Розкладання многочленів на множники способом групування

Про матеріал
ознайомити учнів з алгоритмом розкладання многочленів на множники способом групування; розпочати роботу із засвоєння вмінь використовувати цей алгоритм для розкладання многочленів на множники.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Розкладання многочленів на множники способом групування

Мета: ознайомити учнів з алгоритмом розкладання многочленів на множники способом групування; розпочати роботу із засвоєння вмінь ви­користовувати цей алгоритм для розкладання многочленів на множники.

Тип уроку: засвоєння знань.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

  1. № 3 з домашнього завдання слід перевірити окремо, бо ця вправа є завданням високого рівня складності, формулювання цієї вправи є новим для учнів.

Розв'язання.

Розкладемо суму на множники:

92007 + 92006 = 92006(9 + 1) = 92006 ∙ 10

Зрозуміло, що перший висновок, який можна зробити, це те, що дана сума ділиться на 10. Але, якщо згадати про ознаку числа, кратного 10, маємо шукану відповідь: число, кратне 10, має в кінці запису цифру 0.

  1. Вправи № 1 (1,2,4,6), 2 (3) є підготовчими для сприйняття теми уроку,
    тому їх розв'язання також слід озвучити. Записавши заздалегідь на
    дошці умови завдань і ставлячи запитання, спонукаємо учнів до
    свідомої роботи:
    • Як прочитати вирази, дані в № 1, 2 (1)? (Сума або різниця добутків)
    • Що спільного мають кожний з доданків цієї алгебраїчної суми? (Спільні множники)
    • Яку дію можна виконати із цими спільними множниками? (Вине­сти ці спільні множники за дужки)
    • Як знайти ті вирази, що залишаться в дужках? (У дужках зали­шається сума або різниця, залежно від умови, тих множників, що не є спільними)
    • Що відрізняє умову вправ № 1 (3, 5) від інших вправ цього номера? Що попередньо треба зробити з даним виразом, щоб можна було його розкласти на множники? (Є не рівні, а протилежні множники, замінити один з протилежних множників так, щоб він змінив знак, та поміняти знак перед добутком, що містив цей множник)

 

II. Робота з випереджальним домашнім завданням

Гра «Математична естафета»

На дошці записано умови завдань № 4 (з домашнього завдання) у два стовпчики. По одному учню (з кожного ряду) виходять і записують на дошці вираз, що дорівнює черговому та сідають на місце, учні працюють, доки не будуть виконані всі вправи. Після цього учні 3-го ряду, які не бра­ли участі в естафеті, виконують завдання: із запропонованих виразів І та II груп утворюють пари, щоб виконувалась умова: кожний з виразів І та II груп після винесення спільного множника за дужки, повинен мати в дужках однакові множники.

Записи на дошці можуть мати вигляд:

 

І група

II група

1) 2х х2 = x(2x);

1) тп – т2 = т(п – т);

2) аb3b2 = b(а – 3b);

2) 2ab 3b2 = -b(2a 3b);

3) п2 – тп = п(п т);

3) 5 + 10x = 5(1 + 2x);

4) 4х – 8 = 4(х – 2);

4) 4ху – 2х2у = 2ху(2 х);

5) 6a2 9ab = 3a(2a 3b);

5) х2 – 2х = х(х – 2) – х(2 – х);

6) -5 – 10х = -5(1 + 2х);

6) a2 3ab = -a(a 3b);

7) -3ах + 2х2 = х(-3а + 2х)

7) -3а2 + 2ах = а(-3а + 2х)

 

III. Засвоєння знань

Формувати знання матеріалу уроку краще індивідуальним спо­собом.

Тому по виконанні роботи на попередньому етапі уроку деякі учні самі дійдуть ідеї можливості «конструювання» («моделювання») ситуацій, що можуть привести до дій, виконаних у домашньому завданні, а саме: фор­мування пар одночленів за винесення спільного множника, в яких можна отримати однакові множники в дужках. Звертаючись до ідеї, використаної в №1 (див. домашнє завдання) можна завершити логічний ланцюжок, ви­нести утворений спільний множник за дужки. Можна для усвідомлення цього запропонувати учням низку завдань, що є логічним продовженням одне одного і розв'язання яких приведе до свідомого розуміння алгоритму розкладання многочленів на множники способом групування.

Завдання 1. Розкласти на множники вираз х(2 – х) + 2ху(2 – х).

Завдання 2. Розкласти на множники вираз (2х – х2) + (4ху – 2х2у).

Завдання 3. Розкласти на множники вираз 2х – х2 + 4ху – 2х2у.

Завдання 4. Розкласти на множники вираз 2х – 2х2у х2 + 4ху.

Зауважимо, що виконання кожного наступного завдання слід почина­ти порівнянням його умови з попереднім розв'язаним завданням.

У будь-якому разі по виконанні всіх завдань чітко фіксуємо послідов­ність дій, формулюємо певний алгоритм «Розкладання многочленів на множники способом групування», який може звучати так:

Розкладаючи многочлени на множники способом групування, необ­хідно:

1) розбити всі члени многочлена на пари (групи) так, щоб після вине­сення за дужки спільного множника в такій групі в дужках утворились спільні множники;

2) винести за дужки спільний множник у кожній групі;

3) винести за дужки спільний двочленний множник.

* Зрозуміло, що виділений алгоритм можна записати учням у зошити й супроводити прикладами.

 

IV. Засвоєння вмінь

Виконання усних вправ

Укажіть у кожному многочлені групи одночленів, які мають спільний множник, та назвіть цей множник:

1) ах + ау + 5х + 5у; 2) 2а2b + апbп;

3) ах + ау + 4х + 4у; 4) 7x + by + 7y + bx.

Виконання письмових вправ

  1. Подайте у вигляді добутку:

1) х(b + с) + 3b + 3с;  2) у(а – с) + 5а – 5с;

3) р(с – d) + с d;  4) а(р q) + q р.

  1. За алгоритмом розкладання многочленів на множники способом групування розкладіть на множники:

1) ab + ac + xb + xc; 2) 5a + 5b am bm;           3) 6т – тп – 6 + п;

4) а6 + а4 3а2 – 3;    5) 10а2 b2а2 +5аb2 – аb;   6) 2х3 – 3х2у – 4х + 6у;

7) х2у – х + ху2 – у; 8) am2 an bm2 + сп – ст2 + bn.

  1. Розкладіть на множники многочлен:

1) а2 + b2 а3у – b2ау; 2) b2п + у2 bпу – bу; 3) 3а2с + 6а2 10bс – 5bс2;

4) 12х2 + 18у + 10х3 + 15ху.

  1. (Додатково). Доведіть, що:

1) 86 + 215 кратне 9;   2) 95 – 38 кратне 24; 3) 64 – 36 кратне 7.

  1. Логічна вправа. Яке число або вираз пропущено?

 

а3b

аb

а2

48

85

?

 

V. Підсумки уроку

Оскільки основна мета уроку — засвоїти алгоритм (послідовність дій розкладання многочленів на множники способом групування), можна запропонувати учням завдання.

На окремих картках записано кроки розкладання многочлена на множники способом групування, послідовність карток змінено. Завдання — відновити логічний ланцюжок (викласти картки в послідовності, що відповідає алгоритму, і пояснити свій вибір). Наприклад

 

1)

а(х + у) + 5(х + у)

 

2)

ах + ау + 5х + 5у

 

3)

(х + у)(а + 5)

 

4)

(ах + ау) + (5х + 5у)

 

VI. Домашнє завдання

Використовуючи алгоритм розкладання многочленів на множники способом групування, виконайте №1, 2.

№ 1. Розкладіть на множники:

1) аb – ас + уb – ус; 2) 3х + 3у bх – bу; 3) 4п пс – 4 + с; 4) х7 – х3 + 4х4 – 4;

5) 6т2п – 3т2 + 2тп – т;  6) 4а4 – 5а3у – 8а + 10у.

№ 2. Подайте у вигляді добутку:

1) аb8а – bх + 8х;  2) ах – b + bх – а; 

3) ах – у + х – ау;   4) ах – 2bх + ау – 2bу.

№ 3. Випереджальне домашнє завдання. Обчисліть значення виразів:

р3 + pq2p2qq3 та (р2 + q2)(pq), якщо р = 1,5 і q = 0,5.

Порівняйте: 1) відповіді; 2) кількість виконаних під час обчислення дій;

3) умови завдань (вирази та значення змінних).

Зробіть висновки.

 

doc
Додано
4 січня 2020
Переглядів
715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку