Роль земноводних у екосистемах, їх значення для людини. Охорона земноводних

Про матеріал
Метою уроку: охарактеризувати роль земноводних у екосистемах, визначити їх значення для людини та необхідність охорони; виховувати почуття поваги, бережливе ставлення до навколишнього середовища, а також самостійність, пізнавальний інтерес до біології.
Перегляд файлу

Тема.  Роль земноводних у екосистемах, їх значення для людини. Охорона земноводних.

Мета:  охарактеризувати роль земноводних у екосистемах, визначити їх значення для людини та необхідність охорони; виховувати почуття поваги, бережливе ставлення до навколишнього середовища, а також самостійність, пізнавальний інтерес до біології.

Тип уроку : комбінований

 

 

                                                             Хід уроку

І. Організація класу до навчальної діяльності

Створення психологічного настрою

Звучить спокійна музика.

   Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб   

 зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами .Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку : «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

            А) «Відгадай»

1.Чим закінчується травна система у земноводних?

2.До якого ряду належить жаба?

3.Скільки відділів тіла у земноводних?

4.Чим закінчуються кінцівки у земноводних?

5. Чи мають земноводні добре розвинену грудну клітку?

6.Які кінцівки жаби коротші?

7.Як називається личинка жаби?

8.Який тип дихання у жаби?

9. Чому самці жаб сильніше кричать, ніж самки?

10.Чи є у жаби хвіст?

11.Чи має жаба ребра?

12.Чим представлена видільна система у земноводних?

                Б) Конкурс загадок, віршів, повідомлень про земноводних.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Є на Землі тварин багато,

А цих-но спробуй відгадати:

Земля й вода- їх справжній дім,

Їм добре й затишно у нім,

Але вони завжди холодні.

То хто це буде? ( Земноводні)

 

Хто дружний із жабою,

тому вона приносить золото.

Норвезька прикмета

Ставлення людини до жаб, ропух, тритонів дуже різне, їм приписують різноманітне зло. Де закінчується вигадка і починається правда про земноводних? Навіщо нам такі тварини? Земноводні. Хто ж вони насправді? Скільки їх на Землі і в Україні? Де вони поширені? Де живуть? Чи є серед них отруйні види? Яке значення вони мають для людини і в біогеоценозах? На ці і чимало інших запитань ви знайдете сьогодні відповідь на уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Роль земноводних у екосистемах, їх значення для людини :

а) в природі

б)в житті людини ( їжа, медицина, лабораторні дослідження, знищення шкідливих комах ).

      Невеличка річка для жителів села Тур'ї Ремети( Закарпаття) — справжня годувальниця. Протягом року селяни ловлять тут рибу, а навесні — ще й жаб… Жаб'ячі лапки у цьому селі готують цілий рік. А заготовляють їх лише навесні, адже в інші пори року, жаб’яче м'ясо гірчить. М'ясце в жаб біло-рожеве, ніжне, соковите, без жиру. За смаком воно нагадує молоду курятину, а харчовою цінністю не поступається морепродуктам. Сезон полювання на жаб триває щонайбільше два тижні, та годує селян цілий рік. Для місцевих людей річкові жаби не лише смачна їжа, а ще й стратегічний продукт. Французький делікатес із місцевої річки — чи не єдина можливість гідно заробити. Кілограм очищених жаб'ячих лапок селяни здають закупівельникам по 150—250 гривень. Серед гуртовиків — ресторатори та перекупники французьких делікатесів із сусідньої Словаччини. А в супермаркетах кілограм жаб'ячих ніжок коштує втричі дорожче.

          Земноводні приносять неабияку користь людині, винищуючи шкідливих безхребетних: молюсків, членистоногих. Водні види амфібій поїдають личинок шкідливих комах і тварин, що поширюють хвороби. Тритони винищують личинок комарів, в тому числі і тих видів, що є носіями збудника малярії. Користь ропух виявляється у їх нічній активності.

          За даними по живленню трав’яної жаби у Горьківській області, вона з’їдає за добу у середньому 7 шкідливих тварин (комах, їх личинок, черевоногих молюсків), а за 6 місяців – близько 1200. Було встановлено, що на площі в 24 тис. м² мешкало 720 особин представників виду жаба трав’яна, які згідно з підрахунками, ймовірно, спожили близько 900 тис. екземплярів шкідливих тварин.

       Багато амфібій – їжа для цінних хутрових звірів, наприклад, для чорного тхора, єнотовидної собаки. Так, раціон єнотовидної собаки може на 65% складатися із жаб та пуголовків. Крім того, амфібій, як корм використовують деякі птахи.

       Раніше широко практикувалися заходи по завезенню амфібій на нові території для проведення біологічної боротьби із шкідниками сільського господарства. Також амфібій використовують для лабораторних досліджень.

 

Задача. Одна трав'яна жаба з'їдає за добу приблизно 7 шкідливих комах. Скільки комах з'їсть жаба за 6 місяців активного життя?(звернути увагу на бережливе ставлення до природи).

  1. Охорона амфібій

Амфібії дуже вразливі й потребують охорони. Це малорухливі тварини, які не мають гострих зубів,кігтів або міцного панциру.Саме тому вони легко стають здобиччю для вужів,чапель,лелек,лисиць та вовків.

Згубною для амфібій є господарська діяльність людини. Особливо небезпечне забруднення водойм викидами промислових підприємств, що не мають очисних споруд, а також стічними водами полів, що містять добрива й отрутохімікати.Відсутність жаб у водоймах слід сприймати як пересторогу : “Обережно! Вода у водоймі забруднена!”

Земноводних також занесено до Червоної книги: жаба прудка, ропуха очеретяна,протей, саламандра плямиста, тритон карпатський, тритон альпійський.

V. Хвилинка релаксації

Методика «Земля, повітря, вогонь і вода»

Учні за командою вчителя зображають один зі станів - повітря, землю, вогонь і воду.

Повітря

Учні починають дихати глибше, ніж зазвичай. Вони встають і роблять глибокий вдих, а потім видих. Кожен уявляє, що його тіло, немов велика губка, жадібно вбирає кисень з повітря. Усі намагаються почути, як повітря входить в ніс, відчути, як воно наповнює груди і плечі, руки до самих кінчиків пальців; як повітря струмує в області голови, в обличчя; повітря заповнює живіт, область тазу, стегна, коліна і йде далі - до кісточок, підошв і кінчиків пальців.

Учні роблять кілька глибоких вдихів і видихів. Можна запропонувати всім пару раз позіхнути. Спочатку це виходить швидше штучно, але іноді після цього виникає справжній позіхання. Позіхання - природний спосіб компенсувати недолік кисню. (Позіхання може використовуватися і по-іншому: ви можете на першій зустрічі запропонувати позіхати свідомо, щоб група швидше «підбадьорилася»).

Земля

Тепер учні повинні встановити контакт із землею, «заземлитися» і відчути впевненість. Учитель разом з учнями починає сильно тиснути на підлогу, стоячи на одному місці, можна тупотіти ногами і навіть пару раз підстрибнути верх. Можна потерти ногами підлогу, покрутитися на місці. Мета - по-новому відчути свої ноги, які знаходяться найдалі від центру свідомості, і завдяки цьому тілесному відчуттю відчути більшу стабільність і впевненість.

Вогонь

Учні активно рухають руками, ногами, тілом, зображуючи язики полум'я. Учитель пропонує всім відчути енергію і тепло в своєму тілі, коли вони рухаються подібним чином.

Вода

Ця частина вправи становить контраст з попередньою. Учні просто уявляють собі, що кімната перетворюється в басейн, і роблять м'які, вільні рухи у «воді», стежачи за тим, щоб рухалися суглоби - кисті рук, лікті, плечі, стегна, коліна.

Примітка. Якщо вчитель сам бере участь у цій вправі, крім користі для себе, він допоможе також невпевненим і сором'язливим учням активніше брати участь у вправі.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1. “Крамничка ерудита”

(вибрати зайве слово)

а) легені,зябра,шкіра

б)кумка,беззубка,саламандра

в)хвостова кістка,хвіст,очі

г)ключиця,кисть,лопатки

д)голова,тулуб,хвіст,кінцівки

е)протей,кумка,жаба прудка.

  1. “Не зіб'юся

Учні повинні по черзі швидко називати представників класу Амфібії.

  1. Тести

А. Зі скелетом якого земноводного подібний скелет людини:

а)ропухи очеретяної;

б)квакші звичайної;

в)саламандри великої.

Б.У якій країні жаб'ячі лапки вживають в їжу:

а)у Бельгії;

б)у Франції;

в)у США

В.Що відбувається з жабою,коли вона ковтає їжу:

а)сильно кричить;

б) стає на задні кінцівки;

в)закочує очі.

Г. Отруту яких амфібій аборигени використовують для стріл:

а)ари;

б)аги;

в)саламандри.

Д. Які земноводні, що знищують гусінь,метеликів,зустрічаються на городах:

а)зелені ропухи;

б)тритони;

в)протеї

г)озерна жаба.

VІІ.Рефлексія

Що найбільше запам'яталося на уроці?

Якою новою інформацією ви можете поділитися з друзями?

VІІІ.Формування ключових компетентностей

  1. Чи потрібні нам знання про клас Земноводні? Якщо так,то чому?

ІX.Підбиття підсумків уроку.

X.Д/З. Скласти кросворд на тему “Земноводні”

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
19 листопада 2019
Переглядів
4601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку