Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Урок "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують"

Про матеріал
Клас: 7–А(фізико–математичний профіль навчання). Мета: поглибити знання про фізичні і хімічні явища; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій. Очікувані результати: учень спостерігає хімічні й фізичні явища; розрізняє фізичні та хімічні явища, наводить приклади хімічних явищ у природі та побуті; описує явища, які супроводжують хімічні реакції; робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя). Учні повинні знати: відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ. Учні повинні вміти: розрізняти фізичні і хімічні явища, наводити приклади хімічних явищ у природі і побуті. Тип уроку: формування нових знань. Форма проведення уроку: урок–подорож з елементами аукціону
Перегляд файлу

Тема: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують

 

Клас: 7–А(англо–математичний профіль навчання).

Мета: поглибити знання про фізичні і хімічні явища; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій.  Цілі:  

   навчальні (дидактичні): ознайомити учнів з явищами як загальнонауковими поняттями та фізичними й хімічними явищами зокрема; створити сприятливі умови для засвоєння учнями понять: явище, фізичне явище, хімічне явище, хімічна реакція, ознаки хімічних реакцій;

   розвивальні: сприяти розвитку:  

   уміння виділяти головні ознаки й відмінності фізичних і хімічних явищ; спостерігати, самостійно робити висновки, логічно мислити;  самостійно або за допомогою вчителя розв’язувати проблемні ситуації; аналізувати та узагальнювати, використовуючи метазнання про склад та властивості речовин шляхом упровадження інноваційних технологій; уміння використовувати комп’ютерні технології як інструмент для спілкування, досліджень, апробації інформації; продовжити роботу щодо розвитку самостійності, уміння працювати в групах; критичного мислення; 

   виховні: сприяти формуванню інтересу до вивчення хімічних явищ та зацікавленості предметом;комунікативної та інформаційної компетенції; предметної соціалізації набутих знань. Очікувані результати: учень спостерігає хімічні й фізичні явища; розрізняє фізичні та хімічні явища,наводить приклади хімічних явищ у природі та побуті; описує явища, які супроводжують хімічні реакції; робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя). Учні повинні знати:відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ. Учні повинні вміти: розрізняти фізичні і хімічні явища, наводити приклади хімічних явищ у природі і побуті.

Тип уроку: формування нових знань. 

Форма проведення уроку: урок–подорож з елементами аукціону.

Основні терміни й поняття: фізичні й хімічні явища, хімічні реакції, ознаки хімічних реакцій.

Форми і методи роботи:  пізнавально–пошуковий, творчий, дослідницький; робота в групах, четвірках, індивідуальна робота, робота зі схемами, Mind map (прийом «Кластер»), комп’ютерна презентація PowerPoint, додаток Web 2.0 LearningApps, дистанційна платформа Moodle 3.7.2+.

Використання здоров’язбережувальних технологій (фізкультхвилинка з елементами музичного флешмобу).

Міжпредметні зв’язки: історія, фізика, біологія, географія, природознавство.

 

Підручник: Григорович А. В. Химия: учебник для 7 класса общеобразоват. учебн. заведений с обучением на русском языке/ А. В. Григорович. — Харьков : Изд–во «Ранок», 2015. — 192 с. : ил.

Зошит для лабораторних і практичних робіт: Березан О. Хімія. Зошит для лабораторних і практичних робіт. 7 клас/ О.Березан. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2018. – 16 с. 

Обладнання і реактиви: фенолфталеїн, розчин кальцинованої соди Na2CO3, НСІ, H2SO4, NаОН(р–н), розчин мідного купоросу СuSО4*5H2O, сірники; мідна дротинка, Mg, металева ложечка для спалювання речовин, NH4NO3, Ca(OH)2, спиртівка, пробіркотримач.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап. 

1 хв.

ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання.

2 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

2 хв.

ІV. Актуалізація опорних знань.

3 хв.

V. Вивчення нової теми.

14 хв.

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

10 хв.

VII. Рефлексія.

3 хв. 

VІІІ. Підведення підсумків, виставлення оцінок.

3 хв.

IX. Домашнє завдання.

2 хв.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап.

Добрий день, шановні  діти! Я рада вас бачити й вітати в кабінеті хімії.

Створення емоційного настрою. 

У нашому житті, як казали предки, усе змінюється.  

Нехай незмінним залишається гарний настрій, здоров’я  і потяг до знань! 

Давайте один одному всміхнемося! 

Із усмішки натхнення зачерпнемо! 

Із настроєм почнемо працювати! 

Щоб перешкоди будь–які долати! 

Щоб наш урок був результативним, давайте налаштуємося на успіх. По черзі учні зачитують пам’ятку успіху: 

 Будьте уважними!

 Активно пізнавайте і аналізуйте почуте на уроці.

 Самостійно встановлюйте зв’язки  відомого і невідомого.

 Учіться досліджувати і відчувати радість відкриття,  досягати мети.

 Реалізуйте свої знання у повсякденному житті. (слайд1)

Девізом нашого уроку будуть слова Д.І. Менделєєва «Істина відкривається тим, хто її шукає».(слайд 2)

ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання.

Розпочнемо з перевірки домашнього завдання, яку проведемо у вигляді взаємоперевірки. Зробіть перевірку домашнього завдання один в  одного, обмінявшись із сусідом по парті зошитами. Поставте за виконані вправи оцінку, критерії оцінювання ви побачите на слайді. (слайд 3)

Березан О. Хімія. Робочий зошит – посібник. 7 клас/ О.Березан. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2018. – 128 с.  с.52 впр.3

с.59 впр.2

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності 

Сьогодні у нас незвичайний урок: урок–подорож з елементами аукціону! Це подорож таємничою, чарівною й загадковою країною – Хімією! Вона дає відповіді на багато питань та допомагає нам у повсякденному житті. 

(слайд 4) Подивіться навколо себе,  і ви помітите, що ніщо у світі не стоїть на місці, постійно зазнає змін. Як стверджував давній філософ Геракліт: «Все тече, все змінюється».  

(слайд 5) Щомиті хтось народжується, хтось вмирає, щось змінює свою форму, агрегатний стан. Рухається Земля навколо Сонця, а навколо неї Місяць. День змінює ніч,  весна зиму, тече річка, зростає хлібний колос, висихають озера, скисає молоко. І так відбувається постійно… 

(слайд 6) Пригадайте. Як називаються будь – які зміни, що відбувається у світі? (Явища) 

ІV. Актуалізація опорних знань

Відкрийте зошити та запишіть дату сьогоднішнього уроку, класна робота. 

(слайд 7)Асоціативний кущ

Згадайте, які явища ви вивчали на уроках природознавства. Які ще бувають види явищ, давайте їх запишемо на гілках дерева явищ. Приведіть якнайбільше прикладів відомих вам явищ із повсякденного життя.  Давайте приклади цих явищ напишемо на листках дерева.

Діти, ви побачили, явища, які відбуваються в природі та житті людини, дуже різноманітні. Багато наук вивчають різні явища. 

(слайд 8) Наука хімія вивчає явища, що відбуваються з речовинами, а саме фізичні та хімічні явища. 

Подорожуючи країною Хімія, ми повинні вивчити фізичні та хімічні явища.   (слайд 9) Тому тема сьогоднішнього уроку–подорожі: «Фізичні і хімічні та явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують»… (слайд 10) Завдання уроку:

1)    поглибити знання про фізичні і хімічні явища; 

2)    з’ясувати їхні істотні відмінності; 

3)    навчитися розрізняти фізичні та хімічні явища;

4)    вивчити зовнішні ефекти або ознаки хімічних реакцій;

5)    розвивати навички проведення хімічного експерименту, спостереження за ним,   уміння самостійно робити висновки, логічно міркувати.( слайд9 )

(слайд 11) Подорожувати ми будемо за  таким маршрутом:

1. Зупинка «Наукова».

2.Зупинка «Інформаційна».   3 Зупинка «Дослідницька».

4. Зупинка «Підсумкова». 

Подорожувати будемо групами, об’єднавшись по два,  так, як ви сидите за партами. Разом у групі працюємо, проводимо експериментальні дослідження та робимо висновки. Нам разом потрібно буде пройти випробування, які зустрінуться на нашому шляху. Лише наполегливим,  працелюбним і сміливим країна Хімія відкриє свої таємниці. У кожного з вас на парті знаходиться листок–Кластер(конспект уроку), який допоможе подорожувати за визначеним маршрутом. Я бажаю вам успіхів та натхнення, плідної роботи на уроці. Отже, сміливо вперед в країну Хімії! 

V. Вивчення нової теми 

(слайд 12)                                      1 Зупинка «Наукова»

Перебуваючи на цій зупинці,  ми будемо в ролі науковців і  повинні вирішувати поставлені перед нами завдання.  

Завдання: 

1.       З’ясувати, які явища називаються фізичними та хімічними.

2.       Виявити, у чому полягає відмінність між фізичними та хімічними явищами.

3.       Навчитись їх розрізняти.

4.       Головну інформацію записати у листок–Кластер.

(слайд 13) Ми з’ясували, що з речовинами, які вивчає хімія, можуть відбуватися як хімічні так і фізичні явища. Перш за все з’ясуємо, чим відрізняються між собою фізичні та хімічні явища. Для цього розглянемо такі приклади.

1.  Які зміни відбуваються з водою в природі упродовж року з осені до літа? (Вода змінює агрегатний стан).

2.  Від чого залежить агрегатний стан води в природі? (Від температури). 

3.  Чи відбуваються зміни в молекулі води при переході з одного агрегатного стану в інший? (Ні, молекули не змінюються). ( слайд12 )

4.  Перехід води з одного агрегатного стану в інший є прикладом якого явища – фізичного чи хімічного? Поміркуйте? 

А тепер давайте проаналізуємо демонстраційний дослід.

Демонстрація 1.

Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль.

Які відбулися зміни з речовиною? (Вона змінила свою форму).

Чи відбувається перетворення міді у іншу речовину під час зміни форми?

Яке явище ви спостерігали? (Фізичне)

Чому? (Змінилася форма, але не відбувається перетворення речовини)

Мікровисновок: отже,  якщо речовина змінила  свою форму, агрегатний стан, але при цьому  молекули речовини не змінилися, то ми говоримо про фізичне явище. Давайте разом сформулюємо визначення фізичного явища. (слайд 14) Фізичними називають явища, під час яких речовини не перетворюються на інші. Може змінюватись форма та агрегатний стан.

(слайд 15-16)Наведіть приклади фізичних явищ, які ми спостерігаємо або використовуємо у повсякденному житті. (кип’ятіння води у чайнику, замерзання води,  коваль у кузні виготовляє підкову, подрібнення цукру на цукрову пудру, …..)

(слайд 17) Якщо воду налити у прилад електролізер та під’єднати електричний струм, то що станеться? У пробірках, під’єднаних до електродів,  будуть збиратися 2 нові речовини: кисень та водень. Фізичне чи хімічне це явище? Поміркуйте? Що відбувається з молекулами води: вона розкладається з утворенням двох нових речовин. Яке явище ми спостерігаємо?

А тепер давайте проаналізуємо демонстраційний дослід.

Демонстрація 2.  Прожарюємо мідний дріт у полум’ї спиртівки.

1.     Що спостерігаємо? (Дріт почорнів).

2.     Яке явище ви спостерігали. Давайте проаналізуємо? (Хімічне). 

3.     Чому? (Змінилася речовина, з неї утворилася нова).

Вчитель: Отже, зробимо висновки.

(слайд 18) Мікровисновок: хімічними явищами називають явища під час яких одні речовини перетворюються на інші. Змінюється склад та властивості речовин.

(слайд 19-20)Наведіть приклади хімічних явищ, які ми спостерігаємо або використовуємо у повсякденному житті. (горіння свічки,дров, газового пальника, скисання молока, пригоряння їжі на пательні….

(слайд 21)Часто замість слів «хімічне явище» кажуть хімічний процес або хімічна реакція.

(слайд 22)Чим відрізняється фізичне явище від хімічного?  (Фізичне явище не супроводжується зміною речовин, речовина змінює свою форму чи агрегатний стан. При хімічних явищах  речовина перетворюється на іншу).

2 зупинка «Інформаційна»

(слайд 23)Перебуваючи на зупинці «Інформаційна»,  ви будете в ролі журналістів: ваше завдання прослухати дану інформацію, проаналізувати та зробити висновки. Перед вами поставлені такі завдання. 

Завдання: 

1.  Установити, які речовини називаються вихідними речовинами та продуктами реакції.

2.  Головну інформацію записати у листок – Кластер.

 

(слайд 24)Речовини, що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами.

Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.

Умовний запис хімічної реакції:

                                                                     А + В = С+Д

                            вихідні  продукти

                          речовини   реакції ( слайд23 )

 

Зовнішні ефекти, що супроводжують хімічні реакції

Як же відрізнити хімічні явища від фізичних? Звичайно ж, можна сказати, що якщо молекули речовини змінилися, то явище належить до хімічних, а якщо не змінилися, то до фізичних. Але молекули надзвичайно важко побачити навіть у найсильніший мікроскоп.

За якими критеріями можна стверджувати, що пройшла хімічна реакція?

Є ознаки, або зовнішні ефекти, за якими можна незаперечно у більшості випадків стверджувати про проходження хімічної реакції. Давайте проведемо експериментальні дослідження та з’ясуємо ці ознаки.

3 зупинка «Дослідницька»

(слайд 25)Перебуваючи на цій зупинці,  ви будемо в ролі науковців–експериментаторів, які працюють в четвірці. На даній станції ви повинні вирішати поставлені перед вами завдання. 

Завдання: 

1     Провести лабораторні досліди № 5–9.

2     Вивчити і з’ясувати, які зовнішні ефекти супроводжують хімічні реакції.

3     Навчитися за зовнішніми ефектами виявляти хімічні явища (хімічні реакції).

4     Головну інформацію, отриману під час проведення експериментальних досліджень, записати у зошит для лабораторних дослідів на сторінці 9–10.

Починаємо експерименти.

Приступаючи до роботи, пам’ятаємо про правила безпеки життєдіяльності, які треба дотримуватись під час виконання роботи: при роботі з кислотами та лугами будьте максимально обережними, уникайте потрапляння даних речовин на руки та одяг, тому що вони спричиняють хімічні опіки та руйнують волокна! 

 

(слайд 26)                          Лабораторні досліди № 5–9

Тема.  Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом. Мета: навчитися спостерігати за перебігом хімічних реакцій.

Вивчіть і з’ясуйте, які явища свідчать про те, що відбулася хімічна реакція?

Сьогодні у нас ще й урок–аукціон, тому ви будете «купувати право» провести дослід. Працюємо в парах. Та пара, яка перша і правильно виконає завдання, буде виконувати дослід. Отже, перше завдання – розрахуйте молекулярну масу таких речовин: НСl та NaОН.

Лабораторний дослід № 5   

Розгляньте розчин кальцинованої соди (Na2CO3) і фенолфталеїн. Чи мають забарвлення ці розчини?______________________________________________________________ 1. У пробірку налийте 1–2 мл розчину кальцинованої соди(Na2CO3) і додайте 1–2 краплі фенолфталеїну(речовина, яка змінює свій колір залежно від середовища). 

2. Що спостерігаєте?_______________________________________________________

Висновок:

Який зовнішній ефект хімічної реакції?

Підсумок: Поява, зникнення чи зміна забарвлення є зовнішнім ефектом хімічної реакції.

Друге завдання – розрахуйте масову частку Карбону в молекулі СО2.

(слайд 27) Лабораторний дослід № 6

Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються випаданням осаду  

1.     Для проведення досліду використайте розчин кальцинованої соди і мідного купоросу. Чи мають забарвлення ці розчини?________________________________

2.     У пробірку налийте 2 мл розчину кальцинованої соди (Na2CO3) і додайте 1 мл розчину мідного купоросу. Що спостерігаєте?_______________________________ Висновок: 

Записуємо хімічне рівняння, що описує цей хімічний процес:

CuSO4 + Na2CO3 = CuCO3↓ + Na2S04 Осад позначаємо знаком ↓ Який зовнішній ефект хімічної реакції?

___________________________________________________________________________ Підсумок: Утворення чи розчинення осаду є  зовнішнім ефектом хімічної реакції. Третє завдання – визначте валентності елементів в цих сполуках: CuO, Na2O, SO3.

(слайд 27) Лабораторний дослід № 7

Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу

1.     До розчину кальцинованої соди (Na2CO3) 2 мл, попередньо налитого в пробірку, додайте 1 мл хлоридної кислоти (HCl). Що спостерігаєте? Опишіть свої спостереження:

2.     Яка ознака проведеної реакції?_____________________________________________

Візьмемо шматочок крейди СаСO3 й додамо трохи хлоридної кислоти НСl.

Що спостерігаємо? (Бурне кипіння). 

Так дійсно, бурне кипіння речовини говорить про те, що відбувається хімічна реакція, внаслідок якої виділяється газ. Це і є ознакою цієї реакції. 

Записуємо хімічне рівняння, що описує цей хімічний процес:

СаСO3 + НСl = СаСl2 + Н2O + СO2

Теж саме можна спостерігати вдома, коли готується тісто для печива і соду гасять оцтом. Цей процес супроводжується шипінням за рахунок утворення під час реакції вуглекислого газу. Газоподібну речовину відзначаємо знаком ↑. Учні складають опорну схему.

 

Висновок:

Який зовнішній ефект хімічної реакції?

 

Підсумок: Виділення газу є  зовнішнім ефектом хімічної реакції.

Четверте завдання: назвіть кількісний та якісний склад амоній сульфату (NН4)2SO4.

(слайд 28) Лабораторні досліди № 8

1.Зі шматочка мідного дроту виготовте спіраль. Прожарте її в полум’ї  спиртівки. Що спостерігаєте?  Опишіть свої спостереження:

___________________________________________________________________________ Яка ознака проведеної реакції?_________________________________________________

Висновок:

Які зовнішні ефекти хімічної реакції?

Повернемося до мідного дроту і запишемо хімічну реакцію, яка описує зміну, що відбулася з міддю.

2Cu + O2 = 2CuO

-    Які речовини є вихідними? (Мідь і кисень).

-    Яка речовина є продуктом реакції? (Купрум (ІІ) оксид)

-    А тепер давайте з’ясуємо, які ознаки реакції говорять про те, що вона відбулася.

-    Які зміни відбулися з мідним дротом? (Змінився колір з червоного на чорний). Отже, однією з ознак хімічної реакції є зміна забарвлення. Чи тільки тверді речовини змінюють свій колір під час хімічної реакції. Щоб відповісти на це запитання проведемо  наступний дослід. 

 

(слайд 29) Лабораторний дослід № 9 

Дослід 1. Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються зміною забарвлення    До розчину лугу NaOH об’ємом 0,5 мл додати 1 краплю фенолфталеїну. Що спостерігається? Опишіть свої спостереження:___________________________________

До утвореної суміші додайте декілька крапель сульфатної кислоти(H2SO4). Що спостерігається? Опишіть свої спостереження:

___________________________________________________________________________           Висновок:__________________________________________________________________ Який зовнішній ефект хімічної реакції?

 

Підсумок: Поява, зникнення чи зміна забарвлення є зовнішнім ефектом хімічної реакції.

Демонстрація 3:

Запалюємо спиртівку, яка містить спирт.

-    Що спостерігаєте? (Світло).

-    Якщо піднести руку до полум’я, що відчуємо? (Тепло) Яка ознака цієї реакції? (Виділення тепла і світла).

Підсумок роботи: виділення чи поглинання теплоти, поява полум’я, іноді світіння, поява, зникнення чи зміна запаху є зовнішніми ефектами хімічної реакції.

Загальний висновок:

Укажіть за якими зовнішніми ефектами або ознаками можна стверджувати про

проходження хімічної реакції. ( слайд27 )

(слайд 30) Але не завжди поява зовнішнього ефекту може свідчити про проходження хімічної реакції. 

(слайд 31)Наприклад, якщо розплавити порошок срібла, а потім розплав охолодити, отриманий метал буде мати білий, а не сріблясто–білий колір. Зміна кольору не є ознакою хімічної реакції. Під час нагрівання водопровідної води з неї, задовго до кипіння, почнуть виділятися маленькі пухирці газу. Це – повітря, яке містилось у воді. Виділення газу не є ознакою хімічної реакції. Неприємний запах у холодильнику зникає, якщо в нього помістити гранули силікагелю. Силікагель вбирає молекули різних речовин. Зникнення запаху не є зовнішнім ефектом хімічної реакції. 

Щоб визначити, яке явище відбувається – фізичне чи хімічне, слід уважно спостерігати за ним, а також ретельно дослідити речовини до і після проведеного експерименту. (слайд 31)

(слайд 32) Фізкультхвилинка “Chemistry is Everywhere”. VI. Закріплення вивченого матеріалу

4 зупинка «Підсумкова»

(слайд 33) Добігає кінця наша подорож. Ось ми прибули на зупинку Підсумкова.  Завдання на даній станції: розрізніть фізичні та хімічні явища.  Діти виконують завдання на платформі Web 2.0 (LearningApps).

Клас розподіляється на групи і обговорює яке явище відбувається.

(слайд 34) Робота в групах.

Визначити, яке явище відбувається: фізичне чи хімічне. Аргументуйте свій вибір. Які зовнішні ефекти підтверджують ваші припущення. Метод «Прес».

А)

квашення капусти – … процес (фізичний чи хімічний).

1група 

Я так вважаю тому, що …

Б)

  скисання молока – … процес (фізичний чи хімічний).

2 група

Я так вважаю тому, що …

В)

горять іменинні свічки на торті;        

3 група

Я так вважаю тому, що …

Г)

плавлення скла        

4 група

Я так вважаю тому, що …

Д)

гниття листя;  

5 група

Я так вважаю тому, що …

Ж)

підгоряння їжі на пательні;

6 група

Я так вважаю тому, що …

 

 

 

(слайд 35) Завдання 2

Повернувшись додому з уроку хімії, учень подумав: “Як же багато навколо хімічних явищ!” Наприклад: 

А)

1

іде тепло від батареї опалення;

1 група

2

запалилася неонова реклама;                

Б)

3

мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто;                                        

2 група

4

з відкритої пляшки «Фанти» виділяються бульбашки газу;

В)

5

горить електрична лампочка;          

3 група

6

падає сніг,

Г)

7

 

у вологому повітрі бронзові пам’ятники вкриваються зеленим  нальотом;

4 група

8

 

крапля бруду на черевику до ранку перетворюється на коричневу пляму;         

Д)

9

іржавий цвях очищується від іржі наждачним папером;

5 група

10

розлитий ацетон швидко випаровується;                                     

Є)

11

у чайнику утворився накип;

6 група

12

шматочок цукру розтирають товкачиком.            

 

Чи правильно учень визначив усі явища? 

 

(слайд 36) Робота з дидактичним матеріалом І варіант (індивідуальна робота) Найспритніший

Хто перший виконає завдання, піднімає руку і дає відповідь. За правильну відповідь учень отримує оцінку високого рівня – 10 балів.

Завдання 1.Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.

 (визначте, які явища можна віднести до фізичних, а які — до хімічних. Якщо ви дасте правильні відповідь, то в колонці фізичних явищ по вертикалі ви отримаєте назву двовалентного хімічного елемента, проста речовина якого є метал.(слайд 10)

Явище

Фізичне

Хімічне

Іржавіння заліза

б

с

Плавлення скла

к

л

Утворення туману

а

г

Прокисання молока

в

о

Запалювання сірника

о

щ

Розтирання крейди в ступці

л

н

Випарювання спирту

ь

п

Вкриття мідних предметів зеленим нальотом

ф

о

Замерзання води в калюжі

ц

ж

Пригоряння яєчні

х

ш

Пригоряння їжі на пательні

н

о

Фільтрування розчину

і

и

Горіння вугілля

т

ю

Кипіння води

й

к

Відповідь: кальцій

 

 

 

(слайд 37) ІІ варіант

Завдання 2.Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (визначте, які явища можна віднести до фізичних, а які — до хімічних. Оберіть літеру в тому стовпці, в якому є правильна відповідь. Якщо ви дасте правильні відповідь, то в колонці хімічних явищ по вертикалі ви отримаєте назву одновалентного хімічного елемента, проста речовина якого є метал.) (слайд )

Явище

Фізичне

Хімічне

«Гашення» соди оцтом

б

с

Дощ 

ю

л

Утворення інею

а

г

Зіпсоване м’ясо

в

р

Запалювання феєрверку

о

і

Виготовлення цукрової пудри

ш

н

Випарювання розчину

ь

п

Вкриття срібних предметів темним нальотом

ф

б

Протухання яєць

х

л

Приготування омлету

н

о

Фільтрування розчину

и

и

Танення льоду

т

ю

Кипіння води

й

к

(слайд 38) Відповідь: срібло

(слайд 39) Відеопитання від Нолика

Дорогі діти, допоможіть мені визначити, яке явище відбувається у відеосюжеті.

Демонстрування явища біологічної люмінесценції

Біологічна люмінесценція –  явище світіння живих організмів.Біолюмінесценція досить поширена в природі: світяться в темряві деякі види бактерій (фотобактерії), найпростіших, грибів, молюсків, риб тощо. З комах, що світяться, загальновідомі жуки– світляки. У Чорному та Азовському морях влітку часто можна спостерігати світіння     води вночі,          яке    зумовлюється      біолюмінесценцією одноклітинної тварини ночесвітки (Noctiluca miliaris). 

(слайд 40) Біолюмінесценціявиникає в результаті процесів біологічного ферментативного окиснення, яке відбувається зf участю ферменту люциферази. При достатній кількості кисню воно звичайно посилюється, тому біолюмінесценцію морських організмів часто можна спостерігати як «світловий слід» за кормою корабля. Світіння багатьох організмів, зокрема морських безхребетних і риб, зумовлюється наявністю фотобактерій. Світіння трухлявої деревини – біолюмінесценція грибниці опеньків та інших грибів.

Явище біолюмінесценції спричинює ефект світіння моря, озера який виникає, коли поверхневі шари моря чи океану наповнені мікроорганізмами, здатними до біолюмінесценції, внаслідок чого схоже, ніби водойма світиться із середини.

 

Висновок

(слайд 41) Хімічні реакції дуже різноманітні і відіграють важливу роль в природі, побуті, у виробництві, й народному господарстві. 

Багато хімічних реакцій ми здійснюємо у побуті кожного дня. 

Хімічні реакції становлять основу багатьох технологічних процесів – добування металів, виробництво синтетичних волокон, ліків, добрив, тощо. Спалюючи паливо, люди забезпечують себе теплом і електричною енергією. За допомогою хімічних реакцій знешкоджують токсичні речовини, переробляють промислові та побутові відходи. 

(слайд 42)Але поруч з нами проходять хімічні реакції, які призводять до негативних наслідків.  Іржавіння заліза, обладнання, транспортних засобів (реакція окиснення), пожежі (реакція горіння), які знищують житло, промислові та культурні об’єкти, лісові масиви, історичні цінності.

У побуті ми стикаємось із проблемою псування харчових продуктів внаслідок реакції окиснення (взаємодії продуктів із киснем).

(слайд 43) Процеси дихання та фотосинтезу мають планетарне значення на планеті та є прикладами найважливіших хімічних реакцій, які відбуваються у живих організмах.

 

(слайд 44) VII. Рефлексія  Учні висловлюються по черзі.

´Сьогодні я дізнався (– лась) …  Було цікаво…

´Я вважаю життєво важливою інформацію про ….

´Інформація уроку дала змогу поглибити знання про …...

´Було складно… ´ Тепер я зможу….  

´Мене здивувало…  

´Я отримав…  

(слайд 45) Висновок. Пригадайте і дайте відповідь на питання, виділіть те основне, що ми вивчили сьогодні на уроці.

 Чим відрізняються фізичні явища від хімічних?

 Назвіть зовнішні зміни, які супроводжують хімічні реакції.  VІІІ. Підведення підсумків, виставлення оцінок.

На сьогоднішньому уроці ми повторили та поглибили знання  про фізичні та хімічні  явища та з’ясували, у чому полягає відмінність між ними, дослідили зовнішні ефекти хімічних реакцій. Тому  зможемо без утруднень одні явища відрізнити від інших. Оцінювання роботи на уроці. (Вчитель виставляє оцінки учням).

(слайд 46) IX. Домашнє завдання

Обов’язково: Підручник § 14. Зошит с. 66, впр. 5–8.

Творче завдання

Наведіть приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті, й опишіть ознаки, що супроводжують їх. 

Домашній експеримент(за програмою). Взаємодія харчової соди з лимонною кислотою, соком квашеної капусти, кефіром.

Домашній експеримент (1 на вибір для тих, кого цікавить наука).

1.     Запаліть сірник.

2.     Зваріть яйце.

3.     Відріжте шматочок яблука і через годину подивіться, чи змінюється його вигляд.

4.     Розкрийте пляшку мінеральної води.

Інструкції з проведення дослідів на платформі Moodle http://chemistry.sytes.net/moodle

Що спостерігаєте? Проаналізуйте, чи належать ці явища до хімічних. Якщо належать, то за якими ознаками?  

Чи знаєте ви, що цікаві явища можна не тільки спостерігати осторонь, а й стати їх активними учасниками. Це можна зробити у музеях науки, що є у містах: Київ, Харків, Одеса, Хмельницький, Вінниця. Більш детальна інформація можна знайти на моєму сайті. Наука буває цікавою.

Список використаних джерел

 

http://osvita.ua/school/lessons_summary/chemistry/60087/Скальська Світлана Вікторівна.

Розробка уроку «Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують».

 

http://osvita.ua/school/lessons_summary/chemistry/59825/Аллазарова Олена Михайлівна.  Розробка уроку «Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують».

 

Григорович А. В. Г 83 Химия: учебник для 7 класса общеобразоват. учебн. заведений с обучением на русском языке / А. В. Григорович. — Харьков: Изд–во «Ранок», 2015. —

192 с. : ил.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                              

pdf
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
26 березня
Переглядів
35
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку