Інтегрований урок з хімії
з використанням інформаційно-комунікаційних технологій
в 8 класі на тему
«Роль хімічних елементів в життєдіяльності організмів»
Девіз уроку:
”Щоб здоровим жити – треба хімію любити.»
Тема:«Роль хімічних елементів в життєдіяльності організмів»
Мета:Узагальнити знання учнів про роль хімічних елементів в природі для життєдіяльності людини.
Реквізити:періодична таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва ,проекти,додатки до проектів,саморобні таблиці.
Знати: роль хімічних елементів,макро-та мікроелементів в життєдіяльності людини, в яких продуктах харчування вони містяться.
Нормувати: вміння працювати в групі,розвивати зацікавлення учнів до предмета.
Цінувати: самостійність,уважність,дисциплінованість,почуття обов`язку.
Тип уроку:узагальнення знань.
1.Рефлексія готовності.
Другого в природі нема нічого
Ні тут, ні там, в космічних глибинах:
Все – від піску людини до планет –
Із елементів складається єдиних.
2.Вступне слово вчителя.
Ми – діти Землі, тому, що складаємося з тих самих елементів, що і наша планета. В організмі людини міститься 81 хімічних елементів із 92, що трапляються в природі. Людський організм – складна хімічна лабораторія. Важко собі уявити, що щодня наше самопочуття, настрій і навіть апетит можуть залежати від мінеральних речовин. Без них марними виявляються вітаміни, неможливі синтез і розпад білків, жирів і вуглеводів.
Основою життя є такі хімічних елементів перших трьох періодів (хімічні елементи
Н, С, K, P, S) становлять 98% маси живої речовини. Інші елементи періодичної системи становлять не більше 2%. На уроках хімії в 8 класі ми вивчаємо хімічні елементи, їх сполуки та властивості; їх роль в природі та життєдіяльності організму. На уроках біології вивчаєм хімічний склад клітини, роль макро - та мікроелементів в життєдіяльності людини. Тому, всі здобуті знання, які ви сьогодні використаєте під час презентації навчальних проектів, використаєте в житті для збереження свого здоров’я.
Клас ділиться на три творчі групи . Ці групи гетерогенні за рівнем знань з хімії та розвиненістю інтелектуальних можливостей школярів. Кожна група презентуватиме свій проект, учні самі розподіляють між собою обов`язки, у кожній групі є лідер.
Хімічні елементи та їх сполуки відіграють певну роль в природі та життєвих процесах людини. Недостача чи надлишок якогось із них впливає на перебіг біохімічних реакцій в організмі людини. Відсутність деяких елементів може виявитись катастрофою для організму. І навпаки: невелика доза елемента додана до їжі рятує організм від хвороби. Отже, інформація про біологічну роль хімічних елементів дозволить розібратися у проблемах збереження та покращення здоров`я . Природа наділила людину досконалим функціональним організмом. Проте, здоров`я постійно змінюється,тому необхідно стежити та підтримувати його, адже здоров`я ― це найбільше багатство людини.
3.Постановка сукупності навчальних проблем.
- Яка біологічна роль хімічних елементів у життєдіяльності людини, в яких продуктах харчування вони містяться?
- Учні спрогнозуйте те, що ви хочете взяти для себе з даного уроку?
4. Узагальнення і систематизація знань.
5. Презентація навчальних проектів.
Кожна творча група повинна захистити свій навчальний проект, а вчитель та всі присутні на уроці можуть задати по 2 питання на захист проекту.
1група―презентує навчальний проект«Значення металів головних підгруп в життєдіяльності організмів»
Девіз проекту:
«Металам, металам, металам
Проект ми свій посвящаєм.
Учиться, учиться, учиться
Побільше про метали узнати ми бажаєм.
Сліпучим полум’ям ярким
Як зірочка запалав і горить
Метал цей сріблястий і білий
В 12-й клітинці стоїть.
В техніці сплавів знайшов використання,
Як стійкий і легкий метал
І в дні літакобудування
Важливе він місце зайняв.»
Захист навчального проекту
1.Назвіть елемент відомий антибактеріальними властивостями, який використовується в одному із церковних ритуалів?
2.Назвіть найбільш поширені у земній корі метали?
3.Які метали взаємодіють з кислотами?
4.Який лужний метал найактивніший?
5.Який метал та його сполуки вкористовують як ліки при рахіті?
6.Який метал головний в авіаційній техніці наших днів?
2 група. «Значення металів побічних підгруп для життя людини та рослин»
Девіз проекту:
«Наш проект про метали, які пластичні і дорогоцінні
Куються і прокатуються, їх легко обробляти, різати, кувати.
Вони відомі зі стародавніх часів,
І дуже потрібні в житті людини.»
1.Чи можуть метали взаємодіяти із солями?
2.Як можна одержати хлорид Платини?
3.Які метали утворюють самородки?
4.Який з металів є найбільш блискучий?
5.Який метал «розкоші» або «ювелірна королева»?
6. Який метал у медицині використовують у вигляді солей як вяжучий і припікаючий засіб, а його оксид –становить основу білила?
3 група. Роль неметалів та їх сполук в життєдіяльності людини.
Девіз проекту: «В нас чудеса –
В нас кремній бродить,
А Карбон над ним стоїть,
І Оксиген тут мимоходом
І Нітроген завжди тут.
І хмурий Фтор тут вічно тужить,
А бром і йод людям служить.
Захист навчального проекту
6. Захист проектів.
Журі ― вчителі ― предметники природничого ― математичного циклу та вчителі хімії і біології району оцінюють творчу роботу учнів по даних проектах.
Під час захисту проекту у класі присутня група експертів. Ці ролі виконують учителі хімії та біології району. Протягом уроку вони аналізують виступи груп і готуються до оцінювання презентацій за відповідними параметрами.
Параметри |
Група |
|
1 |
2 |
|
Компетентність (2 бали) |
|
|
Організованість роботи групи (2 бали) |
|
|
Уміння аргументувати свої висновки, лаконічність (2 бали) |
|
|
Уміння відповідати на запитання опонентів, експертів(2 бали) |
|
|
Оригінальність форми представленої презентації, естетика (2 бали) |
|
|
Разом (10 балів) |
|
|
Я — вугілля, олівець.
Маю ще один талант:
Я блищу, бо діамант.
(Карбон)
Є у ґрунті, у наших кістках І у водах підземних потужних. Є він в наших зубах білосніжних, А тому він метал дивовижний.
(Кальцій)
(Гідроген)
(Оксиген)
ВІКТОРИНА
1.Який метал необхідний для надання листю рослин зеленого кольору?
2.Чому персидський Кір, який жив більше двох тисяч років тому, під час походів пив воду зі срібної посудини?
4.Який метал називають металом хірургів?
5.Назва якого елемента-метала співпадає з назвою сина Геї (Землі) та Урана (Неба) зі стародавньої грецької міфології?
6.Назва якого елемента-метала співпадає з назвою острова?
7.Солі якого лужного металу використовують як мінеральні добрива?
8.Який елемент-метал, що входить до складу гемоглобіну?
9. Які два метали названі на честь найбільшої країни Європи, яка їх давня та сучасна назви?
10.Який хімічний елемент зображували в 18 столітті у вигляді воїна?
11.Що таке «філософський камінь», який світиться в темряві блакитнуватим світлом?
12.Який метал називають «металом червоних вогнів»?
14. Які 2 метали можна назвати «недоторками»?
15.Який метал літає в космос?
16.Який рідкісний метал входить до складу деяких дорогоцінних каменів?
19.Які елементи входять до складу організму людини?
20.Яку речовину алхіміки називали «жовчю бога Вулкана»?
21.Який метал називають «автомобільним»?
22.Який метал головний в авіаційній техніці наших днів?
24.З якого металу можна приготувати красиву синю фарбу для скла?
27. Мікродобрива якого неметалу підвищують врожайність цукрового буряка, льону соняшника.
29.Який неметал та його сполуки використовують у сільському господарстві для приготування інсектицидів?
31.На який хімічний елемент багата морська капуста – ламінарія?
32.Який метал використовують у хірургії для скріплення уламків кісток?
33.Який метал має бактерицидні властивості?
34. Який метал розчинений в лікувальних грязях, благотворно впливає на нервові закінчення шкіри?
35.Назва якого металу четвертого періоду вперекладі з арабської означає «зола рослин»?
36.Який неметал міститься в живих організмах- у кістках, м’язах, у мозковій тканині й нервах?
37.Який неметал у рослинах накопичується в бобових, морських водоростях, його сполуки заспокійливо діють на нервову систему, а в організмі людини найбільша кількість цього елемента міститься в мозку?
38.Який неметал в медицині використовують як антисептик ,а нестача його в організмі викликає порушення обміну речовин?
39.Який метал необхідний у процесах зсідання крові, а у медицині його сполуки використовують як ліки при рахіті,запал ьних і алергійних захворюваннях?
40.Який метал називають «металом консервної банки»
41.Єдиний рідкий метал його сполуки отруйні, працює в термометрах,барометрах.
42.Який метал використовують у медицині як ліки та засіб для полегшення стану при ударах, добре поглинає рентгенівське та радіоактивне випромінювання?
Гейм 1
|
|
|
|
|
|
Гейм 2
|
|
|
|
|
|
|
Гейм 3
|
|
|
|
Гейм 4
|
|
|
|
|
Гейм 5
|
|
|
|
|
|
|
Гейм 12
|
|
|
|
|
|
|
9.КОНКУРС «ХІМІЧНЕ АСОРТІ»
Кожна команда має відгадати елемент. За кожний відгаданий елемент — 1 бал.
Логогрифи
10. Аналіз роботи учнів, оцінювання результатів.
11. Підсумкова рефлексія.
З`ясувати, чи усвідомили учні результати своєї роботи, визначити рівень засвоєння матеріалу.
12. Домашнє завдання:
Повторити періодичний закон і періодичну систему хімічних елементів, характеристику хімічних елементів.