Рослинний та тваринний світ лiciв i пoлів

Про матеріал
Розширити та узагальнити знання дiтей iз теми «Рослинний та тваринний cвiт лiсiв i полiв»; поглибити знання про рослинний та тваринний свiт iз Червоної книги; прищеплювати любов до рослинного та тваринного світу лiciв i полiв України.
Перегляд файлу

Тема. Рослинний та тваринний світ лiciв i пoлів

Мета: розширити та узагальнити знання дiтей iз теми «Рослинний та тваринний cвiт лiсiв i полiв»; розвивати вмiння узагальнювати, самоcтiйно добирати матерiал за темою або за допомогаю вчителя; поглибити знання про рослинний та тваринний

свiт iз Червоної книги; виховувати любав до рослинного та тваринного світу лiciв i полiв.

Обладнання: макет телевiзора, Червона книга, картини лiсiв,  кошик iз грибами i горiшками, малюнки птaxiв, мaлюнки зi слiдами тварин, лiкарськi рослини, мiшечки з травами, ребуси, маски, гербарiй.

Tип уроку: урок-телемicт.

                                                            XIД УРОКУ

1. Органiзацiйна частина

 Слово вчителя.

- Дiти, cьoгoднi ми запрошенi до cтyдiї на незвичайний урок. Поспiшимо вирушити в дорогу. Уявiмо, що ми виходимо на подвiр'я, нам в обличчя засвiтило тепле, яскраве сонечко. Воно свiтить, але не гpiє. Ми стaємо на лижi та їдемо до студії. Приїхали. Зупинилися. Видихнули. А тепер вдихнули аромат чистого повiтря. Зайшли до студії, сiли.              .

- Доброго дня!  -

Мовлю за звичаєм.

- Доброго успixy!  -

В студії зичу вам.

Щастя й здоров'я вам я бажаю,

Час проведемо активно, гадаю.

Холодно зараз в лiсах i полях,

Холодно зайчикам, лискам, птахам.

Затишно й тепло у студiї в нас,

Доброго ранку, вiтаю я вас!

Будьте уважними, активними i слухняними.

Сьогоднi в студії я буду виконувати роль журналicта.

А девiз у студії  такий:

Горiшок знань мiцний,

Але ж ми не звикли вiдступати.

Розкрити нам гoрiшок допоможе

 Бажання вcix - все хочу знати!

Людина з'являється на світ маленькою i безпомiчною. Її потрiбно навчити зробити першi кроки, виховати здоровою, розумною, чесною, працьовитою, доброю. Ми любимо світ, батькiвський дім і свою Батькiвщину - Укpaїну, з  її лicами i полями. Ось як про це сказано у вiршi.

Я - землi цiєї паросток зелений,

Я - землi цiєї крапля дощова.

Заплелись у мене, приросли до мене

Жито i дерева, квiти i трава.

Щоб пiзнати навколишнiй світ, який шанували та обожнювали люди в yci, часи, необxiдно любити i бути добрим душею до природи. Сьогоднi ми i проведемо з вами

на уроці гру-телемicт за темою «Рослинний та тваринний cвiт лiciв i полiв».

Поведемо розмову про найчарiвнiшi  куточки нашої Батькiвщини, познайомимося з представниками рiзних  мiнicтерств.

Отже, починаємо!

11. Робота над темою уроку

- Будучи журналicтом, я побувала в рiзних куточках нашої Батькiвщини, i хочу дещо вам розповiсти про неї.

Укpaїнa - це земля наших предкiв, наших батькiв. Heмaє кращої землi, нiж наша Україна. Любимо її родючi землi i безкраї поля, лicи, зажуренi дiброви,озера, рiки, мicтa й села, любимо укpaїнcькy мову та пiснi, якi споконвiкy живуть у наших серцях. Природа – джерело краси, вона викликає в нас почуття paдocтi, подиву.

 Природа... 

Це слово сповнено глибокого, хвилюючого змicту. Перед кожним iз нас постає неосяжний, різноманітний cвіт тварин i рослин, чарiвнi кpaєвиди, чистi джерела, глибокi озера, дрiмyчi лicи та високi гори. Зачаровує солов'їна пicня, вабить голубiнь рiки, зворушує шепiт пшеницi. Барви i музика живуть у нас iз дитинства. З давнix-давен природа була основою життя людини; У нiй людина знаходила все для задоволення своїх  потреб: iжy, одяг, житло; Проте природа є небезмежною у своїй щедростi, не залишається байдужою до проявiв споживацького, егоїcтичного ставлення до нeї. Природа споконвiчно не жалiє нiчого, даруючи щедро свої дари...

     Biд нас щоденно просить лиш одного - щоб до неї люди були добрими. Нам випало щастя жити на цiй чудовiй землi, милуватися її красою, користуватися її дарами. Але природа чекає вiд нас чуйностi, доброти i розуму.

Зараз слово - представниковi Miнicтерства лiсного господарства.

Отже, вам слово.

Увага! Ви нас чуєте?

Розкажiть, будь ласка, нам, що таке лic?

Представник Miнicтepства лiсного господарства. Лic - це особливе угрупування рослинного та тваринного свiтy, в якому вci  живi об'єкти певною мiрою пов'язанi мiж собою i залежать  вiд умов неживої природи. У лici ростуть рiзноманiтнi рослини, мешкають звiрi, птахи, комахи. В чудовому куточку лicу повiтря чисте. Тут працюють

люди: загoтовляють деревинy, ягоди, гриби, вирощують дерева. Наша кpaїнa займає перше мicце в свiтi за кiлькiстю лiсiв. Держава пiклується про охорону природи. В Укpaїнi в 1992 роцi прийнятий закон «Про охорону навколишнього середовища», створена Червона книга, заповiдники i заказники.

Краса лiсiв - краса життя. Дякую за увагу.

- Дiти, а хто ще пiклуєтъся про красу лicу? (Лiснuчi, «3еленi патрулi»)

- А чим займаютъся лicничi? (Лiсничий займється вирубкою, насадженням та прорiджуванням лiсу, підгодовує тварин взимку, стежить за порядком в лiсi. Працiвникu лiсу часто говорять: «Немає ліпшої  краси,  нiж тi лiси».)

 А зараз - зустрiч iз лiсничим. 

Лiсничий. Лiс - це cвoєpiднa зелена нивa і  водночас - сонячна лабораторiя, де відбувається велике таїнство лicового життя . Ліс  прикрашає   землю, дaє нам цiлюще повітря. У лісі росте багато дерев. Ліс є домівкою для рослин і для тварин.  Безліч речей, якi нас оточують, виготовлено з деревини.

Запитання

 - Що ж виготовляють iз деревини?

 (Папiр, тканини, лiкu, меблi;сiрнuки, штучне волокно, музичнi інструменти, лижi,, вiтамiни, рами, олiвцi, пiдлогу...)

- Як допомагають лicничим «3еленi патрулi»? (Саджають дерева, квiти, стежать за тим, щоб люди не ламали гiлля на деревах, розвiшують шпакiвнi, пiдгодовують взимку птахiв i звiрiв...) .

- Цей кошик – вiд лicничого. Подивимося, щов ньому загадкового.

Запитання

1. Якi бувають лiси? (Листянi, хвойнi, мiшанi) ,

2. Iз скiлькох ярусiв рослин скла­дається лic? (3)

 3. Яка група рослин належить до першого ярусу? (Дерева. Найвищi  -  дуб і ясен.).

4. Яка група належить до другого ярусу? (Кущi - лiщина, шипшина, калина, малина, ожина, чорна бузина)             

5. Яка група належить до третього ярусу? (Трав'янi рослини: пiдснiжник, пролiсок, суниця, конвалiя, звiробiй...)

6. Який у лiсi є свiтлолюбивий кущ? (Бузина) 

7. Якi лiси називаюгь листяними? (Листянi лiси мiстять дерева, на яких є  листя.) 

8. Якi лiси називають мiшаними? (Там ростуть дерева листянi i хвойнi.)

- Вiдгадайте загадку.

Haвecнi веселить , влiтку холодить,

 восени гoдyє, а взимку гpiє. (Лiс)

- Уявно гайда, дiтки, у лiсок! Там так любо, мило.

(Заплющити очі, похитати голiвками, як хитає гілочки  дерев вiтерець. Нахилити тулуб вліво,вправо, погойдати рученятами, як вiтерець гойдає гілочки на деревах. Розплющити очi i розглядати, що нас оточує.

l. Якi кущики можна зустрiти в хвойних лiсах? (Чорницю i брусницю) :

2. Якi трав'янi рослини ростуть у хвойних лiсах? (Чебрець та цмин) 

3. Якi кущi ростуть у листяному лici?(Малuна,лiщина,вовчi ягоди)

4. Якi трав'янi рослини ростуть у листяному лiсi?(Конвалiя, копuтняк, зiрочник, папороть, мох)             

(Звучить музика.)

-  Пiдведiть голiвки, вслухайтеся, що ви чуєте.

-Вiдгадайте загадку.

 Прилетiлии гoстi, сiли на помостi,

 Узяли по латi i зробили хатку. (Птахи, гнiздо)

ЛІСОВА БРИГАДА

у лiсi  сталася бiда -

Гусінь  листя об'їда:

1 на дубi, i на кленi,

1 на ясенi зеленiм.

Солов'ї, шпаки, синицi

Вмить злетiлись, як годиться:

- Гей, пташки! На допомогу!

Гра «Вiдгадай, хто це?»

Цiнь-цвiрiнь - горобчик.. Кар-кар - ворона. Тьох-тьох - соловей. Тук-тук - дятел. Цiть-цiть – щиглик. Ку-ку - зозуля. Кря-кря - качка.

(Лунає музика.)

- 3акружляли в повiтрi у своєму танку зимуючi птахи. Яких зимуючих птaxiв ви знаєте? (Сорока, синиця, ворона, галка, голуби, горобцi, сойки)

Загадка

Хто це в лiсi на суку, 

Все кричить: ку-ку, ку-ку? (Зозуля)

- Кого називають санiтарами лiсу? (Дятла, рудих мурашок)

 Гра«Літає, не літає».

Ворона, корова, синиця, заєць, ведмiдь, горобець, шишкар, кошеня, галка, собачка, сорока, сойка, лось, їжак, зозуля...

-3ашелестiли листочки, тріснуло гiллячко. Це, мабуть, тварини пройшли так. Ми

дiзнаємося, якi, коли дамо  правильнi вiдповiдi на питания.

(Звучить музика.)

1. Якi звiрi наших лiсiв є найбiльшими? (Лось, козуля, дикuй кабан)

2. ЯКi звiрi живуть у дуплах? (Куницi, вони - лютi вороги бiлкu.)  

   3. Якi тварини живляться мишами, комахами та iншими дрiбними тваринами? (їжак, вуж, гадюка)

4. Яких птaxiв можна побачити в лici? (Дятел, солов'ї  зозулi, iволгu) 

5. Що ви можете розповiсти цро рудих мурашок? (Вони жuвуть у мурашнuках.

За запахом знаходять свiй мурашнuк. Верхня частина з грунту, хвої  i дрiбних

 гiлочок. Цих рудих мурашок назuвають ще caнiтарами лiсу, бо вони знищують

безлiч гусениць, комах, слимакiв.)

Цi рудi мypaшки дуже кориснi, ix необхiдно охороняти   

 6. Xвicт - як ниточка,

Само - як калиточка,

 І очі -  як сiм'я.(Миша)

7. Лiтом наїдається, а взимку висипається. (Ведмiдь)

8. Maє вiн великi iкла, ще й ryсту щетину.

 Любить ритися в багнi - та ще зве людину (Кабан)

У зимовому, заснiженому лiсi ми можемо на cнiгy побачити слiди тварин. Їх добре знає лiсник, мисливець. Давайте їх розгадаємо, граючи в гру «Мисливцi».

- А зараз у нас на  зв'язку - I1редставник Miнicтepcтвa охорони природи.

Представник Miнicтepства  охорони   природи.

Лiс є домiвкою i для рослин, i для тварин. Biн дає їм житло, годує тварин, захищає. Для людини лic - найкращий, найщедрiший друг. Лiс дapyє людям. свою неповторну красу, змiцнює здоров'я. Тому лiси потрiбно охороняти. У зонi мiшаних лiсiв cтвopeнi Полiський заповiдник (у 1968 роцi), а також Асканiя-Нова.

- Давайте помiркуємо, чому ж необxiднo охороняти природу? (Щоб зберегти та примножити iї багатства.)

- Як слiд оберiгати зеленi насадження вiд пошкоджень? (3нищувати шкiдливих комах i охороняти корисних; приваблювати птахiв у лiси, сади, парки.)

-Як охороняють rpунти? (Насаджують лiси й лiсосмуги, щоб вода не змивала родючий грунт, а сильнi вiтри не видували його.)

- Для чого в нашiй кpaїнi cтвopeнi заповiдники? (Щоб зберегти куточки дикої при- роди. У заповiдниках пiд охороною перебувають деякi гiрськi i piвниннi лiси, незайманi степові масиви та їхнi мешканцi, рiдкiснi рослини тощо.)

- Чим  займаютъся вчені у заповідниках? (У заповідниках  вченi вивчають життя рiдкiснux рослин і тварин, щоб дiзнатися, як їx можна зберегти, зiльшити їхню чисельнiсть.)

- Як називається книга, куди заносять вимираючi види рослин i тварин? (Червона книга. До неї занесено 161  вид рослин i тварин України.)

Представник Miнicтepства сiльського господарства.

Чи є на cвiтi щось щедрiше вiд землi? Мабутъ, немає. Вона, споконвiчно годує нас, обдаровуючи ситним хлiбом, смачними плодами. Мабутъ, нeмaє нa землi бiльшого щастя, нiж гарний урожай. 1 люди низъко вклоняються рiднiй ненцi за й ласку, славлять її щедроту. Але земля не прощає наруги, образи, жорстокостi.

Сонце гpiє, вiтep вiє,

А вода тече.

Наша мати-пшениченька

Золоту сорочку тче.

Журналiст. Екологiчнi проблеми сьогодення - одне з найболючiших питань, успiшне розв'язання якого забезпечить icнування людства в майбутньому.

А тепер слово бере представник з екологiчного центру.

Еколог. Екологiя розкриває взаємозалежнiсть, взаємозв'язок живих і неживих органiзмiв, пристосування рослин та тварин до навколишнього середовища.

Земля - наш дiм. Можливо, це єдина заселена планета в неосяжному Вcecвітi. Ось чому вона заслуговує на нашу любов. Кожна людина i все людство годуються вiд землi. Bci бажають споживати екологiчно чистi продукти, без xiмiкaтів, без радiації.

Українська земля

Де є краще? Де милiше,

Як не на Bкpaїнi?

Тут городи i сади,

Тут яблука i гарбузи,

Тут олiя й буряки,

Тут люди червонi, .

Тут пшеницi золотi,

Рiки молочнi,

Кавуни красносочнi,

Худоба i птиця, .

Всяка пашниця.

Звучить  українська  народна пiсня «Ходить гарбуз по городу».

Якi овочi зустрiлися у цiй пicнi? (Гарбуз, диня, огiрочки, ,буряки,бараболя,квасоля,біб)

Овочевi рослини вживає кожна людина. Але кожен бажає вживати тiльки екологiчно чистий продукт.

- Якi oвoчевi рослини ви знаєте? (Морква, капуста, огiрки, буряки, цибуля, помiдори)

- Цi овочi саджають як на городах, так i на полях. Вони багатi на поживнi речовини та вiтамiни. Тому їx корисно вживати сирими. Садять овочi на полях i збирають урожай за допомогою спецiальних машин.

  3 якої овочевої рослини на заводах, вдома виробляють крохмаль? (Картопля)

  - Що виробляють iз цукрового буряка? (Цукор)

- Якi вiдходи у процесi виготовлення цукру ми отримуеємо? (Жом)

- Що добувають iз соняшника? (Олiю)

- Для чого необхiдна олiя? (Для виготовлення лiкiв, фарб, консервування)

Журналiст. Вiдгадайте загадки.

У зеленiй оболонцi, а в серединi - як сонце. (Кавун)

 Не вiл, не кiнь, а прив'язаний. (Кавун)

Взимку бiле, навесні чорне, влiтку зелене, восени стрижене. (Поле)

- Якi рослини вирощують на полi? (Пшеницю, рис, кукурудзу, цукрові  буряки, льон, картоплю...)

у полi росте сорочка. (Льон)

- Чию пicню на полi можна почути нaвecнi? (Жайворонка)

- Якi гризуни живуть на полях?- (Ховрахи, мишi, хом'яки...)

- Яких звiрiв можна побачити в полi?

Вiдгадайте загадки.

   Сipий, зубастий,

 По полю блукає, ягнят шукає. (Вовк.) ,

    В тeмнім лiсi проживає,

    Довгий xвicт пухнастий має.

     Їй на мiсцi не сидиться,

     А зовуть її... (лисиця).

 Я стрибаю, я тiкаю,

Дуже куций хвостик маю. (Заєць)

Не стулить i на мить очей

 Вночi полює на мишей,

Зате удень вiдпочива,

Hi, це не кiшка, а... (сова).

Представник  Мiнiстерства   культури.

Пiсня - душа народу.

Саме душею кожна людина вiдчуває всю красу i гармонiю piдного краю, природи. Спостережливiсть створює шедеври в музицi, пiснi. Саме пicня допомагає працювати та творити. Народна мудрiсть говорить: «Пicня i труд поруч iдyть», «Буде хлiб, буде i пicня».

(Звучить пiсня у виконаннi дiтей: «Грицю, Грицю, до роботи».)

- Гарно спiвають! Це незвичайно щирi та добрi люди. Гостей завжди зустрiчають хлiбом i сiллю. 1 як не згадати пicню «Зеленеє жито, зелене».

(Дякують за виконання пiсень, відбувається   частування короваєм.)

- А завершити урок я хочу такими словами:

За порогом cвiт багатий

у барвистiм дивосвiтi:

Є дерева, трави, квiти

 Ви здоров'ю запорука,

Це пiдтвердила наука.

Яка природа! Кращого нема,

Як рiчка й поле, лiсом оповитi.

1 кращого нема річогo в cвiтi,

Коли людина творить це сама.

 Спасибi людям, що зростили лiс.

 Це - миле серцю кожної  людини             

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 грудня 2024
Переглядів
31
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку