1
Розмова по колу «Звозить осінь у комори»
Мета: розширити знання учнів про тяжку, але почесну працю на землі,зокрема працю хлібороба, виховувати повагу до людей праці, шанобливе ставлення до головного багатства України – землі
Обладнання: мультимедійна дошка, посудини із землею та пшеничним
зерням, пшеничне колосся, яблука, груші, виноград, городина
Хід заходу
Учні вітаються з гостями, які прийшли переглянути захід
Вихователь. Швидко промайнуло красне літечко. Хазяйнує осінь. Тож і наша розмова теж буде на осінню тему. Для вас, юні дослідники, формулюю завдання: чому саме осінь звуть щедрою (весна – квітуча, літо – красне, зима – білогруда, кришталева). Нумо, почнемо !
Коли вона загляне в сад
Наллється соком виноград,
І кислі яблука «ранет»
Солодкі стануть, наче мед
Учень 1. Коли огляне баштани
Надмуться гордо кавуни.
Учень2. І запишається в хустках
Товста капуста на грядках.
Учень3. Як помандрує по гаях
З чарівним пензлем у руках
Все розмалює по путі –
Берези стануть золоті
Вихователь. І ми її уклінно просим
Учні (разом): Заходь у гості, щедра осінь!
До класу заходить дівчинка – осінь, хлопчики - осінні місяці
Осінь. Гукали, друзі!
А я собі у лузі калину підв’язала та яблук назбирала.
Синила і намисто для ягоди ожини.
П’ятикласники, чи знаєте моїх синочків?
Відповіді дітей
То гукнемо першого
Діти. Вересень!
Вересень. Гукали, мамо?
Я був далеко: у вирій проводжав лелеку.
Осінь. Спасибі,сину, за порятовану пташину!
Діти. Дякуємо, Вересню!
Осінь. А тепер кого гукнемо, і на ім’я назвемо?
Діти. Жовтень!
Жовтень. Добридень усім!
Я був за рікою,
Очеретам густим та ласкавим визолотив чубчик русявий.
Осінь. Кого з моїх синів покликати ще варто,
Щоб знати: холод, - то не жарти?!
Діти. Листопад!
Листопад. Матусенько, мені ще не пора
Хай садом тішиться ще дітвора.
(Осінь та місяці сідають на місця)
Вихователь. Підбити підсумок першої частини нашої з вами розмови допоможе дидактична гра «Логічний ланцюжок». Ланцюжком записані ознаки осінніх місяців. Але в цей перелік потрапили хибні вислови. Завдання: виявити та виправити помилки.
(завдання дидактичної гри розміщено на мультимедійній дошці, по ній учні і працюють )
Вихователь. Діти, а чому з настанням холодів деякі птахи відлітають до теплих країв?
(на мультимедійній дошці малюнки птахів Харківщини. Діти називають їх та визначають перелітних і зимуючих)
Вихователь. У розмові про осінні місяці чи все ми пригадали?
Учень. Звозить вересень в комори кавуни і помідори
Спілих яблук, груш і слив цілі гори натрусив
І вантажить гарбузи на машини і вози
На чолі іскриться піт – сто турбот і сто робіт!
Вихователь. Так, у вересні і в жовтні ще кипить робота на полях, городах, у садках.
На мультимедійній дошці картинки на тему «Осінні роботи в садках, на городах, на полі»
Завдання: розповісти про основну роботу людей в осінній період
Виходить дівчинка з мікрофоном у руці і називає себе кореспонденткою місцевої радіокомпанії «Колос», яка збирає інтерв’ю про підсумки сільськогосподарського року. Підходить до учнів і запитує: «Що садили? Який врожай?» тощо.
Вихователь. Як бачимо, любі мої діти, не тільки навколишньою красою славна українська осінь,
Урожай іздавна несе вона народу.
Щедра і дорідна , пахне вона медами,
Славить край наш рідний хлібним караваєм!
Вихователь. У далекі 90-ті роки XX століття, коли наша держава стала незалежною, українці обрали державний прапор синьо - жовтого кольорів.
Діти розповідають про значення кольорів державного прапору.
На мультимедійній дошці картинки українського неба, хлібного лану
Вихователь. Так, земля є найголовнішим багатством нашої країни. Скільки знає історія України жорстоких битв і протистоянь за право володіти цим чорноземом.
Вихователь ставить перед дітьми глибокий підніс із землею
Візьміть у долоні наш чорнозем, потримайте, розімніть його – це наша земля.
Її завойовував Святослав Хоробрий, боронили козаки, відстоювали у борні з фашизмом наші прадіди і діди.
Зараз, віддавши врожай людям, вона відпочиває. А на весні запарує теплими туманами, ніби говорючі «Не марнуй часу,селянине! Засій мене.»
Упаде у вологу землю хлібне зернятко і вродить хліб.
Вихователь ставить на стіл велику миску з пшеничним зерням.
Занурьте руки, діти у це хлібне золото. Ось воно багатство України!
Колись у давнину люди, шануючи хліб, вважали його святим настільки, що навіть різати його ножем було великим гріхом. Хліб розламували на кусні і так споживали. Сьогодні і ми дотримаємось того давнього звичаю, розділимо духмяну хлібину на частинки, щоб вистачило всім і посмакуємо короваєм нового врожаю.
Діти смакують хліб. На мультимедійній дошці картинки: українські дівчата зустрічають гостей хлібним короваєм
Вихователь. Українці, зустрічаючі гостей, підносять на вишитому рушникові хлібний коровай, ніби говорючі – на цій землі живуть мирні люди, які працюють на землі і сіють хліб.
Вихователь розповідає легенду про хліб.
Вихователь. Оттака у нас вийшла сьогодні розмова.
Підведення підсумків заходу.