Розробка фрагментів уроку з використанням стратегій «Фішбоун», «Сенкан», «Методика взаємних запитань».

Про матеріал
Авторська розробка на тему «Розробка фрагментів уроку з використанням стратегій «Фішбоун», «Сенкан», «Методика взаємних запитань»
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Авторська розробка

 

на тему «Розробка фрагментів уроку з використанням стратегій «Фішбоун», «Сенкан», «Методика взаємних запитань».»

 

 

 

 

Виконала:

Луцик Інна Володимирівна

вчитель початкових класів

Запорізького загальноосвітнього

багатопрофільного навчально-

виховного комплексу № 106

м. Запоріжжя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

          Одне з провідних наскрізних вмінь, що формує Нова українська школа – це критичне і системне мислення. Сучасні учні повинні не просто опановувати навчальний матеріал (зазубрити те, що, можливо, і не знадобиться у житті), а уміти  здобуті  знання застосувати у повсякденні.

          Через нові задачі, що стоять перед школою, стає необхідним змінювати систему навчання, використовувати сучасні форми, методи і прийоми роботи.

У цій роботі буде розкрито такі з них: стратегія Фішбоун, Сенкан та Методики взаємних запитань.

          Мета роботи: ознайомитись з теоретичними засадами даних методів; розробити фрагменти уроку із застосуванням стратегія Фішбоун, Сенкан та Методики взаємних запитань.

 

Основна частина.

           Стисло розглянемо кожен з цих прийомів.

Методики взаємних запитань.

          Цю стратегію, розроблену Манзо в 1960, використовують на етапі усвідомлення змісту. Учні читають текст і зупиняються після того, як прочитали певну частину.  Після ознайомлення з частиною тексту, вони ставлять запитання на розуміння прочитаного.

           Існує декілька етапів роботи з даною стратегією, в залежності від віку дітей, розвитку комунікативних здібностей та критичного мислення.

Модель «Вчитель – весь клас»
Модель «Учень – учень» (робота в парах)

Модель «Група – група»  (одна група іншій) та інш.

           Дітям можна запропонувати допомогу у вигляді картки- пам’ятки.
Зразок картки  пам’ятки
1. Уважно прочитай  перший абзац тексту самостійно мовчки.
2. Згорни книжку, сформулюй  запитання до свого партнера. Починай запитання так:  Хто…, Що…, Коли…, Чому…, Яким чином…?
3. Уважно вислухай відповідь. 
4. Якщо щось потребує уточнення, постав додаткове запитання. 
5. Впевніться , що всі слова в тексті вам зрозумілі. Якщо є потреба, зверніться до словника. 
 

 

Стратегія «Сенкан» (п’ятиряддя).

           Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова «п’ять»  і позначає вірш у п’ять рядків.

Сенкан допомагає узагальнити інформацію. На уроці може бути застосованим для узагальнення матеріалу, або для рефлексії.

1 Перший рядок – тема (іменник).

2 Другий – опис теми (два прикметники).

3 Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з

трьох дієслів.

4 Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює

ставлення до теми, почуття.

5 Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби

висновок вірша.

Для молодших школярів можна застосовувати наступні опорні схеми.

 

Інтерактивний прийом Фішбоун

           Фішбоун (діаграма «риб’ячої кістки») –прийомів, який використовується для встановити причинно-наслідкових зв’язків

Діаграма фішбоун має також назву “Діаграма Ішікави, на честь одного з найбільших японських теоретиків менеджменту професора Ішікави Каору, який запропонував її 1952 року.

          Схема включає в себе чотири основні блоки, представлені у вигляді голови, кісток та хвоста риби. Кожна з них відповідає за конкретні складові:

  • голова – тема, питання або проблема, що підлягає аналізу;
  • верхні кістки (або ті, що розміщені з правого боку при вертикальному положенні схеми) – основні поняття теми та причини виникнення проблеми;
  • нижні кістки (або ті, що розміщені з лівого боку при вертикальному положенні схеми) – факти, що є підтвердженням певних причин чи понять, вказаних у схемі;
  • хвіст – відповідь на поставлене питання, висновки.

 

Практична частина

          Тема: «Птахи. Перелітні і зимуючі птахи», 2 клас.

           Етап уроку: рефлексія.

Методики взаємних запитань.

            Діти працюють парами. Читають текст за частинами (абзацами) і ставлять один одному запитання.

 

          Птахи, що відлітають у теплі краї, називаються перелітними. Що змушує їх збиратись у далеку дорогу?

          По-перше, з настанням холодів впадають у сплячку різні комахи. Вони є основним кормом багатьох птахів. По-друге, під снігом непомітні насіння чи плоди, що залишились ще на деревах. По-третє, ховаються дрібні тварини, щоб перезимувати.

          Нестача поживи та голод змушує перелітних птахів відлітати у теплі краї. Навесні лелеки, ластівки, граки, солов'ї, повертаються додому. Тут вони будують гнізда і виводять пташенят.

 

Приклади запитань:

  •          Яких птахів називають перелітними?
  •          Куди зникають комахи?
  •          Що вкривається снігом?
  •          Що змушує птахів відлітати в теплі краї?
  •          Які птахи навесні повернуться до дому?
  •          Що вони будуть робити вдома?

 

Інтерактивний прийом Фішбоун

          На основі прочитаного тексту, діти разом з учителем створюють схему. Вчитель працює на дошці, діти можуть створювати власні схеми (див. Доданок 1)

фишбоун.jpg

Сенкан

          При підведенні ітогів роботи, для кращого запам’ятовування назв перелітних птахів, діти створюють сенкан. Робота в групах, у кожній групі – своя назва птаха. Діти користуються шаблоном-підказкою (див. Доданок 2).

Приклади сенканів.

Ластівка.

Маленька, спритна.

Літає, радує, пурхає.

Ловить комашок на льоту.

Трудівниця.

 

Соловейко.

Сіренький, співучий.

Витьохкує, співає, заливається.

Прикрашає ліс співом.

Співець.

 

Грак.

Великий, чорний.

Походжає, оглядає, роздивляється.

Наче фрак носить.

Поважний.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури:

1. Інтернет-джерела

http://teach-hub.com/pryjom-fishboun-yak-efektyvno-vykorystaty/

https://zasidania.blogspot.com/p/blog-page_9.html

https://vseosvita.ua/library/prijom-fishbone-fisboun-strategia-rozvitku-kriticnogo-mislenna-nus-136673.html

2 Большакова І. Інтегровані уроки в початковій школі / І. Большакова;

упорядн. О.Семібаламут. – Київ: «Видавничий дім «Перше вересня», 2016 –

176 с. - ( Бібліотека «Шкільного світу»).

3 Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. —

К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017 — 206 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Доданок 1

 

 

 

 

 

https://arhivurokov.ru/multiurok/html/2017/02/10/s_589d9d9c0776d/554094_5.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Доданок 2

 

 

https://4.bp.blogspot.com/-CoN7prB3EP8/VtcIO9pOKlI/AAAAAAAAAUw/bz1TsG3RNJo/s1600/958006_html_m7ffede6.jpg

 

 

 

1й рядок: Ластівка. Соловей. Грак.

2й рядок : маленька, співучий,сіренький, великий,спритна, чорний.

3й рядок: радує, заливається, літає, оглядає, роздивляється,витьохкує, пурхає, походжає, співає.

4й рядок: Прикрашає ліс співом. Наче фрак носить. Ловить комах на льоту.

5й рядок: поважний, співець, пташка.

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 грудня
Переглядів
13
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку