Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учні розташовуються в класній кімнаті. Лунає пісня «Лише у нас на Україні». (Кадри презентації)
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Вчитель. Кожній людині мила своя сторона! Земля, на якій ви народились, є рідною для вас, бо на ній живуть ваші мама і тато, братики і сестрички, бабуся і дідусь – ваш рід, ваша родина. Родина до родини – то народ.
Наш Перший урок пропоную розпочати рядками про Батьківщину - Україну.
Моя Україна
Учень: На світі багато чудових країн,
Мені наймиліша, найкраща країна,
Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн,
Безсмертна моя Україна.
Ти з давніх віків непокірна була
І волю свою боронила невпинно.
Тема уроку: «Я - ПАТРІОТ УКРАЇНИ!»
Мета: поглибити знання учнів про історію, поглибити знання учнів про культурну спадщину України; формувати культуру взаємовідносин між людьми, повагу до традицій і звичаїв українського народу; виховувати почуття патріотизм, любові до рідної землі, до державних символів, прищеплювати любов до України, чуйність, людяність, терпимість і небайдужість, почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини; сприяти формуванню навичок толерантної поведінки.
Обладнання: Державний Прапор України, переданий учням випускником школи Сваранчуком В. з зони АТО; класна кімната прикрашена елементами народної та національної символіки; записи музики; проектор, ноутбук, презентації «В моїм серці Україна», «Відкриття меморіалу загиблим в АТО у Новограді-Волинському 23.08.2015 р.», свічка пам’яті, аркуші з тестами.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учні розташовуються в класній кімнаті. Лунає пісня «Лише у нас на Україні». (Кадри презентації)
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Вчитель. Кожній людині мила своя сторона! Земля, на якій ви народились, є рідною для вас, бо на ній живуть ваші мама і тато, братики і сестрички, бабуся і дідусь – ваш рід, ваша родина. Родина до родини – то народ.
Наш Перший урок пропоную розпочати рядками про Батьківщину - Україну.
Моя Україна
Учень: На світі багато чудових країн,
Мені наймиліша, найкраща країна,
Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн,
Безсмертна моя Україна.
Ти з давніх віків непокірна була
І волю свою боронила невпинно.
Нарешті збулося – її здобула
Звитяжна моя Україна.
На землях твоїх неозорих степів
Живе працьовита і чесна родина,
Хвилюється колосом стиглих хлібів
Моя золота Україна.
В садах і дібровах в вечірні часи
Чарує нас пісня дзвінка солов’їна,
І чути співочі дівчат голоси, –
Пісенна моя Україна.
Тепер ще не легко живеться тобі,
Є в тому, мабуть, особлива причина.
Та все подолає в тяжкій боротьбі
Незламна моя Україна.
Квітуй, мов калина, над плесами вод,
Будь в дружбі і праці міцна та єдина.
Хай буде щасливим твій вільний народ,
Прекрасна моя Україно!
ІІІ. Основна частина.
Кадри презентації. Символи України.
Вчитель.
Трагічні події в Україні, починаючи з листопада минулого року, тривожать та не залишають байдужими жодного громадянина країни. Кожному з нас необхідно усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану та АТО і заради чого вони жертвують своїм життям.
Відповіді учнів: свободу, волю, єдинство, незалежність!!!
Спілкування з учнями: Євромайдан, АТО, переданий прапор.
Презентація «Відкриття меморіалу загиблим в АТО у Новограді-Волинському 23.08.2015 р.»
Учитель: Вшануємо пам’ять загиблих хвилиною мовчання.
Учень: Народе мій, пишаюся тобою:
Моя душа – частинка твого «Я».
Красою правди у святім двобою
Понад Майданом сонця лик сія…
Є нація! Хай знають всі у світі:
Ми є! Народ піднявся із колін!
І переможно сонце правди світить,
Співає гордо наш Державний Гімн. (Звучить Державний Гімн України).
Учитель: – Україна – це отча земля, рідний край, де ми народилися.
Погляньте на карту України. На нiй позначено кордони української землi. На півдні нашу державу омивають теплі моря – Чорне й Азовське, є в нас чудові гори. Простір землі, заселений українським народом великий. Щоб його перетнути, потрібно пішки йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня по 30 км.
Сучасна держава Україна утворилась у результаті розпаду Радянського Cоюзу 1 грудня 1991 року. Україна – унітарна європейська держава. Нашими сусідами є такі країни: Білорусь, Росія, Польща, Молдова, Угорщина, Румунія, Словаччина. Розвиваються рівноправні міждержавні економічні зв’язки.
На жаль, у нас не все гаразд на сьогоднішній день. І багато громадян України у пошуках кращого життя виїздять в інші країни. Загарбники мають наміри порушити кордони України.
З розвитком суспільства до людей прийшло розуміння, що Земля не є надто великою, вона – наш спільний дім, де всі люди – сусіди. А з сусідами треба знаходити спільну мову. У безмежному просторі різноманітних культур, релігій, думок, ідей, що належать людям різних країн на планеті, на допомогу з’явилася толерантності.
Висновок: Толерантність - вміння жити з іншими людьми та іншими ідеями в мирі та злагоді.
Колективний проект «Сонечко» (учні називають та прикріплюють записані на листочках слова, формуючи проміні сонечка)
Вчитель: Я пропоную вам дати характеристику людині, яка на вашу думку має якості толерантної особистості.
На столі конверт з різними якостями людини. Виберіть приклади, які відповідають людині з толерантним відношенням.
Конверт: злорадство, егоїзм, конфлікт, доброта, повага, розуміння, співчуття, лояльність, тактовність, гнів, грубість, милосердя, благосклонність, скупість, надійність, заздрість, миролюбство, безпечність, прощення, повага, оригінальність, діалог, конфлікт, підтримка, співробітництво, ефектність, брехня, згода, доброта, безвідповідальність.
(Частина учнів обирає відповідні якості, а частина наклеює на аркуш з Сонечком в центрі. Створена робота вішається на дошку.)
Питання до учнів:
Чи всі ми маємо якості, що зображені на «сонечку»?
Чи всі ми спокійно можемо вислухати один одного?
Підтримати в важку хвилину, зрозуміти не схожих на нас людей, вирішити конфлікти мирним шляхом?
Можливо ми можемо змінити себе? Зможемо виховати в себе ті якості, про які сьогодні йде мова? Як ми можемо це зробити?
Висновок: Толерантна людина вміє дослухатися до інших, вміє уживатися в колективі, розуміє і визнає, що у кожної людини є право на свою власну думку.
Учитель: – Україна – одна з найбільших держав Європи. За офіційною статистикою на 1 січня 2014 року в Україні проживає 45,5 мільйонів осіб. За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями на території України проживають представники понад 100 національностей. (в нашому класі є представники…. національностей, які гарно розуміють один одного та співіснують)
Учитель: – Слава країни – це не лише її територія, мова, природні багатства, а головне – люди, які своїми здобутками прославляють країну на весь світ. Слід згадати найвидатніших з-поміж тих, чиї імена назавжди увійшли в історичну пам’ять, у душу народу українського. (Демонстрація презентації).
Тарас Григорович Шевченко – український поет, громадський діяч, і, як кажуть самі українці, духовний батько сучасного українського народу.
Григорій Сковорода – педагог, поет, автор трактатів, байок, пісень.
Микола Лисенко, український композитор, автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», «Енеїда», автор дитячих опер і оперет.
Михайло Грушевський – історик, організатор української науки, автор ілюстрованої історії України.
Ігор Тамм – видатний фізик-теоретик, лауреат Нобелівської премії з
фізики. Його дитинство пройшло у Єлисаветграді (нині Кіровоград), закінчив
Єлисаветградську чоловічу гімназію (1913 р.).
Микола Амосов – видатний український лікар, учений у сфері серцево-судинної хірургії, біокібернетик.
Леонід Каденюк – перший космонавт незалежної України, Герой України.
Відомі українські спортсмени:
Сергій Бубка (стрибки з жердиною), Лілія Подкопаєва (спортивна
гімнастика), Оксана Баюл (фігурне катання), Яна Клочкова (плавання), Олег Блохін і Андрій Шевченко (футбол), Ірина Дерюгіна і Ганна Безсонова (художня гімнастика), брати Віталій та Володимир Клички, Василь Ломаченко і Олександр Усик (бокс).
Творча робота «Толерантний мир»
Вчитель: У всіх людей одна спільна мета – жити в добрі та злагоді, зробити життя в Країні кращим. Якщо ти успішний - допоможи іншому, якщо ти щасливий - зроби щасливим когось поруч, будь щирим у своїх діях.
Внесок учнів:
1-й учень. Мир – це перша та необхідна умова для повноцінного дитинства. Немає більш несумісних понять, ніж війна та діти. І немає благороднішої мети у людства, ніж захистити дітей і всіх людей на Землі від війн і конфліктів.
2-й учень. За останні 5 тисяч років на планеті відбулося 14 тисяч війн, у яких загинуло майже 5 мільярдів чоловік. Після Другої світової війни у 70 країнах відбулося 130 збройних конфліктів і «малих» війн, у яких загинуло 20 млн. чоловік. За всю історію свого існування людство жило в мирі лише кілька десятків років.
3-й учень. Історичні факти війн такі: стародавній світ – Троянська війна, після викрадення Єлени ахейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.
Середньовіччя – війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гроба Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей та принесли колосальні збитки.
4-й учень. Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.
КТС «Я – патріот України!».
На партах учнів листки паперу з особистим фото і запитаннями тесту. Учні пишуть відповіді на запитання, по черзі ідуть до дошки і прикріплюють свої відповіді навколо карти України. Обговорення.
ІV. Підведення підсумків уроку.
Питання до учнів: Що зазвичай бажають люди одне одному, вітаючи зі святами? (Щастя, благополуччя, добра, миру).
Учитель: Так, про це мріє кожен. Але щоб зберегти мир на нашій планеті, в нашій країні, примножити добро і домогтися добробуту для всіх, потрібно навчитися розуміти один одного, приймати один одного такими, якими ми є, поважати культуру і внутрішній світ інших.
Україна багатонаціональна, багатомовна, але Україна єдина.
Пам’ятаємо, не забуваємо і цінуємо нашу Батьківщину. Збережемо наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь. Ми з вами є нині свідками історичних подій, подій трагічних для нашого народу. Але, віра у світле майбуття переможе, бо з нашим народом правда. Мир обов’язково прийде! І головне – пам’ятаймо усіх, хто віддав найдорожче – життя – за свободу і незалежність нашої держави.