«Рослинний світ Світловодщини»

Про матеріал
Матеріал для гурткової роботи, позакласної діяльності та вивчення видового складу рослин
Перегляд файлу

Захарівська філія

КЗ «Глинський ліцей»

Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району

 

 

 

Конспект заняття гуртка

«Юні екологи»

«Рослинний світ Світловодщини»

Керівник гуртка

Колесник Вікторія Володимирівна

 

 

 


Тема: Рослинний світ Світловодщини.

Мета: поглибити знання гуртківців про природу рідного краю;

вчити спостерігати та висловлювати свої думки;

формувати бажання жити серед краси та творити красу та добро;

виховувати екологічну культуру гуртківців.

Обладнання: ілюстрації природи, плакати, зошити, виставка книг, вірш Ліни        

Костенко "Шипшина важко віддає плоди".

Заняття для учнів 5-7 класів

Хід заняття

 I. Організаційний момент

Доброго дня діти! Я рада вас вітати на сьогоднішньому занятті. Подаруйте одне одному посмішку і з гарним настроєм почнемо наше заняття. Все, що нас оточує i не зроблене руками людей, – це природа. Всi ми — дiти природи, та не всi однаково добре ставимося до неї. Це заняття допоможе зрозуміти вам, що природа потребує постійної уваги, турботи. Ми повиннi берегти природу, охороняти її багатства. Спiлкування з природою дає найбiльшу насолоду та радiсть, викликає найпалкiшу любов до рiдного краю, до життя. Природа є джерелом натхнення для художникiв, письменникiв, композиторів.

 ІІ. Вправа: 1 «Асоціативна мозаїка»: В квітні традиційно відзначаться День довкілля. Діти, як впливає діяльність людей на стан навколишнього середовища?

2. Гра «Доповни речення»:

1. Мені подобається … (запах квітів і т.д.)

2. Я люблю… спостерігати за хмарами , слухати спів птахів…

Молодці діти. Ви підтвердили, що любите природу.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

А зараз прослухайте легенду та проаналізуйте її.

Легенда                                                                                                                                                      Раніше люди вважали, що їм покровительствують боги. Богиня квітів і весни - Флора. З початком весни вона володарювала над всіма живими істотами. У богиню Флору перетворилася земна німфа Хлорида, дочка Зевса, яку переслідував бог західного вітру Флавоній. ЇЇ ім'я походить від слова flower - квітка. В давньоримському епосі Флорою називали богиню весняних рослин, юності, садів, квітуючого колосся, всього найпрекраснішого, що є в природі. В честь цієї богині римлянами був возведений храм. Із 28 квітня по 3 травня проводилися свята в її честь. У ці дні двері всіх будинків були прикрашені квітковими гірляндами і вінками, жінки, в яскравих, різнокольорових сукнях, вінках, танцювали і веселилися. У звичайні дні з'являтися в таких сукнях було заборонено. Весь народ на святкуваннях у честь прекрасної, даруючої радість богині пирував. Організовувалися ігри, спортивні змагання.                  

(Обговорення легенди. Визначення почуттів та емоцій які викликала вона в дітей)                                             

 IV. Оголошення теми і мети заняття.                                                                                                    Прослухайте вірш Ліни Костенко "Шипшина важко віддає плоди.                                                                                                                                            Вірш            

  Шипшина важко віддає плоди.

Вона людей хапає за рукава.

Вона кричить: - Людино, підожди!

О, підожди, людино, будь ласкава.

Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!

Одна пташина так мене просила!

Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.

І просто осінь щоб була красива.

         Вправа «Очікування».

Керівник гуртка:

 Уявіть, що листя падає на землю, прислухайтеся до шелесту листя. Воно підкаже вам, що ви очікуєте  від цього заняття. Починаємо зі слів: «Я очікую...» .

V.Вивчення нового матеріалу

 Сьогодні ми з вами повинні зрозуміти свою відповідальність за стан природи рідного краю, замислитись про дбайливе відношення до оточуючого середовища.

-Діти, скажіть, а ви знаєте, що багато видів рослин і тварин стали рідкісними і зовсім зникли?

-Як ви думаєте, в чому ж причина зникнення тварин і рослин ?

(— порушення середовища існування ;

— надмірне використання, промисел в заборонених зонах;

— пряме знищення;

— забруднення оточуючого середовища.)

- Хто ж винний в зникненні рослин, тварин і птахів? (людина).

         Гра «Що, де росте?» 

Зображення природних угруповань (ліс, луки, водойми); зображення  рослин цих угруповань .           

А тепер давайте детальніше розглянемо багатство цих природніх територій.

(Зображення рослин та тварин природніх угрупувань та їх обговорення)

Розповідь вчителя    

Світловодський регіональний ландшафтний парк був створений у 2011році відповідно до Рішення Кіровоградської обласної ради № 89 від 25 лютого 2011 року. Рішенням № 367 від 21 вересня 2012 року був затверджений Проект організації території, охорони, відтворення та рекреаційного використання природних комплексів і об'єктів регіонального ландшафтного парку «Світловодський». Глинське лісництво Світловодського держлісгоспу має у своєму розпорядженні лісові площі парку, серед землекористувачів є Селищні Ради території парку. Раніше землекористувачами цих територій було декілька колгоспів. На території парку функціонує Андрусівське мисливське господарство. Присутні кооперативна та державна форма господарської власності. Діють сільськогосподарські, мисливські, рибні та лісові господарства.

На території ландшафтного парку представлені степові та лісові види. Зростають липа серцелиста, граб звичайний, клен гостролистий та дуб звичайний. Схили річок є місцем зростання берези.Трав'яний покрив утворений зірочником лісовим, яглицею звичайною та осокою волосистою. На східній межі паркової території зростає егоніхон фіолетово-голубий. Трапляються представники виду проліска сибірського. Бородач звичайний поширений на степовій ділянці парку. Зростають шавлія дібровна, чистець трансільванський, материнка звичайна та парило звичайне.

На островах Кременчуцького водосховища зростають волошка дніпровська та смовдь піскова. На території парку зростає 20 регіонально рідкісних видів рослин. Також є 10 видів рослин, серед яких ті, що містяться у Червоному списку МСОП, у Європейському Червоному списку, в Червоній книзі України та в Додатку I Бернської конвенції.

Астрагал шерстистоквітковий входить до Європейського Червоного списку та Червоного списку МСОП. Сальвінія плаваюча є в переліку Додатка I Бернської конвенції. Ковила волосиста, астрагал шерстистоквітковий, сальвінія плаваюча, сон чорніючий, шафран сітчастий, коручка морозниковидна, тюльпан дібровний входять до переліку рослин, що внесені до Червоної книги України. Назви регіональних рідкісних видів рослин, які зростають на території Світловодського регіонального ландшафтного парку: волошка дніпровська, гвоздика розчепірена, горицвіт весняний, шоломниця висока, щитник чоловічий, щитник шартрський, шипшина найколючіша, аконіт шерстистовустий, вишня степова, воловик несправжньо-блідо-жовтий, гадюча цибулька занедбана, егоніхон фіолетово-голубий, жовтозілля Швецова, конвалія звичайна, льон шорсткий, мигдаль степовий, оман високий, наперстянка великоцвіта, пухирник ламкий, смовдь піскова. Серед рідкісних видів рослин, що зростають на території парку, виділяють тюльпан дібровний та шафран сітчастий.

Лісова рослинність займає 15 % території. Поширення набули широколистяні ліси. Зростають в'яз гладкий, клен польовий та ясен високий. Підлісок представлений ліщиною звичайною, свидиною кров'яною, бруслиною бородавчастою та бруслиною європейською. Трав'яний покрив представлений осокою волосистою, зірочником гайовим, яглицею звичайною, копитняком європейським, купиною багатоквітковою, купиною широколистою. На ділянках липово-дубового лісу представлені такі види папороті: щитник чоловічий, щитник шахтарський та пухирник ламкий. На ділянках дубово-татарськокленового лісу зростає в'яз гладкий. В деяких місцях поширена сосна звичайна. Степова рослинність становить 5 % від загальної площі. Вона представлена бородачевими степами, в яких є бородачево-різнотравні угрупування. Зустрічаються бородач звичайний та келерія гребінчаста. На днищах балок є лучно-болотні та лучні види. Серед них є лікарські рослини — оман високий, мати-й-мачуха, алтея лікарська та деревій заплавний. Є ділянки, на яких зустрічаються типчаково-ковилкові угрупування в яких міститься ковила волосиста. 1 % території припадає на прибережно-водну рослинність. Територія її розташування пролягає вздовж Кременчуцького водосховища, в заплавних та улоговинних водоймах. Така рослинність представлена очеретом звичайним, лепешняком великим, рогозом вузьколистим. Розташовані угрупування латаття білого.

Псамофітні види представлені на підвищеннях островів Кременчуцького водосховища. Серед них — цмин піщаний, полин дніпровський, жито дике та костриця Беккера. На центральних частинах островів зростають осока омська, осока гостра, очерет звичайний та частуха подорожника. Водну рослинність представляє сальвінія плаваюча. На території Світловодського регіонального ландшафтного парку є угрупування, що занесені до Зеленої книги України. Це грабово-дубові ліси волосистоосокові, грабово-дубові ліси яглицеві, угрупування латаття білого, сальвінії плаваючої, ковили волосистої, липово-дубові ліси волосистоосокові і кленово-липово-дубові ліси волосистоосокові. На території поблизу села Семигір'я є ділянки дубового татарсько-кленового лісу. В них також зростають в'язи, липи та граби.

На території масиву «Гнуче-Сагаланове» зростають дуби, вік яких становить 60-70 років. Представлені липи, в'язи, ясени та граби. Зростають дзвоники болонські та оман шершавий. Деколи трапляється лактук Ше, звіробій шорсткий та чина горохоподібна. Трапляються види — котяча м'ята паннонська та вішалка гілляста. В урочищі «Вовче» переважають білі акації та дуби, вік яких до 35 років. На парковій території виявлені синузії ефемероїдів. Трапляється ряст ущільнений та проліска двулиста, а також представники таких видів, як зірочки жовті, медунка вузьколиста та анемона жовтецева. На вологих територіях поширена пшінка весняна.

Завдання:

1.Перенести рослини лісу у водойму; рослини водойм – на луки; рослини луків – у ліс. Що в результаті цього ми отримаємо?

Метод фантастичної проблеми.

Що трапиться, якщо: а) у лісі не буде дерев?;

б) у ставку – води?; в) на луках ростимуть лише дуби?

          Вправа «Перевтілення».

 Пропоную вам назви рослин, ви повинні уявити себе рослинами.

Уявіть,що ви…дерева, кущі, квіти. 

          А тепер уявіть що ви … бур’яни, отруйні гриби, рослини-хижаки.

Запитання і завдання ( для тих, хто уявляє себе рослинами):

1. Яку роль ви відіграєте в природі?

2. Зобразіть себе так, щоб сподобатися іншим.

3. Як впливає на вас діяльність людей?

4. Яку користь ви приносите людям?

5. Що заважає вам рости і розвиватися?

Запитання

1. Як ви вважаєте: всі об’єкти природи важливі?

2. Чи потрібно знищувати об’єкти природи, які ви вважаєте шкідливими або непотрібними?

V. Підсумок

Анна Лапенкова написала вірш:

Мій рідний край!

Як подивлюсь навкруги

На мальовничі береги

Національних наших рік,

То з гордістю кажу,

Що кращої краси

Ніхто не бачив і повік.

І добре все було б воно,

Якби не величезне ―НО‖.

Сумна ріка, рида вона.

Ніхто не бачить її дна –

Екологічна бруднота

Там всюди!

Рятуйте люди!

А то в майбутньому

Природи в нас не буде!

-Ви згодні з авторкою цього вірша ?

Дійсно, без чистого довкілля людина також загине?

Скажіть, а що людина робить, для того, щоб виправити ситуацію і зберегти зникаючі види рослин і тварин?

(Очікувані відповіді: охороняє рослини, заносить рослини і тварини в Червону книгу, створює заповідники…)

Гра «Дощ компліментів для матінки – природи».

         -  Ось і підійшло наше заняття до завершення, але таємниці природи ми будемо відкривати щогодини, щотижня. Поруч з нами багато рослин, які потребують лагідного до себе ставлення. І ми офіційно обіцяємо (разом) БЕРЕГТИ ПРИРОДУ!

 

 

docx
Додано
17 березня
Переглядів
123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку