Урок засвоєння нових знань з теми " Розкладання многочленів на множники способом групування"
Урок алгебри у 7 класі
з теми:
«Застосування різних способів розкладання многочленів на множники»
Мета та задачі уроку:
освітні: перевірити та поглибити знання учнів по темі «Формули скороченого множення»; ознайомити учнів із розкладанням многочлена на множники та застосуванням кількох способів;
розвиваючі: формування вмінь і навичок розкладати многочлени на множники;
виховні: виховувати культуру мовлення та запису, самостійність, увагу.
Обладнання: 1) комп’ютер;
2) картки для самостійної роботи.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
А) Перевірка домашнього завдання.
Розв'язання
а) (a2 + 1)(a4 – a2 + 1) = (a2)3 + 13 = a6 + 1;
б) (х3 – 2а)(х6 + 2х3а + 4a2) = (х3)3 – (2а)3 = х9 – 8а3;
в) (3х + у)(9х2 – 3ху + у2) = (3х)3 + у3 = 27х3 + у3;
г) (2а + 3b)(4а2 – 6аb + 9b2) = (2а)3 + (3b)3 = 8а3 + 27b3.
а) (4а14 – 2a7b4 + b8)(2а7 + b4) = (2а7)3 + (b4)3 = 8a21 + b12;
б) (16а2 – 4ab + b2)(4а + b) = (4а)3 + b3 = 64а3 + b3.
Б) Фронтальне опитування:
1. Для запропонованих правил виберіть відповідні формули і перемістіть.
2. Усно повторюємо з класом формули скороченого множення у формі гри «Продовж мою думку».
3. Індивідуальні завдання на комп’ютері проводяться паралельно з фронтальним опитуванням.
Учні проходять тестові завдання на комп’ютері, отримують оцінки. Обов’язково письмово їх розв’язують в зошиті.
В) Біля дошки 2 учня розв’язують рівняння №776.
а) (х + 1)(х2 – х + 1) = 5х + х3;
х3 + 1 = 5х + х3;
5х = 1;
х = 0,2. Відповідь. 0,2.
б) (z – 4)(16 + 4z + z2) = z(z2 – 4);
z3 – 64 = z3 – 4z;
4z = 64;
z = 16. Відповідь. 16.
Оскільки х + y ділиться на деяке число т, то х3 + у3 = (х + у) (х2 - ху + у2) теж ділиться на т.
Деякі рівняння і вправи не можна розв’язати, не використавши при цьому різних способів та формул скороченого множення. Наприклад, (х-4)(х+8)=х2, х3+5х2+ х+5=0.
а) Розкладіть на множники многочлен 4а3 – ab2;
б) розкладіть на множники вираз х5 – х4у + х2у3 – ху4.
Розв'язування вправ:
Відповіді
а) а(р – х)(р + х); б) с(с – р)(с + р); в) 2(1 – 2а)(1 + 2а);
г) 3(3х – 5)(3х + 5); ґ) 2x(3с – 1)(3с + 1); д) а2(10а – 1)(10а + 1).
а) 0; 0,2. б) 0; -6. в) 0; 0,3. г) 0; 2; -2. ґ) 0; 1,5; -1,5. д) 0; 1; -1.
а) -(2т – 1)2; б) -(а + 3)2; в) b(x – y2)2;
г) a(2x – 1)2; ґ) 3(а – 1)2; д) 7а2(1 – 2а2)2.
а) x3(а – 1)(x + 1); б) х(х – у)(х + 1);
в) (x – a – m)(x – a + m); г) (х + 1 – а)(х + 1 + а).
а6 – b6 = (a3)2 – (b3)2 = (а3 – b3)(а3 + b3);
a6 – b6 = (a2)3 – (b2)3 = (a2 – b2)(a4 + a2b2 + b4).
Відповісти на запитання рубрики «Перевірте себе» (с. 165 підручника) методом «Мікрофона»
«Я вивчив... формули скороченого множення »,
«Я ознайомився із способами... розкладання многочлена на множники»,
«Я отримав навики... використання формул скороченого множення».
«Я переконався, що необхідно знати... п’ять формул»,
«Для розкладання многочленів на множники потрібно... використати способи винесення спільного множника за дужки та групування».
Опрацювати § 20. Повторити § 14-19, розв’язати № 794,795 (а-в), 800 (г-д).