Бур*ян В. В., учитель початкових класів, КОЗО «Кислянська ЗШ І-ІІІстю»
Зайцівськоі с/р, Синельниківського р-ну, Дніпропетровська обл
Відкриті батьківські збори
Тема: «Уроки спілкування» Тренінгове заняття
Мета:сприяти підвищенню рівня психолого-педагогічної компетентності в питаннях сімейного виховання; дати батькам можливість поділитися власним досвідом;
виявити протиріччя і проблеми у використанні методів сімейного виховання;
визначити правила «мови прийняття» і «мови неприйняття»;
активізувати комунікативну взаємодію в сім’ї, здатність батьків до аналізу своєї виховної діяльності та об’єктивної оцінки її результатів.
Обладнання: на дошці:1. Висловлювання видатних людей: “Хоч би яка у вас відповідальна і складна творча робота була на виробництві, знайте, що вдома на вас чекає ще відповідальніша, ще складніша, ще тонша робота — виховання людини. ” В.Сухомлинський
“Дитина — рентгенівський знімок сім’ї. ” А.Макаренко
“Усі ми стали людьми настільки, наскільки навчилися любити і розуміти інших”
Б.Пастернак
“Якими діти народжуються, не залежить ні від кого, але щоб вони шляхом правильного виховання стали гарними нам під силу ”. Плутарх
2. Зображення 3 ваз
Хід зборів
Батьки і діти – це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль,
Це – сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль.
Як на троянді – колючки і квіти,
Так і в житті є радість і печаль.
Високі мрії й дуже різні діти…
Чому таке трапляється, на жаль?
Всім хочеться все мати в ідеалі,
Причому, водночас і без зусиль.
Щоб щастя без труда й печалі
Пливло саме у руки звідусіль.
Та у житті такого не буває,
Й запам’ятати треба, в чому річ:
Зоря щаслива лиш тоді засяє,
Якщо трудитись будеш день і ніч.
А діти – це і щастя, і турбота,
Відповідальність і тривога теж,
Без відпочинку й вихідних робота,
Любов така, яка не має меж.
1) Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі тренінгу. Тренінг – це навчання досвідом. Це чудова форма для налагодження спілкування, профілактики конфліктів, які виникають між батьками та дітьми. Ви - люди, у яких різна освіта, різний характер, різні погляди на життя, різні долі, але є одне, що об’єднує нас, це наші діти, які можуть стати горем чи радістю.(вправа «Ми ліпимо їх власними руками»із паперу без ножить обриваєм силует дитини)
Учасники діляться на 3 групи: «Батьки», «Експерти» та «Діти».
2)Домовленість про правила поведінки на тренінгу(діти називають правила, а батьки та експерти сердечками голосують за них)
3)Очікування. (представники від групи по-черзі називають те що очікують від зустрічі) «Я хотіла б щоб ця зустріч була для усіх корисною..».
4)Створення позитивної комфортної атмосфери. Аудіо запис «Моя сім*я»
Вправа «Сімейний фотоальбом». (На дошці виставка малюнків учнів «Моя сім’я». Батькам пропонується впізнати малюнки своєї дитини. Поділитися враженнями, пояснивши свій вибір)
5)Вправа «Знайомство» Які прислів*я про сім*ю ви знаєте?(вислови вид. людей)
Сімейне спілкування… Від цих слів віє теплотою і сердечністю, турботою про дітей, доброзичливістю і чуйністю. Психологи стверджують, що правильно організоване спілкування – запорука доброго настрою, душевного спокою. З другого боку, встановлено, що ніде люди не ранять один одного так боляче, як вдома, у сімейних конфліктах.
Виявляється, що вмінням говорити з дитиною, правильно будувати спілкування володіють не всі .
Тест «Яких принципів Ви дотримуєтесь у вихованні дітей?»Чи можете Ви:
Підрахуйте суму балів:
21 – 30 балів. Дитина – найбільший скарб у Вашому житті. Ви прагнете не тільки зрозуміти дитину, а й пізнати її, ставитися до неї з повагою, дотримуєтеся прогресивних принципів виховання і постійної ліній поведінки. Інакше кажучи, Ви дієте правильно та можете сподіватись на хороші результати.
11 – 20 балів. Дбати про дитину – для Вас найважливіше. Ви маєте здібності вихователя, але не завжди дієте послідовно і цілеспрямовано. Часом Ви надто суворі, а в інших випадках – занадто лагідні, окрім того, схильні до компромісів, які послаблюють виховний ефект. Вам необхідно серйозно подумати про свої методи виховання дитини.
До 11 балів. У Вас серйозні проблеми з вихованням дитини. Вам бракує або знань, або ж бажання і прагнення зробити дитину особистістю, а можливо, того та іншого. Радимо звернутися до фахівців за допомогою.
(Вчитель проводить анкетування батьків і дітей) «Чарівне крісло»
6.улюблений колір
На кожному столі є зображення квіток з написами дій дорослих під час виховання дітей. Прошу групи вибрати дії: -Які найчастіше використовуєте у вашій практиці? Якіб хотіли? Які правильно…?Прикріпити квіти до вазонів.
Червоні квіти: покарання, накази, зауваження, глузування, присоромлювання, нотації, застереження, ігнорування, образа, допит.
Оранжеві квіти: критика, вмовляння, керування, повчання, моралізування.
Голубі квіти: особистий приклад, вислуховування, комплімент, заохочення, похвала, доброзичливі інтонації, зацікавленість, посмішка, підтримка.
І тепер подивимось на наші “вази ”... а червоний колір застереження, заборони.
Висновок. То ж найдоцільнішим є демократичний та авторитетний стилі виховання, коли батьки готові в разі потреби допомогти дитині, постійно спілкуються з дитиною, вірять в її здатність до успішної самостійної діяльності. Батьки найбільш значимі для дитини люди і саме від того, який стиль виховання ви обираєте, залежить якою людиною агресивно чи доброю, відкритою чи замкненою вона стане. Тому давайте ми з дітками підготували подарунки для вас(зроблені руками дітей, а також листівки з порадами психолога)
Якщо Дитину постійно критикують, |
то вона вчиться ненавидіти |
Якщо Дитину постійно хвалять, |
то вона стає замкнутою |
Якщо Дитину постійно висміюють, |
то вона вчиться бути шляхетною |
Якщо Дитину підтримують, |
то вона вчиться цінувати себе |
Якщо Дитина росте в докорах, |
то вона вчиться жити з почуттям провини |
Якщо Дитина росте в терпимості, |
то вона вчиться розуміти інших |
Якщо Дитина росте в чесності, |
то вона вчиться бути справедливою |
Якщо Дитина росте в безпеці. |
то вона вчиться вірити в людей |
Якщо Дитина живе у ворожнечі, |
то вона вчиться бути агресивною |
Якщо Дитина живе в розумінні та дружелюбності, |
то вона вчиться знаходити любов у цьому світі |
Я тисячу разів казав тобі, що…
Скільки разів треба повторювати…
Невже тобі важко запам’ятати…
Ти став таким (лінивим, неохайним)…
Ти такий же, як…
Чого ти до мене пристав…
Відчепись, ніколи мені…
(Після озвучення «заборонених» висловлювань скринька замикається на ключ, символізуючи неможливість подальшого користування негативними установами.)
Висловлювання, що рекомендуються й бажані, займають місце у чарівній скриньці «Позитивні установи», яка залишається відкритою з метою регулярного використовування .До бажаних висловлювань належать:
Я тобі так довіряю…
Я б ніколи не змогла зробити це без тебе…
Порадь мені…
Спробуй ще, це тобі обов’язково вдасться…
Як ти добре це зробив, навчи й мене…
Дякую тобі…
Пам’ятайте, що дитина – дзеркало життя своїх батьків. Зробіть все, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей було прекрасним. Не забувайте, що тільки «покращуючи» себе можна допомогти дитині. Вдосконалюйтесь разом із дітьми, використовуйте шанс, наданий життям.
Додаток
Поради психолога.
(Батькам роздаються пам’ятки)
10.Вимагайте обміркованої поведінки.
11.Дбайте про постійне дотримання дисципліни.
12. Покарання не повинне витісняти любов. Воно повинно бути справедливим, враховуючи вчинок і мотив.
13. Намагайтеся, щоб ваша любов не перетворилася на вседозволеність та бездоглядність.
14.Діти повторюють дії дорослих, насамперед батьків. Станьте взірцем для них
Правила виховання.
Є такі стилі батьківської поведінки:
- Авторитетний. Батьки визначають та заохочують самостійність дітей. Вони відкриті до спілкування та обговорення з дітьми встановлених правил поведінки, допускають зміну своїх вимог у розумних межах. Діти у таких батьків добре адаптовані, упевнені у собі, вони добре навчаються у школі, та мають високе само оцінювання.
- Авторитарний. Батьки віддають накази, сподіваючись беззаперечного виконання, встановлюють жорсткі вимоги та правила, не допускають їх обговорення, дозволяють дітям лише мінімальну незалежність. Діти таких батьків часто боязкі та похмурі, невибагливі та вразливі.
- Ліберальні. Такі батьки не достатньо або зовсім не регламентують поведінку дитини, у них беззастережна батьківська любов. Дітям надають необмежену свободу, не встановлюють будь-яких обмежень. Такі діти схильні до неслухняності та агресивності, поводяться неадекватно та імпульсивно.
- Індиферентний. Між дітьми і такими батьками холодні взаємини. Батьки обтяжені власними проблемами, не мають сил на виховання дітей. Вони часто байдужі до власних дітей, не встановлюють жодних обмежень. При такій поведінці батьків дитину ніщо не втримує від вияву асоціальної поведінки.
- Опікувальний стиль виховання.
Батьки прагнуть бути завжди з дитиною, вирішувати за неї всі її проблеми. Дитина займає центральне місце в сім'ї.
- Потуральний стиль виховання.
Батьки приділяють дитині недостатньо уваги, вона віддана сама собі. Такі батьки не вміють виховувати, не спрямовують і обмежують дитину.
- Демократичний стиль виховання.
Батьки виховують у дитини особисту відповідальність і самостійність, відносно до її вікових можливостей. Дитина присутня при обговоренні сімейних проблем, бере участь у прийнятті рішень. Батьки вимагають від дитини обміркованої поведінки, і самі чуйно ставляться до її запитів. При цьому батьки виявляють твердість, дбають про постійне дотримання дисципліни.
- Хаотичний.
Коли є час, тоді виховуємо. Нас ніхто не виховував, і виросли. Такі діти часто невпевнені, не довіряють дорослим. Відчуття нестабільності веде до несподіваних рішень, неадекватної поведінки. У батьків відсутній єдиний стиль виховання, нема чітких вимог до дитини. Між батьками є розбіжність у виборі виховних засобів.
Література
Кислянська СЗШ
Відкриті батьківські
збори-тренінг
Класний керівник
вчитель вищої категорії
Бур’ян Валентина Вікторівна