Проблеми людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії у творі В.Дрозда «Білий кінь Шептало». Алегоричний образ коня Шептала, його характеристика
Червоногригорівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Розробка
особистісно зорієнтованого уроку
української літератури
8 клас
В. Дрозд «Білий кінь Шептало».
Алегоричний образ коня Шептала,
його характеристика
Учитель української мови
і літератури
Курлянська Н.М.
2018 рік
Тема: Проблеми людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії у творі В.Дрозда «Білий кінь Шептало». Алегоричний образ коня Шептала, його характеристика
Мета: Обговорити зміст оповідання; удосконалювати навики характеризувати головного персонажа, залучити учнів до «оцінки» поведінки Шептала; пояснити алегоричність образу коня Шептала; висвітлити порушені автором проблеми людина і суспільство, свобода і неволя, особистість і натовп, мрія та дійсність. Розвивати вміння дискутувати, обґрунтовувати своє судження. Виховувати прагнення до збереження власної індивідуальності як важливої риси характеру людини.
Цілі:
Учні знатимуть: зміст оповідання, сутність його морально-етичних проблем;
Учні умітимуть: характеризувати образи твору; ставити питання до тексту; висловлювати власну думку щодо порушених проблем, аналізувати життєві ситуації та свої дії при виборі певного шляху, оцінювати свою поведінку та поведінку інших.
Тип уроку: формування знань, умінь, навичок.
Обладнання: портрет В.Дрозда, таблиця «Кольоровий настрій», таблиця «Аутотренінг», таблиця «Формула уроку», відеофрагмент із мультфільму «Спірит», таблиця «Асоціації зі словом «кінь», презентація «Білий кінь: біологічні особливості», презентація «Білий кінь у віруваннях слов’ян», таблиці «Інформаційне гроно», скрайбінг «Алегорія. Білий кінь Шептало».
Методи, прийоми і форми роботи: «Кольоровий настрій», «Незакінчене речення», «Ланцюжкове інтерв’ю», метод «Прес», «Карусель запитань і відповідей», робота в групах, «Інформаційне гроно», «Мікрофон».
Епіграф: «Не хочу бути таким, як усі»
В. Дрозд
Хід уроку
І Мотиваційний етап
«Кольоровий настрій» (учні обирають колір, який найбільше підходить до їхнього настрою та прикріплюють свій колір на загальну таблицю):
Червоний – радісний, захоплений;
Жовтогарячий – радісний, теплий;
Жовтий – світлий, приємний;
Зелений – спокійний, врівноважений;
Синій – сумний, незадоволений;
Фіолетовий – тривожний, напружений;
Чорний – занепад;
Білий – важко відповісти.
1). «Незакінчене речення».
- Сьогодні на уроці я очікую від себе…, від учителя…
2). Перевірка домашнього завдання
Гра «Ланцюжкове інтерв’ю » (діти вдома готували по одному запитанню, яке ставлять своєму однокласнику, а той дає відповідь і ставить своє питання наступному учню).
ІІ Цілевизначення та планування
Кожна людина у цьому світі неповторна й єдина. У кожного своя доля, скільки людей – скільки душ, характерів, думок, учинків. Ми, люди, усі живемо в суспільстві, пліч -о- пліч один з одним. То ж чи повинні ми вирізнятися серед інших, стояти на власній позиції, мати власну непохитну дамку, чи бути такими, як усі: сліпо йти за натовпом, навіть якщо цей натовп нам огидний? Чи пишатися людині своїми талантами, чи ховати їх, щоб ніхто не бачив? Чи справедлива мудрість народу: «З ким поведешся, від того й наберешся»? чи легко бути «білою вороною», тобто не таким, як усі? Бо для цього треба мати витримку й мужність, бо… «У зграї звірі знищують слабких, щоб через них не нищилась порода. А люди, як не дивно, нищать тих, у кого розум є, талант і врода». На ці та інші запитання, що стосуються морально - етичних проблем оповідання В.Дрозда «Білий кінь Шептало», сьогодні ми і спробуємо дати відповіді.
Я – старшокласник.
Я – особистість творча.
Я – думаю, аналізую, висловлюю свої судження.
Я хочу знати більше.
Я поважаю себе і свого вчителя.
О + С + Т +А = (З +Д) * У
О – організованість
С – самостійність
Т – творчість
А – активність
З – знання
Д – досвід
У - успіх
ІІІ Опрацювання навчального матеріалу
Ви прочитали оповідання «Білий кінь Шептало». Чи все вам зрозуміло у творі? Які слова виявилися незрозумілими чи незнайомими і ви потребуєте, щоб вам пояснили їх лексичне значення? (Пояснення лексичного значення незрозумілих слів).
Привід – пристрій для нарізання трави.
Клуня – будівля для зберігання снопів, сіна, полови, а також для молотьби, віяння тощо.
Пуга – прикріплений до держака мотузок або ремінець, яким поганяють тварин; батіг.
Чвал – швидкий біг навскач; галоп.
Недоуздок – вуздечка без вудил.
а) «Перегляд та аналіз відеофрагменту»
(фрагмент із мультфільму «Spirit». Момент, коли завойовники женуться за конем і перед ним стає вибір: або на нього накинуть аркан, або він кинеться в прірву і врятується. Спірит обирає друге.)
б) Створення асоціацій зі словом «кінь».
- Створіть асоціації зі словом «кінь», добираючи кожен по одному епітету (відповіді учнів)
Отже, кінь – вільнолюбна тварина.
А чи нагадує змальований вами кінь Шептала?
Про що він мріяв?
Чому саме білого коня зобразив В.Дрозд?
Білий кінь: біологічні особливості
Історія коней як виду починається десь близько 50 мільйонів років тому. Свійський кінь поширений на всіх континентах, крім Антарктиди, в більшості країн світу. Домашні коні розповсюджені у всіх країнах у вигляді величезної кількості порід, які сильно розрізняються по величині, формі голови, кольору. Коні з дивовижною легкістю, при хоч трохи сприятливих умовах, повертаються у дикий стан і починають вести спосіб життя, який нічим не відрізняється від способу життя диких представників родини. Масть коня – це пігментація волосяного покриву, шкіри і очей. Є однією з основних індивідуальних ознак тварини. Більшість білих коней несуть домінуючу мутацію, яка змушує їх сивіти з дорослішанням. Білий кінь народжується «пофарбованим» (чорним, коричневим), але процес посивіння починається вже протягом першого року життя. Існує певний зв'язок між зовнішнім виглядом коня і його темпераментом. Білі коні – «флегматичні й зніжені». З давніх часів відомо, що тварини з білою або світлою шкірою ніжніші, ніж темношкірі.
Білий кінь у віруваннях слов’ян
Кінь – символ енергії й сили, пристрастей та інстинктів, а також вірності й відданості в праці, в щоденних турботах. Предковічно, коні були помічниками богів, воїнів і , головне, хліборобів. Навіть творчі люди мають своїм символом коня Пегаса.
«Осідлати коня» - означає досягти цілі, здобути кращу долю. Тож кінь – і працьовитий, і войовничий, і творчий дух. Він, правда, несе на собі частку Божого прокляття: коли маленький Ісус лежав у яслах, кінь висмикнув з-під немовляти сіно і їв. Через це коні приречені до ненажерливості: вони, якщо не тягнуть воза чи плуга. Постійно їдять або пасуться. І не можуть ні наїстися, ні напастися… Кінь наполегливий у праці: коли захоче, все у нього вдається, особливо в такій справі, яка вимагає багато енергії, великого напруження всіх його сил. Його талант – невтомна праця. Водночас, у своїй працелюбності любить незалежність, залюбки виконує будь-яку важку, але приємну йому роботу. Однак, може «знатуритись»; працювати тільки «з-під батога». Але все це робить відкрито, нічого не приховуючи, тому він – символ чесності й працьовитості, має свій характер.
Наші предки вважали, що червоний кінь уособлює вогонь, вороний – зоряне небо, білий – світ предків. Має кінь і магічні здібності: якщо спотикається на праву ногу - добра ознака, на ліву – попередження про невдачу. Це за свою вірність, працьовитість і витривалість кінь нагороджений причетністю до таїн світу.
Білий же кінь зустрічається найчастіше в казках та легендах «скарб, який неодноразово бачили в образі білого коня», «скрізь, де кінь відіграє культову роль, він завжди білий».
У святковому ритуалі давніх слов’ян однією з емблем був білий кінь, що біжить по небу. Наші предки шанували білого коня, якого вважали священним. Він уособлював Світанок.
Досі зберігся звичай переможця – полководець в’їжджає в місто через тріумфальну арку на білому коні.
Метод «Прес»
Озвучте свої враження від прочитаного оповідання, використовуючи слова
(Учні розповідають про враження, яке було найсильнішим).
А мене, діти, вразило і засмутило те, що, здобувши жадану волю, Шептало вирішує повернутися у стайню.
1 група – визначити тему, ідею, жанр твору.
Тема: розповідь про буденне життя коня Шептала.
Ідея: возвеличення гармонії, яка простежується у взаємостосунках людини і світу тварин.
Жанр твору: оповідання.
2 група – визначити проблеми й композицію твору.
Проблематика:
Композиція
Експозиція: знайомство з конем.
Зав’язка: Шептало повинен вирушати за зеленим харчем для свиней.
Кульмінація: Шептало на волі, насолода нею.
Розв’язка: повернення коня.
3 група – скласти цитатний план.
План
Творче завдання для груп «Інформаційне гроно»
1 – скласти інформаційне гроно щодо характеристики образу Шептала.
2 – скласти інформаційне гроно щодо характеристики образу Степана.
3 – дослідити психологічні зміни поведінки коня протягом твору, скласти з них ланцюжок. (Учні презентують роботу)
Нагадайте, будь ласка, що таке алегорія? (інакомовне зображення предмета чи явища через інші, подібні до них, з метою наочно показати їх суттєві риси).
Отже, образ коня в цьому творі – це образ сучасної людини. Автор зображує людину у стані внутрішнього роздвоєння. Підсвідомо вона хоче бути вільною, не хоче приймати рабську долю, бути «як усі», опирається «сірій» буденності, але зазнає поразки у цій боротьбі. Людини змирилася зі звичним станом речей. Так і білий кінь, повертається додому, але навіть і подумати не зміг, що рідне подвір’я вже зачинене для нього. Проте він вирішив усе-таки тут залишитися, тому «скільки зміг, просунув голову між двох жердин та й собі задрімав…»
ІV Рефлективно – оцінювальний етап
(Обговорення проблемних ситуацій)
2. Усний твір – роздум «Чи є в мені щось від коня Шептала?»
Я завжди буду…
Я ніколи не буду…
Мені хочеться вірити, що…
Чи досягли ми поставлених цілей?
Як ми це зробили?
Як ви почувалися на уроці?
Який вид роботи був найбільш вдалим?
Що винесете з уроку?
Скласти характеристику людини, алегоричним прототипом якої є кінь Шептало.