Тема: Романтизм як літературний напрям: основні ознаки і представники. Романтизм у різних видах мистецтва.
Мета: розкрити основні ознаки романтичного напрямку, охарактеризувати історично-соціальні передумови напрямку; ознайомити учнів з представниками романтизму у різних видах мистецтва; розвивати навички дослідницької діяльності, аналізувати художній твір, сприймати явища літератури у контексті розвитку світової культури; виховувати всебічно розвинену особистість, шляхетність.
Тип уроку: урок-презентація літературно-мистецького напряму з використанням ІКТ
Обладнання: аудіозаписи: Ф.Шопена, Р.Шумана, Бетховена; поезії Лесі Українки «Фантазія», Джона Кітса «Пісня про коника та цвіркуна», Вільяма Вордстворда «Вересень», електронні презентації.
Епіграф: Що таке життя без волі?!.
Л. Тік, поет-романтик
Хід уроку:
1.Мотивація навчальної діяльності. Прослуховування аудіозапису одного з творів композиторів-романтиків – Фредеріка Шопена "Етюд до мінор” (Революційний).
Який настрій передає музична композиція?. (Неспокійна, бурхлива музика, яка передає яскраво настрій всієї епохи).
2.Повідомленя теми, мети уроку.
3.Робота над темою уроку.
4.Виразне читання ученицею вірша Лесі Українки «Фантазія».
Фантазіє! Ти – сила чарівна,
Що збудувала світ в порожньому просторі,
Вложила почуття в байдужий промінь зорі,
Збудила мертвих з вічного їх сна,
Мету вказала буйній хвтлі в морі,-
До тебе обертаюсь я, сумна:
Скажи мені фантазіє дивна,
Як помогти в безмірнім людськім горі?
Як світ новий з старого збудувати?
Як научить байдужих почувати?
Як розбудити розум, що заснув?
Як час вернуть, що марне проминув?
Як певную мету вказати розпачливим?
Фантазіє! Порадь, як жить нещасливим!
5.Слово вчителя.
Так писала про силу фантазії українська поетеса Леся Українка. В її вірші висловлюється поетичне кредо романтиків – митців, творчість яких наприкінці 18- на початку 19 століття обумовила появу нового напрямку – романтизму. Романтики возвеличують силу фантазії, вільний політ уяви, волю. Свобода для них понад усе – і в житті , і в коханні, і в мистецтві.
6.Оголошення епіграфа
7.Слово вчителя. Література –це дзеркало, в якому відображається історична епоха. З подіями, які вплинули на мистецтво, на формування нового напрямку розкажуть учні-історики.
Завдання учням: скласти конспект уроку.
8.Презентація 1. "Історичне підґрунтя романтизму”.
Слайд 1. Французька буржуазна революція.
Наприкінці ХVІІІ ст. у Франції вибухнула революція. Самодержавний лад було повалено. Короля Луї ХVІ публічно страчено не Гревському майдані, а його сина, спадкоємця престолу, віддано на виховання у сім’ю ремісника. Деспотію церкви припинено, стосунки з папськими Римом розірвано. Встановлено соціальну рівність, скасовано дворянські титули (граф, маркіз, князь), а до всіх запроваджено звертання «громадянин» Франція проголошена республікою. Все ніби обіцяло процвітання країні, що стала на новий шлях. Передові люди Європи з надією стежили за революцією.
Проте, невдовзі у Франції почалася жорстока боротьба за владу. Спалахнув кривавий якобінський терор. Кращі люди Європи (серед них Ґете, Шиллер) відсахнулися від революції. Австрія, Англія, Пруссія оголосили Франції війну.
Слайд 2. Наполеонівські війни 1804-1815 роки.
Нова епоха породила свого героя. Їм став Наполеон Бонапарт. Молодому генералові Бонапарту вдалося врятувати Францію від внутрішньої анархії і зовнішніх ворогів. Наполеон знищив феодальні порядки, підтримав буржуазію, тому населення нерідко із захватом зустрічало завойовників. Багато хто з передових людей того часу вважав Наполеона продовжувачем справи просвітників, який хотів встановити в Європі новий лад на засадах розуму і вищої доцільності. Але незабаром енергія революції була використана Наполеоном для того, щоб проголосити себе імператором і виступити проти всієї Європи. Стало очевидним, що ідеали «епохи розуму» теж залишлися тільки мрією.
Так закінчилась доба Просвітництва. У декого ці зміни викликали почуття гострого розчарування і зневіри. Інші, навпаки, відкрили нові перспективи для духовного життя і пізнання таємниць світу. Зміни були настільки разючими, що всі відчували: настав новий, небувалий історичний час.
9.Презентація 2. Романтизм в літературі.
Слайд 1. Романтизм в літературі.
Слайд 2.
Ідейним відгуком на драматичний час став романтизм. Термін «романтизм» походить від французького слова romantisme. Це напрямок у літературі та мистецтві кінця ХVІІІ – початку ХІХст., для якого характерне прикрашене, ідеальне зображення дійсності. У романтичних творах переважає героїка, мрійливість, захоплення незвіданим, таємничим. Природа в романтиків тісно пов’язана із сприйняттям її людиною.
Слайд 3. «Ієнська школа» - один із перших виявів романтизму. Виникла у містечку Ієні в кінці 18 століття.
Слайд 4. Август Вільгельм та Фрідріх Шлегелі – брати – засновники школи.
Слайд 5. Фрідріх Шеллінг, Новаліс, Людвіг Тік - письменники, вчені – ідейні натхненники сієнських романтиків.
Слайд 6. «Озерна школа» Виникла в Англії.
Слайд7. Вільям Вордсворт (1770- 1850)- один із видатних поетів англійської «озерної школи». «Поезія – початок і вінець усякого знання, вона так само безсмертна, як людське серце»,- стверджував поет. У віршах Вордсворда краса природи і людини, що живее у спілкуванні з нею, протиставлені недосконалості світу.
10. Виразне читання напам’ять
Вільям Вордстворд «Сентябрь»
Как позлащенные щиты,
Трофеи пламенного неба,
Легли на горные хребты
Поля с роскошной жатвой хлеба.
Как стекло, лазоревых озер
Поверхность спит, не колыхаясь,
И выси дальних сизых гор
В нее глядятся, отражаясь.
Повсюду гулкие леса
Оглашены пернатых пеньем,
Хотя уж птичек голоса
Любви не дышат вдохновеньем.
Но пусть в священной тишине
Их песня страстью не согрета, -
Она сто раз отрадней мне,
Чем музыка весны и лета.
В весенних песнях пыл любви,
Борьба, тревога, раздраженье,
Огонь в клокочущей крови
И жизни бурное волненье.
В них страсти рвутся на простор,
Трепещут сладострастьем звуки,
В них слышен бешеный раздор
И голос ревности и муки.
А здесь святая песнь слышна,
Как благовест другого года;
В ней, благодарности полна,
Гимн Божеству гремит природа
Слайд 8. Персі Біші Шеллі (1792- 1822) – поет-романтик, друг Байрона. Захоплювався революційними ідеями. Понад усе цінував свободу, вірив у можливість побудови царства розуму і справедливості.
Слайд9 Джон Кітс (1795- 1825) – англійський поет. ( Прожив всього 25 років, але посів визначне місце у літературі. Він стверджував, що основна мета поезії – бути силою Краси та Істини. Він стверджував, що краса – це правда, правда – це краса. Ось усе. Що ти знаєш на землі. Й усе, що тобі треба знати. Власне, найкращою ілюстрацією цієї думки є його поезія, яка увійшла до скарбниці європейської літературі.)
11. Виразне читання напам’ять
Джон Кітс «Пісня про коника та цвіркуна»
Поезія землі не вмре ніколи.
Опівдні, як мовчать серед гілок
Птахи в гаю, невтомний голосок
Обнизує покоси й частоколи.
Це коник, він поймає гори й доли,
На стернях довгий ведучи танок,
А стомиться – стихає на часок
У затінку стебла або стодоли.
Поезія землі не оніміє:
Коли зима в мовчання крижане
Поля заковує, цвіркун у хаті
Заводить пісню, що в теплі міцніє,
Нагадуючи всім, хто задрімне,
Спів коника в траві на сіножаті.
12.Бесіда на сприйняття.
-Які «дрібниці природного життя оспівує Кітс у цьому творі, які звуки природи почули?
-Як ви розумієте вислів «поезія землі».
-Який настрій вірша?
- Що ви можете сказати про ліричного героя?
Коментар вчителя. Романтична лірика – це переважно лірика настрою. Романтики тонко створювали картини природи. Але головним у цих картинах був не опис пейзажу. Людина і світ – ось що передусім хвилювало романтиків.
Слайд 10. Джордж Байрон – англійський лорд, поет, драматург.( « Я проб'ю собі дорогу до вершини слави…» Цю мету сформулював і записав хлопчиком і досяг її, набувши всеєвропейської слави. Найвідоміші твори «Прометей», «Мазепа», «Паломництво Чайльд Гарольда»)
Слайд 11. Ернест Гофман – німецький письменник-сатирк, художник, композитор.(Більшість його творів мають казкові сюжети. Письменник дотепно висміює несправедливість законів і тих. Хто їх запроваджував. Його твори: «Лускунчик і Мишачий король», «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»)
Слайд 12. Віктор Гюго – феномен французської літератури і втілення духу Франції 19 століття. Справив величезний вплив на поезію, драму, роман, літературну критику.Твори: «Собор Паризької Богоматері», «Знедолені», «Людина, яка сміється» та ін..
Слайд 13. Адам Міцкевич – «Найбільший поет польської нації і один із найгеніальніших людей, яких видало людство»,- писав Іван Франко.(Вимушений був за політичні уподобання залишити батьківщину. Найвідоміші твори: балади «Світязь», «Дзяди», збірка «Кримські сонети»)
Слайд 14. ОлександрПушкін – «сонце російської поезії». Творчість його багатогранна. Юрій Лотман , російський літературознавець закликав: « Вчитацтесь у твори Пушкіна, поміркуйте на ними, уявіть людину, яка їх писала. Пушкіна не треба любити за программою, його треба знати і любити. Полюбіть його – і ви отримаєте товариша на все життя: простого і розумного, часом веселого, часом сумного, завжди чесного і мужнього».
Слайд 15. Михайло Лермонтов - талановитий російський поет, життя якого подібне яскравій кометі, яке швидко згоріло, залишаючи яскравий слід. « Все зачаровує нас нас у Лермонтові: і сила полум'яних пристрастей, і розум холодний і глибокий, його незвичайна прямота і чесність, висока вимогливість до себе й до інших»,- писав про поета Іраклій Андроников.
Слайд 16. Микола Гоголь - великий українець. Його літературна спадщина тісно пераплетена з російською та українською культурою. Письменник з великою любв'ю оспівав красу рідної землі, з особливою майстерністю розповів про українські звичаї та традиції в своїх творах: «Вечорах…», «Тарас Бульба» та інших.
13.Слово вчителя.
Романтизм, крім літератури, широко охопив живопис, музику, театр.
Презентація 3. Романтизм в живописі
Слайд 1. Теодор Жеріко "Пліт Медузи”.
14. Мистецтвознавчий коментар
У 1819 році молодий французький художник Теодор Жеріко показав У Паризькому салоні картину " "Пліт Медузи”. Вона стала символом романтизму. Картина Жеріко розповіла про реальну подію – трагічну загибель фрегата "Медуза” біля берегів Африки. Пасажирів, які врятувалися, віднесло у відкрите море, Жеріко зображує той момент, коли після 12 днів відчаю потерпілі побачили на горизонті вітрило корабля. На передньому плані – драматична сцена прощання з загиблими. Друга група – знесилені, але люди, які над усе хочуть жити, намагаються піднятися і побачити вітрила.
Вершина всієї композиції – темношкірого сигнальника, на фоні грозового неба він подає знак людям з вітрильника, який біліє на горизонті. Цей образ – ідейний висновок картини: через смерть, випробування людина пронесла надію на спасіння і перемогла стихію.
Слайд 2. Ежен Делакруа «Свобода на барикадах».
15.Мистецтвознавчий коментар
Після ранньої смерті Жеріко головою романтичного напрямку в мистецтві Франції став Ежен Делакруа (1798-1863). Делакруа вважав, що живопис повинен хвилювати серця людей.
В дні революції 1830 р. увесь Париж протягом трьох днів був перегороджений барикадами. Влада королівської династії Бурбонів була повалена. Ці події дали натхнення Делакруа на створення картини "Свобода, яка веде народ” ("Свобода на барикадах”). Цей твір став всесвітньовідомим. В центрі картини – алегорична фігура Свободи: жінка з прапором і рушницею у руках веде за собою повстанців. Вся вона нагадує античних богинь. Фрігійська шапочка на голові – давній символ звільнення від рабства, - прапор і рушниця в руках говорять про те, що богиня "оселилася” на барикадах.
Слайд 3. Каспар Давид Фрідріх « Крейдяні скелі на острові Рюген»
16. Мистецтвознавчий коментар
В обрамленні із зелено-жовтої прбережної рослинності та химерних контурів крейдяних скель пере нами повстає безмежний морський пейзаж. Троє мандрівників завмерли перед величчю краєвиду, що відкрився їм. Маленькі фігурки людей на ті височенних скель підкреслюють велич природи і нікчемність людини перед незбагненним світом Божих чудкс, але водночас її зв'язок із цим світом.
17.Бесіда на сприйняття.
-З якою історичною подією пов’язане полотно Делакруа?
-Який алегоричний образ зображує Делакруа?
-Якою постає природа не полотні Ежена Делакруа?
-Чи є щось спільне між картинами?
-На що акцентує увагу на Каспар Давид Фрідріх в своїй роботі?
4.Рефлексія.
(Музичний супровід Роберт Шуман « Мрії»)
1.Творча робота в групах:
Завдання 1 групі: скласти гроно на тему «Романтизм»
Завдання 2 групі: скласти сенкан до іменника «Романтизм».
Завдання 3 групі: Дібрати епітети до словосполучення: Романтичний герой.
5. Підсумки уроку
6. Оцінювання
Домашнє завдання. Ознайомитися з біографією Гофмана (с.122-127), вивчити конспект, читати «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»