротерпимості.14. У 395 р. відбувся поділ Римської імперії на Західну та Північну.15. Будь-які чужинці для римлян - це варвари. Перевірка домашнього завдання!

Номер слайду 5

Освітні цілі Чому сім’ю в давньому Римі вважають патріархальною?Яка роль була відведена жінці в давньоримській родині?Чому освіта в давньому Римі була доступна не для всіх дітей?020301

Номер слайду 6

Сім’я в давньому Римі мала велике значення і була важливою складовою суспільства. На чолі патріархальної родини перебував найстаріший чоловік (це міг бути дід або батько) — глава всієї родини. Він керував витратами на утримання сім’ї. Для римлян культ батька був надзвичайно важливим, повага до нього виховувалась у дітях від народження. Слово батька було законом для всіх родичів. Вся родина жила в одному будинку. РИМСЬКА СІМ’Я

Номер слайду 7

Вік для вступу в шлюб для чоловіка — 14 років, для жінок — 12 років. Як правило, шлюбу передувала домовленість батьків сімейств, яка могла мати місце не раніше семирічного віку дітей. Поширеним був шлюб за розрахунком. Нареченого, наречену обирали виходячи зі статусу. Остаточний вибір завжди робив батько родини. Відомо, що оратор Цицерон після 37 років подружнього життя розлучився й узяв шлюб з 20-річною дівчиною, щоб запобігти розоренню. ШЛЮБ

Номер слайду 8

НАРОДЖЕННЯ ДІТЕЙДо дітей ставилися з любов’ю. Визначною подією в родині було народження дитини. Сповіщали про цю подію вінки, які вивішувалися — на вхідні двері. Дівчинка отримувала своє ім’я на восьмий день від народження, хлопчик на дев’ятий день. Це було свято для всієї родини. З немовлятами римляни гралися дерев’яними чи металевими брязкальцями з дзвіночками. У дівчат були ляльки з глини, воску, дерева, металу, каміння; а у хлопців — «машинки» — візки та конячки з коліщатками. Хлопчикам робили ще дерев’яні мечі. Старші діти любили грати в настільні ігри, наприклад в «хрестики-нулики», або запускати повітряного змія. Римляни всиновлювали дітей під час військових походів або ж за відсутності дітей у родині.

Номер слайду 9

Ім’я римського громадянина мало три складові: особисте ім’я, давалося батьками; ім’я роду (в сучасному розумінні — прізвище); індивідуальне прізвисько — давалось за якісь заслуги. Наприклад, римський полководець: ім’я — Гай, прізвище — Юлій, індивідуальне прізвисько — Цезар. Доньок у родинах називали жіночою формою імені батька. Так всі жінки роду Юліїв були Юліями.

Номер слайду 10

Освіта була важливою складовою виховання римлян. До семи років хлопчики та дівчата виховувалися разом в домашніх умовах. Дітей виховували в дусі поваги до вірувань і звичаїв предків. У період республіки в римських школах вивчали сім вільних мистецтв. НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ

Номер слайду 11

Назва мистецтва. Якості, вміння, які допомагає розвивати. Яку назву вони мають сьогодні1. За допомогою хмаринки дізнайтеся про які мистецтва йдеться.2. Які якості, вміння розвивало вивчення кожного з цих мистецтв?3. Які з мистецтв вивчаються у сучасних українських школах? Як вони називаються?Свої висновки оформіть у таблицю. На с. 223 підручника опрацюйте таблицю.

Номер слайду 12

НАВЧАННЯ ДІТЕЙПісля закінчення риторичної школи, за бажанням, можна було продовжити навчання в наукових центрах стародавнього світу Афінах, Александрії, Пергамі. Усі школи були приватними й навчалися в них діти виключно заможних родин. Усі інші діти навчалися вдома.

Номер слайду 13

В античному світі жінки не були рівноправними з чоловіками. Основне призначення жінок полягало у вихованні дітей, роботі по домашньому господарству. У Давньому Римі жінки мали набагато більше прав, ніж жінки в ЄлладіЖінок у родинах шанували. Заміжню римлянку називали матроною. Господинею в домі була дружина найстаршого чоловіка. Вона навчала молодих жінок готувати, шити, вести господарство. СТАНОВИЩЕ ЖІНКИ В ДАВНЬОМУ РИМІ

Номер слайду 14

На відміну від грецьких жінок, римлянки могли вільно виходити з дому, ходили з чоловіками в гості та були присутні на домашніх бенкетах. Політику вважали не жіночою справою, тож жінки не мали права голосувати, обіймати посади та відвідувати народні збори. Після того, як Рим став імперією, жінки отримали більше прав: вони могли вести бізнес, володіти землею, звільняти рабів і навіть отримувати оплачувану роботу.

Номер слайду 15

Римляни багато традицій в одязі запозичили у греків. Згодом одяг римлян почав змінюватися. На це вплинули воєнна експансія Риму, знайомство з іншими культурами. Цікавою була система символів в одязі жінки, яка вказувала на її правове становище. Так вільні римські громадянки мали право носити спеціальний одяг, який вказував на їхнє громадянство. Офіційний одяг був представлений столом (довгою і широкою тунікою, двічі підписаною — під грудьми та нижче талії). Саме такий одяг засвідчував приналежність жінки до римської громади, та її становище дружини та матері. Одяг, взуття та аксесуари визначали стать, статус, звання та соціальний клас. Особливо це було помітно в особливому, привілейованому офіційному одязі магістратів, жрецтва та військових. Тога вважалася римським "національним костюмом", привілейованим для римських громадян. ОДЯГ ЖІНКИ В ДАВНЬОМУ РИМІ

Номер слайду 16

ОДЯГ ЖІНКИ В ДАВНЬОМУ РИМІОснову жіночого одягу римлянок становили витончене драпірування, що спускалися вниз. Одяг жінок в стародавньому Римі мав різноманітну колірну гамму, яка відрізнялася яскравістю і насиченістю. Одяг римської нареченої являв собою довгу туніку яскраво-червоного кольору, на голову додатково одягалось помаранчеве покривало. У повсякденному житті жінки носили туніки золотистих, блакитних, зелених і сірих кольорів. За допомогою тексту підручника, поданих ілюстрацій, додаткових джерел складіть розповідь «Один день з життя римлянки».

Номер слайду 17

ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ РИМЛЯНРимляни взяли культуру повсякдення у греків, але додали до неї власні здобутки та традиції. У період Римської республіки досить просто жили багатії. У римлян вважалося непристойним хизуватися своїм багатством.

Номер слайду 18

Рим був щільно забудований — в одному з описів зазначалося про 46602 багатоповерхових будинки. Громадські будівлі й будинки багатіїв вражали пишнотою оздоблення та наявністю водогону, каналізації, опалення тощо. Стіни розписували, а підлогу вкладали мозаїкою. Дім заможного римлянина був будинком для всієї великої родини (дітей, батьків, прабатьків тощо). У будинку могли бути спальні, кабінет, кухня, їдальня, сад, домашній храм, туалет та ванна кімната. Меблів було дуже мало, а килимів не було взагалі.

Номер слайду 19

Більшість римлян — насамперед заможних плебеїв — мешкали в квартирах багатоповерхових будинках, на перших поверхах яких часто розміщували крамниці й майстерні. Були і багатоквартирні будинки для незаможних верств населення. Бідні сім’ї тіснилися в маленьких кімнатках на верхніх дерев’яних поверхах. Збудовані нашвидкоруч, такі будинки часто горіли або завалювались. Водогону в них не було, і мешканці верхніх поверхів змушені були за водою щораз спускатися вниз. На вашу думку, які переваги та недоліки мала така забудівля для мешканців, міста, довкілля?

Номер слайду 20

У БУДИНКУ ЗНАТНИХ ГРОМАДЯНЯкими були житлові умови давніх римлян? Що здалося тобі найбільш цікавим? БАГАТОКВАРТИРНІ БУДИНКИ В РИМІ

Номер слайду 21

Римляни зазвичай прокидалися зі сходом сонця. На сніданок патриції, як правило, їли хліб, тістечка з медом, сир, інжир, оливки. В обід насолоджувалися свіжим м’ясом, рибою. З напоїв уранці вживали воду, зрідка — молоко та вино. Їли ложками або руками, витираючи їх мокрим рушником. Плебеї могли снідати хлібом, сухим або змоченим у вині, і водою. Іноді хліб посипали оливками, сиром або родзинками. Багаті громадяни роздавали бідним їжу і гроші, розраховуючи на їхню підтримку на виборах. Порівняйте повсякденний спосіб життя римлян та греків.

Номер слайду 22

По обіду римляни присвячували вільний час відпочинку та розвагам. Робота всіх установ припинялася, зачинялися храми, крамниці. Навіть бідні мали час щодня відвідувати один-два храми, що було дуже важливою частиною щоденного життя римлян. Повсякденне життя в сільській місцевості було повільнішим, але і тут проводили численні сільські фестивалі та зустрічі з друзями. Селянин працював сім днів на тиждень, а у базарний день продавав свої товари, зустрічався з друзями, дізнавався новини. Його дружина доглядала за будинком і сім’єю і наглядала за рабами.

Номер слайду 23

У Римі ціло річ щось відбувалося: вистави в театрах просто неба; релігійні свята та фестивалі, атлетичні змагання, кулачні та звірині бої, сценічні розігрування битв, перегони на колісницях, гладіаторські змагання. Наприкінці I ст. у Римі збудували амфітеатр — Колізей. Ця грандіозна споруда вміщувала майже 70 тисяч глядачів, які приходили подивитися на гладіаторські бої та цькування звірів. Як римляни проводили дозвілля

Номер слайду 24

Одночасно на його арені могли битися 2 тисячі гладіаторів. Іноді тут влаштовували морські бої, для чого підземними трубами арену наповнювали водою. У підземних приміщеннях були клітки для звірів та шпиталь для поранених. Висота — близько 48 м (як 19-поверховий будинок нині; в ньому можна було розмістити сучасне футбольне поле). Перегони на колісницях відбувалися у Великому цирку — найбільшій споруді тогочасного Риму, який міг вмістити 250 000 людей. Як римляни проводили дозвілля

Номер слайду 25

Улюбленим місцем відпочинку були громадські бані - терми. Стародавні римські Терми перетворилися на місця розваг та дозвільного проведення часу. У термах були бібліотеки, спортивні зали, зали для купань, парні та різноманітні басейни, масажні кабінети. Крім цього, в термах розташовувалися торгові лавки, шикарні павільйони для прийняття напоїв та їжі, а також куточки для релігійних культів.

Номер слайду 26

Перегляньте відео та дайте відповіді на питання.1. Який розмір мали терми Каракалли?2. Які послуги надавались в термах?3. Яким чином римляни підтримували температуру в термах?

Номер слайду 27

01 Узагальнення Чому сім’ю в давньому Римі вважають патріархальною?Яка роль була відведена жінці в давньоримській родині?Чому освіта в давньому Римі була доступна не для всіх дітей?0203

Номер слайду 28

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Опрацювати матеріал § 49, с. 222 – 226. - За допомогою тексту підручника, поданих ілюстрацій, додаткових джерел складіть розповідь «Один день з життя римлянина, римлянки».- Порівняйте повсякденний спосіб життя римлян та греків.

Номер слайду 29

Успіху у навчанні

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Очеретяна Наталія Олександрівна
    Щиро вдячна Вам за вашу працю!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Kupar Tatiana
Додано
21 квітня
Переглядів
1999
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку