Ознайомити дітей з основними положеннями Конвенції про права дитини, розуміти значення їх та вміти застосовувати їх в житті.
Вчити дітей самостійно робити висновки, аналізуючи різні ситуації, сприяти виявленню цікавості в дітей до цієї теми.
Розвивати мову, мислення, пам'ять.
Виховувати позитивні почуття один до одного, вчити поважати інших людей.
Розробка виховної години
Правила життя в суспільстві.
Права дитини — права людини.
Мета: Ознайомити дітей з основними положеннями Конвенції про права дитини, розуміти значення їх та вміти застосовувати їх в житті.
Вчити дітей самостійно робити висновки, аналізуючи різні ситуації, сприяти виявленню цікавості в дітей до цієї теми.
Розвивати мову, мислення, пам’ять.
Виховувати позитивні почуття один до одного, вчити поважати інших людей.
Обладнання: демонстраційний матеріал: богиня правосуддя Феміда, Правознайко, Зорчик, Зоринка, ілюстраційні картини із зображенням прав дитини, Конституція України, Конвенція ООН, плакат «Світова книга прав дитини», виставка книг: «Знай свої права дитино!»; телеграми.
І.Організація дітей
1. Емоційний настрій на заняття.
Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав,
То ж і ми часу не гаймо,
Виховну годину з теми «Права дитини» починаймо.
Учень:
Щоб права свої знати,
Треба закони добре вивчати.
Ці закони не прості –
У Конвенції вони.
Ми їх вивчимо старанно,
Знати будем дуже гарно!
ІІ. Повідомлення теми заняття.
- Отже, як ви уже зрозуміли, ми сьогодні будемо говорити про права та обов’язки дітей. Згадаємо, що таке права дитини, ширше розглянемо обов’язки учнів.
2. Правила роботи. (Діти наклеюють на дошку)
- Для того, щоб наша робота була ефективною, пропоную повторити правила роботи :
(учень) Дисципліна –підтримувати тишу в класі, говорити з дозволу;
(учень) Толерантність –поважати думку іншого, уважно слухати, не перебивати;
(учень) Активність –брати участь у всіх подіях, вправах, ситуаціях;
(учень) Чесність і щирість – надавати правдиву інформацію;
(учень) Піднята рука –відповідати, піднявши руку.
II. Вступ до теми.
1.Таєсмничо-чарівна хвилинка. («Чарівна скринька»)
- Діти, в руках у мене чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, можете зазирнути в скриньку, але поки що не розповідати своїм однокласникам, кого ви там побачили. І мовчіть до того часу, аж поки всі охочі не зазирнуть на дно скриньки.
(Звучить фонозапис щебетання птахів, під який відкривається скринька. Діти по черзі заглядають у скриньку.)
- То кого ви побачити у чарівній скринці? (себе)
- Так, ви побачили у чарівному дзеркальці кожен себе – людину. Адже людина – найцінніший скарб.
Кожен з вас – неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме більше такої на цій Землі немає і ніколи не було.
Ось послухайте, як про це співає відома українська артистка Оксана Білозір.
2. Пісня О. Білозір «Неповторна кожна людина». (звучить аудіо запис пісні)
Кожна доля єдина, єдина
І вона неповторна знов.
Неповторна кожна людина,
Неповторна кожна любов.
Навколо нас – дуже багато правил. І серед них є такі, які зобов’язані виконувати всі люди. Найголовніші правила називають Закон.
Кожна країна, кожна держава має свої Основні закони. Основним Законом нашої держави є Конституція України.
Так це Конституція України, в якій записано всі закони, по яких ми живемо сьогодні в нашій країні.
Вправа « Мозковий штурм»
- Що таке права дитини? (відповіді учнів)
Права – це забезпечені законом можливості мати , користуватися й розпоряджатися соціальними благами й цінностями, користуватися основними свободами у встановлених законом межах.
Повторення прав дитини
Вчитель. — Діти, у ст. 28 Конвенції про права дитини сказано, що дитина має право на освіту. Отже, ваш самий основний обов’язок – вчитися є і вашим правом. Бачите, як пов’язані права і обов’язки.
1-ий учень. По конвенції дитячій
Мають діти наші право
На освіту й навчання.
2-ий учень. Освіта — світло! Це запам’ятай!
У школі добре вчись
І різні труднощі долай,
Лети до світла ввись!
3-ій учень. Як будеш ти активним, друже,
То з легкістю підеш в своє життя.
За все берися і старайся дуже,
То цікавіше буде майбуття.
4-ий учень. Дитинство не міняється у школі.
Єдина зміна — це, звичайно, ми.
А ми міняємось: хто швидше, хто поволі
І скоро станемо дорослими людьми.
5-ий учень. Дай знання нам, школо-мати,
Найсильнішу зброю в руки,
Вчи нас зло перемагати
І в душі повік тримати
Світло правди і науки.
6-ий учень. Щоб цвіла Україна моя
Разом з нею й Гаврилівка рідна
Ми повинні здобути знання
Лиш тоді Батьківщина розквітне.
(Пісня)
Вчитель. — А тепер послухайте ще загадку і я думаю, що відповідь ви будете давати хором. Пограємось.
Ніжним променем голубить?
Заглядає у віконечко
Тепле, ніжне… (Сонечко)
Дійсно, діти, тепле, лагідне сонечко (прикріпляю на дошці вирізане сонечко) дарує життя кожній тварині, кожній рослині і, звичайно,— людині. Тож і рослини, і тварини, і людина мають право на життя. А найголовніше — кожна дитина має невід’ємне право на життя. Ніхто не має права кривдити її, зневажати та жорстоко карати. Про це також сказано в Конвенції про права дитини (показ на стенді).
Вчитель. — На землі здійснилось диво — народилася людина. Якою вона буде? Розумною чи не дуже, доброю чи злою, красивою чи ні — важко сказати із впевненістю: вона буде носити те ім’я, яким її назвуть і ніхто не повинен позбавляти її цього права. І про це теж передбачено Конвенцією про права дитини та закріплено Конституцією України. (Показую на стенді)
1-ий учень. Нас тут у класі зібралось багато
Будем швиденько усіх рахувати
(Діти називають свої імена)
Анна, Дмитро, Данило , Макар,
Назарій, Ярослав, Катерина і Марійка,
Іван, Олександр, Валентин.
Всі. Запам’ятай, на планеті Земля,
Ти маєш право носити ім’я.
Вчитель. — Діти, перед початком уроку кожен із вас написав на різних листочках своє ім’я. Які чудові всі вони і гарні! Я пропоную прикріпити їх до нашого сонечка.
(Діти прикріплюють до сонечка імена — очі, ніс, рот, брови, промінці)
1-ий учень. Психологи стверджують, що ім’я для людини наймиліше, найгарніше, найприємніше.
2-ий учень. Воно як промінчик сонечка, що зігріває нас.
Вчитель. — Тож погляньте, яке сонечко життя у нас вийшло!
1-й учень.
Є права в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав,
Знайте ж, що усі ви — рівні,
І людина змалку вільна,
Наче в небі синій птах.
2-й учень.
Знайте ж, змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать.
І ніхто у цьому світі
Їх не сміє ображать.
3-й учень
Я маю право на життя,
На те, щоб милуватись мирним небом,
На те, щоб у державі все, як треба
Йшло, а не шукало вороття.
Щоб без страху.( бо мою безпеку
Держава гарантує залюбки!)
4-й учень
Могла б із друзями у холод і в спеку
Шукать прадавні, згублені стежки…
Дитина має право на життя…
5-й учень.
Треба діткам всього світу
Не сваритись, а дружить.
І по правилах хороших
По законах треба жить.
6-й учень
Хочеш Людиною справжньою стати-
Наші закони навчись поважати.
Навчись їх виконувать завжди і всюди-
Тоді тебе поважатимуть люди.
Гра «Впіймай право за хвіст»
- Повторили, а тепер можна і погратися. Гра називається «Впіймай право за хвіст». Ти можеш запропонувати її своїм однокласникам. Будь певен, така розвага сподобається усім.
Правила гри: серед низки прав розпізнай справжні і вигадані.
- Повторили всі права,
Тож тепер почнеться гра.
Якщо право є в законі,
Дружно плеснемо в долоні.
А якщо ж його нема,
В класі буде тишина.
(Кожне правило читає вчитель)
1. Кожна дитина має право на життя.
2. Всі діти мають право їсти лише хот-доги та запивати їх газованими напоями.
3. Діти мають право на любов і піклування своїх батьків.
4. Дитина може говорити те, що думає.
5. Діти мають право на навчання в школі.
6. Всі діти мають право говорити образливі слова.
7. Дитиною вважають людину до 21 року.
8. Особлива турбота надається дітям з обмеженими можливостями.
9. Діти мають право на отримання інформації.
10. Діти мають право без поважних причин прогулювати заняття в школі.
11. Дитина може розвивати свої таланти.
- Усі правила відгадали? Молодці! Далі буде ще цікавіше.
Гра « Ромашка»
5. Слово вчителя.
- Діти, серед записаних вами прав є право на відпочинок. То давайте і ми з вами відпочинемо.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Сидячи 1. Помасажуйте свої ніжки, розправте спинку, підніміть голівку.
Стоячи 2. Всі підняли руки – раз
Став навшпиньки увесь клас.
Два присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати (Встали-сіли… Що? В вас ніжки заболіли?)
Хто старався присідати –
Може вже відпочивати.
Всі вдихніть на повні груди,
Потягніться догори. (Вдих)
Хай з вас вийдуть добрі люди
Раз, два, три; раз, два, три (Видих)
6. Пошта казкових героїв. Робота в групах
- Діти, поки ви відпочивали на адресу вашого класу прийшли якісь незвичайні телеграми.
Прошу вас розібратися, що це за телеграми. Від кого вони?
Телеграма 1. Вельмишановні діти! Допоможіть!
Вовк хоче з'їсти моїх козенят!
(Кізонька – мати, «Вовк і 7 козенят», - право на життя)
Телеграма 2. Мудрим школярам! Рятуйте!
П'єро та Мальвіну ображає Карабас Барабас.
( Буратіно. «Золотий ключик», - жорстоке ставлення, насильство)
Телеграма 3. Я зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та
прийшла коза рогата, і нема у мене хати.
Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви розкажіть.
( «Коза-дереза», право на родинну оселю)
Телеграма 4. Роботи багато!
Не встигну ніяк!
Та й що одягну я!
Це ж свято! Це бал!
А, може, мені допоможете ви
Так хочу сьогодні на бал я піти.
( «Попелюшка», - на відпочинок, на дозвілля, на свободу і особисте життя, на свободу думки і слова, на володіння і користування своєю власністю)
Телеграма 5. « В бочку з сином посадили
Засмолили, покотили.
Та й пустили в океан –
Мов велів так цар Салтан».
(Королева, А. С. Пушкін «Казка про царя Салтана», - право на життя.)
Телеграма 6. Діти! Прошу у вас я допомоги! Як бути?
Що робити? Не всилі я уже терпіть.
Гидким мене всі називають, всі ображають
та щипають.
(«Гидке-каченя», - право на гідність, повагу.)
Телеграма 7. Благаю у вас я допомоги! Сиджу на дереві старому. А зла
Змія Яга його вже майже догриза. Як не поможите мені,
мене засмажать у печі.
(«Івасик-Телесик»,- право на життя.)
Телеграма 8. Любі друзі! Поможіть!
Дід з бабою спалили моє гніздечко!
Як мені бути?
( «Кривенька-качечка», - право на особисті печі, на життя)
«Ознайомлення з обов’язками учнів».
1. (Відгадування загадок)..
Стоїть вулик придорожній,
Уночі завжди порожній (школа)
Чистенькі віконця сміються до сонця
Діточки довкола – це наша люба (школа)
- Чому у загадці школа порівнюється з вуликом?
(Велика кількість учнів, всі працюють під час уроків, а це багато шуму).
- А шумно найбільше на перервах, бо не всі діти чемно себе поводять, напевно не знають «Правил поведінки в школі», своїх обов’язків.
- Навіщо вивчати правила поведінки учнів в школі?
(Щоб їх не тільки знати, а й виконувати)
Учитель:
- Ви всі різні та несхожі одне на одного. Як же зробити так, щоб такі різні люди все ж таки жили з повагою одне до одного? Для цього існують правила, які регулюють стосунки між людьми. Життя змусило людей встановити багато різних правил, і ми маємо справу з ними на кожному кроці. Ось і у нашій школі є «Правила для учнів». Всі ви повинні дотримуватись цих правил, щоб у школі під час уроків було тихо, щоб кожен мав своє місце за партою, щоб легше було вас навчати, а вам – учитися.
Правила – це норми суспільного життя,
які визначають дії людей,організацій,
колективів у певних життєвих ситуаціях.
а) Робота по групах.
Зачитування учнями - віршованих правил поведінки в школі.
(Учні тим часом у себе на паперових «стрілочках» шукають це саме правило, але записане одним реченням, прикріпляють на плакаті. Потім з цих «стрілочок» учні викладають на дошці «Стежину правил», яка веде до школи).
1. Вчасно йди завжди до школи
Та не спізнюйся ніколи.
Вчись раніше пробудитись,
Щоб до школи не спізнитись.
2. Чемним будь, завжди вітайся
І при цьому – посміхайся.
Всіх вітай: дітей, батьків,
Друзів і учителів.
3.Слухай вчителя уважно
І веди себе поважно.
Щоб чогось не пропустити
Та все добре зрозуміти.
4. На уроці не гукай,
Завжди руку піднімай.
Там, де шум і крик буває,
Працездатності немає.
5. На перерві в ігри грайся,
А не бігай, не штовхайся.
Як ведеш себе негоже –
Завжди травма бути може.
6. До порядку сам привчайся.
В роздягальні не штовхайся.
Одяг власний зберігай
І чужий не розкидай.
7. Школа – це твій рідний дім.
Будь господарем у нім.
Парти бережи і стіни,
Скрізь поводь себе відмінно.
8. Книжка всім знання дає.
В кожній щось цікаве є.
То ж на книжці не малюй
Та не рви її, не псуй.
9. В нашій школі - учень ти
Скрізь дотримуйсь чистоти.
Слідкувати завжди треба,
Щоб порядок був у тебе.
10.У їдальні всі їдять,
Там не бігають – сидять.
Як їси – не поспішай,
Все прожуй, тоді ковтай.
11. В туалет йдуть за потреби,
Чистота там завжди треба.
Пам’ятай , що ти – людина
Й знати правила повинна.
12. Підвіконня, любі діти,
Не для того, щоб сидіти.
Там хай квіточки стоять.
Діти ж поруч постоять.
13. В школу з книжкою ідіть.
Зайві ж речі не беріть.
Ними можна травмувати.
Всім про це потрібно знати.
14. По перилах не з’їжджай.
В гру на східцях теж не грай.
Сходи – це вже небезпека
Й до біди тут недалеко.
15. Наполегливо учися.
У житті це знадобиться.
Вчитись ти прийшов до школи –
Не забудь про це ніколи!
Бесіда про обов’язки.
- Як ви розумієте значення слова «обов’язок»? (Кожна група обговорює, а доповідач висловлює думку).
Обов’язок - це сукупність моральних зобов’язань людини перед суспільством.
(Обов’язок – це те, що ми повинні виконувати, щоб бути корисними собі та оточуючим. Обов’язково потрібно щось виконувати, хочеш ти цього, чи ні)
- Який ваш головний обов’язок? (вчитися в школі, слухатися старших.)
- Коли ваші батьки стануть старшими і немічними, який у вас буде обов’язок? (Доглядати їх в старості, бо вони тепер дбають про вас малих).
- Нехтування обов’язками може мати негативні наслідки для людини. Давайте згадаємо казки, герої яких не виконували свої обов’язки і з ними трапилися неприємності. Назвіть ці обов’язки.
(у учнів набір з переліком обов’язків).
(Перший обов’язок усіх дітей - це учитися, систематично та глибоко
оволодівати знаннями.)
(Обов’язок усіх дітей – слухатися старших - батьків, учителів.)
(Обов’язок усіх дітей – поводитися чемно за столом та в гостях.)
(Забороняється без дозволу брати чужі речі.)
(Обов’язок кожного – дотримуватися чистоти та гігієни, берегти своє здоров’я)
Слово вчителя:
- Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою. Їх ви повинні знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших. З часом у вас збільшиться обов'язків і відповідальності. Існують закони, які визначають ваші обов'язки. Ви мусите їх знати. Незнання закону не звільняє вас від відповідальності за ваші вчинки, дії або бездіяльність. Пам’ятайте! Саме ви відповідаєте за своє здоров'я. Від вашого ставлення до здоров'я залежите не тільки ви самі. Ваша позиція впливає на ваших друзів, знайомих, батьків, на ваших майбутніх дітей.
Учень 1.
Друзі мої! Права дитини
Ми мусим вивчити сумлінно,
Щоб знати добре в наші дні,
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
То ж прочитай, завчи напам'ять,
Порадь і друзям прочитать,
Хай прочитають тато й мама —
Закони всім потрібно знать!
Будь добрим сином чи дочкою,
Поганим вчинком не зганьби;
Ти роду власного ніколи,
Люби свою сім'ю і школу,
Свою Україну люби!
Учень 2.
Я маю право жити на землі,
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну восхвалять,
Боротися за неї і за честь стоять,
Безкрайнії поля її любити,
І щовесни журавликів із вирію зустріти.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом,
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
Учитель:
Великий педагог В. О. Сухомлинський говорив: «Сьогодні — діти, завтра — народ!» Звичайно, діти — майбутнє нашої держави, і від вашого фізичного розвитку, знань, вмінь залежатиме, якою буде наша Україна.
VІ . Підбиття підсумків
- І як підсумок нашого заходу попрошу Вас ваші сердечка прикріпити до дошки.
- Якщо урок сподобався – до сонечка. Якщо не сподобався – до хмаринки. Поясніть свій вибір.
А на завершення нашого заняття хочу вам побажати, щоб у вашому житті завжди все складалося якнайкраще, ростіть здоровими і щасливими!