Роль наступності у процесі трудового навчання.

Про матеріал
Ручна праця - це початкова школа, але не початковий етап навчання. Багато дітей приходять у перший клас після дошкільної групи, де вони вже отримали певні знання і навики щодо роботи з ручними інструментами, з папером, картоном, пластиліном.
Перегляд файлу

          Роль наступності у  процесі трудового навчання в школі                                            

           Спадкоємність - це певний порядок, послідовність. У навчальному процесі школи для дітей зі зниженим слухом спостерігаються чотири вікові періоди: дошкільне навчання, початкова, середня та старша ланка. В ході навчання школярі, поступово дорослішаючи, накопичують необхідні знання, вміння та навички.

        Хочу зупинитися на трудовому навчанні в 1 – 4 класах. Ручна праця - це початкова школа, але не початковий етап навчання. Багато дітей приходять у перший клас після дошкільної групи, де вони вже отримали певні знання і навики щодо роботи з ручними інструментами, з папером, картоном, пластиліном.

          Гірше з тими дітьми, які прийшли з сім'ї: вони слабо володіють навичками виготовлення виробів з різних матеріалів, а деякі просто бояться працювати ножицями та голкою.   У молодшої ланці виявляються індивідуальні відмінності психічних процесів:  сприйняття, уяви, пам'яті, уваги, мислення, мови.   Але, все ж таки, здебільшого, учні молодших класів охоче включаються у всі види трудової діяльності на уроці.  У програмі з ручної праці є кілька певних розділів, пов'язаних з подальшою роботою учнів у шкільних майстернях: вивчення елементів графічної грамоти, конструювання з різних матеріалів, робота з тканиною та волокнистими матеріалами, вишивка, сільськогосподарська праця та інші. Зокрема, на позакласній роботі, рекомендується художнє випалювання з деревини, випилювання з фанери лобзиком, виготовлення народних іграшок, електро моделювання, початкові відомості з в'язання гачком та спицями та інше. Спеціальна увага приділяється вихованню культури праці, вивчення правил охорони праці. Молодша ланка – дуже відповідальний період. На цьому етапі формується працьовитість, виховується правильне ставлення до будь-якої праці, переконання, що лише за допомогою праці створюється все, що потрібне для життя людини. На уроках ручної праці здійснюється, з урахуванням дефіциту робочого часу,  профорієнтаційна робота, що передбачає загальне ознайомлення з працею дорослих, оскільки кожен вид праці має конкретний зв'язок з будь-якими професіями, виробництвом, галуззю народного господарства.

     Ручна праця, як предмет, приносить дітям особливе задоволення: їх тішить як сам процес праці (розрізання матеріалів, склеювання, ліплення, шиття, збирання композицій з різних матеріалів), так і результат його - виготовлення корисних речей - подарунків, сувенірів, прикрас класу та будинку, предметів побутового призначення. Виготовлення ручних виробів сприяє розвитку диференційованих та скоординованих дій. На уроках у школярів виробляється вміння планувати майбутню роботу, шукати найбільш раціональні шляхи її реалізації. Молодші діти засвоюють досвід співробітництва, розподіл обов'язків, взаємодопомоги у праці, співпереживання успіхів і невдач, вчаться долати труднощі, акуратно та терпляче виконувати доручену справу, навіть якщо вона не зовсім до душі.  У процесі праці вони вчаться правильно сприймати оцінку вчителя та товаришів-однокласників, їх критичні зауваження та, на цій основі, удосконалювати свою трудову діяльність.  При організації позакласної роботи, у процесі трудових дій, стимулюється взаємна чуйність дітей, дбайливе ставлення до результатів праці товаришів, довірливість до вчителя, наслідування позитивного прикладу ,  допитливість до знань, а також пробудження фантазії та уяви.

      Істотно для подальшого трудового навчання і те, що у молодшому шкільному віці діти цікавляться малюванням, ліпленням, моделюванням, конструюванням, вишиванням. Це, з одного боку, сприяє розвитку естетичних почуттів, набуття художньо - творчих навичок, з другого - розвиток здібностей; з'являється правильна оцінка пропорцій та кольору, тонка диференціація зорових подразників  та залишкових слухових, накопичення словника та розвиток дрібних м'язів кистей рук.

      До кінця навчання в початковій школі учні отримують початковий запас знань, необхідний для подальшого систематичного вивчення навчальних предметів у середній школі, набувають необхідних навчальних навичок та вмінь.  Праця виступає у двох характерних для цього віку формах: самообслуговування та виготовлення корисних виробів, служить гарною основою для прищеплення учням поваги до праці дорослих та розуміння своїх трудових обов'язків.

    Таким чином, серйозні зміни, що відбулися у розвитку дитини на момент закінчення ним початкової школи, готують його до вступу у відповідальний період життя - підлітковий вік.

                                                                                             Пташко  С.А. ,

                                                          вчитель  початкових  класів  з трудового навчання

                                                                           для дітей зі зниженим слухом

 

docx
Додано
26 січня 2022
Переглядів
298
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку