РОЛЬ УЧИТЕЛЯ У ФОРМУВАННІ
ПСИХОЛОГІЧНО БЕЗПЕЧНОГО СЕРЕДОВИЩА
Плануючи організацію освітнього середовища в початкових класах, не тільки
важливо, а й необхідно брати до уваги теоретичні міркування про розвиток дитини, описані у працях багатьох відомих вітчизняних і зарубіжних авторів (Е. Еріксон, Л. Виготський, Ж. Піаже та ін.).
Мета цього розділу – описати особливості організації та управління класом,
що відповідають розвивальним потребам дитини в соціокультурному контексті,
а саме: розвитку таких якостей, як працьовитість, ініціативність, автономність,
довіра, вміння вчитися, участь у виробленні спільних правил, розвиток і підтримка дружніх стосунків, співпраця, повага до однолітків і вчителів, відповідальність
та успішність.
Освітнє середовище у початкових класах, де відбувається основна навчальна
діяльність молодших школярів, має бути безпечним місцем, де діти відчуватимуть себе захищеними. Крім цього, воно має відображати філософію концепції
Нової української школи та освітню програму.
Із першого погляду на середовище у класі ми можемо зробити висновок, кому
воно належить – учителям і їхньому баченню освіти чи дітям і їхнім батькам, їхньому погляду на процес навчання.
Можна стверджувати, що простір у класі, де немає дитячих та сімейних робіт,
творів представників місцевої громади, не належить дітям. Його формує лише вчитель для того, щоб викладати навчальну програму без урахування інтересів і потреб дітей, їхніх попередніх знань та досвіду. Тільки педагог контролює, де і якими
навчальними матеріалами користуватимуться учні, перетворює клас на місце для
творчості, досліджень, розвитку позитивної самооцінки дітей.
Усі школярі гідні навчатися у середовищі, де забезпечені їхні потреби – базові потреби, потреби у навчанні, створені додаткові умови (для дітей з особливими освітніми потребами). У такому освітньому просторі є баланс між навчальними
видами діяльності, ініційованими вчителем, та видами діяльності, запропонованими самими дітьми. Учні мають можливості робити власний вибір, розвивати нові та удосконалювати наявні практичні навички, отримувати нові знання,
зміцнювати своє позитивне ставлення до інших.
Дуже важливо, щоб учителі повною мірою розуміли свою роль моделі бажаної поведінки та ставлення до людей із повагою, добротою й відповідальністю.
Учителі початкових класів мають усвідомлювати всю відповідальність за
своїх учнів, що передбачає такі обов’язки:
• поважати кожну дитину;
• вірити в успішність кожної дитини;
• бути чесними і визнавати власні помилки;
• вміти слухати й дотримуватися конфіденційності;
• бути послідовними й справедливими;
• мати високі очікування щодо кожного учня, у тому числі учнів з особливими освітніми потребами;
• цінувати особисті зусилля дітей;
• організовувати стимулююче навчальне середовище;
• постійно оновлювати свої знання про
дитячий розвиток.
Учителі мають пам’ятати, що те, як вони
навчають, є таким самим важливим, як і те,
чого вони навчають.