Тема. Розкладання многочленів на множники способом групування
Мета: вдосконалити вміння та відпрацювати навички розкладання многочленів на множники способом групування та використання цього перетворення многочленів для розв'язування різноманітних завдань.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Оскільки № 1 та 2 домашнього завдання були вправами на закріплення вироблених умінь, виконання цих вправ перевіряємо вибірково (у слабких учнів) під час перевірки.
Фронтально на відтворення вироблених умінь (контролюємо 2 моменти) пропонуємо тестове завдання:
та – па + тb – пb на множники:
1) а(т – п) + b(т – п); 2) (т – п)(а + b); 3) (та – па) + (тb – пb)?
По виконанні цього завдання: 1) перевіряємо (самоперевірка за готовим правильним розв'язанням, записаним на дошці); 2) виявляємо найтиповіші помилки; 3) коригуємо під час роботи в групах.
II. Робота з випереджальним домашнім завданням
Перевіряємо відповіді домашнього завдання № 3, виправляємо помилки й порівнюємо та узагальнюємо висновки, зроблені учнями: розкладання многочленів на множники (способом групування) може бути одним із засобів спрощення обчислень значень виразів.
III. Мотивація навчальної діяльності
Запитання для осмислення змісту завдання
Запитання для осмислення змісту завдання
Висновки. Для розв'язування деяких задач необхідно розкласти вираз, даний в умові, на множники, в тому числі за алгоритмом розкладання многочлена на множники способом групування.
IV. Удосконалення вмінь. Відпрацювання навичок
Виконання письмових вправ
1) х2 + 2х + 3х + 6 = 0; 2) х2 – 2х – х + 2 = 0;
3) х2 – 4х – х + 4 = 0; 4) х2 + 3х – 2х – 6 = 0.
1) 17,2 ∙ 8,1 + 23,8 ∙ 5,1 – 17,2 ∙ 7,6 – 23,8 ∙ 4,6;
2) .
1) 8а2 – 8аb – 5а + 5b якщо а = , b = -;
2) 10у3 + у2 +10у + 1, якщо у = 0,3.
4*. Розкладіть на множники тричлен, подавши попередньо один з його членів у вигляді алгебраїчної суми подібних доданків:
1) х2 + 5х + 6; 2) х2 – 5х + 4; 3) х2 + х – 6; 4) х2 – 4х + 3.
Первинне сприйняття алгоритму роботи з подібними завданнями для учнів складне, тому бажано, щоб учні порівняли запропоновані в цій вправі завдання із кількома розв'язаними попередньо (див. № 1) та змістовно попрацювали з алгоритмом, а саме: Скільки членів треба мати в многочлені, щоб можна було застосувати спосіб групування? Скільки членів є в даних многочленах?
Порівняйте многочлени кожної пари:
1) х2 – 3х + 2 та х2 - 2х – х + 2; 2) х2 + 5х + 6 та х2 + 2х + 3х + 6;
3) х2 + х – 6 та х2 + 3х – 2х – 6; 4) х2 – 5х + 4 та х2 – 4х – х + 4.
Зробіть висновки. На основі цих висновків розкладіть на множники дані вирази.
5*. Доведіть тотожність;
1) (х + а)(х + b) = х2 + (а + b)х + аb; 2)(х – а)(х – b) = х2 – (а + b)х + аb,
де a, b — числа.
У розв'язуванні № 4 і 5 можливий інший порядок: спочатку учні доводять відповідні тотожності (№ 5*), а потім використовують ці тотожності для розкладання тричленів на множники.
V. Підсумки уроку
Види завдань на застосування алгоритму розкладання многочленів на множники способом групування:
1) розкласти на множники многочлени;
2) обчислити раціональним способом (числові та буквені вирази);
3) розв'язати рівняння.
VI. Домашнє завдання
Виконайте завдання. Ті, що викликали труднощі, виділіть.
№ 1. Домашня самостійна робота.
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1. Розкладіть на множники: |
|
1) ха + хb + 6а + 6b; 2) х3 – х2 + х – 1; |
1) ас + bс + 2а + 2b; 2) а3 – 2а2 + а – 2; |
3) ab – 2a – 2b + 4; 4) x5 + 2x4 – х – 2; |
3) 3х + 9 – ху - 3у; 4) х4 + 3х3 – х – 3; |
5) ab – ac – a2 + bс |
5) ху – а2 – ах + ау |
2. Розв'яжіть рівняння: |
|
х2 + 8х + 7 = 0 |
х2 + 6х + 8 = 0 |
№ 2. Випереджальне домашнє завдання. За підручником систематизувати знання, набуті з теми «Многочлени», а саме:
1) виписати основні поняття теми;
2) які дії з многочленами та за якими алгоритмами навчилися виконувати;
3) які приклади з підручника не с зрозумілими?