Розробка толерантного уроку з інтегрованого курсу «Мистецтво» 2 клас
Тема: У мистецтві завжди лад. Лад, звукоряд, мажор, мінор.
Мета: формувати поняття «лад», «мажор», «мінор», на основі емоційного багатопланового сприйняття музики (слухання, пластичне інтонування, виконання) показати виражальні можливості мажору і мінору, позначити їх місце в повсякденному «не музичному» житті; закріпити знання про засоби музичної виразності;
розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати вокально-хорові, творчі здібності дітей;
виховувати толерантність (розуміння того, що ми всі різні та рівні) ставлення до малого і звичного, як до важливого; виховувати слухацьку і виконавську культуру учнів.
Тип уроку: комбінований
Музичний матеріал: В.Косенко «Не хочуть купити ведмедика», В. Косенко «Купили ведмедика»; поспівка «Мажор-мінор», Хто співає» муз. і слова Ю. Поплавської
Технічні засоби: комп’ютер, музика для слухання, фортепіано
Методичне забезпечення:
1) Музика для слухання: аудіоказка «Весела і сумна принцеси» п’єси В.Косенка, пісня Є.Поплянової «Про двох каченят»
2) Наочність: картки настроїв
Форми організації пізнавальної діяльності: колективно-індивідуальна робота
Очікуваний результат: розуміння того, що ми всі різні та рівні, уважне сприймання музики, активне визначення музичних ладів
Хід уроку:
І. Організаційний етап
1. Музичне вітання.
Кожного уроку збільшується коло наших музичних друзів. Сьогодні ми також маємо познайомитися з цікавими мешканцями країни Музика. Допоможуть нам у цьому брати – лади.
2. Мотиваційний етап
Темою сьогоднішнього уроку є «У мистецтві завжди лад».
Ви ознайомитеся із новими музичними поняттями – «звукорядом» та «ладом» та навчитеся розрізняти в класичній музиці різні види ладів.
На вашу думку, що таке «лад»? (метод "мозкового штурму")
Лад – злагодженість, узгодженість у діях; організованість, дружба, згода, злагода в стосунках, взаєминах і т. ін. не дивлячись на те, що всі ми різні.
На нашому уроці брати лади, які зовсім різні і за настроєм, і за характером, нагадають нам яке важливе толерантне ставлення один до одного.
3. Етап засвоєння нових знань
Лад – це ще й дружба між музичними звуками, від нього залежить настрій музики, яку слухаємо. Якими бувають лади ?
В музиці лад – це співзвучність музичних звуків. Характер і настрій музики, яку ви слухаєте залежить від ладу. А головними ладами в музиці є МАЖОР (світлий, радісний) і МІНОР (сумний, задумливий) .
Мажор і мінор живуть в кожному з нас, в навколишньому світі.
Спробуйте знайти їх: (яку картку настрою слід показати?)
- Якщо яскраво світить сонце, надворі весна, в якому ладу ваш настрій?
- Якщо ви захворіли?
- Якщо у вас день народження і вам купили торт?
- Якщо вам дають гіркі ліки?
- Якщо іде дощ і надворі похмуро?
- Якщо вам подарували нову іграшку?
Мажор і мінор живуть і у музичному творі: у кожній п'єсі, в кожній пісні. Спробуйте знайти їх … Послухайте уважно музичні твори, в яких із них ховається настрій мажорний, а в яких мінорний? (гра «Мажор. Мінор»)
І Мажор, і Мінор дуже дружні між собою і, коли вони зустрічаються разом, люблять поговорити і пофантазувати. Може бути, саме тоді до композиторів усього світу в голову приходять дивні історії, вони записують їх нотами, і ми теж можемо їх почути.
Аудіоказка «Весела і сумна принцеси»
Доберіть відповідні визначення до музичних ладів: світлий, радісний, тьмяний, сумний, сонячний, хмарний, журливий, яскравий.
Сприймання музичного твору:
В.Косенко «Не хочуть купити ведмедика»
-придумати версію сюжету
В.Косенко «Купили ведмедика»
-придумати продовження
-Який характер музики? Який настрій вона викликає?
-Який з творів написано в мажорі, який – в мінорі?
-Доберіть малюнок до творів
4. Етап закріплення засвоєних знань
Ситуативна гра «Дві родини»
Діти утворюють дві групи, обирають ролі тата, мами, бабусі, дідуся і тп.
1 група-родина створюють «ситуацію мінору», у родині трапилась неприємність.
2 група-родина створюють «ситуацію мажору», у родині свято.
Сенс гри полягає в тому, щоб допомогти учням відчути на прикладі життєвої ситуації сутність поняття толерантності;
відчути солідарність, терпимість, вміння слухати;
показати, що важливим у стосунках між людьми є вміння спілкуватися, підтримувати один одного;
вчити встановлювати стосунки на доброзичливій, толерантній основі.
5. Етап вокально-хорової роботи Розучування: «Хто співає» муз. і слова Ю. Поплавської
6. Рефлексійно-підсумковий етап «Толерантний портрет»
Кожен з учнів малює портрет свого однокласника таким як він його бачить. На кожному малюнку діти зазначають привабливу, на їхню думку, рису власника портрета (наприклад: «дуже добрий», «мені подобається її одяг»). Коли робота завершена, діти утворюють " коло друзів" і за портретом та характеристиками відгадують кому він призначений. Мета – розвиток навичок спілкування; розуміння того, що ми всі різні та рівні.