Розробка екологічного паспорту закладу та екологічної стежини "Оздоровчі мандри"

Про матеріал
Використання стежини у навчально-виховному процесі. Мета: створення умов для виховання екологодоцільної поведінки дошкільнят в навколишньому природному середовищі; формування знань про довкілля, вчити розуміти природу, причинно-наслідкові зв’язки в ній. Завдання: ознайомлювати дошкільнят з об’єктами природи; дати знання про зв’язки та залежності в природі; навчати дітей бачити ознаки пристосування до умов існування тварин і рослин, бачити біологічні ритми тощо; формувати вміння та навички раціонального природокористування з урахування зв’язків і залежностей у природі; формувати перші зачатки екологічної свідомості, культури; сприяти формуванню екологічного мислення як складової загальної культури; розвивати потребу в спілкуванні з природою; виховувати прагнення пізнавати її глибше, любов та дбайливе ставлення до природи рідного краю.
Перегляд файлу

 

Екологічний паспорт ЗДО «Чебурашка»

Назва стежини:    «Оздоровчі мандри»

Дитячий заклад:  ЗДО (ЦРД) «Чебурашка» Пришибської сільської ради

  1. Екологічна ситуація району

Характер місцевості – рівнинна.

Водойми – річка Сухий Кобелячок, штучний ставок.

Грунт – чорнозем.

Рослинний світ – найбільші рослинні угруповання: парк, садки, луки; гаї. найпоширеніші види рослин: берези, каштани, верби, тополі, акації, ромашки, тюльпани, троянди, нагідки.

Тваринний світ – корови, кози, гуси, качки, кури, коні.

Прилеглі промислові підприємства – Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат, Еристівський гірничо-збагачувальний комбінат.

Найпоширеніші захворювання – захворювання дихальних шляхів.

  1. Екологічний стан найбільшого природного оточення ЗДО

Природні екосистеми: луки, поля, гаї.

Рослинні угруповання, створені людьми: парк.

Джерела екологічної безпеки поблизу дитсадка: автомобільні дороги.

  1. Екологічний стан території ЗДО

Стан ґрунту: характер: природний і насипний (пісочниця, квітники);склад: чорнозем і піщаний.

Стан води для догляду за територією: централізоване водопостачання.

Рослини: дерева-тополя, каштани, вишня, береза, туя, кущі – калина; квіти – троянди, мальви, нагідки, петунія, хризантеми, тюльпани, мак, чорнобривці. Дерева виконують захисну функцію: захищають від сонця, зменшують кількість забрудненого повітря.

Ландшафт території дитячого садка рівний. Газони займають 90% території, інша площа припадає на асфальтові доріжки.

Серед дерев переважають листяні породи, а значить, навесні і взимку на ділянці багато світла.

На території є ігрові і гумові протектори, що використовуються як клумби або пісочниці. Крім того, є спортивний майданчик з гімнастичної драбинкою, колодою, біговою доріжкою.

Територія дитячого садка огороджена бетонним парканом висотою 1,5м. За територією дитячого садка ведеться цілодобове відеоспостереження.

 

Тварини відсутні.

Джерела екологічного забруднення: забруднення повітря в опалювальний період.

З метою підвищення якості освітнього процесу в питаннях екологічного виховання дітей дошкільного віку на території ДНЗ обладнана навчально-дослідницька ділянка.

  1. Екологічний стан приміщення

Склад будівельних матеріалів: Приміщення із цегли, утеплене ззовні, стіни перегороджені цеглою, обшиті гіпсокартоном. Всі стіни обклеєні флізіліновими шпалерами, пофарбовані у спокійні відтінки. Двері і вікна металопластикові.

Стан освітлення: надходження сонячного світла в достатній кількості.

Стан опалення: стаціонарна газифікація.

Стан харчування: якість та кількість продуктів відповідають вимогам.

Вода надходить з централізованого водопостачання. Питна вода підвозиться відповідає санітарним вимогам. Забруднені стоки йдуть в центральну каналізацію.

  1. Екологічний стан групової кімнати

Меблі: Оснащена в  достатній кількості, меблі зроблені з екологічно чистого матеріалу, відповідають зросту дитини, закріплені, столи і стільці маркеровані відповідно до зросту дитини.

Куточок природи: кімнатні квіти, календар погоди експериментальна лабораторія, куточок самостійної художньої діяльності.


Паспорт екологічної стежини

Назва стежини: «Оздоровчі мандри»

Дитячий заклад:  ЗДО «Чебурашка» Пришибської сільської ради Кременчуцького району.

Протяжність маршруту: 1,5 км.

Кількість зупинок: 12.

Назви зупинок: «Веселе птаство», «Білесенька берізонька», «Барвистий віночок» (квітник), «Спортивна» (стадіон), «Працьовиті  мурахи» (мурашник), «Затишок» (центральний парк), «Зелені старожили» (старі каштани), «Водограй» (штучний ставок), «Галявина відпочинку» (гайок), «Золота рибка» (річка Сухий Кобелячок), «Вишенька-черешенька», «Цілющі трави у гаю».

Рік створення стежини: 2022р.

ПІП, посада відповідального за створення стежини: вихователь Пахалюк Юлія Ільдусівна.

Використання стежини у навчально-виховному процесі, види роботи:

Мета: створення умов для виховання екологодоцільної поведінки дошкільнят в навколишньому природному середовищі; формування знань про довкілля, вчити розуміти природу, причинно-наслідкові зв’язки в ній.

Завдання: ознайомлювати дошкільнят з об’єктами природи; дати знання про зв’язки та залежності в природі; навчати дітей бачити ознаки пристосування до умов існування тварин і рослин, бачити біологічні ритми тощо; формувати вміння та навички раціонального природокористування з урахування зв’язків і залежностей у природі; формувати перші зачатки екологічної свідомості, культури; сприяти формуванню екологічного мислення як складової загальної культури; розвивати потребу в спілкуванні з природою; виховувати  прагнення пізнавати її глибше, любов та дбайливе ставлення  до природи рідного краю.

Принципи роботи

  • Активізація в бесідах особистого досвіду дітей
  • Цілеспрямоване використання народознавчого матеріалу (приказок, прислів’їв, прикмет, пісень)
  • Інтеграція різних видів дитячої діяльності
  • Поступове підведення дітей до самостійних висновків та узагальнень.

Форми роботи

  • Заняття
  • Екскурсії
  • Прогулянки
  • Цільові прогулянки

Види діяльності

  • Навчальна
  • Трудова
  • Пошуково-дослідницька
  • Ігрова

Методи

  • спостереження
  • експеримент
  • створення проблемних ситуацій
  • читання художньо-пізнавальної літератури
  • бесіда
  • розгляд картин, ілюстрацій, фото тощо;
  •                  ігри-медитації «Я – квіточка» (дерево, травинка, пташка, вітерець тощо).
  •                   вправи-релаксації.

Методичні рекомендації щодо організації роботи з навчання і виховання дошкільнят на екологічній стежині

  • у процесі діяльності на «екологічній стежині» приділяти увагу моральному та інтелектуальному розвитку дошкільнят
  • у роботі з дітьми особливо наголошувати на значенні довкілля та ролі людини у збереженні об’єктів природи
  • якомога більше наблизити заняття на «екологічній стежині» до довкілля. На конкретних прикладах показати дітям життя природи, організовувати активну пошуково-перетворювальну діяльність дошкільнят
  • Застосовувати у роботі такі основні методи, як експеримент, спостереження, організацію посильної праці дітей у природі
  • Подбати про максимальне унаочнення педагогічного процесу: об’єкти живої та неживої природи, обладнання відповідно до змісту роботи
  • Надавати перевагу таким організаційним формам роботи: заняттям, екскурсіям, прогулянкам, цільовим прогулянкам, роботі з книгою «Скарг природи».

 Правила безпеки на «екологічній стежині»

  • для уникнення нещасних випадків  стежина не повинна перетинати авто- та залізних шляхів, не проходити поряд з високими урвищами, лініями електропередач та іншими техногенними об’єктами;
  • на шляху дітей не повинно бути зламаних гілок, каміння, металевих прутів, бляшанок, пластикових пакетів тощо;
  • в дорогу брати питну воду та похідну аптечку;
  • влітку діти повинні мати капелюшки, панамки, хусточки;
  • взуття має бути зручним;
  • перед виходом на стежину обговорити правила поведінки в природі, правила руху на маршруті;
  • якщо немає можливості уникнути переходу через дорогу необхідно брати з собою червоні прапорці.

Робота з дітьми:

Підготовчий етап:

  • визначення маршруту
  • вибір об’єктів природи, що траплятимуться на «екологічній стежці» (наприклад, мурашник, калина, ялина тощо)
  • розгляд ілюстрацій із зображенням відповідних об’єктів природи

Модель проведення:

  • Постановка мети заходу.
  • Повторення і закріплення правил поведінки у природному довкіллі.
  • Загадування і відгадування загадок по заплановані об’єкти природи для спостережень та знаходження їх у довкіллі.
  • Дидактична вправа «Що було б, якби…?» (не стало калини, соловейка, ялинки)
  • Дидактична гра «Добре – погано» (наприклад, поливати квіти – зривати великі букети польових рослин).
  • Посильна праця в природному середовищі.

 Заключний етап (після повернення у дитячий садок)

  • Гра «Ланцюжок». Обмін враженнями.
  • Образотворче мистецтво: ліплення, аплікація, малювання тих природних об’єктів, які справили на дітей найбільше враження.
  • Читання художніх творів про дбайливе ставлення до природи.
  • Яким квітам загрожує небезпека? (назвати і намалювати їх). Як ми можемо їх захистити?
  • Види природоохоронної роботи, що здійснюється: стежина використовується для пошуково-дослідницької роботи відповідно до Базового компонента дошкільної освіти.


Зміст роботи  на «Екологічній стежині»

 

  1. Зупинка «Веселе птаство

Мета: продовжувати формувати вміння розрізняти птахів за голосом, зовнішнім виглядом (горобець, синичка, ґава), розширювати знання про їх спосіб живлення, пересування; звуконаслідувати їх; виховувати позитивне ставлення до птахів; милуватись співом пташок.

 

  1. Зупинка «Барвистий віночок» (квітник).

Мета: уточнити і закріпити назви квітів у квітнику. Знати їх особливості, вчити описувати. Знайомити з цікавими відомостями про квіти. Розвивати творчу уяву, фантазію. Виховувати естетичний смак. Викликати бажання доглядати за квітами і зберігати їх.

 

  1. Зупинка «Працьовиті мурахи».

Мета: сформувати знання про життя мурашок, їх працьовитість; ознайомити з особливостями зовнішньої будови; закріпити уявлення про комах; виховувати любов до природи, інтерес і дбайливе ставлення до тваринного світу.

 

  1. Зупинка «Зелені старожили» (старі каштани).

Мета: формувати поняття про дерева, їх будову, розрізняти дерева за корою, формою листа, пояснити що зелені друзі – легені нашої планети; формувати естетичні почуття; розкрити взаємозалежність між людиною і природою; розвивати спостережливість, цінувати красу; виховувати любов до природи, бережливе і турботливе ставлення до неї.

 

  1. Зупинка «Галявина відпочинку» (гайок) - місце для ігор, мрій, екологічних порад.

Мета: розвивати зв’язне мовлення, вміння уявляти себе в образі рослин, природних явищ, птахів тощо. Розвивати у них спостережливість, цікавість до явищ природи, бажання оберігати та примножувати її красу.

 

  1. Зупинка «Вишенька-черешенька».

 

Мета: уточнити поняття «фруктовий сад». Закріпити назви фруктових дерев, знати як ростуть плоди фруктових дерев.  Вчити дітей визначати зміни, що відбуваються, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки (рослини-комахи). Бачити різницю між садом і городом, між їх плодами. Розвивати пізнавальну активність, естетичні почуття.

 

  1. Зупинка «Білесенька берізонька».

Мета: уточнити та закріпити знання дітей про стан дерев влітку. Сприяти умінню дітей спілкуватися з деревами, помічати їх стан (веселі, сумні). Викликати бажання допомогти деревам, розвивати спостережливість. Милування-обстеження берізки (притулитися, обійняти, погладити, послухати тощо).

  1. Зупинка «Спортивна» (стадіон).

Мета: поглибити знання дітей про користь фізичних вправ на організм людини; про корисні і шкідливі звички і відповідно організовувати свою поведінку (провести рухливу гру на вибір).

 

  1. Зупинка «Затишок» (центральний парк).

Мета: пояснити, що паркові зони призначені для відпочинку, розвитку естетичних смаків людини, екологічної культури, нагадати правила поводження у природі: не смітити, не зривати рослини; запропонувати дітям послухати оточуючі звуки природи (шелест дерев, спів пташок). Розвивати у дітей спостережливість, цікавість до явищ природи, бажання оберігати та примножувати її красу.

 

  1. Зупинка «Водограй» (штучний ставок).

Мета: розвивати інтерес до ігор з піском, водою, поглиблювати навички пошуково-дослідницької діяльності, формувати знання про користь загартовування водою, сонцем, повітрям.

 

  1. Зупинка «Золота рибка » (річка Сухий Кобелячок).

Мета: збагатити уявлення і знання дітей про життя мешканців водойм, розвинути зв’язне мовлення, творчі здібності дітей, виховувати у дітях почуття доброти, дбайливого ставлення до всього живого, почуття відповідальності за власні вчинки.

 

  1. Зупинка «Цілющі трави у гаю».

Мета: збагачувати уявлення дітей про різноманіття лікарських рослин (вчити дізнаватися і правильно називати лікарські трави, розширювати знання про користь). Ознайомити з лікарськими рослинами: мати-й-мачуха, аптечна ромашка, пижмо, чебрець. Розвивати пізнавальну активність, естетичні почуття.

 

docx
Додав(-ла)
Юлія Пахалюк
Додано
12 грудня 2022
Переглядів
788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку