Розчин і його компоненти

Про матеріал
Конспект уроку "Розчин і його компоненти" розроблений для учнів 9 класу. Мета уроку : ознайомити учнів з поняттям "розчин" та з його компонентами, з водневим звязком .
Перегляд файлу


Тема: Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Вода як розчинник, будова молекули води. 

Мета: ознайомити учнів з компонентами розчину: розчинником і розчиненою речовиною; сформувати систематичні знання про розчини й розчинники; розглянути роль води як розчинника в природі; закріпити вміння складати електронні та структурні формули речовин; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і властивостями речовин;, виховувати культуру спілкування, пізнавальний інтерес та творчі здібності учнів.

Хід уроку
 


1.Організаційний момент..

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ПРАКТИЧНОГО ДОСВІДУ УЧНІВ:


Перевірка домашнього завдання. 

Робота за картками:

Картка №1: Використовуючи опорний конспект серед даного переліку виберіть розчини, які належать до колоїдних:

желатин, намочений у воді; силікагель, молоко, нафта, кров, клей для оклеювання шпалер, вапно, повітря, сплав заліза з вуглецем, чай, майонез, кетчуп, персиковий сік, полуничний джем.

Картка №2: Використовуючи опорний конспект серед даного переліку виберіть розчини, які належать до істинних:

Розчин оцту, мінеральна вода «Тальнівська», яєчний білок, кава, завись глини, мармелад, медичний препарат «ентеросгель», кока-кола, цукровий сироп, фруктове желе, вино.

Картка №3: Використовуючи опорний конспект серед даного переліку виберіть розчини, які належать до грубо дисперсних систем. Випишіть окремо емульсії та суспензії:

Нафта, напій «Капучіно», лікарський препарат «Смекта», гашене вапно, майонез, завись крейди у воді, водоемульсійна фарба, ванільне морозиво, туман, хліб, коров’яче молоко, завись активованого вугілля у воді.

Бліц-опитування. Метод «незакінчене речення»:

1) Розчин – це …

2) Істинними називають розчини …

3) Колоїдними називають розчини …

4) Грубодисперсні системи – це …

5) Найпоширеніший оксид на Землі …

6) Агрегатні стани води …

7) Вода має високу … і низьку …

8) Чиста вода за звичайних умов …

9) Вода у будь-якому організмі є …

10) Вода використовується …


3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

. Життя на планеті зародилося саме з води. Наш організм на 70% складається з води, без води людина може прожити лише три дні, багато тварин знайшли своє житло у воді. Ці факти відомі і незаперечні. А сьогодні на уроці ми розглянемо ще одну важливу характеристику води та розглянемо будову молекули води.(оголошується тема уроку).


4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Усі розчинники можна класифікувати на полярні, малополярні та неполярні. Ця характеристика багато в чому визначається моле­кулою розчинника. До полярних розчинників належать вода, спир­ти, ацетон, гліцерин і т. д. До неполярних — бензол, гексан, октан і т. д. До малополярних розчинників можна віднести складні ефіри органічних кислот. Такі речовини зустрічають, наприклад, у складі клею для пластмасових виробів (бутилацетат), у харчовій есенції із запахом „Дюшесу” (ізоамілацетат).

РОЛЬ ВОДИ ЯК РОЗЧИННИКА В ЖИВІЙ І НЕЖИВІЙ ПРИРОДІ


Розглядається поширення водних розчинів у живій і неживій природі та підкреслює важливість води й водних розчинів для людини та життя на Землі в цілому.

На цьому етапі уроку згадаємо про діяльність алхіміків. Як відомо, крім пошуків філософського каменю й еліксиру життя, алхімі­ки мали ще одну мету: знайти універсальний розчинник. З цією метою було проведено величезну кількість дослідів і виділено в чистому виг­ляді значну кількість речовин, у тому числі сульфатну кислоту, оцет та ін. Однак у своїх пошуках алхіміки випустили з уваги таку речови­ну, як вода. Вода фактично є універсальним розчинником, оскільки з усіх розчинників вона розчиняє найбільшу кількість речовин.

У природі найбільш поширеними є саме водні розчини, й на Землі рідко зустрічаються розчини на неводній основі (нафта). Вода є жит­тєво необхідною речовиною, оскільки життя існує лише у водних розчинах, і будь-яка клітина живого організму являє собою водний колоїдний розчин.

Фронтальна робота вчителя з учнями класу:

БУДОВА МОЛЕКУЛИ ВОДИ. ПОЛЯРНИЙ ЗВ’ЯЗОК
 


  1. Записати на дошці: молекулярну формулу води; будову атома Оксигену як центрального атома води;

  2. Скільки неспарених електронів має атом Оксигену? Що це означає?

  3. Яку форму мають р-елкетрони? Як вони розміщені у просторі? (взаємно перпендикулярно).

  4. Якими хімічними зв’язками утворена молекула води? (ковалентні сильно полярні зв’язки).


Отже, молекула води утворена ковалентними полярними зв’язками за рахунок двох неспарених р-електронів атома Оксигену і s-елкетронів атомів Гідрогену. Якщо враховувати лише взаємну перпендикулярність осей електронних хмар, то кут між зв’язками становив би 900. Насправді цей кут 1050. Це пояснюється взаємним відштовхуванням однойменно заряджених атомів. Полярну молекулу води можна зобразити у вигляді еліпса, позначаючи заряди на полюсах + і -. Таке зображення називається диполем:



Під впливом диполів води на поверхні речовин, занурених у неї, міжатомні й міжмолекулярні сили слабшають у 80 разів. Така висока діелектрична проникність з усіх відомих речовин властива тільки воді. Цим пояснюють її здатність бути універсальним розчинником.

Асиметричність розподілу електричних зарядів у молекулах води є причиною утворення між ними так званих водневих зв’язків:

http://te.zavantag.com/tw_files2/urls_129/43/d-42803/7z-docs/9_html_7d90c9a3.png

 


5. ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

гра «Хто краще знає і пам’ятає»:

Для гри використовують картки квадратної форми, на одних з яких написані означення, поняття, а на інших зображені ці поняття графічно
Картки перемішують і розкладають чистим боком догори. Завдання полягає в тому, щоб знайти картки-пари.

Тестові завдання
1. Що, на вашу думку, є розчинником в даних розчинах:

а) столовий оцет; 

б) сплав заліза з вуглецем (вуглецю 2%);

в) молоко; 

г) спиртовий розчин йоду;

д) пінопласт?

2. Що є розчиненою речовиною в таких дисперсних системах : 

а) томатний сік;

б) розчин сульфатної кислоти;

в) дощова вода;

г) хліб;

д) цукровий сироп.

3. Вкажіть розчинник і розчинену речовину в наступних розчиннах: 

а) сіль (NaCl) і вода;

б) газ (СО2) і вода;

в) вода і основа (NaОН);

г) спирт (рідина) і вода (рідина);

д) яблучний сік і вода?

4. Виберіть усі правильні твердження:

а) молекула води є диполем;

б) молекула води неполярна;

в) зв’язки у молекулі О-Н йонні;

г) вода може бути розчинником якщо її маса у розчині більша ;

д) Між молекулами води виникають водневі зв’язки.

5. Яка вода чистіша:

а) морська вода;

б) джерельна;

в) дистильована;

г) дощова;

д) кринична?

6. Домашнє завдання

7. Підсумок уроку. Оцінювання

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Інкл
Додано
9 листопада 2022
Переглядів
941
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку