Тема: Розрізнення звуків та букв О-У
Навчально-корекційна мета: відпрацювати чітку артикуляцію звуків, учити проводити аналітико – синтетичну роботу із словом і реченням, відпрацьовувати навички правильного письма, правильних з’єднань, учити утворювати складні слова, уточнити знання про багатозначні слова, удосконалювати техніку читання, розширювати лексичний запас, учити розуміти зв'язок слів у реченні.
Корекційно – розвивальна мета: розвивати фонематичний слух, функції зорового аналізатора, загальну моторику учнів, дрібну моторику кистей рук, увагу, навички словесно-логічного мислення.
Корекційно-виховна мета: виховувати інтерес до мовних явищ, до історії свого народу.
Хід
І Вступна частина
У мене діточки –
Як ті квіточки.
Всі гарненькі, чепурненькі
Й до роботи беручкі.
Починаймо працювати,
Ви ж у мене молодці,
Мови рідної знавці.
Язик- чарівник
Знаємо, що наш язик - дивовижний чарівник.
Все, що ми захочемо, зробить він охоче.
Перетвориться спочатку на малесеньку лопатку,
Гостру голочку язик вже давно робити звик.
Побажаєм – стане чашкою, зовсім це йому не важко.
День і ніч ні на хвилинку не спиняється годинник.
Зробим язичком ось так: Тікі-так, тікі-так.
Наша гойдалочка мила діткам всім дарує крила.
Вгору – вниз, вгору - вниз, опустись і піднімись.
Серед лісу, на горбочку, гарні виросли грибочки.
А найкращий боровик, з ним знайомий наш язик.
Знаю ти і знаю я, якщо трапиться змія
І покаже своє жало, сміху, мабуть буде мало.
Карлсон прилетів і зранку з’їв варення цілу банку.
Він злизав його ось так. В нього пречудовий смак!
Ось біжать без перепони по дорозі диво – коні,
і дзвенять – дзвенять підкови диво - коників казкових.
А тепер, ось як індик, забелькоче наш язик.
Що ж бо хоче він сказати неслухняним індичатам?
Наш язик – чарівник показав усе, що зміг.
Повернувся до хатинки: час настав для відпочинку.
Був бик, тупогуб, тупогубенький бичок.
У бика була тупа губа.
б.л.т.
м.л.к.
з.л.т.
д.л.т.
Так, це буква О.
Уранці Уляна Уласа
Ураз умивать узялася.
Улас утікав, ухилявся:
Учора уже умивався.
Так, це буква У.
ІІ Основна частина
Це ж чому, це ж чого
Кругле все, як буква О?
Круглий місяць, кругле сонце,
Кругле в літаку віконце.
Кругле блюдце й коліщата
І обручка у дівчаток.
І земля кругленька вся.
Й окуляри в дідуся.
Подивіться у дзеркало і вимовте букву У. Показали звук за допомогою пальчиків. Звук У позначається буквою У.
Букву У, букву У я між листячком знайду.
І почую лунко : У – У…
Як до поїзда прийду,
Бо кричить він : У – У …
Ось наприклад слова КОК та КУК (показати малюнки)
Якими звуками відрізняються слова кок і Кук?
Видатний англійський мореплавець - Джеймс Кук, який народився у маленькому містечку, а став керівником трьох навколосвітніх подорожей. Він зробив багато відкриттів. Його нога не ступала лише на землі Антарктиди. Загинув досить абсурдно. Його вбили аборигени. Довгий час вважалося, що вони його з’їли, але виявилося, що вони поховали його з почестями. Кук відкрив багато земель, намалював багато карт. Як людина і професіонал, Кук зробив себе сам, дякуючи своїй наполегливості та працелюбності та силі волі. Його девіз: «Прагнути і досягати». Він ішов до мети мужньо, не боявся невдач і не втрачав присутності духу.
А кок – кухар на кораблі.
Також розібрали слова:
Якщо ви правильно поставите букви у клітинках, то складете слова, що одинаково читаються вперед і назад.
П*п п*т*п
Запишався Колобочок:
– аж чотири маю О! –
Чи долинка, чи горбочок –
Не зважає Колобочок,
Розігнавсь – та ого – го! –
Не зловити вже його.
Круглі О, мов коліщата,
Котять, котять Колобка.
Огіркові не догнати –
Двоє О лиш в огірка.
Зуб (д, к, ч)
Подушка – (душ, душа).
Козуб - (зуб, зубок, бук, куб, бузок, зоб).
Це слова, що складаються із одних і тих же букв, розташованих у будь якій послідовності. Інколи з тих самих букв можна утворити 2 і більше слів.
Кулон – клоун.
Окунь, голуб, струмок, борсук, узор, жолудь, чудо, розум, пушок, вухо, клубок, мухомор, судно, клоун.
Фізхвилинка (Соку-соку, бачи-бачи)
Хто не бачив – подивись:
Наче сонце, наче бублик,
Мов обручик, хоч котись.
Така цікава буква О. Вона допомагає створювати складні слова.
Сніг і хід – снігохід, вода падає – водоспад, пішки іде – пішохід, ліс рубає – лісоруб, мишу ловить – мишоловка, сіно косити – сінокіс..
Художник, обруч, окуляри, дубок.
До речі. Зверніть увагу, наголос міняти місцями не можна, бо міняється зміст слова : бубон – бубон.
Поставте наголос у словах.
Якщо ви розгадаєте ребус, то узнаєте, у кого багато народів світу запитують: скільки їм залишилось жити. Візьміть з першого слова перший склад, з другого слова другий склад, а з третього слова третій склад (зоря, козуля, квасоля).
Зозуля
У кожного народу свої музичні інструменти. Значна частина українських народних музичних інструментів сягають часів Русі. Деякі інструменті (наприклад, скрипка) прийнялися на українському грунті пізніше, проте набули своїх виконавських традицій і особливостей. У українського народу: бубон, скрипка, кобза, сурма, сопілка.
Скрипка плаче – скрипки плачуть,
бубон бубонить – бубни бубонять,
сопілка співає – сопілки співають,
сурма сурмить – сурми сурмлять,
кобза бринить – кобзи бринять .
Поясніть, як це скрипка плаче?
Хто ще може плакати? (дитина, небо).
Не спитавши броду, не лізь у … . (пісок, ліс, воду).
звучать у Тихо степу переливи кобзи.
кривавої Кобза звуки битви доносить.
ІІІ. Заключна частина
Послухайте, як звучить кобза. Вслухаймося в звуки прадавньої кобзи... Вчуваються в них і гудіння вітру в дикому степу, що грубо бавиться ковилою, і ніжний шепіт придніпровських чи наддеснянських, а може, надпсільських трав... Вслухаймося, вслухаймося: то кобза доносить звуки кривавої битви і брязкіт шабель: то кобза плаче разом із землянами-невольниками в Кафі чи далекій бусурманській Туреччині... А ці ось могутні акорди – то не що інше, як клич славних козаків-запорожців у переможній битві...