Розробка підсумковий урок-гра з теми: "Основи молекулярно-кінетичної теорії" з фізики з використанням різнотипних задач (кількісних, якісних, графічних) для учнів 10 класу, з використанням інтерактичних методів навчання.
Тема: Підсумковий урок «Основи молекулярно – кінетичної теорії»
Мета:
Навчальна: узагальнити і систематизувати знання по темі «Основи молекулярно –
кінетичної теорії», навчити застосовувати отримані знання в
нестандартних ситуаціях розв’язування графічних та аналітичних задач.
Розвиваюча: розвивати навички роботи в колективі, активізувати розумову діяльність,
формувати алгоритмічне мислення, розвивати вміння порівнювати,
виявляти закономірності, узагальнювати, логічно мислити.
Виховна: виховувати інтерес до предмету, вміння слухати один одного.
Методична: Роль навчальної гри в підвищенні ефективності уроку фізики.
Тип уроку: узагальнюючий.
Вид уроку: урок-гра.
Обладнання: проектор, ноутбук, презентація в програмі PowerPoint, підручники,
картки-завдання, девіз уроку, квітка з пелюстками, таблиця
Менделєєва.
Девіз уроку:
Думати - колективно,
Діяти – оперативно,
Сперечатись – доказово,
Це для всіх обов’язково.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Інтерактивна гра. «Промінчик сонця»
Сьогодні ми будемо вчитись виробляти в собі гнучкість мислення, тому нам не завадить ,,прочистити” наш мозок. Заплющіть очі. Уявіть собі, що тоненький промінчик сонця пробився крізь вікно, увійшов в одне ваше вухо і вийшов з іншого. Він натягнувся, як золота ниточка об дротик. Візьміть двома руками його кінчики, що виглядають із ваших вух і рухайте промінчик вліво – вправо швидко-швидко.
IІ. Мотивація навчальної діяльності
Познайомившись з термодинамічними параметрами (P,V,Т), основним рівнянням МКТ, рівнянням стану ідеального газу, можна дослідити процеси, під час перебігу яких, маса газу і один з параметрів залишаються незмінними. Такий перебіг називається ізопроцесом, а рівняння його закономірності - газовим законом.
Газових законів, як і ізопроцесів – три. Використовуючи рівняння стану ідеального газу, можна вивести всі три закони за 10 хвилин. Але в історії фізики ці відкриття були зроблені в зворотному порядку: спочатку експериментально було отримано газові закони, і лише потім вони були узагальнені в рівняння стану. Цей шлях зайняв майже 200 років: перший газовий закон було отримано у 1662 році фізиками Бойлем та Маріоттом, рівняння стану – в 1834 році Клапейроном, а більш загальна форма рівняння – в 1874 році Д.І.Менделєєвим.
Сьогодні ми маємо повторити отримані знання по даній темі, узагальнити їх, знайти їм застосування при вирішенні деяких цікавих завдань, побачити, що за «сухою» теорією стоїть багато незвичайного і цікавого. Для цього потрібні не тільки ваші знання, а й ваші допитливість, спостережливість, а головне, бажання думати.
Кожен з вас не просто учень на уроці, а й учасник команди. Колективізм, вміння слухати один одного, бажання допомогти своїй команді - ось ті якості, які допоможуть вам вийти вперед. Кожному учаснику команди - переможниці додається один бал при виставленні оцінок.
Представляю команди:
1). Команда «Ізотерма»
2) .Команда «Ізобара»
3). Команда «Ізохора»
Ізобара- Лінія, графічно зображує залежність між фізичними величинами при постійному тиску.
Ізотерма- Лінія, графічно зображує залежність між фізичними величинами при постійній температурі.
Ізохора- Лінія, графічно зображує залежність між фізичними величинами при постійному об’ємі.
ІІІ. Актуалізація раніше вивченого матеріалу.
1. Усне фронтальне опитування з використанням різних видів тестів: Метод «Мікрофон»
Інструктаж:
• говорити має тільки той, у кого “символічний” мікрофон;
• подані відповіді не коментуються і не оцінюються;
• коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось говорити, викрикувати з місця.
(Синій колір-легкі питання. Зелений колір-середні. Червоний колір-складні питання)
1. Скільки основних положень в МКТ? (3)
2. Одиниця вимірювання температури (Кельвін)
3. Прилад для вимірювання температури. (Термометр)
1.Хто сформулював закон ізобарного процесу. (Гей-Люссак)
2. Хто сформулював закон ізохоричного процесу (Шарль)
3. Хто сформулював закон ізотермічного процесу. (Бойль та Маріотт)
1. Що таке дифузія? (Проникнення молекул однієї речовини в міжмолекулярний простір іншої речовини)
2. Що таке броунівський рух? (Це безладний і безперервний рух найдрібніших частинок)
3. Основоположник молекулярно-кінетичної теорії? (М. В. Ломоносов)
2. Гра.
Команди трохи зігрілися і готові до подальших конкурсів. Наступний конкурс «Вустами дитини».
Кожна команда отримує по одному питанню, написаному на листочках. Якщо команда не дає відповіді, то відповідати можуть учасники інших команд.
Без нього люди помирають, рослини теж, у дітей виникає грип. Коли його багато, хочеться в душ. Нагорі його завжди більше, ніж внизу. Тварини і рослини отримують його від Сонця. (Тепло).
Вона потрібна всім. Коли працюють, її втрачають. (Енергія).
Навколо носа в'ється, а в руки не дається. (Запах).
3. Конкурс «Хто швидше»
1)Питання: Про які постійні треба пам'ятати, що використовуються в МКТ?
- Л.Больцмана.
- А.Авогадро.
R = 8.31 Дж/Кмоль - універсальна газова стала.
2)Питання: Яке рівняння лежить в основі молекулярно-кінетичної теорії? (Записати на дошці).
Відповідь: Основне рівняння молекулярно-кінетичної теорії:
Р=1/3mnV2
3)Питання: Яка формула пов'язує температуру і середню кінетичну енергію поступального руху молекул?
Відповідь:
4)Питання: У якому вигляді треба запам'ятати рівняння Менделєєва-Клапейрона?
Відповідь:
ІV. Теорію ти знай та практику не забувай.
590С=…..К
1080С=….К
2050С=….К
Показати відповідність. ( Зробити 12 заготовок)
1 |
Тиск |
V, м3 |
2 |
Об’єм |
N |
3 |
Температура |
k=1,38 Дж/К |
4 |
Швидкість |
ν, моль |
5 |
Маса |
NA=6,02*1023моль-1 |
6 |
Густина |
Р, Па |
7 |
Кількість речовини |
М, кг/моль |
8 |
Число молекул |
m, кг |
9 |
Молярна маса |
v, м/с |
10 |
Стала Больцмана |
P, кг/м3 |
11 |
Стала Авогадро |
R=8,31 Дж/К*моль |
12 |
Універсальна газова стала |
Т, К |
Фізична величина |
1 група |
2 група |
3 група |
Маса |
600 г |
|
0,2 кг |
Молярна маса
|
Алюміній |
Азот |
Ртуть |
Кількість речовини
|
|
28 моль |
|
височині, чи у долинах?
огірки. На якому явищі фізики ґрунтується їх засолювання?
V.Представлення домашнього завдання командами у вигляді слайдів.
Після виконання завдання групи представляють свої роботи біля дошки і за допомогою керамічного магніту закріплюють свій листочок з смайликами на дошці; Це дозволяє оцінити знання, отримані при вивченні молекулярної фізики ідеального газу.
VI.ГРА «Ерудити»
1. З відповідей на питання взяти ці літери і скласти слово.
|
|
|
|
|
|
|
8 |
2 |
4 |
5 |
1 |
4 |
1 |
м |
о |
л |
о |
д |
ц |
і |
8 |
2 |
4 |
5 |
1 |
4 |
1 |
VII. Рефлексія.
Учитель:
Що ж, наш урок підходить до завершення. У тій атмосфері і обстановці, в якій ми сьогодні працювали, кожен з вас відчував себе по-різному. І зараз мені б хотілося, щоб ви оцінили, наскільки внутрішньо комфортно відчував себе на цьому уроці, кожен з вас, всі разом як група, і чи сподобалася вам та справа, якою ми з вами сьогодні займалися.
Нехай кожен з вас візьме пелюстку кітки, на якій напише прикметники, що дають характеристику нашому уроку та прикріпить до серцевини, в якій написано слово «урок»
VIII. Підсумки уроку.
Учитель:
Мені дуже сподобалося з вами працювати.
А тепер давайте підведемо підсумки вашої роботи на сьогоднішньому уроці. (ОЦІНКИ)
IX. Домашнє завдання: повторити визначення, фізичні поняття, фізичні величини і формули по даній темі.