МЕТОДИЧНИЙ ЗАХІД (конференція)
Мета конференції:
Обговорити значення медіаграмотності для всіх учасників освітнього процесу – учнів, вчителів та батьків, а також визначити основні шляхи та методи розвитку навичок критичного сприйняття інформації, медіабезпеки та відповідального ставлення до медіа у шкільному середовищі.
Методичні рекомендації щодо формування медіаграмотності учасників освітнього процесу будуть розроблені після проведення педагогічної ради.
Конференція «Роль медіаграмотності в освітньому процесі»
Мета конференції:
Обговорити значення медіаграмотності для всіх учасників освітнього процесу – учнів, вчителів та батьків, а також визначити основні шляхи та методи розвитку навичок критичного сприйняття інформації, медіабезпеки та відповідального ставлення до медіа у шкільному середовищі.
Основні питання для обговорення:
Значення медіаграмотності для учнів: критичне мислення, медіабезпека, відповідальність.
Навички медіаграмотності для вчителів: використання цифрових ресурсів, перевірка інформації, створення безпечного освітнього середовища.
Участь батьків у формуванні відповідального ставлення до медіа.
Очікувані результати конференції
Висновок
Конференція підкреслить важливість медіаграмотності як одного з головних інструментів успішного навчання, безпеки та розвитку сучасних учнів. Спільна відповідальність школи, учнів і батьків у цьому процесі сприятиме створенню здорового інформаційного середовища для підростаючого покоління.
ДОДАТОК 1
Конференція
«Роль медіаграмотності в освітньому процесі»
Результати роботи – 1 групи (МО історико-філологічного циклу)
Значення медіаграмотності для учнів: критичне мислення, медіабезпека, відповідальність
У сучасному інформаційному суспільстві медіаграмотність є ключовим елементом освіти, що формує у молоді здатність ефективно орієнтуватися в інформаційних потоках. Це знання та навички, які дозволяють учням критично аналізувати, оцінювати та використовувати інформацію з різних джерел.
Критичне мислення
Критичне мислення допомагає учням не тільки розпізнавати маніпуляції та фейки, але й формувати власні обґрунтовані думки. Уміння ставити запитання, аналізувати аргументи та проводити висновки стає основою для прийняття зважених рішень у повсякденному житті.
Медіабезпека
Медіабезпека охоплює захист від негативних впливів медіа, таких як дезінформація, кібербулінг і ненадійні джерела інформації. Знання про безпечне користування Інтернетом, конфіденційність особистих даних і способи виявлення небезпечного контенту є важливими для збереження психологічного та фізичного благополуччя учнів.
Відповідальність
Відповідальність у медіаповедінці включає етичне використання інформації, повагу до авторських прав і уникнення поширення неправдивих відомостей. Учні повинні розуміти, що їхні дії в онлайн-просторі мають наслідки, і відповідально підходити до формування свого медіаіміджу.
Отже, медіаграмотність є важливим інструментом для розвитку критичного мислення, забезпечення медіабезпеки та формування відповідального ставлення до інформації серед учнів. Освіта в цій сфері допомагає молоді бути активними та свідомими громадянами в умовах інформаційного перевантаження.
Конференція
«Роль медіаграмотності в освітньому процесу»
Результати роботи – 2 групи (МО природничо-математичного циклу)
Навички медіаграмотності для вчителів: використання цифрових ресурсів, перевірка інформації, створення безпечного освітнього середовища.
У сучасній школі вчитель виконує не лише функцію передавання знань, а й стає провідником у медіа-світі для учнів. Швидкий розвиток технологій і збільшення доступу до інформації вимагають від педагогів не лише знань із предметів, але й умінь працювати з цифровими ресурсами та створювати безпечне освітнє середовище. Вчителі повинні вміти орієнтуватися в інформаційному просторі, критично оцінювати джерела та запобігати небезпекам, пов’язаним із медіа та інтернетом.
1. Використання цифрових ресурсів у навчанні
Застосування цифрових інструментів відкриває перед вчителями нові можливості для організації навчального процесу. Вони дозволяють робити навчання більш інтерактивним, цікавим та доступним.
Приклади цифрових ресурсів для вчителів:
Важливість використання цифрових ресурсів:
2. Перевірка інформації та розпізнавання фейків
В умовах інформаційного перевантаження важливо навчити учнів відрізняти правдиву інформацію від фейкової та маніпулятивної. Для цього вчителі самі повинні володіти навичками фактчекінгу (перевірки фактів).
Основні навички перевірки інформації:
3. Створення безпечного освітнього середовища
Інтернет та соціальні мережі, які активно використовуються учнями, несуть як можливості, так і ризики. Завдання вчителя – сформувати у школярів розуміння безпечної поведінки в інтернеті та забезпечити психологічну безпеку під час навчання.
Основні ризики, з якими стикаються учні:
Як створити безпечне освітнє середовище:
Висновок
Навички медіаграмотності для вчителів є невід'ємною частиною їхньої професійної компетентності в умовах цифрової епохи. Вміння використовувати сучасні ресурси, перевіряти інформацію та створювати безпечне освітнє середовище допомагають зробити навчальний процес ефективним і захищеним. Крім того, учитель стає для учнів прикладом відповідального та безпечного користування медіа, що є важливим у формуванні свідомих і медіаграмотних громадян.
ДОДАТОК 3
Конференція
«Роль медіаграмотності в освітньому процесу»
Результати роботи – 3 групи (динамічної групи)
Доповідь на тему: «Участь батьків у формуванні відповідального ставлення до медіа»
У сучасному світі медіа є невід'ємною частиною життя кожної людини, особливо дітей і підлітків, які проводять значну частину часу в інтернеті та на платформах соціальних мереж. Саме тому важливо, щоб батьки відігравали активну роль у формуванні відповідального ставлення своїх дітей до медіа. Їхнє завдання полягає не лише в обмеженні часу, який дитина проводить перед екранами, а й у розвитку критичного мислення, навичок перевірки інформації та обізнаності щодо медіабезпеки.
1. Чому участь батьків є необхідною?
Діти стикаються з багатьма викликами та ризиками у медіапросторі: фейкові новини, маніпуляції, кібербулінг, шахрайство та неприйнятний контент. Без належного керівництва вони можуть бути вразливими до таких загроз. Участь батьків допомагає:
3. Співпраця батьків зі школою у формуванні медіаграмотності
Батьки можуть співпрацювати зі школою, беручи участь у:
Висновок
Формування відповідального ставлення до медіа у дітей – це не тільки завдання школи, а й важливий аспект сімейного виховання. Батьки, залучені в процес медіавиховання, мають реальний вплив на розвиток критичного мислення, безпечної поведінки в інтернеті та відповідального ставлення дітей до медіаконтенту. Спільна участь школи та батьків у цьому процесі допоможе молодому поколінню орієнтуватися в інформаційному середовищі, бути відповідальними споживачами та творцями медіа, що є необхідним для успішного розвитку в сучасному світі.
Тестування: «Роль медіаграмотності в освітньому процесі»
Мета тестування:
Визначити рівень розуміння ролі медіаграмотності в освітньому процесі та основних навичок, необхідних учням, вчителям і батькам для безпечної та ефективної взаємодії з медіа.
Інструкція:
Дайте відповіді на запитання, обравши один із запропонованих варіантів або заповнивши відкриті питання.
Частина 1. Значення медіаграмотності для учнів
1.1. Яка з навичок найбільше сприяє розвитку критичного мислення у школярів?
1.2. Що входить до поняття «медіабезпека»?
1.3. Як медіаграмотність допомагає учням бути відповідальними користувачами медіа?
Частина 2. Навички медіаграмотності для вчителів
2.1. Які навички є необхідними для вчителя для формування безпечного освітнього середовища?
2.2. Чому вчителям важливо перевіряти достовірність інформації з медіа?
2.3. Як вчитель може використовувати цифрові ресурси для розвитку медіаграмотності?
Частина 3. Роль батьків у формуванні відповідального ставлення до медіа
3.1. Як батьки можуть допомогти дітям уникнути негативного впливу медіа?
3.2. Яка співпраця між школою та батьками сприятиме розвитку медіаграмотності у дітей?
Висновок
Цей тест дозволяє оцінити рівень розуміння важливості медіаграмотності серед учасників освітнього процесу та виявити напрями для подальшого вдосконалення знань і навичок. Спільні зусилля вчителів, учнів та батьків сприятимуть створенню безпечного та ефективного освітнього середовища.
Література
Петрова Н.С. «Медіаграмотність як елемент критичного мислення». Львів: ЛНУ, 2021