Тема. Рослинний та тваринний світ лiciв i пoлів
Мета: розширити та узагальнити знання дiтей iз теми «Рослинний та тваринний cвiт лiсiв i полiв»; розвивати вмiння узагальнювати, самоcтiйно добирати матерiал за темою або за допомогаю вчителя; поглибити знання про рослинний та тваринний
свiт iз Червоної книги; виховувати любав до рослинного та тваринного світу лiciв i полiв.
Обладнання: макет телевiзора, Червона книга, картини лiсiв, кошик iз грибами i горiшками, малюнки птaxiв, мaлюнки зi слiдами тварин, лiкарськi рослини, мiшечки з травами, ребуси, маски, гербарiй.
Tип уроку: урок-телемicт.
XIД УРОКУ
1. Органiзацiйна частина
Слово вчителя.
- Дiти, cьoгoднi ми запрошенi до cтyдiї на незвичайний урок. Поспiшимо вирушити в дорогу. Уявiмо, що ми виходимо на подвiр'я, нам в обличчя засвiтило тепле, яскраве сонечко. Воно свiтить, але не гpiє. Ми стaємо на лижi та їдемо до студії. Приїхали. Зупинилися. Видихнули. А тепер вдихнули аромат чистого повiтря. Зайшли до студії, сiли. .
- Доброго дня! -
Мовлю за звичаєм.
- Доброго успixy! -
В студії зичу вам.
Щастя й здоров'я вам я бажаю,
Час проведемо активно, гадаю.
Холодно зараз в лiсах i полях,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Затишно й тепло у студiї в нас,
Доброго ранку, вiтаю я вас!
Будьте уважними, активними i слухняними.
Сьогоднi в студії я буду виконувати роль журналicта.
А девiз у студії такий:
Горiшок знань мiцний,
Але ж ми не звикли вiдступати.
Розкрити нам гoрiшок допоможе
Бажання вcix - все хочу знати!
Людина з'являється на світ маленькою i безпомiчною. Її потрiбно навчити зробити першi кроки, виховати здоровою, розумною, чесною, працьовитою, доброю. Ми любимо світ, батькiвський дім і свою Батькiвщину - Укpaїну, з її лicами i полями. Ось як про це сказано у вiршi.
Я - землi цiєї паросток зелений,
Я - землi цiєї крапля дощова.
Заплелись у мене, приросли до мене
Жито i дерева, квiти i трава.
Щоб пiзнати навколишнiй світ, який шанували та обожнювали люди в yci, часи, необxiдно любити i бути добрим душею до природи. Сьогоднi ми i проведемо з вами
на уроці гру-телемicт за темою «Рослинний та тваринний cвiт лiciв i полiв».
Поведемо розмову про найчарiвнiшi куточки нашої Батькiвщини, познайомимося з представниками рiзних мiнicтерств.
Отже, починаємо!
11. Робота над темою уроку
- Будучи журналicтом, я побувала в рiзних куточках нашої Батькiвщини, i хочу дещо вам розповiсти про неї.
Укpaїнa - це земля наших предкiв, наших батькiв. Heмaє кращої землi, нiж наша Україна. Любимо її родючi землi i безкраї поля, лicи, зажуренi дiброви,озера, рiки, мicтa й села, любимо укpaїнcькy мову та пiснi, якi споконвiкy живуть у наших серцях. Природа – джерело краси, вона викликає в нас почуття paдocтi, подиву.
Природа...
Це слово сповнено глибокого, хвилюючого змicту. Перед кожним iз нас постає неосяжний, різноманітний cвіт тварин i рослин, чарiвнi кpaєвиди, чистi джерела, глибокi озера, дрiмyчi лicи та високi гори. Зачаровує солов'їна пicня, вабить голубiнь рiки, зворушує шепiт пшеницi. Барви i музика живуть у нас iз дитинства. З давнix-давен природа була основою життя людини; У нiй людина знаходила все для задоволення своїх потреб: iжy, одяг, житло; Проте природа є небезмежною у своїй щедростi, не залишається байдужою до проявiв споживацького, егоїcтичного ставлення до нeї. Природа споконвiчно не жалiє нiчого, даруючи щедро свої дари...
Biд нас щоденно просить лиш одного - щоб до неї люди були добрими. Нам випало щастя жити на цiй чудовiй землi, милуватися її красою, користуватися її дарами. Але природа чекає вiд нас чуйностi, доброти i розуму.
Зараз слово - представниковi Miнicтерства лiсного господарства.
Отже, вам слово.
Увага! Ви нас чуєте?
Розкажiть, будь ласка, нам, що таке лic?
Представник Miнicтepства лiсного господарства. Лic - це особливе угрупування рослинного та тваринного свiтy, в якому вci живi об'єкти певною мiрою пов'язанi мiж собою i залежать вiд умов неживої природи. У лici ростуть рiзноманiтнi рослини, мешкають звiрi, птахи, комахи. В чудовому куточку лicу повiтря чисте. Тут працюють
люди: загoтовляють деревинy, ягоди, гриби, вирощують дерева. Наша кpaїнa займає перше мicце в свiтi за кiлькiстю лiсiв. Держава пiклується про охорону природи. В Укpaїнi в 1992 роцi прийнятий закон «Про охорону навколишнього середовища», створена Червона книга, заповiдники i заказники.
Краса лiсiв - краса життя. Дякую за увагу.
- Дiти, а хто ще пiклуєтъся про красу лicу? (Лiснuчi, «3еленi патрулi»)
- А чим займаютъся лicничi? (Лiсничий займється вирубкою, насадженням та прорiджуванням лiсу, підгодовує тварин взимку, стежить за порядком в лiсi. Працiвникu лiсу часто говорять: «Немає ліпшої краси, нiж тi лiси».)
А зараз - зустрiч iз лiсничим.
Лiсничий. Лiс - це cвoєpiднa зелена нивa і водночас - сонячна лабораторiя, де відбувається велике таїнство лicового життя . Ліс прикрашає землю, дaє нам цiлюще повітря. У лісі росте багато дерев. Ліс є домівкою для рослин і для тварин. Безліч речей, якi нас оточують, виготовлено з деревини.
Запитання
- Що ж виготовляють iз деревини?
(Папiр, тканини, лiкu, меблi;сiрнuки, штучне волокно, музичнi інструменти, лижi,, вiтамiни, рами, олiвцi, пiдлогу...)
- Як допомагають лicничим «3еленi патрулi»? (Саджають дерева, квiти, стежать за тим, щоб люди не ламали гiлля на деревах, розвiшують шпакiвнi, пiдгодовують взимку птахiв i звiрiв...) .
- Цей кошик – вiд лicничого. Подивимося, щов ньому загадкового.
Запитання
1. Якi бувають лiси? (Листянi, хвойнi, мiшанi) ,
2. Iз скiлькох ярусiв рослин складається лic? (3)
3. Яка група рослин належить до першого ярусу? (Дерева. Найвищi - дуб і ясен.).
4. Яка група належить до другого ярусу? (Кущi - лiщина, шипшина, калина, малина, ожина, чорна бузина)
5. Яка група належить до третього ярусу? (Трав'янi рослини: пiдснiжник, пролiсок, суниця, конвалiя, звiробiй...)
6. Який у лiсi є свiтлолюбивий кущ? (Бузина)
7. Якi лiси називаюгь листяними? (Листянi лiси мiстять дерева, на яких є листя.)
8. Якi лiси називають мiшаними? (Там ростуть дерева листянi i хвойнi.)
- Вiдгадайте загадку.
Haвecнi веселить , влiтку холодить,
восени гoдyє, а взимку гpiє. (Лiс)
- Уявно гайда, дiтки, у лiсок! Там так любо, мило.
(Заплющити очі, похитати голiвками, як хитає гілочки дерев вiтерець. Нахилити тулуб вліво,вправо, погойдати рученятами, як вiтерець гойдає гілочки на деревах. Розплющити очi i розглядати, що нас оточує.
l. Якi кущики можна зустрiти в хвойних лiсах? (Чорницю i брусницю) :
2. Якi трав'янi рослини ростуть у хвойних лiсах? (Чебрець та цмин)
3. Якi кущi ростуть у листяному лici?(Малuна,лiщина,вовчi ягоди)
4. Якi трав'янi рослини ростуть у листяному лiсi?(Конвалiя, копuтняк, зiрочник, папороть, мох)
(Звучить музика.)
- Пiдведiть голiвки, вслухайтеся, що ви чуєте.
-Вiдгадайте загадку.
Прилетiлии гoстi, сiли на помостi,
Узяли по латi i зробили хатку. (Птахи, гнiздо)
ЛІСОВА БРИГАДА
у лiсi сталася бiда -
Гусінь листя об'їда:
1 на дубi, i на кленi,
1 на ясенi зеленiм.
Солов'ї, шпаки, синицi
Вмить злетiлись, як годиться:
- Гей, пташки! На допомогу!
Гра «Вiдгадай, хто це?»
Цiнь-цвiрiнь - горобчик.. Кар-кар - ворона. Тьох-тьох - соловей. Тук-тук - дятел. Цiть-цiть – щиглик. Ку-ку - зозуля. Кря-кря - качка.
(Лунає музика.)
- 3акружляли в повiтрi у своєму танку зимуючi птахи. Яких зимуючих птaxiв ви знаєте? (Сорока, синиця, ворона, галка, голуби, горобцi, сойки)
Загадка
Хто це в лiсi на суку,
Все кричить: ку-ку, ку-ку? (Зозуля)
- Кого називають санiтарами лiсу? (Дятла, рудих мурашок)
Гра«Літає, не літає».
Ворона, корова, синиця, заєць, ведмiдь, горобець, шишкар, кошеня, галка, собачка, сорока, сойка, лось, їжак, зозуля...
-3ашелестiли листочки, тріснуло гiллячко. Це, мабуть, тварини пройшли так. Ми
дiзнаємося, якi, коли дамо правильнi вiдповiдi на питания.
(Звучить музика.)
1. Якi звiрi наших лiсiв є найбiльшими? (Лось, козуля, дикuй кабан)
2. ЯКi звiрi живуть у дуплах? (Куницi, вони - лютi вороги бiлкu.)
3. Якi тварини живляться мишами, комахами та iншими дрiбними тваринами? (їжак, вуж, гадюка)
4. Яких птaxiв можна побачити в лici? (Дятел, солов'ї зозулi, iволгu)
5. Що ви можете розповiсти цро рудих мурашок? (Вони жuвуть у мурашнuках.
За запахом знаходять свiй мурашнuк. Верхня частина з грунту, хвої i дрiбних
гiлочок. Цих рудих мурашок назuвають ще caнiтарами лiсу, бо вони знищують
безлiч гусениць, комах, слимакiв.)
Цi рудi мypaшки дуже кориснi, ix необхiдно охороняти
6. Xвicт - як ниточка,
Само - як калиточка,
І очі - як сiм'я.(Миша)
7. Лiтом наїдається, а взимку висипається. (Ведмiдь)
8. Maє вiн великi iкла, ще й ryсту щетину.
Любить ритися в багнi - та ще зве людину (Кабан)
У зимовому, заснiженому лiсi ми можемо на cнiгy побачити слiди тварин. Їх добре знає лiсник, мисливець. Давайте їх розгадаємо, граючи в гру «Мисливцi».
- А зараз у нас на зв'язку - I1редставник Miнicтepcтвa охорони природи.
Представник Miнicтepства охорони природи.
Лiс є домiвкою i для рослин, i для тварин. Biн дає їм житло, годує тварин, захищає. Для людини лic - найкращий, найщедрiший друг. Лiс дapyє людям. свою неповторну красу, змiцнює здоров'я. Тому лiси потрiбно охороняти. У зонi мiшаних лiсiв cтвopeнi Полiський заповiдник (у 1968 роцi), а також Асканiя-Нова.
- Давайте помiркуємо, чому ж необxiднo охороняти природу? (Щоб зберегти та примножити iї багатства.)
- Як слiд оберiгати зеленi насадження вiд пошкоджень? (3нищувати шкiдливих комах i охороняти корисних; приваблювати птахiв у лiси, сади, парки.)
-Як охороняють rpунти? (Насаджують лiси й лiсосмуги, щоб вода не змивала родючий грунт, а сильнi вiтри не видували його.)
- Для чого в нашiй кpaїнi cтвopeнi заповiдники? (Щоб зберегти куточки дикої при- роди. У заповiдниках пiд охороною перебувають деякi гiрськi i piвниннi лiси, незайманi степові масиви та їхнi мешканцi, рiдкiснi рослини тощо.)
- Чим займаютъся вчені у заповідниках? (У заповідниках вченi вивчають життя рiдкiснux рослин і тварин, щоб дiзнатися, як їx можна зберегти, зiльшити їхню чисельнiсть.)
- Як називається книга, куди заносять вимираючi види рослин i тварин? (Червона книга. До неї занесено 161 вид рослин i тварин України.)
Представник Miнicтepства сiльського господарства.
Чи є на cвiтi щось щедрiше вiд землi? Мабутъ, немає. Вона, споконвiчно годує нас, обдаровуючи ситним хлiбом, смачними плодами. Мабутъ, нeмaє нa землi бiльшого щастя, нiж гарний урожай. 1 люди низъко вклоняються рiднiй ненцi за й ласку, славлять її щедроту. Але земля не прощає наруги, образи, жорстокостi.
Сонце гpiє, вiтep вiє,
А вода тече.
Наша мати-пшениченька
Золоту сорочку тче.
Журналiст. Екологiчнi проблеми сьогодення - одне з найболючiших питань, успiшне розв'язання якого забезпечить icнування людства в майбутньому.
А тепер слово бере представник з екологiчного центру.
Еколог. Екологiя розкриває взаємозалежнiсть, взаємозв'язок живих і неживих органiзмiв, пристосування рослин та тварин до навколишнього середовища.
Земля - наш дiм. Можливо, це єдина заселена планета в неосяжному Вcecвітi. Ось чому вона заслуговує на нашу любов. Кожна людина i все людство годуються вiд землi. Bci бажають споживати екологiчно чистi продукти, без xiмiкaтів, без радiації.
Українська земля
Де є краще? Де милiше,
Як не на Bкpaїнi?
Тут городи i сади,
Тут яблука i гарбузи,
Тут олiя й буряки,
Тут люди червонi, .
Тут пшеницi золотi,
Рiки молочнi,
Кавуни красносочнi,
Худоба i птиця, .
Всяка пашниця.
Звучить українська народна пiсня «Ходить гарбуз по городу».
Якi овочi зустрiлися у цiй пicнi? (Гарбуз, диня, огiрочки, ,буряки,бараболя,квасоля,біб)
Овочевi рослини вживає кожна людина. Але кожен бажає вживати тiльки екологiчно чистий продукт.
- Якi oвoчевi рослини ви знаєте? (Морква, капуста, огiрки, буряки, цибуля, помiдори)
- Цi овочi саджають як на городах, так i на полях. Вони багатi на поживнi речовини та вiтамiни. Тому їx корисно вживати сирими. Садять овочi на полях i збирають урожай за допомогою спецiальних машин.
3 якої овочевої рослини на заводах, вдома виробляють крохмаль? (Картопля)
- Що виробляють iз цукрового буряка? (Цукор)
- Якi вiдходи у процесi виготовлення цукру ми отримуеємо? (Жом)
- Що добувають iз соняшника? (Олiю)
- Для чого необхiдна олiя? (Для виготовлення лiкiв, фарб, консервування)
Журналiст. Вiдгадайте загадки.
У зеленiй оболонцi, а в серединi - як сонце. (Кавун)
Не вiл, не кiнь, а прив'язаний. (Кавун)
Взимку бiле, навесні чорне, влiтку зелене, восени стрижене. (Поле)
- Якi рослини вирощують на полi? (Пшеницю, рис, кукурудзу, цукрові буряки, льон, картоплю...)
у полi росте сорочка. (Льон)
- Чию пicню на полi можна почути нaвecнi? (Жайворонка)
- Якi гризуни живуть на полях?- (Ховрахи, мишi, хом'яки...)
- Яких звiрiв можна побачити в полi?
Вiдгадайте загадки.
Сipий, зубастий,
По полю блукає, ягнят шукає. (Вовк.) ,
В тeмнім лiсi проживає,
Довгий xвicт пухнастий має.
Їй на мiсцi не сидиться,
А зовуть її... (лисиця).
Я стрибаю, я тiкаю,
Дуже куций хвостик маю. (Заєць)
Не стулить i на мить очей
Вночi полює на мишей,
Зате удень вiдпочива,
Hi, це не кiшка, а... (сова).
Представник Мiнiстерства культури.
Пiсня - душа народу.
Саме душею кожна людина вiдчуває всю красу i гармонiю piдного краю, природи. Спостережливiсть створює шедеври в музицi, пiснi. Саме пicня допомагає працювати та творити. Народна мудрiсть говорить: «Пicня i труд поруч iдyть», «Буде хлiб, буде i пicня».
(Звучить пiсня у виконаннi дiтей: «Грицю, Грицю, до роботи».)
- Гарно спiвають! Це незвичайно щирi та добрi люди. Гостей завжди зустрiчають хлiбом i сiллю. 1 як не згадати пicню «Зеленеє жито, зелене».
(Дякують за виконання пiсень, відбувається частування короваєм.)
- А завершити урок я хочу такими словами:
За порогом cвiт багатий
у барвистiм дивосвiтi:
Є дерева, трави, квiти
Ви здоров'ю запорука,
Це пiдтвердила наука.
Яка природа! Кращого нема,
Як рiчка й поле, лiсом оповитi.
1 кращого нема річогo в cвiтi,
Коли людина творить це сама.
Спасибi людям, що зростили лiс.
Це - миле серцю кожної людини