Розробка конспекту уроку на конкурс "Учитель року - 2020"

Про матеріал
Конкурсна розробка уроку на 45 хвилин "Учитель року - 2020" Хімія , 7 клас Тема : « Валентність хімічних елементів. Складання формул бiнарних сполук за валентністю елементів.» Мета роботи була : сформувати поняття про валентність, одиницю валентності, навчити учнів складати формули сполук за валентністю; розвивати логічне мислення та творчі здібності.
Перегляд файлу

Конспект уроку з хімії 7 класу

Тема:  « Валентність хімічних елементів. Складання формул бiнарних сполук за валентністю елементів.»

Мета: сформувати поняття про валентність, одиницю валентності, навчити учнів складати формули сполук за валентністю; розвивати логічне мислення та творчі здібності.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування навичок і вмінь.

Форми роботи:  фронтальна бесіда, робота з алгоритмом, хімічна розминка, робота в групах, робота з картками, робота біля дошки.

Базові  поняття та терміни: молекула, хімічна формула, атом, індекс, коефіцієнт.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, алгоритм складання формул бінарних сполук за валентністю, опорний конспект, презентація, картки, використання гаджетів .

Хід  уроку:

І.  Організація класу до уроку.    Пошук емоційного контакту

*перед початком теми учні діляться на 2 (або 3) групи , кожна з якої має лідера, назву,логотип .

Почнімо наш урок з простого засобу, відомого з давніх-давен для підвищення імунітету, що актуально восени. Відомий учений Іван Павлов назвав цей засіб «зарядкою для мозку, що мобілізує захисні сили організму на боротьбу проти захворювань». (сміх, усмішка)

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

На попередніх уроках, ми з вами вчилися розуміти формули . І давайте пригадаємо те , що вчора зазубрили, щоб сьогодні здати , а завтра вже забути.

1.Вправа - бліцопитування « хімічна розминка.» (на столах кожної групи лежить 6 табличок з відповіддю на перших 6 питань, які вони не промовляючи мають обрати швидко та вказати, наступні 6 питань група має відповісти підіймаючи прапорець. )

 

(Відповідають словами із підняттям прапорця)

1. Наука про речовини (Хімія)

2.Найдрібніша частина речовини (Атом)

3.Властивості речовини, які визначають спостереженням або вимірюванням, без перетворювання її на іншу речовину (Фізичні)

4.Речовини, що складаються з атомів одного виду (Прості)

5.Кілька речовин, узятих разом (Суміш)

6.Ознаки, за якими одну речовину відрізняють від іншої (Властивості)

(Відповідають   лише  обраним  терміном  на  таблиці, за викрик чи звук, групі знімається бал)

7.Речовини, що складаються з атомів різних видів (Складні)

8. Простір навколо ядра заповнений… (електронами)

9.Кількість електронів в атомі дорівнює кількості… (протонів)

10.Прості речовини поділяють на(метали і неметали)

11.Число, що ставиться перед формулою (Коефіцієнт)

12.Якісний і кількісний склад частинки або речовини відображає… (хімічна формула).

2.Вправа «Метання списів»   (робота в групах, речовини обрані учнями – випереджаюче д/з ).

(Учні «метають списи» й вказують координати, куди саме поцілили. Противники повинні прочитати формулу і сказати, проста чи складна речовина.

3. Вправа «Піраміда»

Скласти піраміду хімічних елементів за їх атомними масами.

 

*за вірну відповідь групи отримують смайлики, найактивніші отримують  звання Менделєєв -2019

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте вперед до нових знань.

  • Сьогодні на уроці ми дізнаємося, чому атоми різних елементів утримують неоднакову кількість атомів гідрогену? Навчимося використовувати цю властивість у хімії, тобто знайти їй практичне застосування.
  • ІV.  Оголошення теми, мети та завдань  уроку.

V. Вивчення нового матеріалу.

З історії … 

Edward Frankland.jpg

Поняття «валентність» було введено в хімію в середині ХІХ ст. англійським ученим Едуардом Франкландом (1852 року поклав початок вченню про валентність.)

Вказавши, що валентність   це ….( Вчитель показує учням QR-коду  , який вони мають зчитати)  (робота  з гаджетами - зчитування QR-коду  поняття)   -  властивість атомів хімічного елемента з’єднуватись з певним числом атомів того самого, або інших елементів.

 

Або, валентність , можна трактувати , ще як …….( Вчитель показує учням QR-коду  , який вони мають зчитати)    (робота  з гаджетами - зчитування QR-кодів поняття)  -   здатність атома хімічного елемента утворювати певне число хімічних зав’язків з такими самими або іншими атомами. 

Поняття валентності  можна продемонструвати на прикладі структурної формули.

 Н-д : у  структурних формулах кількість хімічних зв’язків, які утворює атом хімічного елемента позначають рисками, саме кількість рисок і визначає його валентність.

HCl  - молекулярна ф-ла    CO2 -  молекулярна  ф-ла

 

 

 

  • Валентність виражається цілим  числом  і позначається  римською цифрою.
  • За одиницю валентності приймають атом Гідрогену. Вважають, що Гідроген має сталу валентність, яка дорівнює одиниці.
  • Оксисен  сполучається з двома одновалентними атомами, утв. молекулу кисню, вважать О – має сталу валентність.
  • Інші елементи мають змінну.

Виходячи з даних , можна прийти до висновку, що валентність поділяється на певні типи  . Як ви гадаєте, які  це  типи? -  , можливо ви допоможете мені ? - : постійну та змінну.

Постійна                притаманна  атомам елементів, які знаходяться в  1-3 групах головних підгрупах, а також  … Вчитель роздає ребус , за яким учні повинні відгадати хімічні елементи , що мають постійну валентність. (Водню, Кисню (6 група))  - (робота  з  ребусом)

Змінна                 притаманна  атомам елементів, які знаходяться в  4-8 групах і 1-3 групах побічних підгрупах.

Пояснення  вчителя :  а) ВИЩА – відповідає № групи;

б) НИЖЧА – рівна значенню « 8 відняти № групи»;

в) ПРОМІЖНА  -  у 6 і 7 групах +/- «2»  відповідно  нижчого або вижчого значення.  - (робота  з гаджетами - зчитування QR-коду  поняття про елементи з змінною валентністью).

 Молодці, розібравшись із поняттям валентність, перед нами постає питання , яке приніс нам Кіко! - а для чого ж нам ця валентність?  -  Ні в карман не покладеш, ні з собою не візьмеш, і ні з’їсти, ні сховати! Треба ж користь з цього мати!

( Відповіді учнів: )………

 Так, дійсно, за валентністю ми можемо складати формули сполук.   Але , не звичайних, а «binary» -  що в перекладі з англійської означає …. Вчитель демонструє QR-коду  .

Отже,  Бінарні сполуки – складні речовини, до складу яких входять атоми двох хімічних елементів.    (H2O,   CO2,   P2O5,   CH4,   NH3,   BaO)

Цікава інформація… *Для неметалів у сполуках з металами або Гідрогеном валентність дорівнює :  Валентність = 8 - № групи.

Наприклад : складемо формулу Магнію з Нітрогеном

Магній стоїть у ІІ групі, отже у нього валентність = ІІ. Нітроген стоїть у V групі,

отже його валентність буде дорівнювати 8 - 5 = 3. Валентність Нітрогену = III

Складаємо формулу       ІІ    ІІІ

                                         Mg3 N2

Вправа «Шахмати»  - допоможіть Кіко обрати вірний хід(учні прикріплюють фігурку Кіко біля вірної формули)

H2O

O2

P2O5

l

CO2

2H2

Ba

N2

BaO

 

Молодці , справилися із завдання (дайте п’ятірочку одне одному)

Алгоритм складання формул за валентністю

1. Записуємо поряд два елементи.

2. Над елементом вказуємо його валентність (римськими цифрами).

3. Знаходимо найменше спільне кратне між числами валентностей елементів.

4. Ділимо найменше спільне кратне почергово на валентність кожного елемента і знаходимо індекси, які записуємо внизу біля символа даного елемента(індекс «1» не пишуть).

VI. Первинне застосування набутих знань.

  1. Знаючи валентності елементів, складіть формули таких речовин:

     ІІ

IV I

     II

          II

II    I

    I

Al S

Si Cl

Zn S

Pb O

Fe Cl

K Cl

 

VІІ.  Підсумок уроку.

На сьогоднішньому уроці ви глибше пізнали таємницю будови речовини. Знаєте, що атоми сполучаються не випадково, а на основі їх валентності. За валентністю атомів елементів або груп атомів можна скласти формули хімічних сполук.

  

Учитель  проводить психологічний тест «Личка», який дає можливість установити психологічний настрій. наприкінці заняття.

VІІІ. Узагальнення знань.

1. Що таке валентність?

2. Для  чого ж ми вивчали  валентність?

IX. Домашнє завдання.

Вивчити § 14, виконати завдання  на картках (картки  завчасно заготовлені та роздаються по завершенню уроку).

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
25 березня 2020
Переглядів
627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку