Мета: формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого; розкрити переваги добра над злом, спонукати творити добро, бути милосердним, співчутливими, уникати злих вчинків; розширити уявлення школярів про таке поняття моралі як доброта, сприяти усвідомленню того, що робити добро слід починати із себе; розвивати пізнавальний інтерес, критичне мислення, креативність, зв’язне мовлення; виховувати почуття доброти, милосердя, гуманності, викликати в дітей бажання йти дорогою Добра з дитинства.
Обладнання: іграшка - казковий герой домовичок Добрячок, червоне та чорне паперові серця, зображення «Смайл» на картонній основі (за кількістю учнів), дві торбинки, іграшковий мікрофон, картки для гри, основа для худ. діяльності учнів «Чарівний квітник», поробка з пластиліну «Зло», символічні паперові прапорці, блакитно-жовті стрічки, смаколики для акції «Милосердя»
Хід заходу
І.Організаційний момент
1. Привітання
Учитель:
|
Любі діти! У наш клас завітали гості щирі, Привітайте в добрий час Гостей усмішкою й миром. |
Учні:
|
Добрий день вам, гості милі! Доброго дня всій Україні! |
2. Створення емоційного настрою
Вправа «Усмішка»
- Діти, ви чуєте: звучить чарівна мелодія. Нумо прислухаємось до неї краще.
(Звучить мелодія «Усмішка»).
- Скажіть, з якої пісеньки ця мелодія? ( Ця мелодія з пісні «Усмішка»)
- Діти, я вам дарую усмішку та гарний настрій. Торкніться один одного, подаруйте щиру усмішку та чудовий настрій.
(Учитель торкається першої дитини, а діти – «ланцюжком» по черзі своїх однокласників)
ІІ. Повідомлення теми і мети заходу
– Діти, послухайте казку і скажіть, про що ми будемо сьогодні говорити на годині спілкування?
Казка про Добро і Зло
В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ кращим, де б люди любили одне одного і братів наших менших. Воно приходило на допомогу без нагадувань, нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками. Добро намагалося перемогти Зло та його слуг - Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Жадібність.
Добро кожного ранку сіяло насіння доброти в дитячих серденьках.
І кожна насінинка проростала чарівною квіткою, яка робила серце дитини добрим, ласкавим, ніжним. Зло теж не спало і встигало посіяти своє насіння. І тоді зле, безжалісне серце дитини заростало чорним колючим бур’яном.
Були й такі діти, в серцях яких проростали відразу дві: насінинка Добра й насінинка Зла, борючись одна з одною. Тому ці діти інколи робили погані вчинки.
Та найголовнішим в цій країні було те, що діти самі обирали, яке насіння, Добра чи Зла, проростити у своєму серці.
– Так про що ж ми будемо говорити ? (Про добро і зло)
- Яку б назву ви дали цій казці?
- Яке б насіння, обрали ви, Добра чи Зла? Чому?
– Коли ви відпочивали на перерві, до класу непомітно зайшли Добро і Зло. Вони поклали вам на парти сердечка. Придивіться, ці сердечка не прості: це пелюстки чарівних квіток. Червоне серце принесло Добро, чорне - Зло.
- Зараз лише від вас залежить , які квіти - Зла чи Добра розкриються цьому чарівному квітнику (на дошці основа).
- До цього квітника ведуть дві дороги: одна – легка і коротка дорога Зла, інша - довга та нелегка дорога Добра.
- Бачу, що …Та нам вже час вирушати у подорож до чарівного квітника.
- Дорогою ДОБРА треба рухатися за певними правилами. Нагадаймо їх.
4. Знайомство з домовиком Добрячком
- А щоб не заблукати, йдучи цією дорогою, до нас у клас прийшов помічник. Наш гість - домовичок Добрячок. Привітаймося із ним.
(Демонструю іграшку домовичка та зміненим голосом вітаюся із дітьми)
- Як ви вважаєте, чому в нашого гостя таке ім’я?
- Він мешкає в нашій школі і знає про всі добрі вчинки, справи учнів.
IV. Подорож «Дорогою Добра»
- До того, як ми почнемо мандрівку, домовичок Добрячок хоче пограти з вами у гру «Дві торбинки» і дізнатися, чи знаєте ви, які слова треба покласти до торбинки «Добра», а які - до торбинки «Зла».
(На парті лежить картка зі словом. Діти в парах протягом 10 с визначають слова-символи добра і зла. Спочатку до дошки виходять діти, на партах у яких була картка зі словом-символом добра, кладуть її до відповідної торбинки. Потім таким же чином виходять до дошки учні, що одержали картку зі словами – символами зла )
ДОБРО |
|
ЗЛО |
повага |
|
|
|
лінь |
|
|
|
|
жадібність |
|
|
|
злагода |
війна |
|
|
|
милосердя |
|
|
|
|
справедливість |
|
|
|
гнів |
мир |
|
|
|
байдужість |
|
|
|
|
дружелюбність |
|
|
|
заздрість |
щедрість |
|
|
|
ввічливість |
|
|
а) Інсценівка оповідання В.О. Сухомлинського «Хай я буду вашою, бабусю…»
- Усі твори В.Сухомлинського мають повчальний зміст. У оповіданні «Хай я буду вашою, бабусю», Василь Олександрович вчить дітей бути милосердними. Подивіться уважно інсценівку до оповідання і подумайте, в чому виявилось милосердя дівчинки Марійки?
На краю села живе старенька бабуся Марина. А через дорогу від неї живуть трирічна Марійка з матусею.
Мама: У цієї бабусі немає нікого-нікогісінько.
Автор: Устане вранці Марійка, гляне на бабусине подвір'я: сидить старенька на стільчику, гріється на сонці й пильно-пильно дивиться на неї. Марійку.
Марійка біжить до бабусі, вітається:
- Доброго дня, бабусю.
- Доброго здоров'я, Марійко, – радісно відповідає бабуся. – Посидь біля мене, дитино.
Марійка посидить трохи, послухає казку. Але довго сидіти не хочеться. Ваблять луки – он скільки метеликів там літає. Вабить річка – який пісочок чистий там на березі, яка вода тепла…
Марійка збирається йти, а бабуся зітхає.
– Чого ви зітхаєте, бабусю?
– Бо ні до кого й слова промовити. Одна я, однісінька…
– Хай я буду вашою, бабусю, - тихо шепоче Марійка й цілує її в старечу, зморщену щоку.
– Добре, дитинко, будеш моя, –-усміхається бабуся Марина.
До вечора Марійка бігає в лузі, грається, милується метеликами. А про бабусю не забуває. Побігає, тоді й прибіжить на бабусине подвір'я й защебече:
– Я не забула, що я ваша, бабусю! Тільки в лузі бігати хочеться!
Запитання після інсценівки:
(Марійка – маленьке дівча, вона ще не може зробити якихось великих добрих справ, та бути милосердною вона вже навчилася)
У дорозі ви втомились
З Добрячком ви потрудились.
І прийщли всі до зупинки
З назвою «Фізкультхвилинка»
- Діти, ви перепочили і ми рухаємося далі. Дорога Добра довела нас до наступної зупинки «Кінохвилинка».
- Зараз ви подивитесь коротенький відеоролик з мережі Інтернет, у якому немає зіркових акторів, 3-D ефектів. Якість показу цього фільму дуже низька, бо кадри для нього зняті мобільними телефонами звичайних людей. Уважно подивіться і подумайте, що об’єднує всіх людей з цього відеоролика? (https://www.youtube.com/watch?v=2apUcGzeSAc)
- Як, на вашу думку, ці люди стали добрими до інших, коли стали дорослими ?
5. Зупинка «Добра аптека».
- Поки ви ще маленькі, треба вчитися стримуватися,менше злитися. На минулій годині спілкування ми з вами побували у «Добрій аптеці», де ви дізналися рецепти ліків від злості. Пригадаємо їх.
Інтерактивна гра «Незакінчене речення»
Надути повітряну кульку своєї … злості.
Порахувати до… 10.
Розповісти комусь про свої … почуття.
Намагатися … заспокоїтись.
Розсмішити себе, дивлячись у …дзеркало.
Потупотіти ногами, щоб прогнати злість та образу.
Пам’ятати, що зляться тільки … невиховані люди.
Послухати … спокійну музику.
Пригадати правила спілкування: не роби того, чого … не бажаєш собі.
Щоб перейти від зла до добра, треба визнати … свою провину.
- Користуйтеся цим и рецептами і тоді і злість сама від вас втече.
- А домовичок Добрячок знає ще один рецепт, як боротися зі Злом.
- На минулій годині спілкування також ви зліпили Злість такою, якою її уявляєте. А зараз Домовичок пропонує її знищити.
- По черзі підходьте до дошки і розтирайте Злість на аркуші паперу. Подумайте, де ви це зробите.
(Діти підходять і розмазують пластилін на сірій основі)
- Діти, от ми Злість знищили. Погляньте, що у нас вийшло. На що це схоже? (На ґрунт)
Учениця: А наш ґрунт тепер буде злий?
- Ні, хіба може ґрунт бути злим? Із нього виростає тільки добре і прекрасне: колоски жита і пшениці, квітучі сади і луки, зелені гаї. По цій землі бігають такі чудові діти, як ви.
- А людина насправді може бути доброю, сердечною, милосердною тільки тоді, коли вона любить свою Батьківщину.
Моя Батьківщина – це вишеньки цвіт,
І верби над ставом, й калина.
Моя Батьківщина – це мрії політ,
Це рідна моя Україна.
У моєї України - є і гори, і долини,
У Донецьку є вугілля,
Хлібом славиться Поділля.
У Карпатах є ліси дивовижної краси.
На Поліссі льон цвіте,
мов нагадує про те,
Ще в моєї України простір вільний,
Небо синє!
Учитель. Зараз наша Батьківщина переживає складні часи. Але всі діти України вірять в те, що на нашій рідній землі добро переможе зло, і знову запанує мир. Тож підтримаємо нашу рідну неньку Україну «Доброю піснею»
(Виконується композиція)
V. ПІДСУМОК ЗАХОДУ
- Ось так, ми з вами, рухаючись нелегкою дорогою Добра, опинилися біля Чарівного квітника. Час настав скласти пелюстки.
- Який же колір сердечка ви обираєте? Що перемогло у ваших серцях? Які квіти розкриються у Чарівному квітнику?
- Тож прикріпіть навколо серединки квітки свої пелюстки.
(Діти приклеюють до серединок квіток сердечка)
- Піклуйтеся про свій квітник і не дозволяйте йому зарости бур’янами, поливайте його добрими словами, удобрюйте гарними вчинками і зігрівайте сонячною посмішкою!
- Чарівний наш добрий гість вже прощається із вами і дякує вам за добрі думки, за творче ставлення до роботи. Домовичок Добрячок вирушає туди, де ще мало добра і забирає з собою торбинку Зла. А вас просить не забувати, добро людям дарувати.
(Вчитель виносить іграшку із класу, а далі оголошує про продовження акції «Дорогою добра»)
- У цьому навчальному році ваші особисті добрі вчинки ми почали помічати на щоденнику наліпкою «Дорогою добра».
Наліпкою на дверях позначаємо участь нашого класу у благодійних акціях .
АКЦІЯ МИЛОСЕРДЯ
-А Домовичок з лікарні розказав про маленьку дитинку, яку покинула матуся
- Шановні гості! Пропоную добровільно приєднатися до акції Милосердя. Ми приготували для вас солодку випічку. Гроші, одержані від продажу здоби, перерахуємо на районну лікарню на допомогу цьому хлопчикові. Вартість однієї булочки – 1 грн. ( Діти продають випічку)