Розробка тематичного дня у 1 класі. Тема дня. Пора року – осінь. Дана розробка допоможе вчителю зацікавити учнів під час вивчення букв, збагатить словниковий запас, підведе учнів до вміння самостійно робити висновки, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між живою і неживою природою.
Розробка тематичного дня у 1 класі
Тема дня. Пора року – осінь.
Інтегруються предмети: навчання грамоти, математика, природознавство.
Мета тематичного дня:
- ознайомити зі звуком та буквою О о;
- навчити друкувати та каліграфічно писати букву О о;
- закріплювати вміння складати звукові моделі у яких є звук [о];
- познайомити з числом та цифрою 6;
- вчити каліграфічно писати цифру 6;
- розвивати вміння складати та розв'язувати приклади в межах 6;
- поглибити , систематизувати і узагальнити знань учнів про пору року осінь;
- підвести учнів до вміння самостійно робити висновки, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між живою і неживою природою;
- сприяти розвитку цілісного сприйняття навколишнього світу;
- дотримуватись правил спілкування під час роботи в парі та групі;
- збагачувати словниковий запас учнів;
- розвивати загальнонавчальні уміння і навички: мовлення, мислення, увагу, пам’ять, інтерес до навчальних предметів;
- виховувати любов до природи; естетичні смаки,вміння насолоджуватись красою рідного краю; бережливе становлення до праці людей, до тварин та рослин.
Предметні компетентності:
Очікувані результати:
Обладнання: ноутбук, телевізор, математичний абак, лічильні палички, предметні малюнки, лічильний матеріал, сигнальні картки, зразки написаної букви О, зразок писаної цифри 6, роздатковий матеріал для роботи в парі, в групі.
Хід заняття протягом дня
I частина
I. Етап орієнтації і мотивації діяльності.
II . Етап цілепокладання.
1. Оголошення теми заняття (2 хв)
- Перегляд відео "Осіння мелодія" Ф. Шопен ( 1хв )
- Про яку пору року ви щойно переглянули відео?
- Так, тільки така чарівниця, як осінь, могла зробити красу навколо нас.
- Осінь! Сьогодні вона завітала на наше заняття, і говорити ми будемо саме про цю пору року. (вивішую малюнок)
2. Очікування від заняття. (1 хв)
- Діти, а що розфарбовує осінь?
- Осінь дарує вам свої різнобарвні подарунки - листочки, квіточки . Давайте зберемо їх в один букет, але це буде не звичайний букет, а букет очікування.
- Ставлячи листочки та квіточки промовте ваші очікування від сьогоднішнього заняття.
III. Етап цілереалізіції.
1. Ознайомлення з буквою О,о. (6 хв)
- Послухайте загадку
Ох,— зітхнула Оля тихо.
Не виходить буква, лихо.
Наче бублик, ось яка.
Що за літера така? (Літера о)
- Послухайте вірш І. Січовика.
Сонце, наче буква О,
Над землею попливло.
І до нього, як до мами,
Діти тягнуться руками.
- Пофантазуйте: на що схожа літера О?
- Якої форми бублик, обруч, м"ячик ?
- Тож яку форму буде мати буква О, о? (круглу)
2. Розгляд друкованої та писаної букви О о
— Звук [о] позначається на письмі буквою о. Розгляньте друковані велику та малу букви. Чи подібні вони за формою?
3. Виділення звука [o] зі слів. (1 хв)
- Промовте слово Осінь . Який перший звук ми чуємо? ([o])
- Вимовите цей звук? Чи є перешкода при вимовлянні цього звука?
- То який цей звук? Якою фішкою ми його позначимо? (●)
- Подивіться, де «живе» ця буква в касі.
4. Поселення в касу розрізної азбуки. Підбір слів з літерою «О, о». (2 хв)
Оленка , окунь, окуляри, огірок,…
5. Гра « Впіймай звук ». Визначення місця звука [o] в словах. (2-3 хв)
Використовую сигнальні картки
Окуляри, дерево, овес, вінок, жолудь, очі, сом, овочі, поле, осінь, морква, літо, олень, яблуко, скло, океан.
6. Робота в групах Гра " Хто в будиночку живе?" ( добирання малюнка зі звуковою схемою )
(Голуб, окунь, відро, огірок,олень, вовк, зошит, ослик, телефон, сом, оса, нота,осінь, листок , виноград, ворота, горох, морква....)
7. Друкування великої та малої букви Оо.
Робота в зошитах. ( 5 - 6 хв)
- Зараз ви спробуєте надрукувати цю букву в зошитах .
- Давайте повторимо :
8. Робота з " Букварем" ( с. 26 )
9. Фізхвилинка.
10. Робота в «Прописах» Написання букви Оо. (5-7 хв)
а) Повторення назв ліній сітки робочого зошита.
б) Практична робота
- На партах у вас лежать картки. Проведіть пальчиком по букві Оо.
(Пояснення техніки написання букви вчителем)
- Знайдіть букву на ваших тес-плеях обведіть її 5 разів.
- Візьміть кальку , прикладіть до писаної букви в "Прописах" та обведіть її 4 рази, тепер спробуйте самостійно написати букву.
- Прикладіть свою букву до тієї, що написана в зошиті. Чи схожі вони?
- Добре! А тепер попрацюйте в "Прописах"
-Напишіть один рядочок цієї букви.
Щоб гарно й похило слова написати
Нам з’єднання букв слід усім пригадати.
Для цього дається одна лиш хвилинка
І при цьому, не забуваймо, рівно тримати спинки.
-Письмо з'єднань букви о з іншими літерами.
11. а) Розучування чистомовки ( за допомогою малюнків )
Ок-ок-ок — ось колючий їжачок,
Ми-ми-ми — приготувався до зими.
Чок-чок-чок — повна хата грушечок.
Ок-ок-ок — частуватиме діток.
б) Розвиток мовлення . Складання речень за малюнками. Робота з "Букварем" ( с. 27 )
12. Офтальмологічна фізкультхвилинка (1 хв)
II частина
1.Спостереження за природою. Зміни в природі. (4-5 хв)
- Подивіться у віконце. Які кольори переважають у природи?
- З приходом осені відбувається певні зміни у природі.
- Які саме ?
2.Робота над загадками, складання Кластера ( використовую предметні малюнки ) (8 - 10 хв)
- Відгадайте загадку.
Вдень у небі гуляє,
А ввечері на землю сідає. (Сонце)
- Що сонце дарує землі? Людям? Рослинам, тваринам?
- Сонце – джерело життя на нашій планеті. Життя на землі не можливо без енергії сонячних променів.
- Сонце відноситься до живої чи неживої природи? Доведіть.
3.Гра «Та чи ні ». Доведення власних тверджень. (3 - 5 хв)
Ви чуєте твердження, якщо ви з ним згодні, то показуєте пальчиком "ТАК" , а якщо "НІ" - пальчик вниз. Свою думку потрібно буде довести.
1. Уранці та ввечері сонце стоїть низько над землею і дає мало тепла. ( - )
2. Сонце потрібно всьому живому. ( + )
3. Сонце завжди гріє однаково. ( - )
4. Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди. ( -)
5. У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла. ( + )
- Восени сонечко вже не так лагідно пригріває, часто йдуть дощі, незабаром настане холодна та люта зима, рослини та тварини починають готуватися до зими.
- Як дерева готуються до зими ?
- До якої природи відносяться тварини? Рослини? Сонечко? Дощик?
3.Фізкультхвилинка (1-2 хв) "Встало вранці ясне сонце"
5. Робота в парі ( 2 - 3 хв )
- Подивіться на малюночки, які лежать у вас на партах. Що на них зображено? ( сонечко) А що йому не вистачає? ( промінчиків).
- Попрацюйте в парі та домалюйте промінчики сонечку та розфарбуйте його.
-Ви вже знаєте, що сонечко в різні пори року світить та гріє по різному.
6.Робота в групах .
- Відгадайте, в які пори року зображено сонечко ? Розфарбуйте відповідними кольорами. Поясніть свій вибір.
Зима Весна Літо Осінь
7. Презентації робіт.
8. Розгадування загадок. (2 хв)
- Наша гостя Осінь , має синів. Прослухайте загадки і скажіть хто вони.
В школах дзвоник продзвенів,
Школярів дім знань зустрів.
В лісі виросли грибочки,
У опеньках всі пеньочки. (Вересень)
Чарівник прийшов у ліс.
Фарби, пензлика приніс
Діброві та садочку
Стали жовтими листочки. (Жовтень)
Каплі з неба, дахів, стріх.
Дощ холодний. Перший сніг.
Почорнів без листя сад.
Що за місяць? (Листопад)
- Якщо ви були уважні, то почули, з якими подарунками приходять до нас сини Осені.
- Назвіть осінні місяці по порядку.
- Про осінь є дуже багато віршів, послухайте один:
ОСІНЬ
Ніби притомилося сонечко привітне:
У траві пожовклій молочай не квітне.
Облетіло літо листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі сонячно зелена.
Журавлі курличуть: летимо у вирій.
Пропливає осінь на хмарині синій.
Б. Чалий
ІІІ частина
1. Усний рахунок. (3 хв)
(На набірному полотні виставлені 5 листочків та 5 бедриків )
- Ось декілька листочків осінь нам принесла. Полічіть їх .
- Що це за комашки ? ( сонечка) А ще їх називають бедриками.
- Порахуйте сонечок.
- Скільки разом листочків та сонечок .
- Порахуйте від 1 до 10, від 10 до 1. Від 3 до 7, від 9 до 4.
- А чи можемо ми зараз побачити сонечок ? Чому?
- Отже, з приходом осені й настанням холодів всі комахи ховаються в щілини, під кору дерев.
2.Гра «Допоможи білочці »
- Руденька білочка готує запаси на зиму. Назбирала грибочків, горішків, ягід. Та не може їх порахувати.
- Які ж числа пропущені? 1 _ _ 4 5 6
-Давайте прахуємо до 10 .
( виставляю на дошці цифри від 1 до 10 )
- Назвати сусідів числа 5, 9.
- Назвати попереднє до числа 2,9,5.
- Назвати наступне до числа 5,9,2.
3. Утворення числа 6. ( 7 хв )
(Набірне полотно і лічильний матеріал їжачки)
- З приходом осені всі тваринки метушаться, поспішають, готуються до зими.
- До якої природи належать тварини?
- Сьогодні до нас на урок ще завітали їжачки.
- На лісовій галявині було 5 їжачків. ( виставляю на набірному полотні)
- Позначимо їх цифрою. ( 5 ) До них прибіг ще 1 їжачок, позначимо цифрою ( 1 ).
- Скільки їжачків стало на галявині?
- Чи можемо ми восени побачити їжака?
- Чим вони зараз займаються? (Готуються до зимового сну)
- Наша цариця Осінь клопочеться про рослини і не забуває огорнути своєю увагою і тварин. Це вона підказує їм, що потрібно лягати в сплячку.
- А які ще тварини готуються до зимового сну?
- А чим зайняті інші тварини?
- Ще до нас завітали зайчики.
- 4 зайчика бавилися на галявині, до них прибігло ще 2 зайчики. Скільки стало зайчиків?
- А як зайці готуються до зими?
- Три білочки стрибали на ялинці, до них прибігло ще три білочки. Скільки білочок сидить на ялиночці?
- Отже , скільки було їжачків? Скільки зайчиків? А скільки білочок? ( 6 )
- Ось якою цифрою ми позначимо цю кількість. (Показую 6)
- Як утворилося число 6?
- Це число має своє місце в числовому ряді. Де її місце? Назвіть її сусідів ?
- На що схожа ця цифра? (Думки дітей)
- Ось послухайте віршик і роздивіться шістку.
Цифра 6 – немов замок
Знизу круг, вгорі – гачок.
4. Фізкультхвилинка (2 хв)
5. Групова робота (15 хв)
- Прослухайте , як гарно письменники описують осінь.
ЛИСТОПАД (Анатолий Житкевич)
Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стелить сад,
За моря в краї далекі
Відлетіли вже лелеки.
Хмари небо затягли,
Вітер віє з-за гори,
Ходить осінь листопадом,
Жовте листя стелить садом.
- У вас на партах лежать листочки з різних дерев ( дуб, клен, горобина, береза) З яких дерев у вас листочки ?
- Об'єднайтесь в групи так , щоб у всіх листочки були однакові.
І група - оберіть всі овочі та фрукти, у назвах яких є звук [о].
( морква, горох, диня, кавун, буряк, помідор, перець, яблуко, смородина, абрикос)
ІІ група - оберіть тварин, у назвах яких є звук [о].
( вовк, заєць, осел, ведмідь, собака, кіт, бобер, кіт, єнот, лисиця, слон)
ІІІ група - оберіть птахів , у назвах яких є звук [о].
( горобець, дятел, ворона, шишкар, сорока, сова, синиця, зозуля,лелека, голуб)
ІУ група - оберіть дари осені, у назвах яких є звук [о].
( шишки, жолуді, калина, горіхи, гарбуз, картопля,морква, квасоля, горобина)
Перевірка роботи.
- Порахуйте по скільки малюнків вийшло у кожної групи ? ( по 6)
- Молодці! Сідайте на свої місця.
- Візьміть до рук сигнальні складові картки. Просигналізуйте скільки складів має слово, яке я вам покажу. (вовк, сова, квасоля, зозуля, )
IV частина
1. Гра «Мовчанка» (3 хв)
- Осінь усьому рахунок веде. Ось і ми з вами порахуємо. Візьміть математичні абаки і просигналізуйте відповідь.
Три синички, гарні птички,
На вербі сиділи.
Три подружки-щебетушки
Раптом прилетіли
Скільки на вербі синиць?
Полічи веселих птиць! (3+3=6)
У садах до годівниці
Прилетіли 2 синиці.
Потім ще 4 птахи.
Це загроза для комах.
Скільки їх разом?
Дайте відповідь хутчіш. (2+4=6)
5 листків, та ще листок
Заховався між квіток.
Просте завдання, діти:
Листки перелічити. (5+1=6)
2. Фізкультхвилинка (1 хв)
3. Написання цифри 6. (5 хв)
- Яку цифру ми сьогодні вивчаємо?
- Обведіть цифру пальцем на столі.
- Напишіть цю цифру в повітрі.
- Працюємо в зошиті.
4. Гра «Кулачок, ребро, долоня» (1 хв)
- А зараз спробуймо створити мелодію і розвеселитися.
5. Робота з геометричним матеріалом. (6 хв)
- У кожного є індивідуальні картки.
- Скільки всіх фігур? Назвіть їх.
- Який по рахунку круг, трикутник якщо лічити зліва направо?
- Що ви знаєте про квадрат?
- Що ви можете сказати про шестикутник ?
- Розфарбуйте тільки шестикутники.
- Ось ми і закінчили ми на сьогодні всі наші осінні справи
ІУ етап Рефлективно-оцінюючий. ( 2 хв)
Слово вчителя
Спасибі всім хто працював,
Уважно слухав і писав.
Хто на уроці відповідав
І нові знання здобував.
Гра «Мікрофон» (інтерактивна вправа)
- Осіннє сонечко дарує вам свої теплі промінчики, вони у вас на парті.
- Виходячи до дошки, прикріпіть їх до сонечка і скажіть, чи сподобалося вам заняття, чи досягли ви очікуваних результатів від осіннього букета, що сподобалося робити найбільше?
На уроці я: