Мета: об'єднати учнів, батьків довкола спільної цінності - територіальної цілісності держави, згуртованості суспільства, розв'язання проблем шляхом діалогу, пошуку загальнонаціонального консенсусу; донести до учнів, що наявність у громадян різних поглядів з тих чи інших питань є природним станом громадянського суспільства, але при цьому непорушними є державний суверенітет, незалежність, територіальна цілісність і демократичні засади державного устрою; формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість; виховувати почуття національної гідності. Розвивати соціально-психологічну готовністіь дитини до життя, що включає такі якості: уміння приймати рішення та робити вибір; бути свідомим громадянином своєї держави; відчувати себе громадянином цілого світу; вміти співпрацювати з іншими людьми; завжди працювати якісно; проявляти ініціативу;бути свідомим того, що існують різні цінності.
Обладнання. Карта України, національні символи, Конституція, Декларація, Акт проголошення незалежності, мультимедійні засоби, відеофільми про Україну, презентація «Україна – єдина країна», фотоколаж, фотоапарат, матеріали періодичної преси, на столі - вишитий рушник, гілка калини, колоски, барвінок, чорнобривці, олівці. Папір. Фігурки голубів. Свічка, вишиті рушники, кульки сині і жовті.
Форма проведення: урок-діалог, урок пошуку істини.
Всім серцем любіть Україну свою,
І вічні ми будемо з нею (В. Сосюра). Свою Україну любіть, За неї Господамоліть (Т. Шевченко).
Перший урок - 2014
«Україна – єдина країна»
Мета: об'єднати учнів, батьків довкола спільної цінності - територіальної цілісності держави, згуртованості суспільства, розв'язання проблем шляхом діалогу, пошуку загальнонаціонального консенсусу; донести до учнів, що наявність у громадян різних поглядів з тих чи інших питань є природним станом громадянського суспільства, але при цьому непорушними є державний суверенітет, незалежність, територіальна цілісність і демократичні засади державного устрою; формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість; виховувати почуття національної гідності. Розвивати соціально-психологічну готовністіь дитини до життя, що включає такі якості: уміння приймати рішення та робити вибір; бути свідомим громадянином своєї держави; відчувати себе громадянином цілого світу; вміти співпрацювати з іншими людьми; завжди працювати якісно; проявляти ініціативу; бути свідомим того, що існують різні цінності.
Обладнання. Карта України, національні символи, Конституція, Декларація, Акт проголошення незалежності, мультимедійні засоби, відеофільми про Україну, презентація «Україна – єдина країна», фотоколаж, фотоапарат, матеріали періодичної преси, на столі - вишитий рушник, гілка калини, колоски, барвінок, чорнобривці, олівці. Папір. Фігурки голубів. Свічка, вишиті рушники, кульки сині і жовті.
Форма проведення: урок-діалог, урок пошуку істини.
Всім серцем любіть Україну свою,
І вічні ми будемо з нею (В. Сосюра). Свою Україну любіть, За неї Господа моліть (Т. Шевченко).
Добрий день, мої любі діти!
Я щаслива зустріти вас.
Хай вам радісно сонечко світить
Й будемо вчитися…
В добрий і мирний час!
ІІ. Вступна частина. Вітання присутніх з новим навчальним роком.
Кожен народ, кожна людина має свої святині. Для нас, українців, найбільшою святинею є наша родина. Родина – це не тільки наша сім’я, це наша Батьківщина – Україна.
Від Карпатських смерек до Таврійських степів-
Україна моя, тут дід-прадід мій жив.
крізь Поліські льони, моря Чорного бриз
пролягає наш шлях на могутній Донбас.
Сьогодні наш урок – це урок патріотизму, єдності українського народу тема якого «Україна – єдина країна».
Мати Україно! Берегине долі народної! Це ти в часи лихоліть підносила дух дітей своїх, сповнюючи їх гордістю і повагою. Це твої згорьовані очі йшли за нами всіма великотрудними дорогами, не давали забути, хто ми є, чиї ми діти.
Відео: Пісня «Ми – Українці», Н.Бучинська.
Нехай ніхто не половинить,
Твоїх земель не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на всіх у нас одна.
Одна від Заходу й до Сходу
Володарка земель і вод -
Ніхто не ділить хай народу,
Бо не поділиться народ.
І козаки, й стрільці січові
За тебе гинули в полях.
У небесах сузір'я Лева
Нам світить на Чумацький Шлях.
Стражденна чаєчко-небого,
Єдині два твої крила.
Виходим, нене, у дорогу,
Аби ти вільною була.
Нехай ніхто не половинить
Твоїх земель, не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на світі в нас одна.
Подивіться, будь ласка, у вікно: шепоче замріяний вітер слова кохання річці синьоокій, а день стоїть у шелестах золота та яскравих кольорах осінніх квітів. Обнялися голубе небо і пожовкле колосся безкраїх степів. Такою ми бачимо під вересневим сонцем нашу неньку - Україну. Вона горда від того, що зуміла виховати людей, здатних об’єднатися на Майдані, здобути волю, вибороти справедливість. Ми заявили про себе, як про велику націю, гідну зайняти достойне місце у світовій спільноті.
Трагічні події в Україні, починаючи з листопада минулого року, тривожать та не залишають байдужими жодного громадянина країни. Кожному з нас необхідно усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану і заради чого пожертвувала своїм життям «Небесна сотня».
Учень:
Народе мій, пишаюся тобою:
Моя душа - частинка твого «Я».
Красою правди у святім двобою
Понад Майданом сонця лик сія...
Є нація! Хай знають всі у світі:
Ми є! Народ піднявся із колін!
І переможно сонце правди світить,
Співає гордо наш Державний Гімн.
(Звучить Державний Гімн України).
ІІІ. Актуалiзація знань учнiв.
- Поясніть як ви розумієте цей вислів «Україна - єдина країна».?
- Чому хтось хоче розділити наші землі, роз’єднати народ?
Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі - на нашій славній Україні! Тут жили наші діди і прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. Материнський образ України встає з полинових степів і глибинної чорноземної скиби, як барва зоріє із зажури поліських озер, що чистими очима довірливо дивляться на світ, виростає недосяжно на повен зріст із карпатських верховин.
Нема життя без України, бо Україна - це мати, яку не вибирають, бо Україна - це доля, яка випадає раз на віку, бо Україна - це пісня, яка вічна на цій землі. Багатовікова історія українського народу, народу-великомученика, на долі якого було досить лиха... Майже кожне століття, як свідчать джерела, розпочате голодними роками, наслідками епідемій, спустошливими війнами, чужоземними навалами. З XV століття, з часів козаччини, почалася національно-визвольна боротьба за побудову незалежної самостійної держави. Але шлях до незалежності був тяжкий і тернистий. Важко назвати країну, яка б пережила те, що пережила Україна за більш ніж півтисячолітнє поневолення (1240 - 1991 р.)
Я - Україна, я - страдниця-мати,
Яка споконвіку була у ярмі
Турецькім, російськім...
Та всіх не назвати,
Бо зайди є різні, а муки одні.
Не тільки чужинці мене шматували,
Були і свої в нас жорстокі тирани.
Вони видавали укази й закони,
Тому і загинуло всіх нас мільйони.
Немов маля, що в муках народилось,
У долі, радості і різних неладах,
Так я з неволі відродилась
І намагаюся стояти на ногах.
Ще зовсім молода та непокірна,
А на чолі - блакитно-жовтий стяг,
Прошу мені служити вірно,
Нехай Господь благословить мій шлях.
Фільм-презентація «Сім чудес України».
Майже в усіх народів є улюблені рослини - символи. Правду каже прислів'я:
« Без верби та калини - нема України»
А зараз я пропоную дівчатам сплести віночок, адже вінок є невід’ємною частиною українського національного костюма. Нехай він буде оберегом нашого уроку.( у кожної дівчинки по одному виду квітки з паперу, або живі польові квіти)
1 дівчинка – Я хочу вплести до віночка деревій. Він є символом нескореності. Хоч би де проросла ця рослина, вона завжди цвіте.
2 дівчинка – А я вплету до віночка ромашку. Вона дає людям не тільки здоров’я, а й доброту і ніжність.
3 дівчинка – Поряд з ромашкою вплету гроно калини – символ краси та дівочої вроди.
4 дівчинка – А я вплету до віночка барвінок. Ця дивна квітка не боїться морозу. Люди шанують барвінок. Вважають його символом життя.
5 дівчинка – Я вплету до віночка любисток. Він символізує відданість.
6 дівчинка – А я вплету чорнобривця. У віночку це символ вроди.
7 дівчинка – Я вплету безсмертник, бо він дарує здоров’я. У віночку – це символ довголіття.
8 дівчинка – Я вплету до віночка ружу. Це символ віри, надії, любові.
9 дівчинка – А я вплету мак. Він дає дитині сон. А ще мак вплітають у вінок ті, у кого хтось із рідних загинув на війні.
10 дівчинка – Вплету до віночка волошку. Вона - символ кохання.
11 дівчинка - А я вплету незабудку – символ хорошої пам’яті.
12 дівчинка – Я вплету цвіт вишні – символ материнської любові.
Учитель: ось який гарний вийшов у дівчаток український віночок-оберіг. У мене для вас також є сюрприз, я сплела вінок з живих квітів.
Презентація «Україна – наш спільний дім». (Символи України. Історичний шлях.) Перегляд з коментарями та обговоренням.
Вчитель. Ми, українці, повинні пишатися тим, що наша Україна ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.
Відомий французький вчений Й. Г. Коль у 1841 році писав: «Немає найменшого сумніву, що колись велетенське тіло російської імперії розпадеться, і Україна стане вільною державою. Час цей наближається поволі, але неухильно. Українці є нація з власною мовою, культурою та історичною традицією. Україна роздерта поміж сусідами. Але матеріал для Української держави готовий: коли не нині, то завтра з'явиться будівничий, що збудує з тих матеріалів велику незалежну українську державу».
І довгожданий час настав. 16 липня 1990 року Верховна Рада Української республіки приймає важливий документ - Декларацію про державний суверенітет України. Декларація стала першим кроком до незалежності нашої держави, відчутним рушієм у боротьбі за волю.
Так, Україна здобула волю і незалежність. Перед усім світом постала держава з давньою славною історією, оригінальною духовною культурою, зі своїми символами, мовою, чесними, працьовитими, миролюбними людьми - українським народом. І сьогодні хочеться сказати словами відомого прикарпатського поета Степана Пушика: «...Є на світі Україна! Не грудка, а земля з народом є!»
А чи могло бути інакше? Ні, інакше бути не могло. Не могла бути марно пролита кров тих, хто боровся за волю і незалежність, тих, хто вірив у перемогу, і тих, хто вірив у воскресіння. Хіба міг не почути Всевишній тих молитв, з якими звертався до нього славний син Тарас Шевченко:
Молю, ридаючи, пошли,
Подай душі убогій силу,
Щоб огненно заговорила,
Щоб слово пламенем взялось,
Щоб людям серце розтопило,
І на Украйні понеслось,
І на Украйні освятилось...
16 липня 1990 року назавжди залишиться в історії українського народу великим і пам'ятним днем. Здається, після того кожний день нашого життя був наповнений демократичними змінами і перетвореннями, про які ми зараз поговоримо, розглядаючи хроніку України.
Учень. 24 серпня 1991 року назавжди залишиться пам'ятним днем. У цей день проголошено Акт про незалежність України. Акт проголошення незалежності завершив тисячолітні прагнення українського народу до волі, до створення своєї суверенної держави.
А 1 грудня цього ж року відбувся Всеукраїнський референдум, на якому Акт проголошення незалежності дістав переконливе підтвердження народу.
- А що треба робити вам, діти, щоб відчути, що ви патріоти, громадяни, що також берете участь у будівництві своєї держави?
Учні відповідають. (Добре вчитися, щоб у майбутньому оволодіти якоюсь спеціальністю і приносити користь своїй країні; любити природу, берегти і примножувати її багатства; берегти історичні і духовні пам'ятки свого народу, не руйнувати, а вивчати історію рідного краю; наполегливо навчати рідну мову, бо це мова народу нашого, державна мова України; знати традиції свого народу тощо).
Природно-ресурсний потенціал України поєднує у собі колосальні запаси корисних копалин і природно-рекреаційних ресурсів. Найважливіші мінерально-сировинні ресурси країни представлені:
• Кам’яне і буре вугілля - запаси 45,5 мільярдів тон;
• Нафта і газ - 307 родовищ;
• Торф - 1,5 тисячі родовищ;
• Залізні руди - 27,5 мільярдів тон;
• Марганець - 2,3 мільярди тон.
Україна багата на такі корисні копалини, як: нікель, ртуть, титан, боксити, кухонна сіль, сірка, каолін, вогнетривкі глини, облицювальне каміння та інші.
Більша частина території України розташована в західній частині Східноєвропейської рівнини. Завдяки теплому клімату, гарному рельєфу і чорноземам, що є третиною світових запасів, в Україні надзвичайно сприятливі умови для сільськогосподарського виробництва.
В Україні нараховується понад 70 тисяч річок та 20 тисяч озер, 9 мільйонів гектарів країни вкрито лісами, що становить 15% від її площі.
Учитель: - Україна - одна з найбільших держав Європи. За офіційною статистикою на 1 січня 2014 року в Україні проживає 45,5 мільйонів осіб. За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями на території України проживають представники понад 100 національностей.
Обговорення проблеми «Моя маленька Батьківщина».
Обговорення: події на сході України.
КТС: учні отримують фігурку голуба, пишуть на ній побажання. Звучить пісня «Україна».
Усі стають навколо стола вчтеля, беруться за руки.
Фонограма «Україна єдина», на дошці – слова приспіву, усі разом співають.
Учні кріплять на дошку голубів. (Скотч заздалегідь вже на дошці). Їм допомагають присутні батьки. Сумісне фото на згадку.
III. Підбиття підсумку уроку.
-Що нового ви сьогодні дізналися?
-Чи цікаво вам було на цьому уроці?
Ви - майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову
Учитель. Діти, від розуміння і любові кожного з нас залежатиме, яким буде майбутнє України. А любити її - це значить працювати в ім'я її рідної землі.
Відео «Молитва за Україну». Учні стоять, руки складають долоня до долоні на грудях.
свідками великих перетворень, що відбуваються в нашій країні: Україна твердо стала на шлях реформування економіки. Приватизація, розвиток підприємництва, конкуренція - це нові ритми економіки, які народилися в процесі розвитку державності.
Найголовнішим нашим багатством є земля. Вона потребує дбайливого господаря. Земля передається тим, хто на ній живе, хто її обробляє, хто береже її і дбає про неї. Буде у землі господар - буде хліб і до хліба. Справжній господар не отруїть землі, не переоре незібраний урожай, не допустить, щоб його засипало снігом. А такі випадки були в минулому. Кожен з нас уже сьогодні повинен подумати, яку професію обере в майбутньому, які знання потрібні для того, щоб здобути її, і що робитиму «я», щоб принести користь людям, країні, собі. А відроджувати потрібно і саму землю, природу. Погляньте навкруги: забруднені озера, отруєні моря, вирубані ліси, зруйновані пташині гнізда, поріділі від хімікатів ліси. Природа жива. Вона також потребує дбайливого господарського ставлення до себе. Подбаймо про неї! Яким буде завтрашній день нашої держави? Відповідь на це запитання дає день сьогоднішній.
Що більше буде зроблено для розбудови сьогодні, то краще житимемо завтра, і будемо гідними називати себе українцями. Бо, як сказано в Біблії, «...хто шукає, той завжди знаходить, а хто вірить, тому по вірі його і воздається». Хай Бог допомагає нам творити своє майбутнє своїм розумом, своїми руками і серцями.
Не розчаровуйсь в Україні.
Не розчаровуйсь в Україні!
Немає єдності у нас,
Вона - свята, а грішні - ми.
То наша головна провина
В її недолі часто винні
За весь неволі довгий час. Ї
ї ж бо дочки і сини.
Не розчаровуйсь в Україні,
Не розчаровуйсь в Україні,
А розумій її печаль.
Ідеї волі певним будь,
Що робиш ти для неї нині –
Бо тільки той є справжнім сином,
У себе спершу запитай.
Хто вміє неньки біль збагнуть.
Не розчаровуйсь в Україні,
Вір, що мине важка пора,
Розквітне пишний цвіт калини
В садах достатку і добра.
Я — українець. Був ним, є, і буду!
Я —українець. Є у мене право
На рідну мову та свою державу,
На гордий прапор золотисто-синій,
На щастя жити у такій країні.
Я —українець. Право знати маю
Про тих, кого героями вважаю,
Що людство рятували від руїни, —
Синів і дочок, гідних України.
Я — українець. Хочу право мати
Завжди усе, що думаю, казати,
На незалежну та міцну державу,
На все, що гарантовано по праву.
Я — українець. І моє це право
Любити землю горду й величаву,
Та дух свободи набирати в груди.
Я — українець. Був ним, є, і буду!