Розробка позакласного заходу "На перехресті шляхів" для учнів 9-10 класів.

Про матеріал
Розробка позакласного заходу "На перехресті шляхів" допоможе класному керівнику провести цікаву виховну годину для учнів 9 -10 класів, який допоможе їм визначитися зі своєю майбутньою професією. Дана розробка містить різні види і форми роботи з учнями, цікаві вправи. тести, ігри.
Перегляд файлу

Сценарій класної години з профорієнтації

http://brschool.in.ua/wp-content/uploads/2016/11/proforientacia.jpg« На перехресті шляхів».

 Якщо людина не знає, до якої гавані вона прямує, для неї жоден вітер не  буде попутним. 

                                          Сенека

 

       Останнім часом на ринку праці складається парадоксальна ситуація: з одного боку, в промисловості гостро не вистачає робочих кадрів, а з іншого боку, за даними соцрозвитку, 16% молодих спеціалістів з вищою освітою є безробітними. Фахівці стверджують, що це результат неправильного професійного вибору молодих людей. Наше завдання - допомогти учням знайти затребувану спеціальність. У сценарії класної години використані різноманітні форми і методи роботи (бесіда, лекція, проблемна ситуація, групові завдання, тестування, індивідуальні завдання).

Цілі: активізувати знання учнів щодо різновидів професій; формувати позитивне ставлення до праці; спонукати дітей до пошуку інформації про професії, до усвідомленого професійного вибору; сприяти усвідомленню важливого значення навчальної діяльності для вибору професії;

 розвивати творчу уяву та комунікативні якості учнів; розширити їх кругозір  та збагатити їх словниковий запас;   

виховувати повагу до людей різних професій.

Очікувані результати:

  • сформувати культуру пізнання власного внутрішнього світу;
  • сформувати позитивне ставлення до праці;
  •  спонукати дітей до усвідомленого професійного вибору;
  •  виховання особистості, яка здатна жити в новому суспільстві з активною життєвою позицією;
  • досягнення оптимального особистісного рівня кожного учня.

Форма проведення - вітальня.

Підготовча робота з дітьми: анкетування; учні підготували проекти та презентації усвідомленого вибору професії.

Запрошені гості: батьки,  як представники своїх професій; випускник нашої школи     представник шахтарської професії;  спеціаліст з профорієнтації Добропільського міського центру зайнятості; учениця 11 класу, яка вже давно визначилась зі своєю майбутньою професію поліцейського.

 Обладнання: презентація, відео проектор;  роздатковий матеріал( аркуші для складання «Ліцензії на щастя», буклети – пам’ятки для учнів); проекти на аркушах ватману про свою майбутню професію;

 епіграфи:

 «Справжній скарб для людей - вміння   трудитися.»  Езоп

« Якщо людина не знає, до якої гавані вона прямує, для неї жоден вітер не  буде попутним.»   Сенека

C:\Users\Лена\Pictures\0008-003-.png«Коли праця – задоволення, життя  прекрасне.»    М.Горький

«Треба любити те, що робиш, і тоді праця – навіть найгрубіша – підноситься до   творчості.»                                    М.Горький

«Якби не було мрії, праця втратила б свою привабливість. У мрії – краса праці».                                             В.Сухомлинський

«Якщо ви вдало оберете труд і вкладете в нього свою душу, щастя саме  вас   відшукає.»                                      К.Ушинський

«Праця людини – окраса і слава,   праця людини - безсмертя її.»                     
                                                                                          В. Симоненко

 «Життя без праці – злодійство, праця без мистецтва – варварство»     

                                                                                                  Д.Рескін

 «Твоя діяльність, і тільки вона одна, визначає твою цінність»  

                                                                                                  Ч.Фіхте

«Робота, яка подобається, перестає бути важкою роботою» 

                                                                                                В.Шекспір

- великими літерами написати зверху дошки тему класної години, формулу усвідомленого виборупрофесії « ХОЧУ+ МОЖУ +ТРЕБА = усвідомлений вибір професії»;

- картинки, фотографії (процеси праці, люди різних професій).

 

План класної години

Вступ.  Знайомство.

I. Інтерактивна бесіда за темою «Професійна характеристика».

II. Гра «Візитка».

III. Групова робота за темою «найпотрібніші професії».

IV. Проблемна ситуація «Чий це вибір?»

V. Інтерв’ю з гостями про свій вибір професії.

VI. Гра « Випробування машинки».

VII. Міні-лекція «Формула професії». Перегляд відеороліків. Результати тестування.

     VIІI. Демонстрація учнями усвідомленого вибору професії «Це мій вибір!»

ІX.Притча «Усе в твоїх руках». Складання «Ліцензії на щастя».

Х. Заключне слово.

XI. Підбиття підсумків (рефлексія).

Хід класної години

Вступ. Знайомство.

Міні – сценка у виконанні учениці класу «Ким бути» під пісню « В жизни много разных профессий есть…».

Учениця:  «На жизненном кругу

Сплетающихся трасс

Вращение земли перемещает нас.

Вращение земли, вращение планет,

 Вращение вдали берез и тополей,

Столбов и проводов, разъездов и мостов,

Попутных поездов и встречных поездов…

Ой! Що це зі мною? Замріялась. Це мабуть тому,що прийшов час обирати свою майбутню професію,бо я,як і всі мої однокласники стоїмо на перехресті шляхів.»

 

Класний керівник: Добрий день, шановні гості, батьки, діти!

Рада  бачити всіх Вас в нашій вітальні. Як ви всі вже зрозуміли, мова піде про правильний вибір дітьми майбутньої професії. Але, щоб ми мали уяву один про одного, пропоную провести наше знайомство у вигляді гри «Не хочу хвалитись…»

Кожен з присутніх каже:

«Мене звуть …

Не хочу хвалитись, але ( продовжують одну з приведених на екрані фраз:

  • я добре роблю …
  • люблю …
  • краще за інших…»

 

 

 

 

I. Інтерактивна бесіда за темою «Професійна характеристика»

Класний керівник: Дякую всім!

 Пройде зовсім небагато часу, і вам доведеться вибирати свій шлях у житті. І шлях цей розпочнеться з перехрестя, від якого розходяться не 3, як в казці, а 50 тис. доріг - саме стільки зараз існує професій. І дуже важливо не помилитися у виборі шляху. Адже від цього вибору залежить дуже багато: і матеріальний достаток, і коло спілкування,і інтереси, і щастя в житті.

      У чому сенс?

Як ви вважаєте, що таке життя?

Життя-це ( слайд 3)

  • здоров'я;
  • спілкування;
  • досягнення мети;
  • професія - справа, яка дає змогу існувати, забезпечує матеріальні потреби;
  • взаєморозуміння;
  • насолода;
  • дружба;
  • кохання;
  • боротьба;
  • подолання перешкод;
  • перемога над смертю;
  • шлях уперед.

Недарма кажуть, що, обираючи професію, людина вибирає свою долю.

Професія – від латинського „оголошую свою справу”. Спеціальність – це підвид професії, який зумовлюється подальшим розподілом праці в рамках однієї професії. Наприклад, лікар – професія, а хірург – спеціальність; педагог – професія, а викладач-математик – спеціальність; слюсар – професія, слюсар-складальник – спеціальність. Кваліфікація – визначається рівнем спеціальних знань, практичних навичок і характеризує ступінь складності конкретного виду роботи, яка виконується.

Що ж таке професія?

 На екрані написані 4 слова, які мають відношення до професійної діяльності людини: професія, спеціальність, кваліфікація, посада. Як би ви пояснили різницю між цими словами?

(Діти дають відповіді.)

Підведемо підсумки. Я дам короткі визначення цих понять, а ви подивіться, наскільки ви близькі до істини.

 Отже(слайд 5)

Професія - це трудова діяльність людини, яка дає йому засоби для існування і розвитку.

Спеціальність - вид занять в рамках однієї професії.

Кваліфікація - це рівень професійної майстерності.

Посада - це місце, займане людиною в організації.

Як бачимо, багато хто з вас дали правильні тлумачення цих слів. Всі ці слова разом містять професійну характеристику людини.

ІI. Гра «Візитка»

    З розвитком суспільного розподілу праці, кількість професій безперервно збільшувалася. Випробовувала зміни і якісна сторона професій – залежно від складності технології, форм, організації праці і умов підготовки робочих. По деяких підрахунках, понад 50% професій і спеціальностей, що існують в наші дні, ще 30 років тому були невідомі. Поява нових професій пов'язана не тільки з механізацією і іншими напрямами науково-технічного процесу, але й з появою нових галузей виробництва. Кожна професія висуває певні вимоги до людини. Одні професії вимагають від людини сили і спритності, інші – переважно розуму і акуратності, ще інші – комунікабельності і стриманості. Деякі професії вимагають від людини практично однакових особливостей і рис характеру. Їх можна об'єднати в групи, які можна представити як свого роду професійні держави зі своїми законами, мовою, населениям, які займають на карті певне положення. Тип професії вказує на те, з чим людині доводиться мати справу

 

Класний керівник. Після батьківських зборів деякі батьки залишили мені свої візитки. На цих візитках крім імені, прізвища, по батькові містяться і професійні характеристики. Чи Можете ви розібратися в цьому нагромадженні інформації? Зараз ми це перевіримо. На дошці записані професійні характеристики, взяті мною з візиток. Спробуйте визначити професію, кваліфікацію, спеціальність, посаду в кожній характеристиці.

(Вчитель читає професійні характеристики з дошки, діти дають відповіді.)

В наш час кваліфікація визначається не тільки категоріями та розрядами, але й реальним майстерністю фахівця. А це майстерність він показує в роботі. Саме про таких майстрів і кажуть: «Артист у своїй справі».

ІII. Групова робота за темою «найпотрібніші професії»

Класний керівник. Діти, як ви гадаєте, що буде, якщо всі молокозаводи світу раптом потроять випуск продукції і всі магазини будуть забиті молоком, сметаною, йогуртами і т. п.? (Ці продукти буде дуже важко продати, вони почнуть псуватися, пропадуть, а значить, пропаде чиясь праця, гроші, прибуток...)

Так само і на ринку праці. Якщо якихось фахівців випускають більше, ніж потрібно, вони не можуть знайти роботу, настає безробіття. Професія, спеціальність, кваліфікація - це те, що людина продає на ринку праці. Час від часу одні професії та спеціальності стають дуже потрібними, затребуваними, престижними, інші втрачають свої позиції, а треті взагалі відходять у минуле. Пропоную вам скласти списки таких професій. Для цього розділимося на групи.

Перша група буде складати список «модні професії».

Друга група - «Самі забуті професії».

Третя група - Професії, які завжди потрібні».

Четверта група - «найвідважніші професії».

(Вмикається музика, діти обговорюють, складають списки.)

Послухаємо, що у вас вийшло.

Орієнтовні списки професій:

Наймодніші: юрист, економіст, менеджер, топ-модель, телеведучий, веб-дизайнер, журналіст, програміст, автослюсар, нафтовик, пластичний хірург, президент, спікер, еколог і т. п.

Самі забуті: конюх, камердинер, ключник, лимар, сажотрус, бондар, ямщик і т. п.

Професії, які завжди потрібні: лікар, вчитель, двірник, будівельник, шофер (водій), перукар, міліціонер, пекар, рільник, тваринник, кухар, бухгалтер, слюсар-водопровідник і т. п.

Найвідважніші: пожежний, каскадер, моряк-підводник, льотчик-випробувач, космонавт, гірнорятувальник, автогонщик, сапер, шахтар, військовий і т. п.

Звичайно, тут ми перерахували не всі професії. Їх у світі, як я вже говорила, близько 50 тис. Але, вибираючи собі спеціальність, ми орієнтуємося не на весь світ, а на те суспільство, яке нас оточує, на країну, в якій живемо.

 

 IV. Проблемна ситуація «Чий це вибір?»

Перегляд  відеомультфільма  «Ким бути?»

 

Класний керівник. Один учений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював у школі і завжди цікавився подальшою долею своїх учнів. При зустрічі він ставив їм незмінний питання: «чи Задоволений ти обраною професією?» І отримував гнітючий відповідь: приблизно кожен третій (!) помилився у своєму виборі, і кожен другий зізнавався, що не зовсім задоволений, і якщо б починати спочатку, то, напевно, пішов би на іншій ниві. Чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі? Як ви вважаєте?

Зразкові відповіді дітей:

- «Тиснуть» батьки.

- Йдуть за модою.

- Нічого не знають про професії, яку обрали.

- Вибирають «за компанію».

- Не хочуть дізнаватися про негативні сторони професії.

- Не мають здібностей і нахилів до цієї професії.

- Наслідують героїв кіно і телесеріалах.

Класний керівник. Ви перерахували найпоширеніші причини помилок у виборі професії. Це тиск батьків, відсутність знань про обрану професію, гонитва за модою, переоцінка власних сил і здібностей. Але як же правильно вибрати професію?

V. Інтерв’ю з гостями про свій вибір професії.

Питання  гостям:

1. Ким працюєте?

2. Коли Ви визначились зі своєю професією?

3. Чи задоволені своїм вибором?

4. Чи потрібно мати мету в юному віці?

5. Що потрібно для здійснення мрій та чи сприяє цьому навчання у школі?

Питання батькам:

1. Ким мріяли бути?

2. Чи здійснились Ваші мрії?

3. Якщо ні, то чому?

4. Ким бачите свою дитину? Що потрібно для цього?

VI. Гра « Випробування машинки».

Два учня виходять у центр класу: один – інструктор, інший – машинка ( у цього учня очі зав’язані хустинкою). Між ними стоять перешкоди ( стільці або піраміди у хаотичному порядку. Завдання складається в подоланні цієї відстані машинкою за командою інструктора. Чим точніші команди, тим легше подолання відстані.

Питання учасникам гри:

Що допомагає виконати це завдання? ( Вміння слухати, орієнтуватись у просторі, взаєморозуміння, точні вказівки інструктора…)

Класний керівник: Так і в житті: якщо ми правильно робимо всі завдання, вміємо чути батьків, вчителів, наставників, розуміємо їх, тоді приходимо до позитивного результату.

 

 VIІ. Міні-лекція  спеціаліста з профорієнтації  міського центру зайнятості.

Перегляд відеоролика з профорієнтації, оголошення результатів попереднього  тестування, визначення  «Формули професії».

 

Як пояснити цю формулу? У ній всього три величини:

- хочу, - це все, що мені подобається, до чого лежить душа;

- можу - це все, що мені по силам, здібностям;

- треба - це все, що потрібно для суспільства, країни.

Разом виходить формула усвідомленого вибору професії.

Усвідомлений вибір-це такий вибір, при якому людина враховує і особисті устремління (хочу), і свої можливості (можу), і потреби суспільства в це професії саме в даний момент (треба).

 

VIІІ. Демонстрація усвідомленого вибору професії «Це мій вибір!»

Класний керівник. Як же працює формула усвідомленого вибору професії? Зараз ви побачите це у виконанні наших однокласників:

Кривоноженко Ганни, Резе Едуарда, Радько Єлизавети

 (До дошки виходять учні, демонструють презентації своєї майбутньої професії.)

Учениця 1. Хочу бути модельєром, перукарем, ілюстратором. Можу бути перукарем, фотографом. Зараз скрізь потрібні перукарі - стану перукарем.

Учень 2. Хочу бути врачом, водієм, програмістом . Можу стати водієм, програмістом, хірургом. Хірурги потрібні завжди, може бути, і я стану хірургом.

Учениця 3. Хочу стати артисткою, телеведучою, стюардесою. Можу стати моделлю, вчителем, стюардесою. Буду займатися, працювати над собою і обов'язково свого доб'юся - стану стюардесою.

Класний керівник. Хто з вас хоче продемонструвати, як працює формула усвідомленого вибору професії?

(Діти піднімають руки, пропонують свої варіанти усвідомленого вибору.)

Співвідношення між «хочу» і «можу» - у ваших руках. Якщо у людини є мрія і він твердо йде до своєї мети, обов'язково її досягне. Але для цього потрібно розібратися в собі, дізнатися свої сильні і слабкі сторони, свої здібності і недоліки.

ІХ.Притча «Усе в твоїх руках». Складання «Ліцензії на щастя».

Класний керівник.(звучить східна музика)

Колись давно у давньому Китаї жив розумний, але дуже пихатий мандарин (знатний вельможа). Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум… так минали дні за днями, роки за роками. Аж пройшов по країні поголос,що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі?! Але виду він не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його…» І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, всім хотілося послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав на прихід ченця.  Аж ось двері відчинились і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках-живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Отже, тільки від вас залежить, чи буде ваше майбутнє життя яскравим, живим, плідним, чи навпаки.

 Тепер пропоную вам взяти в руки аркуші, які лежать у вас на партах, і написати, що вам потрібно робити, щоб бути в майбутньому щасливим, про що думати, міркувати, як поводитись. Обов’язково поставити дату.(звучить музика).

Коли діти закінчать писати, вони перегортають аркуші, на яких вже є надпис «Ліцензія на щастя.» Таким чином, кожен отримав власну ліцензію на щастя.

 

X. Заключне слово

Класний керівник. Вибір професії - це дуже важлива подія в житті кожної людини. Але яку б професію ви не вибрали, вам завжди стануть в нагоді знання, отримані в школі. Тому постарайтеся вже зараз визначити сферу ваших інтересів, більше читайте, набирайтеся досвіду і знань. Для цього потрібно пробувати себе в самих різних областях. Як добре сказав один мудрець: «Щоб не помилятися, треба мати досвід. Щоб мати досвід, треба помилятися».

   А на кінець пропоную подивитись відеозапис звернення нашої випускниці до вас, діти, яка знайшла своє місце в житті і має професію, яка приносить як матеріальне, так і моральне задоволення від своєї справи.

 

Відеолист Голікової Ганни.

 

 

XІ. Підбиття підсумків (рефлексія)

Класний керівник. Які почуття залишилися після нашого заходу? Які відкриття ви для себе зробили?

Зразкові відповіді дітей:

- Залишилися позитивні почуття. Професію будемо вибирати свідомо.

- Відкрив, що у світі 50 тис. професій. Поки не знаю, яку вибрати.

- Ніяких почуттів не залишилося, тест цікавий, але на вибір професії він не вплине.

- Куди скажуть батьки, туди і піду після закінчення школи.

- Головне відкриття - розібрався в професійній характеристиці людини. Обов'язково дізнаюся все це і про своїх батьків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 березня 2019
Переглядів
1127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку