Розкладання многочленів на множники способом групування

Про матеріал
вдосконалити вміння та відпрацювати навички розкладання многочленів на множники способом групування та використання цього перетворення многочленів для розв'язування різноманітних завдань.
Перегляд файлу

 

Тема. Розкладання многочленів на множники способом групування

Мета: вдосконалити вміння та відпрацювати навички розкладання многочленів на множники способом групування та використання цього перетворення многочленів для розв'язування різноманітних завдань.

Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

Оскільки № 1 та 2 домашнього завдання були вправами на закріп­лення вироблених умінь, виконання цих вправ перевіряємо вибір­ково (у слабких учнів) під час перевірки.

Фронтально на відтворення вироблених умінь (контролюємо 2 моменти) пропонуємо тестове завдання:

  1. Який з наведених виразів є правильним розкладом многочлена

та па + тb пb на множники:

1) а(т – п) + b(т – п); 2) (т – п)(а + b); 3) (та – па) + (тb – пb)?

  1. В якій з відповідей правильно вказано добуток, що утворився під час розкладання многочлена 5a bx 5b + ax на множники способом групу­вання: 1) (5а – bх) – (5b – ах); 2) 5(а – b) + х(а – b); 3) (а – b)(5 + х)?

По виконанні цього завдання: 1) перевіряємо (самоперевірка за гото­вим правильним розв'язанням, записаним на дошці); 2) виявляємо найтиповіші помилки; 3) коригуємо під час роботи в групах.

 

II. Робота з випереджальним домашнім завданням

Перевіряємо відповіді домашнього завдання № 3, виправляємо по­милки й порівнюємо та узагальнюємо висновки, зроблені учнями: розкладання многочленів на множники (способом групування) може бути одним із засобів спрощення обчислень значень виразів.

 

III. Мотивація навчальної діяльності

  1. Розв'яжіть рівняння х72х – х + 2 = 0

Запитання для осмислення змісту завдання

  • Чи є дане рівняння лінійним?
  • Чи можна розв'язати це рівняння шляхом рівносильних перетво­рень?
  • Як можна перетворити ліву частину рівняння?
  • Яку властивість множення Можна при цьому використати?
  1. Обчисліть   значення   виразу   найбільш   раціональним   способом:
    17,2 ∙ 8,1 + 23,8 ∙ 5,1 – 17,2 ∙ 7,6 – 23,8 ∙ 4,6.

Запитання для осмислення змісту завдання

  • Яку послідовність виконання дій закладено в умові задачі?
  • Чи буде такий спосіб обчислень раціональним?
  • Чи можна перетворити дану алгебраїчну суму в добуток? Яким способом?

Висновки. Для розв'язування деяких задач необхідно розкласти вираз, даний в умові, на множники, в тому числі за алгоритмом розкладання многочлена на множники способом групування.

 

IV. Удосконалення вмінь. Відпрацювання навичок

Виконання письмових вправ

  1. Розв'яжіть рівняння/розклавши на множники ліву частину рівняння:

1) х2 + 2х + 3х + 6 = 0;  2) х2 – 2х – х + 2 = 0;

3) х2 – 4х – х + 4 = 0;  4) х2 + 3х – 2х – 6 = 0.

  1. Знайдіть значення виразу найбільш раціональним способом:

1) 17,2 ∙ 8,1 + 23,8 ∙ 5,1 – 17,2 ∙ 7,6 – 23,8 ∙ 4,6;

2) .

  1. Обчисліть значення виразу, попередньо розклавши його на множники:

1) 8а2 – 8аb – 5а + 5b якщо а = , b = -;

2) 10у3 + у2 +10у + 1, якщо у = 0,3.

4*. Розкладіть на множники тричлен, подавши попередньо один з його членів у вигляді алгебраїчної суми подібних доданків:

1) х2 + 5х + 6;  2) х2 – 5х + 4; 3) х2 + х – 6; 4) х2 – 4х + 3.

Первинне сприйняття алгоритму роботи з подібними завданнями для учнів складне, тому бажано, щоб учні порівняли запропоновані в цій вправі завдання із кількома розв'язаними попередньо (див. № 1) та змістовно попрацювали з алгоритмом, а саме: Скільки членів треба мати в многочлені, щоб можна було застосувати спосіб групування? Скільки членів є в даних многочленах?

Порівняйте многочлени кожної пари:

1) х2 – 3х + 2 та х2 - 2х – х + 2; 2) х2 + 5х + 6 та х2 + 2х + 3х + 6;

3) х2 + х – 6 та х2 + 3х – 2х – 6; 4) х2 – 5х + 4 та х2 – 4хх + 4.

Зробіть висновки. На основі цих висновків розкладіть на множники дані вирази.

5*. Доведіть тотожність;

1) (х + а)(х + b) = х2 + (а + b)х + аb; 2)(х – а)(х – b) = х2(а + b)х + аb,

де a, b — числа.

У розв'язуванні № 4 і 5 можливий інший порядок: спочатку учні до­водять відповідні тотожності (№ 5*), а потім використовують ці тотожності для розкладання тричленів на множники.

 

V. Підсумки уроку

Види завдань на застосування алгоритму розкладання многочленів на множники способом групування:

1) розкласти на множники многочлени;

2) обчислити раціональним способом (числові та буквені вирази);

3) розв'язати рівняння.

 

VI. Домашнє завдання

Виконайте завдання. Ті, що викликали труднощі, виділіть.

№ 1. Домашня самостійна робота.

 

Варіант 1

Варіант 2

1. Розкладіть на множники:

1) ха + хb + 6а + 6b; 2) х3 – х2 + х – 1;

1) ас + bс + 2а + 2b; 2) а3 2а2 + а – 2;

3) ab 2a 2b + 4;  4) x5 + 2x4 – х – 2;

3) 3х + 9 – ху - 3у; 4) х4 + 3х3х – 3;

5) ab ac a2 + bс

5) ху – а2 – ах + ау

2. Розв'яжіть рівняння:

х2 + 8х + 7 = 0

х2 + 6х + 8 = 0

 

№ 2. Випереджальне домашнє завдання. За підручником систематизу­вати знання, набуті з теми «Многочлени», а саме:

1) виписати основні поняття теми;

2) які дії з многочленами та за якими алгоритмами навчилися виконувати;

3) які приклади з підручника не с зрозумілими?

 

doc
Додано
4 січня 2020
Переглядів
1510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку