Тема: Частини мови. Іменник
План теми
Урок 1.Поняття про іменник , як частину мови. Навчаюся визначати і добирати іменники .
Урок 2. Навчаюся розрізняти іменники - назви істот і неістот.
Урок3.Навчаюся розрізняти іменники - власні і загальні назви.
Урок4. Урок розвитку мовлення. Написання переказу.
Урок 5.Навчаюся правильно писати власні і загальні іменники.
Урок 6.Навчаюся розпізнавати іменники, які називають ознаки і дії.
Урок 7.Рід іменників: чоловічий, жіночій, середній.
Урок 8. Спостерігаю за закінченням іменників різних родів.
Урок9.Змінювання іменників за числами(однина і множина).
Урок 10.Спостерігаю за іменниками,які вживаються тільки в однині чи множині.
Урок 11.Прийменники і закінчення як засоби вираження зв язку між словами в реченні.
Урок 12. Узагальнюю знання про іменник як частину мови.
Урок 1. Поняття про іменник як частину мови. Навчаюся визначати і добирати іменники.
Формування предметної компетентності : формувати і поглиблювати знання про частину мови – іменник. Розвивати вміння класифікувати предмети, ставити запитання. Розвивати навички спілкування державною мовою, усне та писемне мовлення, пам’ять. Збагачувати словниковий запас. Вдосконалювати грамотність письма.
Формування ключових компетентностей : Уміння вчитися: розвивати вміння організовувати свою роботу, оцінювати свою роботу і роботу однокласників справедливо і коректно.
Формування соціальної компетентності: розвивати вміння продуктивно працювати в команді, виявляючи ініціативність, докладаючи власних зусиль для досягнення спільного результату .
Формування загальнокультурної компетентності: дотримуватися правил поведінки на уроці, виховувати любов до рідної мови, вчити слухати і чути один одного, цінувати традиції свого народу.
Тип уроку: Урок засвоєння нового матеріалу.
Карта-схема уроку
І. Початок зустрічі
Доброго ранку, сонечко! Доброго ранку, діти!
Як чудово мирно, на білому світі жити.
Стаємо в коло і бажаємо один одному…(що ?)
(Побажання дітей: гарних оцінок, друзів, усмішок, цукерок…)
ІІ. Основна частина.
- Актуалізація опорних знань
Сідаємо за свої парти, пам’ятаємо наші золоті правила. Добре. А тепер подивіться на дошку. Хто хоче прочитати речення?
Гарний день принесе нам нові знання.
А про що конкретно будуть нові знання ви дізнаєтесь самі, відгадавши загадки і розгадавши кросворд. (на дошці відкривається кросворд, діти відгадавши загадку, записують відповіді у відповідні клітинки кросворду)
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
То ж почали!
1. В лісі вогник рудуватий, шишки лускає завзято. (Білка).
2. Взимку спить, влітку – вулики ворушить. (Ведмідь)
3.Довгі ноги – довгий ніс.
Прилетів, обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)
4. На хвості він кільця має,
Те що їсть, все полоскає.
Що брудне -не візьме в рот,
Ну , а зветься він…(Єнот)
5. Два хвости гора ця має,
Вуха , як крила, але не літає.
В нього ноги , як стовпи,
Його люблять я і ти. (Слон).
6. Руду шубку гарно носить,
Курочок у гості просить.
З нею гратись не годиться ,
А зовуть її …(Лисиця)
7. Сірий, ікластий, хоче вівцю вкрасти. (Вовк)
Ну хто помітив і прочитав в кросворді слово, що буде темою уроку?
Молодці, діти. Так сьогодні ми будемо говорити про важливу частину мови ІМЕННИК. Чи нове для вас це слово? Тоді давайте пригадаємо , що про нього ми знаємо і пам’ятаємо з другого класу.
ГРА «Що я знаю»
Ось як ми вже багато знаємо про іменник. Але це далеко не все. Сьогодні і на наступних уроках ми більше дізнаємось про нього, збагатимо свою мову новими словами, навчимось правильно говорити, висловлювати свою думку нашою рідною солов’їною мовою.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
А зараз запишіть в зошиті число, класна робота і спишіть з дошки речення, яке ми прочитали на початку уроку.
Гарний день принесе нам нові знання.
І знайдіть там іменники, користуючись схемою на дошці. Так. А як ви їх пізнали? Підкресліть іменники, визначить їх рід та число.
Тож ви сьогодні дослідники-науковці. Тоді поясніть мені, що ж таке іменник? Добре, я вас почула, а тепер запитаємо нашого головного помічника – підручника. Читаємо правило на стор. 102. Ура! Ви все вірно зрозуміли. Тепер і я буду знати, що таке іменник.
Робота з підручником (с.102-103).
- Завдання 1.Прочитай уривок з вірша В.Скомаровського. Намалюй словесний портрет зими.(Творче завдання усно)
- Завдання 2.Випиши із вірша іменники за абеткою. (хто забув абетку, користуйтесь плакатом, що висить біля дошки)
Фізкультхвилика.
Якщо слова відповідають на питання хто ? що ? руки піднімаємо вгору; якщо що робить ? ідемо на місці; який ? який ? яке? яка?які? – підстрибуємо. Продумати і замінити
- Завдання 3. Вправа 2. Запиши речення, доповнюючи іменниками з довідки. Доведіть, що це іменники.
На що схожі ці речення? (на прислів’я, на загадки, на прикмети).
У першому реченні є слова ХОЛОД – ТЕПЛО. Що це за слова? Синоніми чи антоніми?
Як я уже говорила – ви дослідники. То ж поміркуйте і скажіть від яких слів утворилося слово СНІГОПАД. (сніг, падає,). Ці слова іменники? Чому ви так думаєте?
- Завдання 4. Послухайте казку В. Сухомлинського «Зайчик і горобина».
(аудіозапис казки) і розкажіть хто допоміг зайчикові взимку.
У чи допомагаєте ви взимку нашим диким тваринам? Кому? Як? (годівнички, їжа для притулку для бездомних собак, котів)
ІІІ. Узагальнення та систематизація . РЕФЛЕКСІЯ.
Ось і добігає кінця наша перша зустріч з іменником у 3-му класі. Підіб’ємо підсумки нашої зустрічі.
Фронтальна бесіда
- Що я знав ?
- Що я пригадав ?
- Що я запам’ятав ?
- Про що нове дізнався?
- Що було цікавим ?
- Що не сподобалося на уроці або було важким для тебе ?
- Навіщо потрібні знання, здобуті сьогодні на уроці ?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Коментар до домашнього завдання.