Розмноження організмів

Про матеріал
Конспект уроку дає можливість поглибити знання про різні види розмноження рослин і тварин, про їх значення у збереженні біорізноманіття живих організмів, продовжити розвиток формування логічного, аналітичного мислення,вільного спілкування, умінь та навичок роботи з підручником, наглядними посібника- ми, зразками колекцій насіння тощо
Зміст архіву
Перегляд файлу

 

Урок № 30                                                                             Дата ______________                                                                                                                                                                    

 

Тема уроку: Розмноження організмів. Порівняння типів розмноження рослин: нестатеве                   

                     (   спороутворення у папоротеподібних), статеве ( утворення насіння у покритонасінних) і      

                     вегетативне (на прикладі папоротеподібних і покритонасінних рослин)

                     Порівняння типів розмноження рослин: нестатеве ( спороутворення у  папоротеподібних),

                      статеве ( утворення насіння у покритонасінних) і вегетативне ( на прикладі    папоротепо-

                      Дібних  і покритонасінних).Розмноження тварин.

 

Мета :поглибити знання прорізні види розмноження рослин і тварин, про їх значення у збереженні

          біорізноманіття живих організмів, продовжити розвиток формування логічного, аналітичного

         мислення,вільного спілкування, умінь та навичок роботи з підручником, наглядними посібника-

         Ми, зразками колекцій насіння тощо.

 

Обладнання і матеріали: підручник, кімнатні рослини, колекції насіння, малюнки.

Базові поняття і терміни: нестатеве, статеве, вегетативне розмноження, запліднення.

Методи навчання : інтерактивні, пояснювально – ілюстративні: розповідь, бесіда, проблемні, творчі.

 

                                          Хід уроку

І Організація учнів до уроку.

Побудова кола та привітання

Доброго ранку ( дня)

Я бажаю тобі…..

Вибір помічника на сьогоднішнє заняття ( того, що любить природу, найщирішого, найдобрішого,,,)

Етап «обмін інформацією».

Вчитель дістає скриньку з картками. Учні по черзі дістають картку з інформацією  про рослини, які розмножуються спорами, насінням, вегетативними органами і зачитують її.

1.На нижній поверхні листя папоротеподібних знаходяться коричневі горбки – соруси з розміщеними в них спорангіями, де утворюються спори, за допомогою яких відбувається розмноження папоротей.

2.Покритонасінні , або ж квіткові, рослини найпоширеніші в рослинному світі. Відділ охоплює близько 240 000 видів.

3.Характерною особливістю покритонасінних рослин є наявність квітки,плодів і насіння.Насіння формується з насіннєвих зачатків, захищених стінками завязі, що перетворюються на оплодень.Тому квіткові рослини називають ще покритонасінними.

4.Вегетативне розмноження – це розмноження частинами рослин: пагона, кореня. Листкаабо групи соматичних клітин цих органів.Цей тип розмноження дуже поширений у природі, його часто використовують у рослинництві.

5.Кореневими паростками розмножують троянд, бузок, малину, ожину, вишню, сливу, хрін та ін.

6.Відсадками розмножують смородину, горіхи, виноград, шовковицю, азалію тощо.

7.Штучним способом вегетативного розмноження є живцювання. Живцем називають частину рослини, відрізану від неї для вегетативного розмноження : частини стебел, коренів, листків.

8.Усі павуки роздільностатеві.Самка павука – хрестовика відкладає восени яйця в сплетений кокон , який ховає у затишних місцях.До зими самка гине, а навесні з яєць. Що перезимували, виходять павучки.

9.Матка бджоли відкладає в комірки стільника запліднені і незапліднені яйця. Із запліднених яєць розвиваються робочі бджоли і матка, а з незапліднених – трутні.

10. Запліднена ікринка жаб розвивається упродовж 15 – 20 діб.З неї утворюється личинка – пуголовок, що має на нижньому боці голови спеціальний апарат. Яким прикріплюється до підводних предметів.

11.Амеби розмножуються поділом.При цьому спочатку ядро, а потім цитоплазма поділяється надвоє.

12.Гідри можуть розмножуватись брунькуванням.На середині тіла утворються горбок, або брунька, яка швидко росте .На вільному кінці бруньки утворюється новий рот і щупальця.

Запитання до вправи: Що сталося б на Землі, якби рослини і тварини перестали розмножуватися?

ІІ Актуалізація навчальної діяльності.

Прийом «Проблемне питання»

  •           Чому у природі існують різні види розмноження?

 ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Знаємо  –Хочемо дізнатися – Дізнались»

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізнались

 

 

 

 

 

 

IV  Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні ми будемо говорити про різні види розмноження рослин і тварин.

Мета полягає у тому, що ми маємо зясувати чому так важливо, що різні організми розмножуються статевим , нестатевим та вегетативним способом. Як людина використовує цю здатність у своїй господарській діяльності.

V Вивчення нового матеріалу

Прийом “ Робота з підручником»

Учні знайомляться з різними видами розмноження.

Прийом «Опорні слова»

На дошці вчитель за допомогою учнів виписує нові терміни.

Прийом «Побудова ментальної карти»

Заповніть схему.

 

 

                             

                                         

                                              

                                            

                                               

 

                     

                             

                                    

                                             

                                                     

                                                          

 

                                           

Ментальна карта повинна мати такий вигляд.Можна запропонувати таку ж карту про статеве розмноженн тварин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «Проблемне питання»

1.Чи можна , посадивши коренеплід буряка чи моркви отримати насіння?

2.Чи вмієте ви розрізняти за допомогою насіння яка це рослина?

Прийом « Знайомство з  колекцією насіння»

ІV Закріплення нового матеріалу

Фізкультхвилинка

Раз, два – всі присіли і цибульку посадили ( присісти)

Потім дружно стали всі ( підстрибнути)

Три, чотири все поляли  ми( нахиляння тулуба вперед)

Імітація поливання цибульок

П’ять, шість – всі веселі і чекаєм врожаю (Плескаємо у долоні)

Сім, вісім ось цибулька вже зійшла ( Ніжками затупотіли)

Дев’ять, десять – відпочили. І за парти дружно сіли.

Прийом « Практична робота»

Учні виконують практичну роботу з підручника на с. 133 ( додаток 1)

VII Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

Учні заповнюють 3- тю колонку таблиці.

vIII Підсумки уроку

Переглянь відео за посиланням або QR - кодом

 

 

 

 

https://youtu.be/s81t3AtSYpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Клас ________ Прізвище та ім’я_____________Дата___________початок

                                                                                        Дата __________завершення                    

                                                                                                                         

                  Інструктивна картка

 

 

 

Практична робота : « Розмноження рослин» ( виконується під контролем вчителя)

Мета : дослідити як розмножуються вегетативно кімнатні рослини, за який проміжок часу з пагона виросте нова рослина.

Обладнання: кімнатна рослина: традесканція, гібіскус, пеларгонія тощо. , вода кімнатної температури, горщики з грунтом, скляна банка.

Порядок виконання роботи:

1.Відріжте частину пагону кімнатної рослини з бруньками і поставте у теплому та освітленому місці в посудину з водою. Нижній кінець пагону має бути занурений у воду на глибину 1,0 – 1, 5 см.

2. Кожні 3- 4 доби змінюйте воду в посудині.Постійно спостерігайте за відрізаним пагоном і, доливаючи час від часу воду , підтримуйте її початковий рівень .

Пам’ятайте!

Слід використовувати лише відстояну водопровідну воду.

3.Підготуйте горщик із супіщаним грунтом ( дізнайтеся з різних джерел інформації , які є основні види грунтів).

Коли через деякий часу живців з’являться корінці та досягнуть 3- 5 мм завдовжки , обережно пересадіть отримані живці з посудини у приготовлені горщики.

4. Накрийте висаджені живці скляними банками й витримуйте на розсіяному світлі доти, доки вони не почнуть рости. Після цього  зніміть скляні банки.

5. Поміркуйте, чому рослину можна висаджувати у грунт лише після того, як з’являться корені.

Початок роботи

Дата

Дії

Проміжні роботи

Дата

Дії

Завершення роботи

Дата

Дії

 

 

 

Висновок:      

 

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

 

 

 

Способи розмноження рослин

 

 

 

 

 

Додаток 3Презентація "Розмноження рослин різними способами"

 

Додаток 4Презентація "Розмноження рослин різними способами"

Додаток 5Презентація "Розмноження рослин"

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6https://naurok.com.ua/uploads/files/3744/23773/23887_images/3.jpg

Додаток 72.2. Регенерація у рослин. Вегетативне розмноження

 

 

 

Додаток 8

 

 

РОЗМНОЖЕННЯ ТВАРИН - презентація з біології

Додаток 9Calaméo - Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин

 

 

 

 

Додаток 10

Додаток 11

Додаток 12Додаток 13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 14

Додаток 15Презентація до уроку "Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин "

 

Урок № 31                                                            Дата ______________

Тема уроку: Ріст і розвиток організмів. Як ростуть рослини, тварини,

                       людина. Таємниці індивідуального розвитку різних організмів.

                       Життєві цикли рослин і тварин. Тривалість життя.

 

 

Мета : сформувати уявлення про ріст та розвиток різних організмів , навчити

            Учнів відрізняти ці поняття, порівнювати етапи розвитку тварин,

            рослин, людини,розвивати спостережливість та навички дослідницької      

            роботи, вміння аналізувати, співставляти, порівнювати.

Обладнання та матеріали: малюнки, підручник, схеми.

Базові поняття та терміни: ріст, розвиток, житттєвий цикл, гаметофіт, спорофіт.

Методи навчання : інтерактивні, пояснювально – ілюстративні – бесіда, розпо-

                                     Відь, репродуктивні, частково пошукові, проблемні,

                                     Творчі.

    

                                   Хід уроку

І Організація учнів до уроку

Побудова кола вітань

Я бажаю сьогодні всім……

ІІ Актуалізація навчальної діяльності

Прийом « Інтелектуальна розминка»

  1. Які способи розмноження рослин і тварин ви знаєте?
  2. Як відбувається розмноження спорами у папоротеподібних?
  3. Які є способи вегетативного розмноження у рослин?
  4. Як відбувається брунькування у гідри?
  5. Як людина використовує знання про розмноження у своїй господарській діяльності?
  6. Чи доводилося вам вирощувати рослини, використовуючи знання про вегетативне розмноження?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Ми знаємо, що впродовж життя людини Змінюється її ріст і розвиток.

А чи відбуваються такі зміни з рослинами і тваринами?

Про це ми дізнаємося на уроці.

IV Повідомлення теми і мети уроку.

Отже, тема нашого уроку: –

« :Ріст і розвиток організмів. Як ростуть рослини, тварини,

                       людина. Таємниці індивідуального розвитку різних             

                       організмів.

                       Життєві цикли рослин і тварин. Тривалість життя.»

Метою уроку є дізнатися чим ріст відрізняється від розвитку, вивчити етапи розвитку рослин, тварин, людини, що таке життєвий цикл.

V Вивчення нового матеріалу

Розповідь  вчителя

 

Властивості організмів - презентація з біології

Робота з підручником с.136 -141

Прийом «Опорні слова»

Учні записують в зошит ключові слова ( терміни ) з прочитаного тексту.

Потім вчитель пропонує заповнити пропущені ланки у ланцюзі «Будова курячого яйця»

 

 

 

                                                                      

444

 

  1.      Шкарлупа
  2.      Білок
  3.      Жовток
  4.      Зародок
  5.      Повітряна камера
  6.      Канатики, що утримують зародок у сталому положенні

Можна запропонувати аналогічний ланцюжок «Стадії життєвого циклу шовковичного шовкопряда»

VI Закріплення вивченого матеріалу

Виконай завдання 2 на с.137

Фізкультхвилинка

Руки в сторони та вгору —

На носочки піднялись.

Підніми голівку вгору —

Й на долоньки подивись.

Присідати ми почнемо,

Добре ноги розімнемо.

Раз — присіли, руки прямо.

Встали — знову все так само.

Повертаємося вправно,

Все виконуємо гарно.

Вліво-вправо повернулись

І сусіду усміхнулись.

VII Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

Гра « Так – ні»

  1. Для рослин характерний безперервний ріст.
  2. Спадковість  - це здатність організмів набувати нових ознак, відмінних від батьків.
  3. Розвиток – це збільшення розмірів і маси тіла організмів.
  4. Рослина, яка розвивається з насінини, має назву проросток.
  5. Завершальним етапом розвитку рослиниє період зрілої рослини.
  6. За річними кільцями зрізу стовбура рослини можна визначити вік рослини.
  7. До однорічних рослин належить морква, селера, капуста білоголовка.
  8. Стадії життєвого циклу метелика шовковичного шовкопряда

Яйце – личинка ( гусінь) – кокон ( лялечка) – дорослий метелик

  1. Прямий розвиток – тип післязародкового розвитку, за якого народжується особина, яка відрізняється від дорослої ( личинка)
  2. Плазунам, птахам, ссавцям і людині притаманний прямий тип розвитку.
  3. У птахів зародок розвивається всередині яйця.
  4. Кімнатна муха живе 8- 20 днів.

 

VIII Підсумки уроку

Прийом « Рефлексія»

  1. На сьогоднішньому уроці я дізнався ( -лась)…..
  2. На уроці мені особливо сподобалося…..
  3. Перегляньте відео за посиланнямhhttps://youtu.be/6zoQ5ASqgskhttps://youtu.be/6zoQ5ASqgskhttps://youtu.be/6zoQ5ASqgskttps://youtu.be/6zohttps://youtu.be/6zoQ5ASqgskQ5ASqgsk

 

 

 

 

Додаток 1

 

Додаток 2

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

Додаток 6

 

 

 

 

 

Урок 32                                                       Дата --------------

 

Тема уроку: Контроль знань з розділу

«Пізнаємо явища природи»

Мета :з’ясувати рівень засвоєння розділу, виявити які труднощі виникли в учнів по темам, яку корекційну роботу потрібно провести,закріпити і узагальнити вивчений матеріал, створювати у класі дружнє середовище,

сприяти розвитку логічного мислення, пам'яті, спостережливості, вміння правильно узагальнювати дані і робити висновки про розмноження, ріст, розвиток, практичне значення отриманих знань.

 

 

Обладнання і матеріали: картки із різнорівневими завданнями, зошит для контролю знань.

Базові поняття і терміни: всі терміни із розділу «Пізнаємо явища природи»

Методи навчання:репродуктивні, проблемні , творчі.

 

 

                                        Хід уроку

 

І. Організація учнів до уроку.

Вітання ―Добрий день!

Учні по черзі торкаються однойменних пальців рук свого сусіда, починаючи з великих

пальців і кажуть:

бажаю (стикаються великими пальцями);

успіху (вказівними);

великого (середніми);

у всьому (безіменними);

і всюди (мізинцями);

Вітаю! (Дотик всією долонею).

ІІ. Виконання контрольної роботи.

Учні виконують різнорівневі завдання у двох варіантах. Завдання кожного рівня оцінюються

у 3 бали, тобто І рівня по 0.5 балів кожне, ІІ по 1 балу, ІІІ по 1,5 бали і ІV- 3 бали за одне із

вибраних учнем завданням..

                            І варіант

І рівень ( 0, 5 б.) Завдання з вибором однієї правильної відповіді

1.Готові органічні речовини споживають:

А рослини

Б  тварини

В  віруси

Д  бактерії

2.До травних залоз людини належить:

А ротова порожнина

Б шлунок

В  печінка

Г стравохід

3.Вітамін А міститься :

А у моркві

Б у яблуках

В у шпинаті

Г у вишні

  1. Подібну до людини дихальну систему мають

А риби

Б ссавці

В медузи

Г ракоподібні

 

5.За допомогою війок рухається:

А евглена зелена

Б амеба протей

В інфузорія – туфелька

Г хламідомонада

6.Спосіб вегетативного розмноження вишні:

А стеблові живці

Б вуса

В кореневище

Г кореневі паростки

ІІ рівень ( 1 бал) Завдання з вибором декількох правильних відповідей.

7.Непрямий розвиток притаманний :

А ссавцям

Б комахам

В земноводним

Г птахам

8.Необхідними умовами для фотосинтезу є:

А хлорофіл

Б світло

В крохмаль

Г кисень

9.Кисень надходить через покриви у тварин, в яких відсутні органи дихання:

А риби

Б медузи

В плазуни

Г плоскі черви

ІІІ рівень ( 1, 5 б.) Завдання на встановлення відповідностей.

10. Установіть відповідність між тваринами і способом розмноження

1. Амеба протей                                                     А брунькування

                                                        

2.Гідра  прісноводна                                          Б фрагментація

3.морська зірка                                                    В поділ клітини навпіл

4 окунь річковий                                                  Г відкладанням ікри

                                                                                  Д відкладанням яєць

 

11.Установіть відповідність між будовою квітки і функціями:

1.Маточка                                                                А після злиття зі спермієм

                                                                                    розвиваються клітини ,що

                                                                                    містять запас поживних речовин,            

2. Пиляк                                                                   потрібних для розвитку зародка

                                                                                   Б зародок із запасом поживних

3. Насінний зачаток                                              речовин, оточений захисною  обо-

                                                                                   лонкою

4.Центральна клітина                                           В формується пилок – сукупність

                                                                  пилкових зерен

                                                                  Г орган, де містяться жіночі статеві

                                                                                   клітини

                                                                                   Д жіночий статевий орган рослин

IV рівень ( 3 б.)Завдання відкритої форми.

12.До яких наслідків може призвести зникнення бджіл на Землі?

 

 

                  ІІ варіант

І рівень ( 0, 5 б.) Завдання з вибором однієї правильної відповіді:

1.Організми, які живляться створеними органічними речовинами з неорганічних:

А гриби

Б тварини

В рослини

Г бактерії

2. До органів травлення належать:

А Підшлункова залоза

Б печінка

В кишківник

Г слинні залози

3.Вітамін С міститься :

А у абрикосах

Б грецьких горіхах

В у лимонах

Г у гречаній крупі

4.Відмінну від людини будову органів дихання мають:

А ссавці

Б плазуни

В птахи

Г риби

5. За допомогою псевдоподій рухається:

А хламідомонада

Б інфузорія – туфелька

В амеба протей

Г евглена зелена

6.Спосіб нестатевого розмноження молюсків:

А брунькування

Б фрагментація

В партеногенез

Г поділ навпіл

 

ІІ рівень ( 1 б.) Завдання з вибором декількох правильних відповідей.

7.Прямий розвиток притаманний:

А Плазунам

Б комахам

В земноводним

Г багатьом рибам

8.Необхідними умовами для проростання насіння є:

А світло

Б хлорофіл

В вуглекислий газ

Г тепло

9.Кисень надходить через органи дихання:

А медуз

Б плоских червів

В плазунів

Г птахів

ІІІ рівень (1,5 б.) Завдання на встановлення відповідностей.

10.Установіть відповідність між рослинами і способом розмноження.

1.суниці лісові                                  А стебловими живцями

2.троянди                                         Б бульбами

3.картопля                                       В кореневими паростками

4. вишня                                            Г вусами

                                                             Д живцями

 

11.Знайди відповідність між будовою і функціями курячого яйця.

1. шкарлупа                                            А містить запас повітря для зародка

2. повітряна камера                              Б захищає яйця від механічних пошкоджень,

3. канатики                                              бактерій, грибків, забезпечує газообмін

4. жовток                                                 В захищає жовток від механічних пошкод-

                                                                    жень і є джерелом води для розвитку

                                                                    ембріона

                                                                   Г містить запас поживних речовин для

                                                                   Зародка

                                                                  Д підтримують жовток так, що зародковий

                                                                   Диск знаходиться зверху

 

IV рівень ( 3 б.) Завдання відкритої форми.

 

12.Що сталося б на Землі якби зникли жуки гнойовики?

 

ІІІ Домашнє завдання

Виготови лепбук « Рослини – довгожителі» або « Тварини – довгожителі»

 

 

 

 

 

                                                                    

                                                      

 

 

zip
Додано
16 жовтня
Переглядів
300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку