Перегляд файлу

Інтегрований урок з хімії

з використанням інформаційно-комунікаційних технологій

в 8 класі на тему

«Роль хімічних елементів в життєдіяльності організмів»

 

 

Девіз уроку:

”Щоб  здоровим  жити – треба  хімію любити.»

 

Тема:«Роль хімічних елементів в життєдіяльності організмів»

Мета:Узагальнити знання учнів про роль хімічних елементів в природі для життєдіяльності людини.

Реквізити:періодична таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва ,проекти,додатки до проектів,саморобні таблиці.

Знати: роль хімічних елементів,макро-та мікроелементів в життєдіяльності людини, в яких продуктах харчування вони містяться.

Нормувати: вміння працювати в групі,розвивати зацікавлення учнів до предмета.

Цінувати: самостійність,уважність,дисциплінованість,почуття обов`язку.

Тип уроку:узагальнення знань.

 

 

1.Рефлексія готовності.

Другого в природі нема нічого

Ні тут, ні там, в космічних глибинах:

Все – від піску людини до планет –

Із елементів  складається  єдиних.

2.Вступне слово вчителя.

Ми – діти Землі, тому, що складаємося з тих самих елементів, що і наша планета. В організмі людини міститься 81 хімічних елементів із 92, що трапляються в природі. Людський організм – складна хімічна лабораторія. Важко собі уявити, що щодня наше самопочуття, настрій і навіть апетит можуть залежати від мінеральних речовин. Без них марними виявляються вітаміни, неможливі синтез і розпад білків, жирів і вуглеводів.

Основою життя є такі хімічних елементів перших трьох періодів  (хімічні елементи

Н, С, K, P, S) становлять 98% маси живої речовини. Інші елементи періодичної системи становлять не більше 2%. На уроках хімії в 8 класі ми вивчаємо хімічні елементи, їх сполуки та властивості; їх роль в природі та життєдіяльності організму. На уроках біології  вивчаєм хімічний склад клітини, роль макро - та мікроелементів в життєдіяльності людини. Тому, всі здобуті знання, які ви сьогодні використаєте під час презентації навчальних проектів, використаєте в житті для збереження свого здоров’я.

Клас  ділиться на три творчі групи . Ці групи гетерогенні за рівнем знань з хімії та розвиненістю інтелектуальних можливостей  школярів. Кожна група презентуватиме свій проект, учні самі розподіляють між собою обов`язки, у кожній групі є лідер.

Хімічні елементи та їх сполуки відіграють певну роль в природі та життєвих процесах людини. Недостача чи надлишок якогось із них впливає на перебіг біохімічних реакцій в організмі людини. Відсутність деяких елементів може виявитись катастрофою для організму. І навпаки: невелика доза елемента додана до їжі рятує організм від хвороби. Отже, інформація про біологічну роль хімічних елементів дозволить розібратися у проблемах збереження та покращення здоров`я . Природа наділила людину досконалим функціональним організмом. Проте, здоров`я постійно змінюється,тому необхідно стежити та підтримувати його, адже здоров`я ― це найбільше багатство людини.

3.Постановка сукупності навчальних проблем.

- Яка біологічна  роль хімічних елементів  у життєдіяльності людини,  в яких продуктах харчування вони містяться?

- Учні спрогнозуйте те, що ви хочете взяти для себе з даного уроку?

 

4. Узагальнення і систематизація знань.

5. Презентація навчальних проектів.

Кожна творча група повинна захистити свій навчальний проект, а вчитель та всі присутні на уроці можуть задати по 2 питання на захист проекту.             

 

1група―презентує навчальний проект«Значення металів   головних підгруп  в життєдіяльності організмів»

Девіз проекту:

   «Металам, металам, металам

   Проект ми свій посвящаєм.

Учиться, учиться, учиться

Побільше про метали узнати ми бажаєм.

Сліпучим полум’ям ярким

Як зірочка запалав і горить

Метал цей сріблястий і білий

В 12-й клітинці стоїть.

В техніці сплавів знайшов використання,

Як стійкий і легкий метал

І в дні літакобудування

Важливе він місце зайняв.»

Захист навчального проекту

1.Назвіть елемент відомий антибактеріальними властивостями, який використовується в одному із церковних  ритуалів?

2.Назвіть найбільш поширені у земній корі метали?

3.Які метали взаємодіють з кислотами?

4.Який лужний метал найактивніший?

5.Який метал та його сполуки вкористовують як ліки при рахіті?

6.Який метал головний в авіаційній техніці наших днів?

 

2 група. «Значення металів побічних підгруп для життя людини та рослин»

Девіз проекту:

  «Наш проект про метали, які пластичні і дорогоцінні

  Куються і прокатуються, їх легко обробляти, різати, кувати.

  Вони відомі зі стародавніх часів,

І дуже потрібні в житті людини.»

 

1.Чи можуть метали взаємодіяти із солями?

2.Як можна одержати хлорид  Платини?

3.Які метали утворюють самородки?

4.Який з металів є найбільш блискучий?

5.Який метал «розкоші» або «ювелірна королева»?

6. Який метал у медицині використовують у вигляді солей як вяжучий і припікаючий засіб, а його оксид –становить основу білила?

3 група. Роль неметалів та їх сполук  в життєдіяльності людини.

Девіз проекту:  «В нас чудеса –

   В нас кремній бродить,

   А Карбон над ним стоїть,

   І Оксиген тут мимоходом

   І Нітроген завжди тут.

   І хмурий Фтор тут вічно тужить,

   А бром і йод людям служить.

 

Захист навчального проекту

  1. Який елемент є основою всього мінерального світу нашої планети?
  2. Які хімічні елементи надходять до рослин з повітря, води і грунту?
  3. Який неметал та його сполуки заспокійливо діють на нервову систему?
  4. Який неметал використовують в медицині як антисептик?
  5. Який неметал утворюється в природі в процесі фотосинтезу?
  6. Який неметал назвали «двигуном» хімічної промисловості?

 

 

 

6. Захист проектів.

Журі ― вчителі ― предметники природничого ― математичного циклу та вчителі  хімії і біології району оцінюють творчу роботу учнів по даних проектах.

Під час захисту проекту у класі присутня група експертів. Ці ролі виконують учителі хімії та біології району. Протягом уроку вони аналізують виступи груп і готуються до оцінювання презентацій за відповідними параметрами.

 

                      Параметри                                                                         

 Група

1

2

Компетентність (2 бали)

 

 

Організованість роботи групи (2 бали)

 

 

Уміння аргументувати свої висновки, лаконічність (2 бали)

 

 

Уміння відповідати на запитання опонентів, експертів(2 бали)

 

 

Оригінальність форми представленої презентації, естетика (2 бали)

 

 

Разом (10 балів)

 

 

  1. Конкурс-загадка  «Назви елемент»
  1. Я в усіх живих клітинах,

Я — вугілля, олівець.

Маю ще один талант:

Я блищу, бо діамант.

(Карбон)

  1. Срібно-білий активний метал, І повітря боїться він дуже.

Є у ґрунті, у наших кістках І у водах підземних потужних. Є він в наших зубах білосніжних, А тому він метал дивовижний.

(Кальцій)

  1. Я найлегший від усіх, Ти без мене — ані кроку. А як з киснем я зійдусь, То отримаєш вологу.

(Гідроген)

  1. Я активний неметал І найбільш поширений. І без мене на Землі Неможливо жити, ні.

(Оксиген)

 

  1. Бліц - турнір вікторина «Хто краще знає про роль хімічних елементів в життєдіяльності організмів.

ВІКТОРИНА

1.Який метал необхідний для надання листю рослин зеленого кольору?

2.Чому  персидський  Кір, який жив більше двох  тисяч років  тому, під  час походів пив воду зі срібної  посудини?

4.Який метал називають металом хірургів?

5.Назва якого елемента-метала співпадає з назвою сина Геї (Землі) та Урана (Неба) зі стародавньої грецької міфології?

6.Назва якого  елемента-метала співпадає з назвою острова?

7.Солі якого лужного металу використовують як мінеральні добрива?

8.Який елемент-метал, що входить до складу гемоглобіну?

9. Які два метали названі на честь найбільшої країни Європи, яка їх давня та сучасна назви?

10.Який хімічний елемент зображували в  18 столітті у вигляді воїна?

11.Що таке «філософський камінь», який світиться в темряві блакитнуватим світлом?

12.Який метал називають «металом червоних вогнів»?

14. Які 2 метали можна назвати «недоторками»?

15.Який метал літає в космос?

16.Який рідкісний метал входить до складу деяких дорогоцінних каменів?

19.Які елементи входять до складу організму людини?

20.Яку речовину алхіміки називали «жовчю бога Вулкана»?

21.Який метал називають «автомобільним»?

22.Який  метал головний в авіаційній  техніці наших днів?

24.З якого металу можна приготувати красиву синю фарбу для скла?

27. Мікродобрива якого неметалу підвищують врожайність цукрового буряка, льону  соняшника.

29.Який неметал та його сполуки використовують у сільському господарстві  для приготування інсектицидів?

31.На який хімічний елемент багата морська капуста – ламінарія?

32.Який метал використовують у хірургії для скріплення уламків кісток?

33.Який метал має бактерицидні властивості?

34. Який  метал розчинений в лікувальних грязях, благотворно впливає на нервові закінчення шкіри?

35.Назва якого металу четвертого періоду вперекладі з арабської означає «зола рослин»?

36.Який неметал міститься в живих організмах- у кістках, м’язах, у мозковій тканині й нервах? 

37.Який неметал у рослинах накопичується в бобових, морських водоростях, його сполуки заспокійливо діють на нервову систему, а в організмі людини найбільша кількість цього елемента міститься в мозку?

38.Який неметал в медицині використовують як антисептик ,а нестача його в організмі викликає порушення обміну речовин?

39.Який метал необхідний у процесах зсідання крові, а у медицині його сполуки використовують як ліки при рахіті,запал ьних і алергійних захворюваннях?

40.Який метал називають «металом консервної банки»

41.Єдиний рідкий метал його сполуки отруйні, працює в термометрах,барометрах.

42.Який метал використовують у медицині як ліки та засіб для полегшення стану при ударах, добре поглинає рентгенівське та радіоактивне випромінювання?

 

 

  1. Гра «Відгадай хімічний елемент»

Гейм 1

 

  1. Цей елемент був відкритий 1669 року алхіміком з Гамбурга X. Брандтом. Коли він побачив добуту речовину, то подумав, що відкрив «філософський камінь», тому що вона світилася.
  2. Міститься в живих організмах — у кістках, м'язах, у мозковій тка­нині й нервах; в організмі дорослої людини його приблизно 4,5 кг.
  3. Входить до складу добрив.
  4. Буває червоний, чорний, білий, фіолетовий
  5. Біла отрута. (Фосфор)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Гейм 2

  1. Цей елемент виявлено 1798 року французьким хіміком Вокленом у напівкоштовному камені.
  2. Входить до складу смарагда, аквамарина та деяких інших доро­гоцінних каменів.
  3. Використовується в атомній техніці: він стійкий дорадіації й ви­конує роль відбивача нейтронів.
  4. Його називають металом «невтомності», тому що пружини, ви­готовлені з його сплаву, можуть витримувати до 20 млрд циклів наван­таження.
  5. Багато його сполук отруйні й викликають специфічне захворю­вання, при якому вражається багато систем живого організму й навіть скелет. (Берилій)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гейм 3

  1. Цей елемент відкрив французький хімік А. Баллар, який досліджу­вав рідину, добуту під час розчинення у воді золи морських водоростей.
  2. Початкова назва цієї речовини — мурид, але через неприємний запах її перейменували. Її назва в перекладі з грецької означає «смер­дюча».
  3. В організмі людини найбільша кількість цього елемента містить­ся в мозку.
  1. Його сполуки заспокійливо діють на нервову систему.
  1. У рослинах накопичується в бобових і морських водоростях. (Бром)

 

 

 

 

 

 

 

Гейм 4

 

  1. Цей метал виявлено й на Місяці.
  1. У «Географії» давньогрецького вченого Страбона згадується цей елемент. Вважають, що в африканських народів він коштував у 10 разів дорожче від золота.
  2. Його легко обробляти, різати, кувати, прокатувати, штампувати. Йому можна надати великої міцності й твердості.
  3. Сполуки, до складу яких входить цей елемент, наприклад гемо­глобін, необхідні для нормальної життєдіяльності людини.
  4. У прислів'ї його пропонують кувати, поки воно гаряче. (Ферум і залізо)

 

 

 

 

 

 

 

 

Гейм 5

 

  1. Назва цього елемента походить з латини, нею позначали вапняк, крейду й мармур, до складу яких входить цей елемент.
  2. В організмі дорослої людини його більше 1 кг.
  3. Цей метал необхідний у процесах зсідання крові.
  4. Вміст його в крові регулюється гормонами.
  5. У медицині його сполуки використовуються як ліки при рахіті,
    запальних і алергійних захворюваннях. (Кальцій)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гейм 12

  1. Уперше був виявлений 1735 року Г. Брандтом при випалю-
    ванні руд, що були схожі на срібні. Під час цього виділявся отруй-
    ний дим.
  2. Назву дістав від міфічних середньовічних рудокопів і металургів.
  3. У гробниці єгипетського фараона Тутанхамона були знайдені предмети зі скла, пофарбованого цим металом.
  4. З цього металу можна приготувати красиву синю фарбу для скла. Він становить 4,5 % маси вітаміну В12. (Кобальт)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.КОНКУРС «ХІМІЧНЕ АСОРТІ»

Кожна команда має відгадати елемент. За кожний відгаданий елемент — 1 бал.

Логогрифи

  1.              До назви якого хімічного елемента потрібно додати в кінці дві літери, щоб отримати назву корабля, який затонув, зіткнувшись із айсбер­гом? (Титан — Титанік)
  2.              До назви якого хімічного елемента слід додати в кінці одну літеру, щоб отримати слово, яке означає необхідність повернення кому-небудь чого-небудь? (Бор — борг)
  3.              Від назви якого хімічного елемента, відкинув­ши три останні літери, можна утворити крик деяких птахів? (Карбон — «кар»)
  4.              Від назви якого хімічного елемента, викинув­ши останні три літери, можна утворити назву людини, яка вміє чаклувати? (Магній — маг)

 

10. Аналіз роботи учнів, оцінювання результатів.

11. Підсумкова рефлексія.                                                                                               

З`ясувати, чи усвідомили учні результати своєї роботи, визначити рівень засвоєння матеріалу.                                                                                                                                               

  • Що було головним на уроці?
  • Що було цікавим?
  • Де можна застосовувати ці знання?
  • Чи відповідає девіз змісту нашого уроку? (Аргументація)

12. Домашнє завдання:

Повторити періодичний закон і періодичну систему хімічних елементів, характеристику хімічних елементів.

docx
Пов’язані теми
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
1110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку