Розробка особистісно зорієнтованого уроку української літератури 8 клас В. Дрозд «Білий кінь Шептало». Алегоричний образ коня Шептала, його характеристика

Про матеріал

Проблеми людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії у творі В.Дрозда «Білий кінь Шептало». Алегоричний образ коня Шептала, його характеристика

Перегляд файлу

C:\Users\Admin\Desktop\yeqsmw3-001.jpg 

Червоногригорівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка

особистісно  зорієнтованого уроку

української літератури

8 клас

В. Дрозд «Білий кінь Шептало».

Алегоричний образ коня Шептала,

C:\Users\Admin\Desktop\22.gif його характеристика

 

 

 

 

Учитель української мови

і літератури

Курлянська Н.М.

C:\Users\Admin\Desktop\mysticgrace-slide.jpg  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 рік

Тема: Проблеми людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії у творі В.Дрозда «Білий кінь Шептало». Алегоричний образ коня Шептала, його характеристика

Мета: Обговорити зміст оповідання; удосконалювати навики характеризувати головного персонажа, залучити учнів до «оцінки» поведінки Шептала; пояснити алегоричність образу коня Шептала; висвітлити порушені автором проблеми людина і суспільство, свобода і неволя, особистість і натовп, мрія та дійсність. Розвивати вміння дискутувати, обґрунтовувати своє судження. Виховувати прагнення до збереження власної індивідуальності як важливої риси характеру людини.

Цілі:

Учні знатимуть: зміст оповідання, сутність його морально-етичних проблем;

Учні умітимуть: характеризувати образи твору; ставити питання до тексту; висловлювати власну думку щодо порушених проблем, аналізувати життєві ситуації та свої дії при виборі певного шляху, оцінювати свою поведінку та поведінку інших.

Тип уроку: формування знань, умінь, навичок.

Обладнання: портрет В.Дрозда, таблиця «Кольоровий настрій», таблиця «Аутотренінг», таблиця «Формула уроку», відеофрагмент із мультфільму «Спірит», таблиця «Асоціації зі словом «кінь», презентація «Білий кінь: біологічні особливості», презентація «Білий кінь у віруваннях слов’ян», таблиці «Інформаційне гроно», скрайбінг «Алегорія. Білий кінь Шептало».

Методи, прийоми і форми роботи: «Кольоровий настрій», «Незакінчене речення», «Ланцюжкове інтерв’ю», метод «Прес», «Карусель запитань і відповідей», робота в групах, «Інформаційне гроно», «Мікрофон».

Епіграф: «Не хочу бути таким, як усі»

В. Дрозд

Хід уроку

І Мотиваційний етап

  1. З’ясування (забезпечення) емоційної готовності до уроку

«Кольоровий настрій» (учні обирають колір, який найбільше підходить до їхнього настрою та прикріплюють свій колір на загальну таблицю):


Червоний – радісний, захоплений;

Жовтогарячий – радісний, теплий;

Жовтий – світлий, приємний;

Зелений – спокійний, врівноважений;

Синій – сумний, незадоволений;

Фіолетовий – тривожний, напружений;

Чорний – занепад;

Білий – важко відповісти.


  1. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

1). «Незакінчене речення».

- Сьогодні на уроці я очікую від себе…, від учителя…

2). Перевірка домашнього завдання

Гра «Ланцюжкове інтерв’ю » (діти вдома готували по одному запитанню, яке  ставлять своєму однокласнику, а той  дає відповідь і ставить своє питання наступному учню).

  1. Де і коли народився Володимир Дрозд? (25.08.1939р. у с. Петрушин на Чернігівщині)
  2. Чому дитинство автора асоціюється з чорно-білими кольорами?(Припало на роки війни)
  3. Чому після закінчення середньої школи В.Дрозд не отримав атестат?(Не заплатив за навчання)
  4. Де почав свій трудовий шлях? (У редакції районної газети)
  5. Який псевдонім обрав собі письменник? (Семирозум)
  6. Чим Шептало відрізнявся від гурту коней?(Він був білим, високого походження, не любив гурту, вважав себе вищим за інших, мав гордість).
  7. Чому в Шептала були особливі стосунки з конюхом? (Той його поважав, жалів, не посилав на важку роботу).
  8. Чого білий кінь соромився? (Упряжі, становища робочої худобини).
  9. Що змушувало Шептала коритися людям? (Страх).
  10. Які приємні спогади допомагають героєві у важкому повсякденному житті? (спогади про безтурботне дитинство, роки, які «пахли молоком і конюшиною»).

ІІ Цілевизначення та планування

  1. Представлення концепту теми

Кожна людина у цьому світі неповторна й єдина. У кожного своя доля, скільки людей – скільки душ, характерів, думок, учинків. Ми, люди, усі живемо в суспільстві, пліч -о- пліч один з одним. То ж чи повинні ми вирізнятися серед інших, стояти на власній позиції, мати власну непохитну дамку, чи бути такими, як усі: сліпо йти за натовпом, навіть якщо цей натовп нам огидний? Чи пишатися людині своїми талантами, чи ховати їх, щоб ніхто не бачив? Чи справедлива мудрість народу: «З ким поведешся, від того й наберешся»? чи легко бути «білою вороною», тобто не таким, як усі? Бо для цього треба мати витримку й мужність, бо… «У зграї звірі знищують слабких, щоб через них не нищилась порода. А люди, як не дивно, нищать тих, у кого розум є, талант і врода». На ці та інші запитання, що стосуються морально - етичних проблем оповідання В.Дрозда «Білий кінь Шептало»,  сьогодні  ми і спробуємо дати відповіді.

  1. Визначення цілей і узгодження плану роботи (цілі надруковано для кожного учня. Учитель пропонує прочитати їх).
  • Щоб з’ясувати, чого ви хочете навчитися на уроці, ознайомтеся з цілями. Чи є якісь доповнення, пропозиції? Чи дописав хтось власні цілі? (Власні цілі учні зачитують).
  • Пропоную наступний план уроку.
  1. Поговоримо про враження від прочитаного оповідання.
  2. З’ясуємо зміст незрозумілих і незнайомих слів.
  3. Обговоримо зміст оповідання.
  4. Спробуємо сформулювати ідею твору.
  5. Охарактеризуємо персонажів.
  6. З’ясуємо алегоричність образу Шептала.
  7. Спробуємо «оцінити» його поведінку.
  8. Підсумуємо, що вдалося зробити на уроці.
  9. Познайомимося з домашнім завданням.
  1. Аутотренінг.

Я – старшокласник.

Я – особистість творча.

Я – думаю, аналізую, висловлюю свої судження.

Я хочу знати більше.

Я поважаю себе і свого вчителя.


  1. Формула уроку. (Учні складають формулу уроку).

О + С + Т +А = (З +Д) * У


О – організованість

С – самостійність

Т – творчість

А – активність

З – знання

Д – досвід

У - успіх


ІІІ Опрацювання навчального  матеріалу

  1. Словникова робота.

Ви прочитали оповідання «Білий кінь Шептало». Чи все вам зрозуміло у творі? Які слова виявилися незрозумілими  чи незнайомими і ви потребуєте, щоб вам пояснили їх лексичне значення? (Пояснення лексичного значення незрозумілих слів).

Привід – пристрій для нарізання трави.

Клуня – будівля для зберігання снопів, сіна, полови, а також для молотьби, віяння тощо.

Пуга – прикріплений до держака мотузок або ремінець, яким поганяють тварин; батіг.

Чвал – швидкий біг навскач; галоп.

Недоуздок – вуздечка без вудил.

  1. Створення психологічного портрета.

а) «Перегляд та аналіз відеофрагменту»

(фрагмент із мультфільму «Spirit».  Момент, коли завойовники женуться за конем і перед ним стає вибір: або на  нього накинуть аркан, або він кинеться в прірву і врятується. Спірит обирає друге.)

  • Поясніть, будь ласка, вчинок героя?
  • Чому він надав перевагу  невідомості і можливій смерті?
  • Чому, на вашу думку, коли Спірит летить над прірвою один із завойовників у пошані схиляє перед ним голову?

б) Створення асоціацій зі словом «кінь».

- Створіть асоціації зі словом «кінь», добираючи  кожен по одному епітету (відповіді учнів)

Отже, кінь – вільнолюбна тварина.

А чи нагадує змальований вами кінь Шептала?

Про що він мріяв?

Чому саме білого коня зобразив В.Дрозд?

  1. Презентація проектів (За випереджальним завданням)

Білий кінь: біологічні особливості

Історія коней як виду починається десь близько 50 мільйонів років тому. Свійський  кінь поширений на всіх континентах, крім Антарктиди, в більшості країн світу. Домашні коні розповсюджені у всіх країнах у вигляді величезної кількості порід, які сильно розрізняються по величині, формі голови, кольору. Коні з дивовижною легкістю, при хоч трохи сприятливих умовах, повертаються у дикий стан і починають вести спосіб життя, який нічим не відрізняється від способу життя диких представників родини. Масть коня – це пігментація волосяного покриву, шкіри і очей. Є  однією з основних індивідуальних ознак тварини. Більшість білих коней несуть домінуючу мутацію, яка змушує їх сивіти з дорослішанням. Білий кінь народжується «пофарбованим» (чорним, коричневим), але процес посивіння починається вже протягом першого року життя. Існує певний зв'язок між зовнішнім виглядом коня і його темпераментом. Білі коні – «флегматичні й зніжені». З давніх часів відомо, що тварини з білою або світлою шкірою ніжніші, ніж темношкірі.

Білий кінь у віруваннях слов’ян

Кінь – символ енергії й сили, пристрастей та інстинктів, а також вірності й відданості в праці, в щоденних турботах.  Предковічно, коні були помічниками богів, воїнів і , головне, хліборобів. Навіть творчі люди мають своїм символом коня Пегаса.

«Осідлати коня» - означає досягти цілі, здобути кращу долю. Тож кінь – і працьовитий, і войовничий, і творчий дух. Він, правда, несе на собі частку Божого прокляття: коли маленький Ісус лежав у яслах, кінь висмикнув з-під немовляти сіно і їв. Через це коні приречені до ненажерливості: вони, якщо не тягнуть воза чи плуга. Постійно їдять або пасуться. І не можуть ні наїстися, ні напастися… Кінь наполегливий у праці: коли захоче, все у нього вдається, особливо в такій справі, яка вимагає багато енергії, великого напруження всіх його сил. Його талант – невтомна праця. Водночас, у своїй працелюбності любить незалежність, залюбки виконує будь-яку важку, але приємну йому роботу. Однак, може «знатуритись»; працювати тільки «з-під батога». Але все це робить відкрито, нічого не приховуючи, тому він – символ чесності й працьовитості, має свій характер.

Наші предки вважали, що червоний кінь уособлює вогонь, вороний – зоряне небо, білий – світ предків. Має кінь і магічні здібності: якщо спотикається на праву ногу - добра ознака, на ліву – попередження про невдачу. Це за свою вірність, працьовитість і витривалість кінь нагороджений причетністю до таїн світу.

Білий же кінь зустрічається найчастіше в казках та легендах «скарб, який неодноразово бачили в образі білого коня», «скрізь, де кінь відіграє культову роль, він завжди білий».

 У святковому ритуалі давніх слов’ян однією з емблем був білий кінь, що біжить по небу. Наші предки шанували білого коня, якого вважали священним. Він уособлював Світанок.

Досі зберігся звичай переможця – полководець в’їжджає в місто через тріумфальну арку на білому коні.

  1. З’ясування емоційного враження від прочитаного.

Метод «Прес»

Озвучте свої враження від прочитаного оповідання, використовуючи слова


  • Збентежило
  • Здивувало
  • Захопило
  • Засмутило
  • Звеселило
  • Вразило

(Учні розповідають про враження, яке було найсильнішим).

А мене, діти, вразило і засмутило те, що, здобувши жадану волю, Шептало вирішує повернутися у стайню.

  1. Робота над змістом твору.   «Карусель запитань і відповідей».
  • Чому Шептало не любив бути у гурті?
  • Про що міркував кінь суботнього вечора?
  • Як ставилися інші коні до Шептала?
  • Які думки були у Степана щодо білого коня?
  • Що можна розповісти про сім’ю   Шептала?
  • Чим була воля для коня?
  • Чому втеча стала несподіваною для всіх: Шептала, Степана, хлопчика?
  • Які неприємні відчуття охопили коня на волі?
  • Хто головний герой оповідання?
  • Чому Шептало втрачає своє «я»?
  • Коли виявляється твердість характеру Шептала?
  1. Робота в групах (Діти об’єднуються в групи, працюють та презентують результати роботи).

1 група – визначити тему, ідею, жанр твору.

Тема: розповідь про буденне життя коня Шептала.

Ідея: возвеличення гармонії, яка простежується у взаємостосунках людини і світу тварин.

Жанр твору: оповідання.

2 група – визначити проблеми й композицію твору.

Проблематика:


  • Людина в суспільстві;
  • Свобода й неволя;
  • Особистість і натовп;
  • Дійсність і мрія.

Композиція

Експозиція: знайомство з конем.

Зав’язка: Шептало повинен  вирушати за зеленим харчем для свиней.

Кульмінація: Шептало на волі, насолода  нею.

Розв’язка: повернення коня.

        3 група – скласти цитатний план.

План

  1. «Змалку ненавидів він табун, гурт, і в загорожі, і на пасовиську волів бути сам».
  2. «З конюхом у нього особливі стосунки».
  3. «Шептало старанно, щоб не виказати засмучення Степановим рішенням, жував скошену вранці траву…»
  4. «Вони, люди, знають: на Шептала можна покластися».
  5. «Образа була така несподівана, приголомшлива, глибока…»
  6. «І тоді сталося несподіване для хлопчика, для Степана і для самого Шептала».
  7. «Білий кінь сп’яніло заіржав, не в силі стримувати буйної радості».
  8. «Шепталові неждано закортіло почути Степанів голос».
  9. «..вже не був білим конем».
  10.  «Двір знайомо пахнув перепрілою травою та вівсянкою».

Творче завдання для груп «Інформаційне гроно»

1 – скласти інформаційне гроно щодо характеристики образу Шептала.

2 – скласти інформаційне гроно щодо характеристики образу Степана.

3 – дослідити психологічні зміни поведінки коня протягом твору, скласти з них ланцюжок. (Учні  презентують роботу)

  1. Скрайбінг «Алегорія. Білий кінь Шептало».

Нагадайте, будь ласка, що таке алегорія? (інакомовне зображення предмета чи явища через інші, подібні до них, з метою наочно показати їх суттєві риси).

  • Чому можна сказати, що образ Шептала алегоричний?
  • Які думки, почуття і роздуми викликав у вас алегоричний образ білого коня?
  • Чому автор дає коню кличку Шептало?
  • Чому Шептало почуває себе самотньо в табуні?
  • Чому Шептало після втечі повертається назад?

Отже, образ коня в цьому творі – це образ сучасної людини. Автор зображує людину у стані внутрішнього роздвоєння. Підсвідомо вона хоче бути вільною, не хоче приймати рабську долю, бути «як усі», опирається «сірій» буденності, але зазнає поразки у цій боротьбі. Людини змирилася зі звичним станом речей. Так і білий кінь, повертається додому, але навіть і подумати не зміг, що рідне подвір’я вже зачинене для нього. Проте він вирішив усе-таки тут залишитися, тому «скільки зміг, просунув голову між двох жердин та й собі задрімав…»

ІV Рефлективно – оцінювальний етап

  1. Гра «Я – психолог ».

 (Обговорення проблемних ситуацій)

  1. Ви добре підготували домашнє завдання, знайшли додаткові цікаві матеріали. На уроці виявилося, що вісі не готові. Що ви зробите – будете відповідати чи промовчите, як усі?
  2. На вечірці всі дружно взялися палити цигарки. Ви вважаєте, що вам це не потрібно, що це шкідливо для здоров’я, але, щоб не виділятися, щоб вас не вважали маминим синком чи донею, берете цигарку. Чи все-таки ні?
  3. У багатьох ваших друзів є коштовні мобільні телефони з відеокамерами, блютузом. Ваші батьки не мають можливості купити таку коштовну річ, бо тоді потрібно було б відмовитися від чогось дуже необхідного для всієї сім’ї. Ви будете наполягати, щоб вам придбали телефон, як у всіх, чи ні? Поясніть чому.

          2. Усний твір – роздум «Чи є в мені щось від коня Шептала?»

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Я завжди буду…

Я ніколи не буду…

Мені хочеться вірити, що…


  1. Рефлексія досягнення визначених цілей.

Чи досягли ми поставлених цілей?

Як ми це зробили?

Як ви почувалися на уроці?

Який вид роботи був найбільш вдалим?

Що винесете з уроку?

  1. Домашнє завдання

Скласти  характеристику людини, алегоричним прототипом якої є кінь Шептало.

docx
Додано
6 листопада 2018
Переглядів
14553
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку