Яким має бути навчання?Під час навчання учні мають робити набагато більше, ніж просто слухати і фіксувати готові думки вчителя. Вони можуть продукувати інформацію самостійно, визначати та обговорювати проблеми, знаходити шляхи їх розв’язання. Вони повинні вміти застосовувати нові знання та навички на практиці. Розрізняють такі моделі навчання: пасивне (монолог), активне (діалог), інтерактивне (взаємодія). Слово ”інтерактив” англійського походження, від слів “interact’, де “inter” –взаємний, “act”- діяти. Сутність інтерактивного навчання полягає в активному залученні всіх учнів до процесу пізнання. Мета інтерактивного навчання: створення комфортних умов навчання; відчуття учнем своєї успішності; побудова продуктивного освітнього процесу.
До методів інтерактивного навчаннявідносяться ті, які сприяють залученню до активного процесу отримання і переробки знань: Робота в парах, групах. Мікрофон. Карусель. Акваріум. Мозковий штурм. Рольова гра. Застосування інтерактивних методів навчання дозволяє вирішувати наступні завдання:формувати інтерес до предметурозвивати самостійність учнякомфортно почувати себе на заняттяхпроявляти свою індивідуальність в навчальному процесі.
Переваги інтегрованого уроку- Розвиває творчий потенціал учнів, спонукає до творчого пізнання навколишньої діяльності, до встановлення причинно-наслідкових зв’язків, розвиває логіку, формує вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки. У школярів формується ініціативність, самостійність, комунікабельність, громадянська свідомість. Зростає адаптованість учнів до реалій життя, навколишній світ і різні процеси в ньому.
Гейміфікація освітнього процесу- вдале рішення для підвищення пізнавальної мотивації учнів не тільки початкової школи, але й середньої ланки і старших класів. Використання ігор на уроках дозволить покращити результати навчання і активізувати розвиток ключових компетентностей учнів. В процесі гри діти пізнають, запам’ятовують нове, концентрують увагу і уяву, шукають вихід з різних ситуацій, вирішують конфлікти. Сучасні діти живуть в світі цифрових технологій, тому вчителі мають використовувати різні онлайн-платформи і застосунки на уроках, особливо під час дистанційного навчання.
Що ж таке STEAM- освіта?Абревіатура STEM розшифровується як. Science (Наука), Technology (Технології),Engineering (Інженерія),Mathematics (Математика). Саме ці напрями лежать в основі даної методики освіти. При цьому дані дисципліни вивчаються не окремо, як ми звикли, а у комплексі. Трансформація у STEАM (STEM + Art – мистецтво) – вдосконалена версія STEM-світи, в яку інтегроване мистецтво.
Головною перевагою STEAM- освіти для школярів є їх підготовка до реального життя. STEAM-підхід дозволяє виховати в дітях гнучкість та критичне, практично орієнтоване мислення. На перший план виходить здатність вчитись та сприймати зміни, а не самі знання, які нині стають застарілими з неймовірною швидкістю. STEAM об’єднує природничо-математичні науки в одне ціле. Діти отримують можливість не просто вивчати, наприклад, певні закони, а одразу випробовувати їхню дію на практиці, створюючи справжні наукові проєкти. Переваги STEAM-освітиінтегроване навчаннязастосування отриманих знань у реальному життірозвиток критичного мисленнявпевненість у власних можливостяхробота в командіпідвищенння інтересу до технічних наукінноваційність
Проєктно – орієнтоване навчання. На думку дослідників навчання на основі проекту передбачає таке:учні застосовують знання та навички для вирішення реалістичних проблем у реальному світі;підвищується рівень відповідальності учня за виконаний обсяг роботи;вчителі виконують ролі тренерів та фасилітаторів дослідження, проводять рефлексії;часто учні працюють в парах або групах.
Переваги проектного навчання. Для учнів:традиційна аудиторія перетворюється у відкритий навчальний простір, в якому учні рухаються у власному темпі;у процесі виконання проекту виникає потреба в самонавчанні та самовдосконаленні;навчання на основі запам’ятовування та повторення переходить до інтеграції, відкриття та презентації набутих знань;учні мають можливість проходити всі етапи “виробництва”: від ідеї, створення моделі майбутнього продукту до його реалізації. Для вчителів:надає вчителям можливість вибудувати позитивну історію стосунків з учнями за нових умов;підібрати учням ролі, підкресливши їхні індивідуальність і природні таланти.
Цифрові технології та дистанційне навчання. Дистанцiйне навчання — це індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається у взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу в спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій. Дистанційна форма навчання передбачає доступ до інтернету, технічне та програмне 345 забезпечення всіх учасників освітнього процесу. Специфіка дистанційного навчання вимагає покращення підготовки і підвищення кваліфікації вчителів, які супроводжуватимуть процес навчання, тому мають володіти як сучасними знаннями з предмета, так і методами та засобами організації проведення дистанційного навчання
Ми можемо виокремити основні сервіси та платформи, за допомогою яких був організований такий вид навчання: • Zoom, Google Meet, Google Hangouts, Microsoft Teams, Skype — платформи, які активно використовуються для проведення онлайн-занять; • Google Classroom, «Нові знання» — онлайн-платформи, які використовуються як електронні класні журнали та щоденники з можливостями дистанційного навчання; • Google Forms, «Всеосвіта», «На. Урок» — платформи, за допомогою яких можна легко і зручно створити тести, самостійні роботи або ж використати готові розробки; • Coursera, Ed. Era, Prometheus — платформи з великою кількістю онлайн-курсів для саморозвитку та підвищення кваліфікації.
Безперечно, основною перевагою навчання з використанням цифрових інструментів є технологічний розвиток та можливість впровадження новітніх педагогічних, психологічних і методологічних розробок. Нині вже існують і постійно створюються нові навчальні платформи, сервіси, сайти та онлайн-школи. До недоліків належить той факт, що не у всіх населених пунктах є інтернет, а якщо навіть і є, то досить часто під час процесу навчання виникає проблема його відсутності або поганого зв’язку. Провайдер може без попередження відключити інтернет або ж в абонента закінчуються мегабайти. Цей аспект є дуже важливим і потребує врегулювання, бо в такому разі відбувається збій навчального процесу.
Soft skills та соціально –емоційне навчання. Soft skills - соціально-психологічні (м’які) навички, які ЗНАДОБЛЯТЬСЯ кожному і кожній в більшості життєвих ситуацій: уміння комунікувати, співпереживати собі й іншим, працювати в команді, креативно й критично мислити, вести за собою і виважено йти за лідерами тощо. Без них ваша дитина, дорослішаючи, РИЗИКУЄ спотикатися на різних етапах життя - особистого і професійного.
Сюди найчастіше відносять такі навички:- Комунікація: лідерська позиція, уміння будувати стосунки зі своїм оточенням, вміння домовлятися та відстоювати свої погляди, переконувати, контроль своїх емоцій, вміння активно слухати та чути співрозмовника.- Самоорганізація: здатність до планування, тайм-менеджменту та особиста ефективність.- Креативність: вміння мислити нешаблонно, знаходити нестандартні підходи до розв’язання завдань, відсутність стереотипів, критичне мислення.- Навички роботи з інформацією: спроможність швидко обробляти та засвоювати інформацію, навчати інших.- Стресостійкість: вміння адекватно реагувати у стресових ситуаціях, швидко приймати виважені рішення.
Соціально-емоційне навчання (СЕН) – це інструмент розвитку м’яких навичок. Наприклад, уміння комунікувати, співпереживати собі й іншим, керувати власними емоціями та розуміти емоції інших, працювати в команді, креативно і критично мислити тощо. Згідно з усеукраїнським дослідженням із репрезентативною вибіркою, у якому взяли участь 3657 педагогічних працівників та працівниць, а також керівників і керівниць шкіл, понад 90 % вважають доцільним упровадження СЕН у школі.
Що таке соціально-емоційні навички ?Соціально-емоційні навички (social emotional skills або SE) – набір навичок які допомагають:в розпізнаванні і контролі своїх емоцій і поведінки;підказують як встановлювати і підтримувати позитивні відносини;як приймати відповідальні рішення і вирішувати складні ситуації;
5 факторів для соціально-емоційного навчання. Ці чинники потрібні для розуміння особливостей розвитку SE навичок. Нижче ми опишемо, на що необхідно звернути увагу і над чим працювати для досягнення успіхів. Самосвідомість. Розуміння ваших емоцій і думок і їхнього впливу на вашу поведінку. Самоврядування. Цей фактор випливає з першого. Спрямований він на подальше керування власним розумовим процесом і координацією емоційного спектра, виходячи з ситуації і поставлених завдань. Відповідальна прийняття рішень. Проводиться завдяки аналізу ситуації/проблеми і “холодного” зважування за і проти. Визнання широким загалом. Досягається авторитетністю і здатністю приймати найбільш вигідні рішення. Також враховуються всі соціальні фактори і думка команди. Навички взаємин. Формування соціальних взаємодій і набір міжособистісних контактів додає людині впливовості і готовність вести за собою. Так виглядає набір здібностей, які регулюють наші думки, емоції і поведінку.
Приклади соціальних і емоційних навичок : Для наочності варто на прикладах показати важливість соціально-емоційних навичок. Вони ж регламентують модель поведінки, яка здатна створювати міцні зв’язки між людьми і спрямована на ефективну комунікацію для вирішення проблем. Показує самоконтроль. Висловлює почуття словами. Слухає і звертає увагу. Гордість за свої досягнення. Має позитивне уявлення про себе. При необхідності звертається за допомогою. Виявляє прихильність до знайомим людям. Усвідомлювати почуття інших людей.