Для всіх шкіл України діє новий порядок створення груп подовженого дня. Відповідний наказ МОН від 25.06.2018 №677, зареєстрований в Мін’юсті, опублікований в «Офіційному віснику України» від 31 серпня 2018 року. Головними новаціями порядку є те, що він передбачає кращі умови для дітей та вперше дає можливість відкривати інклюзивні групи.
Вихователь призначається на посаду і звільняється з неї директором школи. Вихователь повинен мати вищу чи середню спеціальну освіту (без вимог до стажу педагогічної роботи)Вихователь підпорядковується безпосередньо заступнику директора школи з виховної роботи Навантаженість вихователів ГПД:30 годин на тиждень;на день - 6 годин.
Щоб відкрити ГПД у школі, необхідно: заяви про зарахування учнів (вихованців) до ГПД (приймають на початку кожного навчального року, як правило, до 5 вересня) створити необхідну матеріальну базу забезпечити умови для харчування учнів. Заяви про зарахування учнів до групи подовженого дня приймають протягом навчального року.
Щоб відкрити ГПД у школі, необхідно:забезпечити додержання вимог правил протипожежної безпеки, санітарно-гігієнічних та державних будівельних правил та нормпідготувати відповідну документацію, як-от наказ директора школи Зараховує до ГПД і відраховує з неї директор закладу, видаючи наказ на підставі відповідної заяви батьків.
ГПД створюють для:організації навчальної і пізнавальної діяльності учнів (вихованців)організації дозвілля учнів (вихованців)надання кваліфікованої допомоги учням (вихованцям) у підготовці до уроків і виконанні домашніх завданьзбереження та зміцнення здоров’я учнів (вихованців), формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життяформування в учнів (вихованців) ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності та самореалізації особистості.
Регламентовані положення. За складом ГПД бувають:організовані з учнів одного класузбірні — створені з учнів паралельних класіврізновікові —з учнів з різних вікових груп. Різниця у віці учнів однієї групи не може перевищувати 2 років. Якщо група різновікова, у ній може бути представлено до чотирьох вікових категорій — учнів з 1-го по 4-й класи Групу може відвідувати до 30 учнів Тривалість роботи групи становить 6 год. Обов’язково в класі має бути куточок гігієни
За необхідності можна утворювати ГПД:для дітей з особливими освітніми потребами – інклюзивні або спеціальні групи подовженого дня;інклюзивна група подовженого дня — це ГПД, яку відвідують діти з особливими освітніми потребами;наповнюваність спеціальної групи становить 6—12 учнів залежно від нозології;наповнюваність інклюзивної групи — 30 дітей.
При цьому кількість учнів з особливими освітніми потребами така:1—3 дитини з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо;не більше ніж 2 дітей з порушеннями слуху, зору, мовлення, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку. Освітній процес організовують на основі індивідуальних програм розвитку, індивідуальних навчальних планів та рекомендацій ІРЦ, враховуючи особливості навчально-пізнавальної діяльності таких дітей. Якщо в групі є діти з тяжкими порушеннями або з порушеннями інтелектуального розвитку, то вихователю допомагає його асистент.
Режим роботи спеціальної групи розробляють відповідно до Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів», затверджених наказом МОЗ від 20.02.2013 № 144.
Групи продовженого дня під час війни. Заняття можуть проводити у більш невимушеній атмосфері, ніж під час уроків. Група може працювати протягом шести годин – з 12 до 18 години. В цей час діти обідають, гуляють, займаються творчістю, виконують домашні завдання. Обов'язковою вимогою є наявність укриття.
У режимі роботи ГПД передбачають:виконання домашніх завдань (за наявності) не більше 1 год.спортивно-оздоровчі заняття не менше 1 год.заняття в гуртках, секціях, екскурсії Задля профілактики стомлюваності, порушення статури, зору учнів (вихованців) початкових класів необхідно кожні 15 хв. заняття проводити:фізкультхвилинкигімнастику для очей
При плануванні режиму роботи групи подовженого дня вихователю необхідно враховувати наступне:вікові особливості дітей; чергування режимних моментів; раціональний розподіл часу на відпочинок, позашкільні заходи, на навчання і харчування; активне перебування на свіжому повітрі; заняття за інтересами.
Планування роботи вихователя ГПДМетодика складання плану роботи вихователя ГПДВимоги до плану роботи:1. Виховну роботу доцільно планувати з урахуванням рівня знань і вихованості учнів, їх вікових інтересів.2. Виховні заняття готувати і проводити так, щоб забезпечити вирішення основної мети - виховання всебічно розвиненої особистості.
Планування роботи вихователя ГПД3. Різноманітні заходи здійснювати в певній системі з урахуванням життєвих ситуацій.4. Позаурочну і позашкільну роботу координувати з діяльністю вчителів, медпрацівників.5. Визначення педагогічної доцільності заходів та використання різноманітних форм і методів роботи.6. Забезпечення всіх напрямків морально-естетичного виховання.
Структура плану виховної роботи1. Вступ.2. Основні виховні заходи:а) організація учнівського колективу;б) здійснення загальнообов'язкової освіти; в) тематика виховних заходів.3. Індивідуальна виховна робота.4. Заходи по збереженню та охорони здоров'я школярів, запобігання травматизму.5. Робота з батьками.
Крім календарно-тематичного плану, вихователь ГПД складає щоденний робочий план, який може мати таку структуру:організація роботи і активного дозвілля дітей;освітньо-виховна робота;педагогічне керівництво приготування домашніх завдань;режим дня вихователя. Щоденний робочий план вихователя - це його особиста лабораторія, в якій він господар, готує його для себе, розумно визначаючи його зміст та обсяг.
Індивідуальний план роботи вихователя на час військового стану з ...-…{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Дата Зміст роботи. Форма проведення20.02.2023 Розробка індивідуального плану роботи-Пошук матеріалів до гри «Відтвори казку»Матеріали додаються. Перегляд вебінару на тему: «Гра як провідна діяльність на прогулянці з дітьми»Інтернет-ресурс…. Перегляд методичної літератури21.02.2023Індивідуальні консультації для батьків, які потребують допомоги. Viber. Перегляд мультфільмів про доброчесність. Електронний ресурс. Вивчення скоромовок за допомогою відео. Електронний ресурс
Перелік обов'язкової ділової документації, яка ведеться в ГПД1. Журнал ГПД - ведення відповідних записів у данному журналі обов'язкове для кожного вихователя. Директор школи або заступник по навчально-виховній роботі перевіряють правильність ведення журналу.2. План роботи вихователя (складається на півріччя, узгоджується з заступником директора навчально-виховної роботи).
Перелік обов'язкової ділової документації, яка ведеться в ГПДЩоденний робочий план. Графік зайнятості учнів у гуртках, секціях під час перебування на ГПД. Заяви батьків про зарахування до ГПД. Заяви батьків про відсутність дітей на ГПД, де вказано дату і час відсутності дитини на ГПД.
Серед важливих завдань вихователя ГПД є створення в учнівському колективі позитивного настрою. Позитивний настрій у групі подовженого дня створюється за допомогою:атмосфери довіри;відчуття приналежності до спільноти;участі у прийнятті рішень;вільного від критики ставлення вихователя;справедливості й неупередженого ставлення;надання можливості дітям знайомитися з демократичними цінностями в доступній їм формі.
Рекомендована література та інтернет-ресурси: Нова українська школа: порадник для вчителя https://osvita.ua/school/reform/59430/Nova-shkola-kontsepts-yai. CHast3_1 Новий порядок формування груп подовженого дня у школах http://pedpresa.ua/191648-novyj-poryadok-formuvannya-grup-podovzhenogo-dnya-u- shkolah-mon-zaproshuye-do-obgovorennya.html. Посібник для педагогів «Не смійся з мене» www.orukraine.org. Протидія булінгу http://llt.multycourse.com.ua/ua/page/22/103