Розробка проєкту уроку "Розвідка на основі відкритих джерел (O SIN T )"
Цей проєкт розроблено для допомоги вчителю в проведенні уроку, присвяченого OSINTу 11 класі, модуль «Інформаційна війна».
Виконав:
Єфіменко Дмитро Миколайович
Очікувані результати
Мета уроку
Розуміння OSINT
Сформувати базове розуміння поняття OSINT та його застосування в сучасному світі.
Навички пошуку інформації
Розвинути навички пошуку, аналізу та оцінки інформації з відкритих джерел.
|
безпечної та ефективної роботи в інформаційному просторі.
Ключові компетентності
Спілкування державною мовами;
Спілкування іноземними мовами;
Природнича компетентність;
Технологічна компетентність; Інформаційно-цифрова компетентність;
Соціальна та громадянська компетентності.
Мотивація навчальної діяльності
Показати учням, що OSINT є актуальним інструментом у сучасному світі, особливо в контексті інформаційної війни.
Продемонструвати, як знання OSINT можуть бути корисними в повсякденному житті, навчанні та майбутній професійній діяльності.
Зацікавлення учнів |
Зацікавити учнів реальними прикладами використання OSINT в журналістиці, розслідуваннях та інших сферах.
Організувати інтерактивні вправи та ігри, щоб зробити навчання цікавим та захопливим.
OSINT - це метод збору та аналізу публічно доступної інформації з різних джерел, таких як веб-сайти, соціальні мережі, новини, урядові звіти та інше.
Вивчення нового матеріалу:
Що таке OSINT? -
O p en Source In telligen ce
• Інтернет
• ЗМІ
• Геопросторова інформація Ключове поняття |
• Публічні документи
Ключове слово тут – "відкритий". Це означає, що інформація не є засекреченою і доступна будь-кому, хто має доступ до Інтернету або інших джерел.
OSINT використовує дані з вебсайтів, соціальних мереж, новинних порталів, публічних документів, геопросторових даних та інших відкритих джерел.
Історія розвитку OSINT
Передкомп'ютерна ера
Збір інформації здійснювався вручну, шляхом перегляду газет, журналів, відвідування бібліотек тощо.
Ера Інтернету
З появою Інтернету відкрилися нові можливості для збору інформації. Пошукові системи, вебсайти, форуми стали основними джерелами даних.
Сучасний етап
Розвиток соціальних мереж, геопросторових технологій, а також поява спеціалізованих інструментів для аналізу даних вивели OSINT на новий рівень.
Процес OSINT
Формулювання запиту
Чітке визначення мети пошуку.
Визначення найбільш релевантних джерел. Збір даних
Використання інструментів для збору даних.
Систематизація, класифікація та інтерпретація. Візуалізація даних
Представлення результатів у зручному вигляді.
Приклади використання
OSINT
Інструменти OSINT
Пошукові системи
• Microsoft Bing
• Yahoo!
• Baidu
• DuckDuckGo
• Ask
• Naver
Соціальні мережі
Карти
• Google Maps
• OpenStreetMap
Що таке HUMINT?
H UM IN T , від англійської H um an In telligen ce — тобто отримання інформації від людей.
- використовувати пошукові оператори та модифікатори
- використовувати інші пошукові системи, крім Google (наприклад, Bin g, Yah o o !, D u ckD u ckG o )
- пошукові оператори Google
- пошукові оператори — символи, які уточнюють пошук.
- найпростіший оператор — “лапки”.
Якщо взяти “слово” або “фразу у лапки” — шукаємо саме за цим словом або фразою
Пошукові оператори Google
Оператор “ext:” або “filetyp e:” дозволяє шукати файли вказаного формату.
Пошукові оператори Google
Оператор “site:” шукає результати на певному сайті або доменній зоні.
Як працювати з інформацією?
- шукати першоджерела
- враховувати особливості перекладу
- проводити fact- ch eckin g та виявляти fake n ews якщо є можливість
- використовувати H U M IN T
Першоджерела
Необхідно шукати першоджерела або підтвердження інформації з кількох незалежних та авторитетних джерел.
Надійне джерело відсутнє – – звіряємо інформацію з кількох менш надійних джерел.
Fact- ch eckin g (перевірка інформації)
Основні типи проблем в інформаційному просторі: m isin form ation - помилкова інформація без навмисного наміру нашкодити; - підміна фактів;
- виставлення невідомого інформаційного ресурсу (блог, фіктивні ЗМІ тощо) як джерела новинної інформації;
- цитування неіснуючих або маловідомих спікерів та експертів;
- навмисне уникання думки насправді авторитетних коментаторів, які зможуть ґрунтовно пояснити зміст події;
Fact- ch eckin g (перевірка інформації)
«посилання на авторитет» — коли не фахівці, а відомі співаки, актори, спортсмени, коментують політичні події, на яких
вони не знаються. При цьому на ТБ їх слова подаються як сенсаційна та експертна думка,
Практичне завдання для перевірки інформації (Fact-ch eckin g)
Мета завдання: Розвинути навички критичного мислення та перевірки інформації в умовах інформаційного шуму.
Завдання:
Обираємо актуальну новину або твердження, яке викликало у вас сумнів. Це може бути повідомлення з соціальних мереж, новини з неперевірених джерел або навіть публікації у відомих ЗМІ, які здаються вам сумнівними.
Приклади:
- "Вчені довели, що вживання шоколаду щодня продовжує життя на 10 років.»
- "Вчені довели, що пиття кави щоранку збільшує IQ на 20 балів."
- "Президент оголосив про скасування всіх податків на наступний рік."
- "Новий препарат повністю виліковує рак за тиждень."
- "Інопланетяни побудували піраміди в Єгипті."
Алгоритм перевірки:
Ідентифікація джерела:
- Хто автор публікації? Який його авторитет у цій сфері?
- Де вперше з'явилася ця інформація? - Чи є джерело відомим і надійним?
Перевірка фактів:
- Чи є посилання на першоджерела (наукові дослідження, статистичні дані)?
- Чи є ця інформація підтверджена іншими незалежними джерелами?
- Чи немає очевидних протиріч або неточностей у тексті?
Аналіз аргументів:
- Чи є аргументи логічними та переконливими?
- Чи немає маніпуляцій або емоційних апеляцій?
- Чи не випускаються з уваги альтернативні точки зору?
Пошук експертної думки:
- Чи є коментарі експертів у цій галузі? - Яка їхня думка щодо цієї інформації?
Перевірка на наявність фейків:
- Чи немає ознак маніпуляції зображеннями або відео? - Чи не є ця інформація частиною більш масштабної дезінформаційної кампанії?
Переваги використання
OSINT
Доступність Більшість інформації доступна безкоштовно. |
Актуальність Дані оновлюються в режимі реального часу. |
Різноманітність
Широкий спектр джерел інформації.
Ризики використання OSINT
Дезінформація
Не вся інформація в мережі є достовірною.
Порушення приватності
Необхідно дотримуватися етичних норм і законів.
Залежність від технологій
Відключення Інтернету або зміна алгоритмів пошукових систем можуть ускладнити роботу.
Навчання та розвиток
Для ефективного використання OSINT важливо мати відповідні навички та знання. Існують різні курси, тренінги та онлайн- ресурси, які допомагають розвивати навички OSINT.
Також корисно бути в курсі останніх тенденцій у цій сфері, адже технології та джерела інформації постійно змінюються. Слідкуйте за новими інструментами та методами, щоб бути в авангарді.
Оцінювання результатів
навчання
Індивідуальні завдання
Пошук інформації за заданими критеріями.
Групові проекти
Створення презентації або звіту за результатами розслідування.
Тестування
Перевірка теоретичних знань.
Практичні завдання
Розв’язання кейсів, пов’язаних з
OSINT.
Висновки
OSINT - це потужний інструмент, який можна використовувати в різних сферах діяльності. Він відкриває доступ до величезного обсягу інформації, дозволяючи отримати цінні знання та переваги.
Однак, слід пам'ятати про ризики, пов'язані з використанням OSINT, та дотримуватися етичних норм та законів. Важливо також постійно навчатися та розвиватися, щоб бути в курсі останніх тенденцій і використовувати OSINT максимально ефективно.
Код ігри 08049819
https://kahoot.it/challenge/08049819?challengeid=9d6c7f26-f37e-4669-aa70dd2f5221db44_1734085464117
Джерела:
1. За матеріалами презентації Дмитра Кіяшка (тренера оновленого предмета «Захист України»; амбасадора проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність»; викладача спецкурсу «Медіа культура» для 9-х класів.
2. За матеріалами Фіялковського Павла, Senior OSINT Specialist в OSINT-аґенції Molfar.
3. Штучний інтелект https://gemini.google.com/app?hl=ua
4. Штучний інтелект https://gamma.app/
5. Електронний ресурс https://habr.com/ru/articles/769690/
6. Електронний ресурс
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%B0%D0%B7%D0%B2%D0%B5%D0%B4%D0%BA%D0%B0_%D0%BF%D0%BE_%D
ДЯКУЄМО ЗА УВАГУ!