Розробка уроку з фізики для учнів 10 класу на тему " Вимірювання сил. Додавання сил"

Про матеріал


Види сил у механіці. Вимірювання сил, додавання сил. Рівнодійна. Інерціальні системи відліку. Перший закон Ньютона

Мета уроку: ознайомити учнів з основними поняттями динаміки сформувати поняття про про прояви взаємодії тіл, розкрити поняттясили як міри взаємодії, повторити основні види сил, способи вимірювання та характеристики сили, перший закон Ньютона; продовжити формування математичної компетентності: умінь перетворювати формули, аналізувати математичні закономірності та розраховувати значення різних видів сил; продовжити формування пізнавального інтересу, розвиток діалогічного мовлення з використанням фізичних термінів; формування самоосвітньої та предметної компетентності: гнучкість та оперативність мислення;виховувати уважність, зібраність, спостережливість.


Перегляд файлу

Урок

Види сил у механіці. Вимірювання сил, додавання сил. Рівнодійна. Інерціальні системи відліку. Перший закон Ньютона

Мета уроку: ознайомити учнів з основними поняттями динаміки сформувати поняття про про прояви взаємодії тіл, розкрити поняття  сили як міри взаємодії, повторити основні види сил, способи вимірювання та характеристики сили, перший закон Ньютона; продовжити формування математичної компетентності: умінь перетворювати формули, аналізувати математичні закономірності та розраховувати значення різних видів сил; продовжити формування пізнавального інтересу, розвиток діалогічного мовлення з використанням фізичних термінів; формування самоосвітньої та предметної компетентності: гнучкість та оперативність мислення;виховувати уважність, зібраність, спостережливість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Наочність і обладнання: мультимедійні засоби навчання, підручник, роздатковий матеріал

Форми і методи роботи: словесні, практичні, частково-пошукові, наочні; «Знайди помилку», «Поясни малюнок», «Кросворд», «Дешифрувальник», «Низка питань», «Критичне  читання тексту», «Ключові слова»

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний етап

II. Перевірка домашнього завдання

  • «Знайди помилку» ( спроектовано)
  • «Поясни малюнок»
  • Learning Apps «Кросворд»

ІІІ.Актуалізація опорних знань та вмінь

«Низка питань»

Мотоцикл мчить дорогою, у небі летить квадрокоптер, футбольний м’яч котиться по полю.

Що підтримує кожен із цих рухів?

Чи існує якась причина виникнення всіх рухів?

Чи потрібне взагалі щось, щоб підтримувати рух?

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

«Дешифрувальник»( спроектовано)

 

у

в

с

а

а

к

ш

а

й

к

в

и

а

а

к

л

а

і

а

з

л

и

ю

ь

д

к

й

в

з

а

є

м

о

д

і

я

о

м

о

м

е

ь

и

н

с

п

и

п

и

х

ь

н

е

с

в

ю

в

ю

а

а

а

м

м

и

и

и

и

н

ь

м

а

т

и

ь

и

ь

і

г

і

т

ь

ф

о

ф

с

к

н

к

и

к

в

и

а

м

а

о

а

к

п

ч

и

м

с

м

о

ч

а

о

 

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Механіка містить такі розділи:

Кінематика (від. грец. κινειν рух) – це розділ механіки, що вивчає рух тіл і при цьому не розглядає причин, якими цей рух викликаний. (Як рухається тіло?)

Динаміка (грец. δύναμις сила) розділ механіки, в якому вивчаються причини виникнення механічного руху. (Чому рухається тіло?)

Основна задача динаміки – вивчити можливі взаємодії тіл, з’ясувати закони, яким підпорядковуються рух і взаємодія тіл, і на основі цих законів уміти визначати положення тіл у будь-який момент часу.

 

.Демонстрація досліду з постановкою проблемних запитань

Проблемне питання

• За яких умов тіло (м’яч, тягар) перебуває в стані спокою відносно Землі?

 

Проблемне питання

• За яких умов тіло (горошина, парашутист) рухається рівномірно прямолінійно відносно Землі?

 Проблемне питання

• Як рухатиметься тіло, якщо на нього не діють інші тіла?

 

Тіло рухається рівномірно прямолінійно, якщо на нього не діють інші тіла.

Закон інерції Ґалілея (наприкінці XVI ст. експериментально встановив італійський учений Ґалілео Ґалілей (1564–1642)):

Тіло рухається рівномірно прямолінійно або перебуває в стані спокою, якщо на нього не діють інші тіла або дії інших тіл скомпенсовані.

 

Тіло, на яке не діють інші тіла та поля, називають вільним (ізольованим), а рух вільного тіла називають рухом за інерцією.

 

Проблемне питання

• Чи можна вважати рухом за інерцією рух космічного корабля вдалині від зір? рух шайби по льоду після удару ключкою? рух кулі на доріжці під час гри в боулінг?

Дані рухи можна вважати рухами за інерцією. Рухом за інерцією зазвичай вважають випадки, коли дії на тіло інших тіл і полів уздовж лінії руху тіла доволі слабкі й до помітної зміни швидкості це тіло проходить значний шлях.

Явище інерції – це явище збереження тілом стану спокою або рівномірного прямолінійного руху за умови, що на нього не діють інші тіла та поля або їхні дії скомпенсовані.

 

Проблемне питання

• Чи в кожній системі відліку (СВ) спостерігається явище інерції?

СВ, пов’язана з потягом, буде інерціальною, тільки коли потяг відносно Землі перебуває в стані спокою або рухається рівномірно прямолінійно (а); в усіх інших випадках ця СВ неінерціальна (б, в). ( робота з  підручником с.88 мал.77)

 

Проблемне питання

• Чи являється СВ зв’язана із Землею інерціальною?

Систему можна вважати інерціальною тільки умовно, оскільки Земля обертається навколо своєї осі.

• Яку СВ використовують для більш точних вимірювань?

Використовують інерціальну СВ, пов’язану із Сонцем (Геліоцентрична система відліку: початок координат цієї системи розташований у центрі Сонця, а осі напрямлені на далекі зорі).

Перший закон Ньютона:

Існують такі системи відліку, відносно яких тіло зберігає стан спокою або рівномірного прямолінійного руху, якщо на нього не діють жодні сили або якщо ці сили скомпенсовані.

Отже, перший закон Ньютона постулює існування інерціальних систем відліку.

 

Проблемне запитання

Що причиною руху тіл?

Як охарактеризувати дані рухи?

 

Взаємодія – це дія тіл або частинок одне на одне.

 

Результатом взаємодії з іншими тілами може бути:

 зміна швидкості руху тіла;

 деформація (зміна форми та (або) розмірів тіла);

 

Сила F у механіці – це векторна фізична величина, що є мірою взаємодії тіл, у результаті якої тіло набуває прискорення або деформується.

 

Метод «Критичне читання тексту» (робота з підручником,складання  характеристики сили за планом)

Одиниця сили в СІ – ньютон:

[F]=1 Н

Сила характеризується:

- точкою прикладання;

- напрямком;

- значенням (модулем).

Рівнодійна сила – це сила, яка діє так само, як декілька окремих сил, прикладених до тіла.

 

VI. Закріплення нових знань і вмінь

Розвязування ситуаційних задач ( спроектовано)

VII. Підбиття підсумків уроку

«Ключові слова»

VIII. Домашнє завдання

Опрацювати § 9, Вправа № 9 (2, 5*)

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 10 клас (Сиротюк В.Д., Баштовий В.І.)
До уроку
Розділ 3. РЕЛЯТИВІСТСЬКА МЕХАНІКА
Додано
14 жовтня 2018
Переглядів
3204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку