Розробка бінарного уроку з курсу «Громадянська освіта» На тему «Що таке демократія?»

Про матеріал

Розроблений урок дає можливість з'ясувати в чому полягає цінність демократії та за яких умов можливе її існування; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; сприяти розумінню поняття демократичні інститути, дізнатись про Конституцію та її призначення.

Перегляд файлу

 

Розробка бінарного уроку

з  курсу «Громадянська освіта»

На тему «Що таке демократія?»

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала: вчитель історії

Соколівського НВК ім. О. Яроша

Обозна М.Г.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Що таке демократія?                            Мета: з’ясувати в чому полягає цінність демократії та за яких умов можливе її існування; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження;  сприяти розумінню поняття демократичні інститути, дізнатись про Конституцію та її призначення.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • пояснювати поняття: демократія, конституція, плюралізм, безпосередня та представницька демократія;
  •                 висловлювати власну думку щодо історії виникнення демократії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, мультимедійна презентація.

Хід уроку

  1. Організаційна момент.
  1. Робота у малих групах.
  • Що для вас означає поняття «демократія»?
  • Які риси демократії можете назвати?
  • Пригадайте з курсу історії, коли зародилася демократія і як вона розвивалася.(сл.3-4)                           
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

Визначте місце демократії у вашому житті.(сл. 5)

  • Дайте відповіді на запитання в таблиці

Запитання

Так

Ні

Чи відчуваєте ви повагу до себе з боку дорослих: батьків, учителів, знайомих?

 

 

Чи дорослі спільно з вами визначають ваші обов'язки вдома, у вашому класі, в школі?

 

 

Чи визначають дорослі за вами право висловлювати свою думку та дотримуватися її?

 

 

Чи дослухаються дорослі до ваших думок та думок ваших однолітків під час вирішення важливих питань у житті сім'ї, школи?

 

 

Учитель. Якщо ви отримали більшість відповідей так, то маєте високий рівень демократичного мислення та демократичне оточення. В іншому випадку будема разом вчитися покращувати ситуацію.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Робота з поняттям «демократія».

Поняття «демократія» використовують у різних значеннях.

У науковому розумінні — це форма організації та функціонування політичної системи, що ґрунтується на визнанні народу джерелом влади, його права брати участь у вирішенні державних справ у поєднанні із широким колом громадянських прав і свобод. У філософському розумінні — це суспільне самоврядування, яке здійснюють рівноправні громадяни через безпосередню участь в обговоренні й вирішенні громадянських справ

шляхом вільного вибору (голосування). Демократія виникла й існує як намагання й можливість людей самостійно вирішувати свої справи. Так, президент США                А. Лінкольн визначав демократію як «правління народу через посередництво самого народу, для народу»

Принципи демократії — незаперечні вихідні вимоги до всіх учасників політичної діяльності демократичного суспільства. Сьогодні існують такі загальновизнані принципи демократії:
1. Політична свобода — право народу визначати й змінювати конституційний лад, забезпечувати захист прав людини та передбачає рівноправність.
2. Рівноправність громадян означає рівність усіх перед законом, однакову відповідальність за скоєне правопорушення, право на однаковий захист перед судом.
3. Виборність органів держави та постійний контакт із ними населення передбачають формування органів влади й місцевого самоврядування шляхом
народного волевиявлення. У демократичній державі ті самі люди не повинні
безперервно обіймати посади в органах влади протягом тривалого часу — це викликає недовіру громадян, призводить до втрати легітимності цих органів.
4. Поділ влади означає взаємозалежність і взаємне обмеження різних гілок
влади: законодавчої, виконавчої, судової, що служить перешкодою для перетворення влади на засіб придушення свободи та рівності.
5. Ухвалення рішень волею більшості з обов’язковим дотриманням прав
меншості означає поєднання волі більшості з гарантіями прав особи, яка перебуває в меншості — етнічній, релігійній, політичній; відсутність дискримінації, придушення прав людини, яка не є в більшості під час ухвалення рішень.
6. Плюралізм означає багатоманітність суспільних явищ, плюралізм думок,
політичний плюралізм — множинність партій, суспільних об’єднань тощо з різними програмами та статутами, які діють у межах конституції.

Робота з ілюстраціями. (Сл. 6-10)

  •  Розгляньте ілюстрації, які унаочнюють певні етапи розвитку демократії у світі та в Україні. Чи всі наведені приклади відповідають засадам демократії, що про них ішлося вище?
  •  Якщо ні, яких саме елементів демократії бракує кожному з цих прикладів?
  • Пригадайте, як тлумачать терміни «безпосередня демократія» і «представницька демократія».
  •  Щодо яких із наведених прикладів доречно їх використати?
  •  Спираючись на знання, які ви здобули на уроках історії та правознавства, й розглядаючи подані ілюстрації, обговоріть у парах, що для вас означає демократія.

Робота з таблицею (сл 11)

Картинки по запросу пряма та представницька демократія

Робота з поняттям. Конституція – це особливий інститут правової системи держави, якому належить правове верховенство по відношенню до всіх її актів. Це не просто закон, а основний закон країни: закон законів. Конституція оформляє національну систему права, об'єднує діюче законодавство, визначає основи законності і правопорядку в країні.

Пригадайте, у якому році прийнято Конституцію в Україні. Коли ми відзначаємо День

Конституції? чому цей день є святом? яке призначення Конституції? З курсу правознавства пригадайте, з якою метою здійснюється поділ влади на три гілки.              які органи належать до кожної з гілок державної влади?

  • Практичне завдання. Прочитайте витяг із Конституції України про інститути прямої демократії в Україні і дайте відповіді на запитання.(сл.12)

1.Хто не має права голосу на виборах та референдумах? 2. Яким чином народ може ініціювати проведення Всеукраїнського референдуму? 3. Які питання вирішують виключно Всеукраїнським референдумом? 4. Щодо яких питань референдум не допускається?

Робота з поняттям. Плюралізм - визнання рівноправності існування множинності інтересів, поглядів, переконань, ідеологій, партій, культурних цінностей тощо.

Учитель. Термін «демократія» використовують не лише для характеристики форми державного устрою, а й для визначення устрою будь-якої організації, у якій забезпечується рівноправна участь її членів в управлінні та ухваленні рішень. У наш час демократія як така є важливою й загальновизнаною цінністю.

Проте вона набуває справжньої сили, тільки якщо люди знають, за що вони цінують демократію, чого хочуть досягти та що захищатимуть. Саме основні ознаки демократії роблять її тією цінністю, яку варто обстоювати й захищати.

Робота в групах ( сл. 13-14)

Ознаки демократії

1. Об'єднайтесь у шість груп, розподіліть між групами по дві - три ознаки демократії з переліку, що поданий нижче.

2. Обговоріть і презентуйте перед класом відповідну ознаку, пояснивши, як вона сприяє утвердженню демократії.

3. Послуговуючись методом «вільного мікрофона», завершіть роботу короткими простими репліками: «Цінність демократії полягає в...».

ОЗНАКИ ДЕМОКРАТІЇ

• наявність у державі представницьких органів державної влади та місцевого управління (самоврядування) різних рівнів, що формуються шляхом обрання;

• рівність перед законом;

• вибори, референдум;

• виборність органів влади;

• підзвітність і підконтрольність органів влади, яких обирають виборці;

• політичний плюралізм (багатопартійність);

• ідеологічний плюралізм (відсутність панівної ідеології, визнання права на існування різних ідеологій);

• наявність, гарантованість і забезпечення прав і свобод (особистих, політичних, економічних, соціальних, культурних);

• взаємна відповідальність громадянина й держави (взаємні права та обов’язки);

• наявність справедливого незалежного суду.

  1. Узагальнення та систематизація знань.

Бесіда. 1.Як ви вважаєте які перешкоди для розвитку демократії існують в Україні?

  1. Підсумки уроку.

Перегляд відеоролику «Демократія».

( https://www.youtube.com/watch?v=IFmyO9LxLfM)

  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати стр.64-68   підручника.

 

docx
Додано
20 грудня 2018
Переглядів
4646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку