Розрізнення букв О-У, та звуків, які вони позначають

Про матеріал
"Розвиток мовлення". Розробка заняття для учнів 3-го класу із затримкою психічного розвитку.
Перегляд файлу

Тема: Розрізнення звуків та букв О-У

Навчально-корекційна мета: відпрацювати чітку артикуляцію звуків, учити проводити аналітико – синтетичну роботу із словом і реченням, відпрацьовувати навички правильного письма, правильних з’єднань, учити утворювати складні слова, уточнити знання про багатозначні слова, удосконалювати техніку читання, розширювати лексичний запас, учити розуміти зв'язок слів у реченні.

Корекційно – розвивальна мета: розвивати фонематичний слух, функції зорового аналізатора, загальну моторику учнів, дрібну моторику кистей рук, увагу, навички словесно-логічного мислення.

Корекційно-виховна мета: виховувати інтерес до мовних явищ, до історії свого народу.

Хід

І Вступна частина

  1. Організаційний  момент

У мене діточки –
Як ті квіточки.
Всі гарненькі, чепурненькі
Й до роботи беручкі.
Починаймо працювати,
Ви ж у мене молодці,
Мови рідної знавці.

  1. Нервово-психічна підготовка
  • Сьогодні я б хотіла розповісти вам про кобзарів.
  • Козаки, які ставали каліками, або сліпими під час битв, брали до рук прадавню кобзу та ішли у народ, розповідаючи про битви, давно минулі події. Поруч з ними майже завжди був хлопчик, який служив поводирем. Він приводив кобзаря до села чи до ярмарку. Кобзар сідав десь та починав грати на кобзі та співати про минулі битви, про історичні події, псалми та інше. Невдовзі навколо кобзаря збирався натовп люди, які уважно слухали тужливі думи. А потім люди допомагали кобзареві та хлопчині чим  могли.
  • Щоб знати багато дум та пісень необхідно було мати добру пам'ять. Пограємо в гру «Крапочки».  Зосередились, подивились уважно на запропонований зразок і виклали на своєму листочку точно так же.
  • Для того, щоб знаходити спільну мову із людьми різних сіл та містечок необхідно було гарно володіти мовою. От і ми для того, того, щоб язик був слухняний виконаємо кілька вправ для язика.

Язик- чарівник

Знаємо, що наш язик - дивовижний чарівник.

Все, що ми захочемо, зробить він охоче.

Перетвориться спочатку на малесеньку лопатку,

Гостру голочку язик вже давно робити звик.

Побажаєм  – стане чашкою, зовсім це йому не важко.

День і ніч ні на хвилинку  не спиняється годинник.

Зробим язичком ось так: Тікі-так, тікі-так.

Наша гойдалочка мила діткам всім дарує крила.

Вгору – вниз, вгору - вниз, опустись і піднімись.

 Серед  лісу, на  горбочку, гарні виросли грибочки.

А найкращий боровик, з ним знайомий наш язик.

Знаю ти і знаю я, якщо  трапиться змія

І покаже своє жало, сміху, мабуть буде мало.

Карлсон прилетів і зранку з’їв варення цілу банку.

 Він злизав його ось так. В нього пречудовий смак!

Ось біжать без перепони по дорозі диво – коні,

і дзвенять – дзвенять підкови диво - коників казкових.

А тепер, ось як індик, забелькоче наш  язик.

Що ж бо хоче він сказати неслухняним індичатам?

Наш язик – чарівник показав усе, що зміг.

Повернувся до хатинки: час настав для відпочинку.

 

  • Приготували пальчики і промовили скоромовку, на кожне слово почергово торкаючись великим пальчиком кожного пальця руки:

Був бик, тупогуб, тупогубенький бичок.

У бика була тупа губа.

 

  • Потріть вушка, щоб голова краще працювала.
  1. Нервово-дидактична підготовка.
  • Прочитайте слово. Щоб причитати слово в клітинках, слід знайти спільну для всіх слів літеру:

б.л.т.

м.л.к.

з.л.т.

д.л.т.

  • Яка буква зустрічається найчастіше?

Так, це буква О.

Уранці Уляна Уласа

Ураз умивать узялася.

Улас утікав, ухилявся:

Учора уже умивався.

  • Яка буква зустрічається найчастіше?

Так, це буква У.

 

ІІ Основна частина

  1. Тож подумайте і скажіть, які букви ми будемо сьогодні розрізнювати?
  2. Подивились на себе у дзеркало і вимовили О. Показали його за допомогою пальчиків. Який це звук? (голосний чи приголосний?)

Це ж чому, це ж чого

Кругле все, як буква О?

Круглий місяць, кругле сонце,

Кругле в літаку віконце.

Кругле блюдце й коліщата

І обручка у дівчаток.

 І земля кругленька вся.

Й окуляри в дідуся.

Подивіться у дзеркало і вимовте букву У. Показали звук за допомогою пальчиків. Звук У позначається буквою У.

Букву У, букву У я між листячком знайду.

І почую лунко : У – У…

Як до поїзда прийду,

Бо кричить він : У – У …

  1. Що спільного? (Голосні)
  2.  Чим відрізняються? (Артикуляцією, буквами, якими позначаються на письмі)
  3. Каліграфічна хвилинка.
  4. Читання складових таблиць.
  5. Плутати ці звуки та букви ні в якому разі не можна.

Ось наприклад слова КОК та КУК (показати малюнки)

Якими звуками відрізняються  слова  кок і Кук?

Видатний англійський мореплавець - Джеймс  Кук, який народився у маленькому містечку, а став  керівником трьох навколосвітніх подорожей. Він зробив багато відкриттів. Його нога не ступала лише на землі Антарктиди. Загинув досить абсурдно. Його вбили аборигени. Довгий час вважалося, що вони його з’їли, але виявилося, що вони поховали його з почестями. Кук відкрив багато земель, намалював багато карт. Як людина і професіонал, Кук зробив себе сам, дякуючи своїй наполегливості та працелюбності та силі волі. Його девіз:  «Прагнути і досягати». Він ішов до мети мужньо, не боявся невдач  і не втрачав присутності духу.

А кок – кухар на кораблі.

Також розібрали слова:

  • сум – сом
  • шторм – штурм.

 

  1. Вправа «Крути слова і так і сяк, вони не зміняться ніяк».

Якщо ви правильно поставите букви у клітинках, то складете слова, що одинаково читаються вперед і назад.

П*п         п*т*п

  1. Скільки букв О у слові КОЛОБОЧОК

Запишався Колобочок:

– аж чотири маю О! –

Чи долинка, чи горбочок –

Не зважає Колобочок,

Розігнавсь – та ого – го! –

Не зловити вже його.

Круглі О, мов коліщата,

Котять, котять  Колобка.

Огіркові не догнати –

Двоє О лиш в огірка.

  1. Замініть одну літеру і матимете нове слово.

Зуб    (д, к, ч)

  1. У кожному з цих слів криється одне , 2 чи кілька слів. Знайдіть їх.

Подушка –  (душ, душа).

Козуб  - (зуб, зубок, бук, куб, бузок, зоб).

  1. А ось слова – анаграми. 

Це слова, що складаються із одних і тих же букв, розташованих у будь якій послідовності. Інколи з тих самих букв можна утворити 2 і більше слів.

Кулон – клоун.

  1.  В українській мові є слова, у яких присутні з голосних лише У та О.

Окунь, голуб, струмок, борсук, узор, жолудь, чудо, розум, пушок, вухо, клубок, мухомор, судно, клоун.

Фізхвилинка  (Соку-соку, бачи-бачи)

  1. Буква О така от кругла,

Хто не бачив – подивись:

Наче сонце, наче бублик,

Мов обручик, хоч котись.

Така цікава буква О. Вона допомагає створювати складні слова.

Сніг і хід – снігохід, вода падає – водоспад, пішки іде – пішохід, ліс рубає – лісоруб, мишу ловить – мишоловка, сіно косити – сінокіс..

  1.  Підберіть слова до схем  

Художник, обруч, окуляри, дубок.

До речі. Зверніть увагу, наголос міняти місцями не можна, бо міняється зміст слова : бубон – бубон.

Поставте наголос у словах.

  1. Ребус

Якщо ви розгадаєте ребус, то узнаєте, у кого багато народів світу запитують: скільки їм залишилось жити. Візьміть з першого слова перший склад, з другого слова другий склад, а з третього слова третій склад (зоря, козуля, квасоля).

 Зозуля

  1.  Гра з м’ячем «Один – багато»

У кожного народу свої музичні інструменти. Значна частина українських народних музичних інструментів сягають часів Русі.  Деякі інструменті (наприклад, скрипка) прийнялися на українському грунті  пізніше, проте набули своїх виконавських традицій і особливостей. У українського народу: бубон, скрипка, кобза, сурма, сопілка.

Скрипка плаче – скрипки плачуть,

бубон бубонить – бубни бубонять,

сопілка співає – сопілки співають,

сурма сурмить – сурми сурмлять,

кобза бринить – кобзи бринять .

Поясніть, як це скрипка плаче?

Хто ще може плакати? (дитина, небо).

  1. Прочитайте приказку, додавши останнє слово за змістом.

Не спитавши броду, не лізь у … .  (пісок, ліс, воду).

  1. Складіть речення:

звучать у Тихо степу  переливи  кобзи.

кривавої  Кобза  звуки  битви  доносить.

ІІІ. Заключна частина

  1. Рефлексія.
  2. Підсумок.
  3. Нервово психічна розрядка. Прослухати запис гри на кобзі.

Послухайте, як звучить кобза.  Вслухаймося в звуки прадавньої кобзи...  Вчуваються в них і гудіння вітру в дикому степу, що грубо бавиться ковилою, і ніжний шепіт придніпровських чи наддеснянських, а може, надпсільських трав... Вслухаймося, вслухаймося: то кобза доносить звуки кривавої битви і брязкіт шабель: то кобза плаче разом із землянами-невольниками в Кафі чи далекій бусурманській Туреччині... А ці ось могутні акорди – то не що інше, як клич славних козаків-запорожців у переможній битві...

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
26 вересня 2021
Переглядів
857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку