Рольові ігри на уроках англійської мови в початковій ланці навчання
Рольові ігри з лялькою
Лялька-персонаж, що утілює певні людські риси, дозволяє більш спрямовано і гнучко мотивувати мовлення учнів на уроці.
Можливі наступні функції ляльки на уроці:
Лялька – знак ситуації
Перед класом з'являється незнайома лялька. Це створює стимул до діалогу – розпиту: “What is your name? How old are you? Do you go to school? What marks do you get at school?” і т.д. За діалогом випливає узагальнення усього, що учні довідалися про ляльку.
Лялька – партнер, адресат мови
Ось приклади ігрових завдань з лялькою в цій функції:
Teacher: We are all grown-ups, and the dolls are our children. Tell your children how they must cross the street. Tell your children to put on warm clothes because it is cold and windy today. Tell your children to read (to walk the dog, to feed the cat, etc.) when they come home from school.
Якщо при звичайній парній роботі такого роду половині групи приділяється роль слухаючих (часто пасивна), то за допомогою ляльки – партнера збільшується індивідуальний час говоріння учнів удвічі.
Лялька – третій персонаж, об’єкт розмови
Учитель може дати дітям таке завдання. Teacher: “Your doll is now big. It can run, it can jump, it can sing, it can dance. It can do many things. Tell your friend what your doll can do and ask him what his doll can do. Whose doll can do more things?”
З лялькою можна піти в магазин, щоб купити їй одяг, її можна повести до лікаря і т.д. Як і звичайна рольова гра, гра з лялькою дозволяє будувати сюжетні ланцюжки завдань.
Отже, лялька – це особливий, “діючий”, активний вид наочності на уроці. Рольова гра з лялькою різноманітить заняття, організує увагу, внутрішньо мотивує мову учнів і сприяє, таким чином, комунікативної спрямованості уроку.
Коли діти учаться описувати зовнішність людей, можна використовувати рольову гру «Друг заблукав»:
Teacher: You are in London with your friend. Suddenly you see that your friend is no longer with you. He has lost his way. You come to a policeman and tell him about it. The policeman asks you to describe your friend. Do it for him. (Типові питання «поліцейського» можна оформити у виді плаката, а для відповідей на його питання, якщо це необхідно, використовувати підстановчі таблиці).
Policeman: Good morning.
Pupil: Good morning.
Policeman: You look sad. What is the matter?
Pupil: I lost my friend somewhere here.
Policeman: What is your friend’s name?
Pupil: His name is Eugene.
Policeman: How old is he?
Pupil: He is 12 years old.
Policeman: Describe him, please.
Pupil: My friend is not tall. His hair is dark. His eyes are grey.
Policeman: What is he wearing?
Pupil: My friend is wearing a red sweater and blue jeans. He has grey sneakers and a cap on.
Policeman: Wait here, please. Відходить, “шукає” друга, знайшовши по опису, говорить: Is this your friend?
Pupil: Yes, thank you very much.
Policeman: You are welcome.
Наступна гра має назву “На вулиці”. В ній беруть участь поліцейський і учень.
Policeman (свистить): Wait a little, young man!
Pupil: What is it, officer?
Poliсeman: You can’t cross the street here.
Pupil: Why not?
Policeman: There is no pedestrian crossing here.
Pupil: I am sorry. I have forgotten about it.
Policeman: You must always remember the traffic rules, or you will be in trouble!
Pupil: Good. I see. May I go now?
Pupil: Yes, but be careful! Good-bye.
Pupil: Good-bye.
Рольові ігри з предметами
Гра 1. Учням пропонується наступний сюжет.
Teacher: “You have a brother (a sister, a younger friend). Your brother is 5 years old. He does not go to school because he is too small. But he wants to go to school very much. He likes your schoolbag. There are so many interesting things in it. Please show him your schoolbag and tell him what things you have in it.”
У цій грі один учень відіграє роль школяра (Pupil 2), а його сусід по парті – маленького брата, що ще не ходить у школу (Pupil 1). У ході гри учні відкривають портфель і називають речі, що там є, обговорюючи їхнє призначення.
Можливі такі діалоги:
Pupil 1: Sasha, please show me your schoolbag. What have you got in it?
Pupil 2: I have many things. I have two copybooks in my bag.
Pupil 1: What is this?
Pupil 2: This is my textbook. It is an English textbook. I study English at school.
Pupil 1: What is that?
Pupil 2.: It is a pencil.
Pupil 1: What can you do with your pencil?
Pupil 2: I can draw.
Так можна повторити лексичні одиниці по темі «Школа», опрацювати граматичну конструкцію «there is/there are”, навчити учнів правильно задавати спеціальні питання і т.д.
Рольова гра «Дискусія між українськими й англійськими однолітками»
Половина класу бере на себе роль українських школярів, інші учні – «гості з Англії». Учні розповідають “закордонним гостям” про свою країну, її географічне положення, столицю, традиції, права і обов'язки громадян України і задають «англійцям» аналогічні питання. Кожен «українець» і кожен «гість» повинні задати хоча б одне питання і дати відповідь хоча б на одне питання.
Типові питання були такими:
У ході дискусії учні можуть користуватися таблицями, у яких містяться дані про площу і політичні системи України й Англії, а також довідковими даними про клімат, рельєф, корисні копалини, водяні ресурси цих країн.
Важливо навчити дітей починати діалог, подавати ініціативну репліку. Це можна робити, використовуючи, наприклад, таку рольову гру:
Teacher: I am a volleyball player from Birmingham. You are fond of volleyball and want to talk to me. How would you start the conversation?
Можна дати зразок початку розмови:
Excuse me, please. My name is Oleg. I study English and I am fond of volleyball. I would like to ask you a question or two if you do not mind it. Could you spare me a couple of minutes?
Рольова гра " Концерт улюбленої музичної групи ".
Гра розрахована на два рівні володіння мовленнєвими уміннями та навичками та парну роботу. Учням роздаються карточки і, ознайомившись з завданням, вони розігрують свої ролі.
Завдання для учнів з високим рівнем мовленнєвих умінь та навичок:
Pupil A:
You're going to the concert of your favourite group. Buy tickets and something else. But remember that you have got only £ 7.52.
Pupil B:
You're a shop-assistant. You sell tickets (£ 2.25, £3.45, £4.75), posters (£4.50), badges (93p) with emblem of popular group. Help a customer to choose everything that he / she wants.
Завдання для учнів з низьким рівнем мовленнєвих умінь та навичок:
Pupil A:
You're going to the concert of your favourite group. You want to buy tickets, 2 badges for your friend and poster for your classmates. But remember that you have got only £ 7.52.
Pupil B:
You're a shop-assistant. You sell tickets (£ 3.67, £5.57, £8.46), posters (£4.50), badges (90p) with emblem of popular group. Help a buyer to choose everything that he / she wants.
Рольова гра " У магазині "
Учні отримують картки з зображенням різноманітних продуктів та їх цінами, а також завдання та ролі. Гра розрахована на парну роботу.
Завдання для учнів з високим рівнем володіння мовленнєвими уміннями та навичками:
Pupil A:
You are a shop assistant. Help a customer to buy everything he wants and don't sell your goods for low price.
Pupil B:
You have a party tonight. Buy everything you need to cook the best dinner. You have £ 35.70
Завдання для учнів з низьким рівнем мовленнєвих умінь та навичок:
Pupil A:
You are a shop assistant. Help a customer to buy everything he wants and don't sell your goods for low price.
Рольова гра " My Grandmother’s Trunk”
Всі гравці сидять у колі. Перший гравець починає гру. Він говорить,
- ”I расked my grandmother’s trunk with blouses and shirts.”
Другий гравець говорить
- “I расked my grandmother’s trunk with blouses, shirts and vegetables.”
Кожний гравець повинен повторювати назви об'єктів, решта яких гравців вже сказала, а потім один новий. Той хто забуває об'єкт або називає об'єкт в неправильному порядку вибуває з гри. Останній гравець - це переможець..
Рольова гра “Opposites”
Будь-яке число гравців може грати у цю гру. Гравці сидять у лінію.
лідер стоїть перед ними. Все що говорить лідер, гравець повинен робити з точністю навпаки. Якщо лідер говорить гравцю:
- “stand up”, він повинен звичайно ж, сісти.
Якщо лідер говорить гравцю:
- “don’t laugh”, він не повинен усміхатися, проте, це дуже важко.
Якщо лідер говорить гравцю:
- “cry”, він повинен сміятися, і так далі. Гравець, який не зможе це зробити, вибуває з гри.
Останній гравець у грі - це переможець.